fbpx

ΙΣΤΟΡΙΑ: Η ΚΤΜ ΚΑΙ ΤΑ ΣΚΟΥΤΕΡ ΤΗΣ

H ΚΤΜ έφτιαχνε σκούτερ από το ’50!

Η ΚΤΜ έχει περάσει στη συνείδηση των μοτοσυκλετιστών και του χώρου των δύο τροχών, σαν μια εταιρία που κατασκευάζει κυρίως μοτοσυκλέτες για χώμα, ενώ τα τελευταία χρόνια προσπαθεί να διεισδύσει και στο χώρο των μοτοσυκλετών δρόμου. Για τα σκούτερ της ΚΤΜ ελάχιστοι γνωρίζουν, τα οποία εμφανίζονται ήδη από τη δεκαετία του ’50. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος

Η KTM, μια νέα και δυναμική εταιρία από την πόλη του Mattighofen της Αυστρίας, στην προσπάθειά της να μεγαλώσει τη γκάμα της, μπήκε από τα μέσα της δεκαετίας του ’50 στον χώρο των scooter. Το ντεμπούτο του πρώτου σκούτερ της ΚΤΜ έγινε το 1956 με το Mirabell 125, ένα τουριστικής αισθητικής μοντέλο.

ΚΤΜ Mirabell 125, 150, 1956

ΚΤΜ Mirabell 125, 150, 1956

Το KTM Mirabell κατασκευάστηκε από το 1956 μέχρι το 1960 και χρησιμοποιούσε δύο κυβισμούς.

Αμφότεροι οι κινητήρες ήταν δίχρονοι, είτε με 125, είτε με 150 κυβικά, που κατασκευάζονταν από την Rotax (με άδεια από την Sachs). Οι ιπποδυνάμεις ήταν 5,6 για τον μικρότερο και 8.0 ίπποι για τον μεγαλύτερο κινητήρα.

Οι τροχοί είχαν διάμετρο 12 ιντσών και το συνολικό βάρος έφτανε στα 125 κιλά.

KTM Mirabell: η παραγωγή τους σταμάτησε το 1960

KTM Mirabell: η παραγωγή τους σταμάτησε το 1960

Η αισθητική των KTM Mirabell ήταν χαρακτηριστικά “γερμανική”: ογκώδες scooter, με μεγάλο, σταθερό μπροστινό φτερό, ενσωματωμένο με την ποδιά, γυμνό τιμόνι, λίγο πιο κομψό, μακρόστενο οπίσθιο τμήμα.

Παράδοξα σχήματα

Το 1957 στο διεθνές σαλόνι της Βιέννης, η αυστριακή εταιρία παρουσιάζει ένα ιδιόμορφο “μοτοποδηλατο-σκουτεράκι”, που άκουγε στο όνομα Mecky.

Το Mecky δημιουργείται και αυτό, όπως το Mirabell, από έναν μεγάλο αυστριακό μηχανικό Ludwig Apfelbeck, ο οποίος εκτός των άλλων είχε σχεδιάσει κινητήρες αυτοκινήτων, ένας εκ των οποίων προοριζόταν και για την BMW.

ΚΤΜ Mecky 50, 1957

ΚΤΜ Mecky 50, 1957

Ο Apfelbeck σχεδίασε και δημιούργησε το πρωτότυπο Mecky μαζί με τον ιδιοκτήτη της εταιρίας, τον Hans Trunkenpolz.

Το ψευδώνυμο του Ludwig Apfelbeck ήταν “Κύριος 4βάλβιδος”, λόγω ενός καταπληκτικού αγωνιστικού μονοκύλινδρου κινητήρα που είχε σχεδιάσει και κατασκευάσει το ’50 για αγωνιστική χρήση – αγώνες ταχύτητας.

To KTM Mecky φορούσε αρχικά δίχρονο κινητήρα- Apfelbeck 49,6 κυβικών που απέδιδε κάτι παραπάνω από δύο “αλογάκια” στις 5.500 στροφές. Το κιβώτιο ταχυτήτων του διέθετε μόλις τρεις σχέσεις, αλλά… τι λέμε, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του κινητήρα, ελάχιστη σημασία είχαν μπροστά στη σχεδίασή του.

Το Mecky ήταν πρωτότυπο σε εμφάνιση και σε τεχνικές λύσεις. Απαρτιζόταν από ένα τμήμα μπροστά με ποδιά, μεγάλο ιδιόμορφο φτερό (με τον προβολέα πάνω σε αυτό), γυμνό τιμόνι κι ένα οπίσθιο τμήμα – που έμοιαζε με στρογγυλεμένο μικρό μπαούλο – και περιείχε πίσω τροχό και ανάρτηση.

Τα δύο αυτά τμήματα ενώνονταν με μια σωλήνα και ένα τούνελ. Δάπεδο δεν υπήρχε για τα πόδια του αναβάτη (που απολάμβανε τη βόλτα μόνος του, λόγω του μονόσελου) αλλά πετάλια.

KTM Mecky II... και καλοντυμένες κοπέλες στα λιβάδια

KTM Mecky II… και καλοντυμένες κοπέλες στα λιβάδια

Ενδιαφέρον στο Mecky είχαν πέρα από τις χυτές αλουμινένιες 12άρες ζάντες οι αναρτήσεις που ήταν και οι δυο μονόμπρατσες (ναι, και μπροστά!). Το, όχι ιδιαίτερα όμορφο, σκούτερ έπιανε 40 χιλιόμετρα την ώρα τελικής και σύμφωνα με τον κατασκευαστή “έκαιγε 1,4 λίτρα καυσίμου στα 100 χιλιόμετρα (υποσχέσεις, υποσχέσεις, από τότε μέχρι σήμερα).

Το βάρος του σκούτερ ήταν 47 μόλις κιλά και η “ικανότητα αναρρίχησης” έφτανε μέχρι τις 26 μοίρες, προσαρμοσμένο σε μια ορεινή χώρα με μεγάλες ανηφόρες, σαν την Αυστρία.

Για να εμπίπτει μέσα στην ευνοϊκή νομοθεσία των μοτοποδήλατων η ΚΤΜ είχε εφοδιάσει το Mecky με πετάλια (!) έτσι ώστε να γίνει Roller-Moped “σκουτερο-μοτοποδήλατο”, όπως λένε οι Γερμανόφωνοι (“roller” στα Γερμανικά είναι το Scooter… και “moped” το μοτοποδήλατο που λέμε εμείς).

Το Mecky βγαίνοντας στο δρόμο ήρθε αντιμέτωπο με… την αδιαφορία του κοινού. Σύντομα  ξανασχεδιάστηκε, φόρεσε διπλή σέλα και δύο αμορτισέρ στον πίσω τροχό, αλλά και κινητήρα Sachs.

 Το έτος 1960

Το ’60 είναι η χρονιά που η ΚΤΜ κάνει ένα βήμα παραπάνω στον τομέα των σκούτερ, θέλοντας και αυτή να συνεχίσει να επενδύει στα σκούτερ, αλλά και να κερδίσει μερίδιο από τις πωλήσεις των σκούτερ στην Ευρώπη – έστω και με λίγα κυβικά – παρουσιάζει τη δεύτερη προσπάθειά της.

Χρησιμοποιώντας και πάλι κινητήρα από άλλον κατασκευαστή (Sachs και πάλι) δημιουργεί τα σαφώς πιο δημοφιλή Ponny 1, που υιοθετούν διαφορετική φιλοσοφία κατασκευής. Τα Mecky σταματούν να παράγονται και παραδίδουν σκυτάλη…

KTM Ponny I: 1960-1962

KTM Ponny I: 1960-1962

Το ΚΤΜ Ponny 1 είναι πιο συμβατικό και καλαίσθητο, με σωστό δάπεδο και μεγάλη ποδιά, μακριά στενή ουρά και σέλα για δύο άτομα.

Ο κινητήρας που ψύχεται τώρα από φτερωτή είναι κρυμμένος κάτω από ένα μεγάλο – εύκολα αφαιρούμενο – οπίσθιο “καβούκι”, δεν αλλάζει ταχύτητες όπως ο προηγούμενος από το αριστερό άκρο του τιμονιού (αλα Βέσπα), αλλά από λεβιέ ταχυτήτων στο αριστερό πόδι του αναβάτη και συμπλέκτη στο τιμόνι. H δεύτερη γενιά των Ponny I φοράει μάλιστα και δύο προβολείς πάνω στην ποδιά.

KTM Ponny II: η εξέλιξη και η ολοκλήρωση

KTM Ponny II: η εξέλιξη και η ολοκλήρωση

KTM Ponny ΙΙ DLG: 1962 - 1968

KTM Ponny ΙΙ 50, 1962 – 1968

Η αισθητική του Ponny (του Ι, αλλά και του ΙΙ αργότερα) παραπέμπει σε αμερικάνικα αυτοκίνητα του ’40-’50, ιδιαίτερα του ουραίο τμήμα του που τελειώνει σε δύο “μύτες”. Το KTM Pony I γίνεται γρήγορα bestseller και το 1962 εμφανίζεται το Pony II.

KTM Ponny II: έκδοση Super 4 De Luxe, 1969 - 1986

KTM Ponny II: έκδοση Super 4 De Luxe, 1969 – 1986

Και η δεύτερη έκδοση του Ponny χρησιμοποιεί δίχρονο 50άρη κινητήρα, διαθέτει διαφορετικό πλαίσιο και “κουστούμι”, αποδεικνύεται ένα από τα μακροβιότερα και σημαντικά μοντέλα της ΚΤΜ, αφού παραμένει στην παραγωγή για 24 ολόκληρα χρόνια, μέχρι το 1986!

Το Pony II θα κατασκευαστεί και με διαφορετικά σήματα, από άλλες εταιρίες όπως η Hercules, η Gritzner & Kayser, με την ΚΤΜ να τους δίνει τα δικαιώματα της κατασκευής.

KTM Ponny ΙΙ Super Deluxe 4

KTM Ponny ΙΙ Super Deluxe 4

Με την ΚΤΜ να παρουσιάζει το 2013 ένα μοντέρνο, ηλεκτρικό σκούτερ που ονομάζεται E-Speed, απλά δείχνει ότι σκέφτεται να επιστρέψει στα σκούτερ… και όχι να κάνει την παρθενική της εμφάνιση στο χώρο όπως νομίζουν οι περισσότεροι.

KTM Ponny lI Super: πήγαινε παντού, ακόμα και μέσα σε γήπεδα γκολφ!

KTM Ponny lI Super: πήγαινε παντού, ακόμα και μέσα σε γήπεδα γκολφ!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ