fbpx

ΑΓΟΡΑ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟΥ: Δοκιμάζοντας το σκούτερ

Οκτώ βήματα για ένα καλύτερο μεταχειρισμένο scooter

Η πρώτη βόλτα, η ώρα της δοκιμής ενός μεταχειρισμένου σκούτερ είναι μια διαδικασία από την οποία κρίνεται όχι μόνο η ψυχική μας υγεία αλλά και η υγεία της τσέπης μας… τομέας ο οποίος πάσχει ιδιαίτερα τελευταία. Ακολουθούν οκτώ μικρές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να ελαχιστοποιήσετε τη λάθος επιλογή. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος

Μετά από ώρες “λιωσίματος” στο διαδίκτυο, ξεκοκάλισμα τεχνικών χαρακτηριστικών, διάβασμα δοκιμών και σχολίων, ψάχνοντας από δω κι από κει για ότι μπορεί να φανεί χρήσιμο που θα εγγυάται μια καλή αγορά, αποφασίζεις τελικά ποιο scooter σου ταιριάζει και σε ποιο θα σπαταλήσεις πάνω στη σέλα του κάμποσα χρόνια.

Μετά αρχίζει το ψάξιμο των αγγελιών και οι δεκάδες επιλογές που μπορεί να αποβούν σωστές ή “λιγότερο σωστές”.

Την περίπτωση της παταγώδους αποτυχίας δεν θέλουμε καν να την αναφέρουμε.

Γνώση και σχολαστικότητα κατά την πρώτη επαφή με το μεταχειρισμένο σκούτερ και όλα θα πάνε καλά

Γνώση και σχολαστικότητα κατά την πρώτη επαφή με το μεταχειρισμένο σκούτερ και όλα θα πάνε καλά

Έχουμε ξαναγράψει για την σημαντικότητα της πρώτης βόλτας του μεταχειρισμένου σκούτερ που πιθανά να αγοράσουμε, ενώ όπως έχουμε ξαναπεί η αξιολόγηση ενός μεταχειρισμένου σκούτερ στην καλύτερη περίπτωση γίνεται είτε από εξουσιοδοτημένο συνεργείο, είτε από έμπειρο μηχανικό ή στη χειρότερη των περιπτώσεων από “έμπειρο φίλο”.

Στην καλύτερη γίνεται από όλους τους προηγούμενους μαζί. Όμως υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που τίποτε από τα παραπάνω δεν είναι εφικτά, άρα πρέπει να κινηθεί κάποιος μόνος του. Πηγαίνεις λοιπόν στο πρώτο ραντεβού με ένα μελλοντικό σκούτερ-σύντροφο. Πως θα του φερθείς; Τι θα του πεις; Τι θα σου πει; Έχει έρθει η ώρα της πρώτης βόλτας. Τι πρέπει να προσέξεις;

ΕΚΚΙΝΗΣΗ: Ο κινητήρας πρέπει να παίρνει μπροστά χωρίς καθυστέρηση, χωρίς δυσκολία και πέρα από την αρχική εμπλοκή των γραναζιών και την περιστροφή της μίζας δεν πρέπει να ακούγεται κανένας άλλος περίεργος θόρυβος.

Το πιο συνηθισμένο είναι πρόβλημα στο κόμπλερ της μίζας, ζημιά που δεν μπορεί να κρυφτεί, αφού ακούγεται, και απαιτεί άμεση επισκευή/αντικατάσταση.

ΡΕΛΑΝΤΙ: Μιας και η συντριπτική πλειονότητα των μοντέρνων σκούτερ διαθέτουν αυτόματο τσοκ ο κινητήρας πρέπει να κρατάει αμέσως – έστω και με υψηλότερες στροφές – ρελαντί.

Η απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού πρέπει να είναι άμεση πράγμα που σημαίνει ότι ο κινητήρας πρέπει να ανεβάζει στροφές χωρίς δισταγμό (καθυστέρηση) και κομπιάσματα.

Ένας καλός κινητήρας "γουργουρίζει", ένας προβληματικός κινητήρας "εκνευρίζει"...

Ένας καλός κινητήρας “γουργουρίζει”, ένας προβληματικός κινητήρας “εκνευρίζει”…

ΘΟΡΥΒΟΙ ΚΙΝΗΤΗΡΑ: Αφήνουμε το scooter πάνω στο κεντρικό σταντ και κατεβαίνουμε από τη σέλα. Χωρίς να φοράμε κράνος πλησιάζουμε τον κινητήρα ακούγοντας προσεκτικά τους θορύβους που εκπέμπει.

Ένας έμπειρος σκουτερίστας, μοτοσυκλετιστής με εκπαιδευμένο αυτί μπορεί να ακούει βαλβίδες, καδένα εκκεντροφόρου, μπιέλα, στρόφαλο, γρανάζια κ.λπ.

Αν δεν υπάρχει εμπειρία, χονδρικά προσπαθούμε να ακούσουμε αν οι θόρυβοι που ακούμε είναι ρυθμικοί, έχουν μια συχνότητα και δεν είναι παράταιροι, δεν ξεχωρίζουν από τους υπόλοιπους. Εξ ου και το περίφημο “ακούω έναν θόρυβο” όταν υπάρχει μηχανικό πρόβλημα.

ΘΟΡΥΒΟΙ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ: Καθώς ανοιγοκλείνουμε το γκάζι, με το σκούτερ πάνω στο σταντ, στήνουμε αυτί πάνω από τη μετάδοση, η οποία είναι “αυτό το μακρύ καπάκι αριστερά του κινητήρα που φτάνει μέχρι τον πίσω τροχό”, όπως λένε.

Η μετάδοση της δύναμης από τη στιγμή που ανοίγουμε το γκάζι μέχρι τη στιγμή που αρχίζει να γυρίζει ο τροχός πρέπει να είναι άμεση και δεν πρέπει να υπάρχει καθυστέρηση, χτύπημα στον πίσω τροχό ή “σκαλοπάτι” στη μεταφορά της δύναμης και σίγουρα κανένας θόρυβος.

Αν ακούτε γρανάζια να χτυπούν, μέταλλα να σφυρίζουν, μπίλιες να σέρνονται κ.λπ τότε η μετάδοση έχει περάσει στη σφαίρα του “θέλω επισκευή ή συντήρηση τώρα”.

Όταν οδηγούμε παρατηρούμε τον κινητήρα, τα φρένα τις αναρτήσεις. Τη λειτουργία και τις αντιδράσεις τους

ΤΟ ΚΙΝΟΥΜΕΝΟ ΣΚΟΥΤΕΡ: Όταν το scooter αρχίζει να τσουλάει, ανοίγουμε το γκάζι και μετά το κλείνουμε, παρατηρώντας αν υπάρχει δυσκολία στην κύλιση ή ακούμε θορύβους.

Παρατηρούμε επίσης τον τρόπο που αντιδρά ο κινητήρας στο άνοιγμα του γκαζιού, που και εδώ πρέπει να ανταποκρίνεται με άμεση επιτάχυνση χωρίς δισταγμό.

Δοκιμές με άνοιγμα του γκαζιού κάνουμε σε χαμηλές (20-40km/h), σε μεσαίες (40-70) και υψηλότερες ταχύτητες (70-100 km/h).

Όταν κινούμαστε σε μεσαίες-ψηλές ταχύτητες παρατηρούμε το πως συμπεριφέρεται συνολικά το σκούτερ, προσπαθούμε να ανιχνεύσουμε αν κάτι πηγαίνει “στραβά” από πλευράς αναρτήσεων, πλαισίου, ζαντών, αν ο μπροστινός τροχός είναι ευθυγραμμισμένος με το τιμόνι, κ.λπ.

ΤΟ ΣΚΟΥΤΕΡ ΠΟΥ ΕΠΙΒΡΑΔΥΝΕΙ: Πατάμε τα φρένα και παρατηρούμε πως επιβραδύνουν το σκούτερ. Πρέπει να το κάνουν αποτελεσματικά και να μην ακούγονται θόρυβοι από τον δίσκο ή το ταμπούρο (κάτι που υποδεικνύει πρόβλημα σε τακάκια ή σιαγόνες), αλλά ούτε και να υπάρχει κραδασμός-τρέμουλο που μεταφέρεται στη μανέτα του φρένου γιατί αυτό δείχνει ότι έχουμε να κάνουμε με στραβό δίσκο (“πετσικαρισμένος” λέγεται στην αργκώ).

Επίσης δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται όλη η διαδρομή της μανέτας για να φρενάρουν σωστά τα φρένα, γιατί αυτό σημαίνει ότι είναι φθαρμένα πέραν του ορίου τους.

Ένας στραβός δίσκος μεταφέρει κραδασμούς στη μανέτα κατά το φρενάρισμα

Ένας στραβός δίσκος μεταφέρει κραδασμούς στη μανέτα κατά το φρενάρισμα

ΠΕΡΝΩΝΤΑΣ ΤΙΣ ΛΑΚΟΥΒΕΣ: Οι αναρτήσεις ονομάζονται ελληνικά και “αποσβεστήρες” γιατί η βασική τους δουλειά είναι να αποσβένουν τους κραδασμούς, τις δυνάμεις που εφαρμόζονται από τις ανωμαλίες του δρόμου, λακκούβες, λούκια, κακοτεχνίες, σαμαράκια κ.λπ. προς την ανάρτηση και επομένως προς το πλαίσιο και τον αναβάτη.

Οι αναρτήσεις δεν πρέπει να χρησιμοποιούν όλη τους τη διαδρομή εύκολα “τερματίζοντας”, όπως λέμε, ούτε επίσης να ανεβοκατεβαίνουν ανεξέλεγτα μετά την εφαρμογή της δύναμης πάνω τους. Πρέπει να δέχονται τον κραδασμό και να τον απορροφούν σωστά, για να το πούμε απλά.

Αυτά λοιπόν για την πρώτη βόλτα ενός μεταχειρισμένου και υποψήφιου για αγορά σκούτερ και… καλές βόλτες.

Καλό μεταχειρισμένο σκούτερ σημαίνει και καλές, απροβλημάτιστες βόλτες

Καλό μεταχειρισμένο σκούτερ σημαίνει και καλές, απροβλημάτιστες βόλτες

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ