fbpx

ΑΓΟΡΑΖΟΝΤΑΣ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟ: Η πρώτη βόλτα

Πώς θα αποφύγεις το “σκούτερ-πατάτα”

Η πρώτη βόλτα ενός μεταχειρισμένου σκούτερ που σας ενδιαφέρει να αγοράσετε, δεν είναι εύκολη διαδικασία και απαιτεί προσοχή και γνώση. Το σημαντικό είναι ότι αν δεν ελέγξετε συγκεκριμένους τομείς και κινηθείτε με επιπολαιότητα… τότε πρέπει να αναλάβετε πλήρως την ευθύνη. Υπάρχει, δηλαδή, περίπτωση τα πιθανά ελαττώματα/ζημιές του σκούτερ που αγοράσατε, να σας ακολουθούν και να σας βασανίζουν για πολλά χρόνια. Αυτό μεταφράζεται σε: χαμένο πολύτιμο χρόνο, στεναχώρια και πεταμένα – με κόπο κερδισμένα – χρήματα… Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος

Υποθέτουμε λοιπόν ότι έχετε φτάσει στο σημείο συνάντησης και αφού προηγουμένως ολοκληρώσετε τον στατικό έλεγχο σε όλους τους σημαντικούς τομείς, όπως έχουμε πει σε προηγούμενο άρθρο (πατήστε εδώ για να το διαβάσετε), έχετε ελέγξει την άδεια κυκλοφορίας και τον αριθμό πλαισίου, κι έχετε ενημερωθεί για τη σωστή συντήρησή του. Θυμηθείτε ότι ο χώρος που θα οδηγηθεί/δοκιμαστεί το σκούτερ δεν πρέπει να είναι μέσα σε επιβαρυμένο αστικό περιβάλλον, με κίνηση, φανάρια και πολλά στενά, γιατί το πιθανότερο είναι λόγω της ακαταλληλότητάς του χώρου να μην μπορείτε να βγάλετε συμπεράσματα από το σκούτερ που οδηγάτε. Ένας ανοιχτός χώρος, με λίγη κίνηση και μια λογική ευθεία είναι σαφώς προτιμότερο πεδίο δοκιμής.

Η δοκιμή μεταχειρισμένου σκούτερ δεν πρέπει να γίνεται σε μποτιλιαρισμένους δρόμους, γιατί δεν μπορούν να βγουν ασφαλή συμπεράσματα

Έρχεται λοιπόν η στιγμή που πρέπει να οδηγήσετε το σκούτερ, για να διαπιστώσετε κατά πόσον αξίζει τα λεφτά του. Σταματήστε ένα λεπτό… μην προχωράτε, μην ανεβαίνετε καν στη σέλα.

 Νομική ευθύνη

Ας δούμε λίγο τα πράγματα από την πλευρά του ιδιοκτήτη. Αν ήμουν ιδιοκτήτης μεταχειρισμένου σκούτερ προς πώληση και ερχόταν ένας άγνωστος ενδιαφερόμενος αγοραστής, αν περνούσε από το χέρι μου και ήταν δυνατόν, δεν θα τον άφηνα καν να αγγίξει το σκούτερ μου… Όσες φορές έχω δώσει σκούτερ ή μοτοσυκλέτα για δοκιμή – αρκετές φορές εδώ και πολλά χρόνια – το κάνω υπό προϋποθέσεις. Ελέγχω – όσο μπορώ – τον άνθρωπο που έχω απέναντί μου και αν για τον παραμικρό λόγο κάτι δεν μου πηγαίνει καλά, αρνούμαι ευγενικά να του το δανείσω για βόλτα.

Αυτός που δανείζεται το σκούτερ σας για δοκιμαστικη βόλτα πρέπει να αφήσει κάποιο ενέχυρο σε εσάς. Από ταυτότητα (σίγουρα), μέχρι μοτοσυκλέτα, αυτοκίνητο (με τα κλειδιά να τα κρατάτε εσείς). Στην Αμερική και στην Αγγλία κάποιοι παρακρατούν όλο το ποσό που αντιστοιχεί στην αξία του οχήματος που δοκιμάζεται και το οποίο ποσό επιστρέφεται μετά τη βόλτα. Όπως αντιλαμβάνεστε, όλα έχουν να κάνουν με την εμπιστοσύνη πωλητή-αγοραστή και να έχετε πάντοτε στο μυαλό τις περιπτώσεις (δεν είναι λίγες, ούτε σπάνιες) κλοπής οχήματος που “βγήκε για δοκιμαστική βόλτα” από δήθεν ενδιαφερόμενο και δεν γύρισε ποτέ πίσω.

Σε μια περίπτωση μάλιστα, ο “αγοραστής-απατεώνας” πήρε για βόλτα τη μοτοσυκλέτα μαζί με τον ιδιοκτήτη (δικάβαλο) έφτασαν σε μια ερημική περιοχή, τον κατέβασε από τη σέλα – δήθεν για “να την δοκιμάσει μόνος του” – και έφυγε αφήνοντας τον ιδιοκτήτη… στη μέση του πουθενά και ανήμπορο να κάνει κάτι άμεσα. Α, ναι και τότε δεν υπήρχαν κινητά…

Μια καλή και προσεκτική βόλτα του σκούτερ, δίνει σαφείς ενδείξεις για την κατάστασή του

Δοκιμή με συνεπιβάτη

Από νομικής πλευράς είναι μεγάλη η ευθύνη του ιδιοκτήτη όσον αφορά στη βόλτα που θα κάνει ο πιθανός αγοραστής του σκούτερ. Αν υποθέσουμε ότι δεν έχει ασφάλεια το σκούτερ – ο ιδιοκτήτης διώκεται σύμφωνα με το νόμο, όπως επίσης διώκεται και σε εμπλοκή του οχήματός του σε ατύχημα. Ο ενδιαφερόμενος αγοραστής πρέπει να επιδείξει το δίπλωμά του και επίσης να αποδείξει ότι μπορεί να το οδηγήσει με ασφάλεια. Σε περίπτωση που κάτι δεν σας πηγαίνει καλά με τις ικανότητες του αγοραστή, κάντε τον εσείς βόλτα. Από την άλλη δεν θα εμπιστευόμουν παρά ελάχιστους ανθρώπους στον κόσμο να με πάνε βόλτα με το σκούτερ ή τη μοτοσυκλέτα τους και δύσκολα θα ανέβαινα πίσω από κάποιον που δεν γνωρίζω, για να μου δείξει πώς πηγαίνει το σκούτερ του.

Τα πράγματα περιπλέκονται ακόμα περισσότερο σε περίπτωση πτώσης ή ζημιάς, αφού ο αγοραστής μπορεί να επικαλεσθεί ότι το ατύχημα προκλήθηκε λόγω προβλήματος του σκούτερ, προκειμένου να μην αποζημιώσει τον ιδιοκτήτη, οπότε περνάτε σε μηνύσεις (οι οποίες στην Ελλάδα δεν δικάζονται παρά μετά απο χρόνια). Πρόκειται για ένα πολύ λεπτό θέμα με το μεγαλύτερο πρόβλημα να πέφτει στους ώμους του ιδιοκτήτη. Το αφήνουμε όμως προς το παρόν για να έρθουμε ξανά στη θέση του δοκιμαστή και να δούμε τη σωστή διαδικασία για τη δοκιμή του σκούτερ.

Έτοιμοι για όλα

Είμαστε πλήρως εξοπλισμένοι και ντυμένοι για τη δοκιμή. Μπουφάν, κράνος, γάντια, σωστά παπούτσια (ιδανικά, μπότες μοτοσυκλέτας), εννοείται ότι έχουμε μαζί δίπλωμα οδήγησης και έχουμε ελέγξει ότι το σκούτερ είναι ασφαλισμένο. Η ομαλή εκκίνηση χωρίς σκορτσαρίσματα από πλευράς μετάδοσης είναι το πρώτο ζητούμενο και αυτή η δοκιμή εκκίνησης υπό φορτίο είναι μια δοκιμή που θα επαναλάβετε όταν η μετάδοση έχει ζεσταθεί αρκετά. Μετά από 5-10 λεπτά πατάτε λίγο πίσω φρένο – έτσι ώστε να “ζορίζεται” η μετάδοση – και ανοίγετε γκάζι για να ξεκινήσετε. Οι μεταδόσεις που έχουν πρόβλημα κάνουν θόρυβο, είτε από τον ιμάντα, είτε από τα υλικά/εξαρτήματα τριβής του φυγοκεντρικού συμπλέκτη. Ανοίγοντας το γκάζι σε οποιεσδήποτε στροφές δεν πρέπει να υπάρχει δισταγμός στην απόκριση του κινητήρα.

Μια έρημη ευθεία δρόμου με καλή άσφαλτο, θα σας βοηθήσει να αξιολογήσετε τα φρένα. Προσεκτικά στην αρχή, λίγο πιο δυνατά μετά, έτσι ώστε να δείτε αν το φρενάρισμα γίνεται χωρίς πρόβλημα και αν το σκούτερ “τραβάει” δεξιά ή αριστερά κατά το φρενάρισμα. Αν υπάρχει τάση προς την μία ή την άλλη πλευρά, το πρόβλημα προέρχεται από το μπροστινό τμήμα – δηλαδή: λαιμό πιρουνιού, ρουλεμάν λαιμού, πλάκα πιρουνιού, πιρούνι ή ακόμα και ζάντα (η οποία συνήθως, αν είναι χτυπημένη εμφανίζει κραδασμό στο τιμόνι).

Στη δοκιμαστική βόλτα πιέζουμε το σκούτερ, αλλά όχι σε βαθμό που να κινδυνεύουμε

Στις ευθείες – αφού βρείτε μιαν ευθεια χωρίς κίνηση για να μπορείτε να κάνετε τον έλεγχό σας – αφήστε το γκάζι και το τιμόνι, σηκώνοντας ελάχιστα τα χέρια σας από αυτό και δείτε πάλι αν το σκούτερ κινείται, “τραβάει” προς κάποια κατεύθυνση. Το ίδιο πρέπει να κάνετε και στις στροφές. Κατ’ αρχήν δοκιμάζετε σε αργές στροφές δεξιά-αριστερά, για να διαπιστώσετε αν δεχόσαστε την ίδια πίεση από το τιμόνι στο αντίστοιχο χέρι, καθώς στις αργές στροφές, το τιμόνι προσπαθεί να κλείσει προς το εσωτερικό της στροφής. Αν δεχόσαστε διαφορετική πίεση στις δεξιές π.χ. παρά στις αριστερές στροφές, τότε υπάρχει και πάλι πρόβλημα στο μπροστινό σύστημα.

Χωρίς βιασύνη

Καθώς είναι ζεστός ο κινητήρας κατεβείτε από το σκούτερ, στήστε το πάνω στο κεντρικό στάντ, βγάλτε το κράνος σας και ακούστε προσεκτικά τους μηχανικούς θορύβους που προέρχονται από τον κινητήρα. Οτιδήποτε ασυνήθιστο ακούγεται πρέπει να σιγουρευτείτε ότι δεν υπαινίσσεται και πρόβλημα. Ρωτήστε τον ιδιοκτήτη επί τούτου. Η απάντησή του πρέπει να είναι άμεση, πειστική και κατά προτίμηση αληθινή. Παρατηρήστε πώς δουλεύουν οι αναρτήσεις. Ένα πιρούνι που τερματίζει είναι ένδειξη προβλήματος ή μέτριας συντήρησης.

Ο έλεγχος όλων των ηλεκτρικών πάνω στο σκούτερ είναι απαραίτητος. Από ένα καμένο λαμπάκι μέχρι μια κόρνα που δεν δουλεύει πρέπει να σας βάζουν ψύλλους στα αυτιά. Ποτέ μην παραβλέπετε τις λεπτομέρειες, ενώ όπως έχουμε ξαναπεί, ο σχολαστικός οπτικός έλεγχος – σε βαθμό βαρεμάρας – είναι απαραίτητος.

Ένα καλό, μεταχειρισμένο σκούτερ χαρίζει χαμόγελο για πολλά χρόνια…

Σε περίπτωση που δεν γνωρίζετε τόσα πολλά για δίκυκλα και σκούτερ, ώστε να μειώσετε την πιθανότητα αγοράς “πατάτας”, επιστρατεύστε κάποιον γνωστό που ξέρει και μπορεί να σας βοηθήσει. Επίσης ο “άνθρωπός σας” θα είναι και αυτός που θα οδηγήσει το σκούτερ σπίτι σας μετά την μεταβίβαση, ειδικά αν δεν έχετε εμπιστοσύνη στις ικανότητές σας στην αρχή. Δεν είναι ντροπή, σχεδόν όλοι έχουμε περάσει από αυτή την φάση.

Καλύτερα να φτάσει το σκούτερ με ασφάλεια την πρώτη φορά, παρά με άγχος, ρίσκο, ανησυχία, μόνο και μόνο για να μην πληγεί ο εγωισμός μας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ