fbpx

ROTTA CONTINUA: Ανακατασκευή KTM Ponny I, 1960

Μικρό, συλλεκτικό, μου Πόνι…

Ανακατασκευή ενός κλασικού σκούτερ 50 κυβικών με έξι δεκαετίες στην πλάτη του. Από το ειδικευμένο συνεργείο της Rotta Continua στην Αθήνα, που έκανε την κόπωση και τη σκουριά ενός “μπαρουτοκαπνισμένου” σπάνιου KTM Ponny I… γυαλάδα! Κείμενο: Νίκος Παντελούς, Φωτογραφίες: Β.Α.

Έχει περάσει κάμποσος καιρός από τότε που γράφαμε στο Scooternet την ιστορία της ΚΤΜ η οποία ήδη από τη δεκαετία του ’50 έφτιαχνε σκούτερ και μηχανάκια καθημερινής μετακίνησης (πατήστε εδώ), παρότι σήμερα θεωρείται μια μάρκα με ισχυρή προσωπικότητα και γκάμα δυναμικών μοτοσυκλετών – κυρίως μεγάλου κυβισμού.

Η ΚΤΜ είναι μια αυστριακή εταιρία που έχει τις ρίζες της προέλευσής της στα μέσα της δεκαετίας του 1930, όταν ο μηχανικός αυτοκινήτων Hans Trunkenpolz άνοιξε συνεργείο  στο Mattighofen της Αυστρίας.

Η εμπλοκή του Trunkenpolz με τα δίτροχα ήρθε αρκετό καιρό μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το 1953, οπότε και δημιούργησε την πρώτη του μοτοσυκλέτα, ΚΤΜ R100, με κινητήρα της Rotax.

Δύο ακόμα μοντέλα ακολούθησαν το R 125 και το Grand Tourist μέχρι το 1955 που η μικρή βιοτεχνία παρουσίασε το πρώτο της σκούτερ, το Mirabell, ένα ογκώδες, “γερμανικής” αισθητικής σύνολο.

Το KTM Mirabell κατασκευάστηκε από το 1956 μέχρι το 1960 και χρησιμοποιούσε δύο κυβισμούς 125 ή 150 κυβικών.

Το 1957, με δεδομένη την πρώτη κρίση των πωλήσεων των “μεγάλων” σκούτερ στην Ευρώπη – λόγω του ερχομού των πρώτων μικρών, οικονομικών οικογενειακών αυτοκινήτων – η ΚΤΜ παρουσίασε ένα μικρότερων διαστάσεων 50άρι σκουτερο-μοτοποδήλατο που λεγόταν Mecky.

Το 1960, η ΚΤΜ πέρασε στο τρίτο της βήμα στην κατηγορία των σκούτερ και πάλι με κυβισμό 50 κυβικών, κρατώντας κάποιες γραμμές από το Mecky, το οποίο ονόμασε ΚΤΜ Ponny Ι.

Είναι αυτό το οποίο έφτασε μια μέρα σκουριασμένο και “κουρασμένο” όπως είπαμε και στον πρόλογο, στο ελληνικό συνεργείο Rotta Continua για πλήρη ανακατασκευή.

Μικρό σε διαστάσεις, καλοφτιαγμένο, με έξυπνες λύσεις σε διάφορα σημεία το ΚΤΜ Ponny Ι υιοθετούσε μια αισθητική αμερικάνικων αυτοκινήτων της εποχής, που ήταν της μόδας στα τότε σκούτερ. Μέσα στα δυο χρόνια που θα μείνει στην παραγωγή το Ponny I θα πετύχει καλές πωλήσεις, αλλά σύντομα θα ανανεωθεί (το 1962).

Το Ponny II, που το αντικατέστησε, χρησιμοποιεί πιο συμβατικές λύσεις και αλλάζει τη βασική διάταξη.

Η μεγάλη διαφορά είναι πως η δεύτερη έκδοση του Ponny υιοθετεί το σαφώς πρακτικότερο επίπεδο δάπεδο, σε σύγκριση με το “τούνελ” που είχε το Ponny I.

To ΚΤΜ Ponny Ι της σημερινής μας ιστορίας φτάνει στο συνεργείο στην κατάσταση που βλέπετε παραπάνω στις φωτογραφίες, με την ταλαιπωρία δεκαετιών έκδηλη πάνω στα μεταλλικά, κατά κύριο λόγο, τμήματά του.

ΙΣΤΟΡΙΑ: Η ΚΤΜ ΚΑΙ ΤΑ ΣΚΟΥΤΕΡ ΤΗΣ

Το σκούτερ γίνεται φυσικά “φύλλο και φτερό” τα πάντα λύνονται και φροντίζονται ένα προς ένα, προσέχοντας και την τελευταία λεπτομέρεια. Η μεγαλύτερη προσπάθεια γίνεται ώστε να διατηρηθούν, να διασωθούν όσο το δυνατόν περισσότερα από τα αυθεντικά εξαρτήματα, κι αυτό επιτυγχάνεται σε μεγάλο βαθμό.

Ο δίχρονος με φτερωτή κινητήρας της Sachs, με ταχύτητες στο χέρι γίνεται βίδες και επισκευάζεται πλήρως: ρουλεμάν, τσιμούχες, δίσκοι συμπλέκτη, πετάλια, κ.α.

Οι χυτοί αλουμινένιοι (!) τροχοί γυαλίζονται σε τέτοιο βαθμό που θυμίζουν χρώμιο, αλλάζονται τα ελαστικά και η ταπετσαρία της σέλας, αφού ανακατασκευάζεται ο μεταλλικός σκελετός της.

Όλα τα λάστιχα του σκούτερ επισκευάζονται, όπως και οι αναρτήσεις, η εξάτμιση, η σχάρα, ο προβολέας και το πίσω φωτιστικό σώμα. Παράλληλα γίνεται πολλή δουλειά στις λαμαρίνες για να επιστρέψουν στο σήμερα, χωρίς ατέλειες και σαπίσματα, αλλά καλοβαμμένες και γυαλιστερές.

Τα διακοσμητικά σήματα φτιάχτηκαν από την αρχή, με αυτά που γράφουν “Gritzner” να υποδεικνύουν ότι το συγκεκριμένο σκούτερ είχε φτιαχτεί από την Gritzner & Kaiser με άδεια από την ΚΤΜ.

Το πολύ καλό βάψιμο και τα μαύρα σιρίτια (στο χέρι) που διαχωρίζουν το κρεμ-λευκό χρώμα από το πορτοκαλί (βλ. ΚΤΜ) έγιναν και αυτά από τους ανθρώπους του Rotta Continua.

To αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό στο σύνολό του, “καλύτερο από καινούργιο”, όπως λέμε, κι έτσι το συγκεκριμένο γίνεται ένα από τα ελάχιστα KTM Ponny I που υπάρχουν στην Ελλάδα σε αυτή την κατάσταση.

Περισσότερες πληροφορίες: Rotta Continua, 25ης Μαρτίου 9, Τ.Κ 135 61 , Άγιοι Ανάργυροι, Αττική, τηλ. 210 57 50 561, www.rottacontinua

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ