fbpx

Siamoto Scross 50 (1996-1999): Σκούτερ-Μοτοκρός!

Κάνοντας μοτοκρός… αυτόματα

Το να οδηγεί κάποιος εκτός δρόμου ένα σκούτερ δεν θεωρείται και πολύ σοφή ιδέα, μιας και τα συγκεκριμένα δίτροχα είναι κομμένα και ραμμένα για κίνηση στην άσφαλτο και κυρίως στην πόλη. Αυτή, τουλάχιστον, ήταν η αρχή πίσω από τη δημιουργία των σκούτερ. Στην πορεία, όμως, κάποιοι κατασκευαστές και ριψοκίνδυνοι σκουτερίστες θέλησαν να βάλουν τα σκούτερ τους και στο χώμα. Μια από τις εταιρίες που δοκίμασε μια τέτοια ιδέα ήταν η Siamοto από την Ιταλία, η οποία  παρουσίασε το πιο “σοβαρό” σκουτερο-μοτοκρός που εμφανίστηκε ποτέ, το Scross 50. Kείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος

Όταν λέει κάποιος σήμερα “Scross”, ειδικά αν ασχολείται με αυτοκίνητα, εννοεί σίγουρα το 4×4 αυτοκίνητο S-Cross της Suzuki.

Στα μέσα της δεκαετίας του 1990 μια μικρή ιταλική εταιρία, η Siamoto, παρουσίασε μερικά μοντέλα σκούτερ για την τοπική αγορά, αλλά και για κάποιες λίγες επιλεγμένες χώρες της Ευρώπης. Ένα από τα μοντέλα της ήταν το Scross 50, το πρωτότυπο σκουτεράκι της εταιρίας, που μέσω της υβριδικής του φύσης ίσως να μπορούσε να προσελκύσει το αγοραστικό κοινό.

Μια από τις αγορές που επιλέχθηκαν να πουληθεί το Siamoto Scross 50 (Scross, από το Scooter Motocross) ήταν και η Ελλάδα, οπότε είχαν εμφανιστεί λίγα Scross και στους δρόμους της Αθήνας.

Η Siamoto αναμιγνύοντας στοιχεία από τον χώρο των σκούτερ, όπως τον κινητήρα με αυτόματη φυγοκεντρική μετάδοση CVT, την ποδιά, το πάτωμα με στοιχεία από μοτοσυκλέτες, όπως το ανάποδο πιρούνι μπροστά (πολύ μπροστά η Siamoto!), έναν μεγάλης διαμέτρου τροχό μπροστά, μαζί με ψηλό, “χωμάτινο” φτερό και τρακτερωτά λάστιχα, αλλά και off road μασκα με δύο προβολείς (!) και σωληνωτό μοτοσυκλετιστικό τιμόνι, δημιούργησε ένα πολύ ενδιαφέρον σκούτερ, που όμοιό του δεν είχε δει (ούτε ξαναείδε) ο κόσμος.

Η στενή, “χωμάτινη” σέλα και το πίσω φτερό, με το μικρό στοπ ολοκλήρωναν την “άγρια” εικόνα.

Φαντάζεστε τι θα μπορούσε να έχει γίνει αν το concept αυτό το είχε υιοθετήσει μια μεγάλη εταιρία του χώρου; Ίσως να γινόταν και εμπορική επιτυχία, ιδίως σε χώρες – όπως η δική μας – που οι δρόμοι δεν είναι και οι καλύτεροι (το αντίθετο) στην Ευρώπη.

Όπως είχαμε γράψει και σε ένα άρθρο-αφιέρωμα πριν από χρόνια (διαβάστε το εδώ) κι άλλοι κατασκευαστές τη δεκαετία του 1990 και του 2000 είχαν επενδύσει, ψηλαφίζοντας την αγορά, πάνω σε on/off road σκούτερ, μερικές εκ των οποίων ήταν οι παρακάτω:

  • Piaggio, με τα Typhoon 50/80/125
  • Kymco, με το Top Boy 50
  • Honda, με το Cub EZ-9 και το X8R-X 50
  • Beta Quadra 50 και Arc LC 50
  • Yamaha BW’s 50 και 125
  • Malaguti Crosser 50
  • PGO X-Hot 150
  • Aprilia Rally 50

H Siamoto, από την Caserta της Ιταλίας, όμως ήταν η πιο σοβαρή από όλες, εκτός από το γεγονός πως πρέπει να είναι η πρώτη εταιρία στον κόσμο που βάζει ανάποδο πιρούνι, με δύο πλάκες (πάνω-κάτω) στήριξης πάνω σε σκούτερ!

Το Scross κατασκευαζόταν από το 1996 μέχρι το 1999 και χρησιμοποιούσε έναν μικρό δίχρονο κινητήρα έξι ίππων, αερόψυκτο με βαλβίδα reed και αυτόματη μετάδοση, φτιαγμένο από την Morini Franco Motori.

Ο μπροστινός τροχός του Scross 50 ήταν 16 ιντσών με ακτίνες, κάτι μοναδικό σε σκούτερ, αλλά κυρίως φορούσε τρακτερωτό λάστιχο πάνω στην 2,5άρα αλουμινένια ζάντα του και ένα ανάποδο πιρούνι μεγάλης διαδρομής, στα 165 mm. Ανήκουστα πράγματα για σκούτερ.

Μικρότερης διαμέτρου ήταν ο πίσω τροχός (“γυμνός” από δεξιά, μιας και το ψαλίδι/μετάδοση κινητήρα ήταν μονόμπρατσο), στις 14 ίντσες, υπήρχε κι εκεί τρακτερωτό λάστιχο μεγαλύτερων διαστάσεων, ενώ κι εδώ η διαδρομή είχε μεγαλώσει στα 90 mm του μονού αμορτισέρ και στα 140 mm του πίσω τροχού.

Το σκούτερ ήταν ψηλό, με τη σέλα να φτάνει τα 833 mm (πολλά για σκούτερ), ενώ το Scross φαινόταν ακόμα πιο εντυπωσιακό όταν ήταν στημένο πάνω στο επίσης ψηλό διπλό του στάντ, θυμίζοντας καθαρόαιμο μοτοκρός που ετοιμάζεται για αγώνα.

Ένα δισκόφρενο μπροστά μεγάλης διαμέτρου (για την εποχή) στα 230 mm με δαγκάνα δύο εμβόλων και ταμπούρο πίσω 120 mm φρόντιζαν την επιβράδυνση, το ντεπόζιτο χωρούσε 9,5 ολόκληρα λίτρα, κάτω από τη σέλα υπήρχε μεγάλος αποθηκευτικός χώρος, ενώ το μεταξόνιο είχε παραμείνει χαμηλά στα 1.345mm.

Μπορεί το Siamoto Scross 50 να μην “όργωνε τη γη” όταν άνοιγε το γκάζι και απέδιδε, όλα κι όλα, έξι άλογα, αλλά το σύνολο υποθέτουμε πως θα ήταν ευχάριστο στο χώμα, μιας και η όλη κατασκευή ζύγιζε μόλις 88 κιλά!

Αυτόματο δίτροχο με τόσο λίγο βάρος και δυνατό δίχρονο 50άρη κινητήρα είναι σίγουρο πως θα διασκέδαζε τους πιτσιρικάδες που είχαν την τύχη να το οδηγούν σε χωμάτινες πίστες.

Αυτά για να μην νομίζουν μερικοί πως η κατηγορία των Adventure σκούτερ για άσφαλτο και χώμα είναι μοντέρνα ανακάλυψη.

Η Siamoto είχε προλειάνει το δρόμο με το Scross 50 με κάμποσες ακόμα εταιρίες, αλλά το είχε κάνει με όρεξη και πάθος.

Σήμερα, ελάχιστα Siamoto Scross 50 έχουν απομείνει στην Ευρώπη, την Ιταλία και ίσως κάνα-δυο στην Ελλάδα.

Σπάνια, ιδιαίτερα και πολύ ενδιαφέροντα σαν σύλληψη.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ