fbpx

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Μύθοι και Αλήθειες για τα κράνη

και … επικεφαλής ασφάλεια

Είναι εντυπωσιακό, κι όμως όση πληροφόρηση, άλλη τόση παραπληροφόρηση υπάρχει για τα κράνη και τη χρήση τους. Πρόκειται για το σημαντικότερο κομμάτι του εξοπλισμού μας, είτε οδηγούμε σκούτερ, είτε μοτοσυκλέτα, είτε παπί, είτε οτιδήποτε έχει δύο τροχούς; Σε αυτό το άρθρο προσπαθούμε να ξεδιαλύνουμε τα ψέμματα και τους μύθους, από τις αλήθειες. Φωτογραφίες: Kymco

Είναι το “πες-πες”, είναι οι φήμες, είναι και η κακή ενημέρωση που δημιουργούν λάθος απόψεις, οι οποίες αναπαράγονται και παγιώνονται πολλές φορές σαν ορθές στην καθημερινότητα.

Δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε συναντήσει ακόμα και έμπειρους μοτοσυκλετιστές με αμετακίνητες απόψεις σε πολύ σημαντικά θέματα, οι οποίες είναι εντελώς λανθασμένες και στερούνται επιχειρημάτων.

Ο Μύθος: Τα κράνη ζεσταίνουν το κεφάλι

Η Αλήθεια: Αυτό ισχύει μόνο το καλοκαίρι και μόνο κάθε φορά που σταματάει ο αναβάτης στα φανάρια της πόλης, για μερικά δευτερόλεπτα, όπου δεν υπάρχει ροή αέρα μέσω του συστήματος εξαερισμού του κράνους. Μόλις αρχίσει πάλι να κινείται, οι ειδικά σχεδιασμένοι εσωτερικοί αεραγωγοί του κράνους δροσίζουν το κρανίο, μιας και μεταξύ επένδυσης και κεφαλιού έχει δημιουργηθεί υγρασία (ιδρώτας).

Έτσι το κεφάλι γίνεται “υγρόψυκτο” και δροσίζεται περισσότερο, ενώ μειώνεται η αφυδάτωση, που προκαλείται στο κρανίο όταν πέφτει θερμός αέρας – σε περίπτωση που νομίζει κανείς ότι θα δροσίζεται περισσότερο οδηγώντας χωρίς κράνος μέσα στη ζέστη. Άρα το κράνος, αντίθετα με ό,τι υποστηρίζουν ορισμένοι, βοηθάει στο να διατηρηθεί η υγρασία του κεφαλιού!

O Μύθος: Όταν πηγαίνεις αργά δεν χρειάζεται να φοράς κράνος.

Η Αλήθεια: Κράνος πρέπει να φοράς ακόμα κι αν κινείσαι με 15 χιλιόμετρα την ώρα. Είναι πολύ μεγάλη η δύναμη της κρούσης ακόμα και αν πηγαίνεις αργά, και μπορεί να προκαλέσει σοβαρό τραυματισμό. Επίσης, είναι γνωστό από τις διάφορες στατιστικές ότι τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν μέσα σε πόλεις, όπου τα οχήματα κινούνται με πιο χαμηλές ταχύτητες, παρά σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας κι εθνικές οδούς, σε ένα ταξίδι παραδείγματος χάρη.

Ο Μύθος: Τα κράνη μειώνουν την περιφερειακή όραση.

Η Αλήθεια: Δεν ισχύει σε καμία περίπτωση, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, πολύ συγκεκριμένων κρανών, για ειδική χρήση η οποία δεν προορίζεται για σκούτερ και μοτοσυκλέτες. Τα κράνη δεν εμποδίζουν την περιφερειακή όραση, αφού είναι φτιαγμένα έτσι ώστε να παρέχουν εύρος όρασης πάνω από τις 180 μοίρες που βλέπει ένας άνθρωπος. Επίσης – πέρα από το μέγεθος του “ανοίγματος” του κράνους – να υπενθυμίσουμε ότι υπάρχουν και οι καθρέφτες στο τιμόνι των δίκυκλων, που καλό είναι να τους χρησιμοποιούμε για μεγαλύτερη περιφερειακή όραση ή ακόμα και το απλό γύρισμα του κεφαλιού για ακόμα μεγαλύτερο εύρος οπτικού πεδίου.

Ο Μύθος: Τα κράνη προκαλούν τραυματισμούς στον αυχένα.

Η Αλήθεια: Εκατοντάδες, για να μην πούμε παραπάνω, έρευνες έχουν αποδείξει ότι τα κράνη μειώνουν τους τραυματισμούς. Σε περιπτώσεις που μετά από πτώση έχει τραυματιστεί ο αυχένας, αυτό σημαίνει ότι έχει μεταφερθεί ισχυρό χτύπημα/δύναμη σε αυτόν, αλλά το χτύπημα έχει καταλήξει στον αυχένα αισθητά μειωμένο: μιας και προηγουμένως έχει αποσβεστεί από τα εσωτερικά του κράνους. Άρα αν δεν φορούσαμε κράνος, ο τραυματισμός του αυχένα θα ήταν μεγαλύτερος.

Ο Μύθος: Τα κράνη εμποδίζουν την ακοή και μειώνεται η αντίληψη του αναβάτη

Η Αλήθεια: Τα περισσότερα κράνη έχουν πρόβλεψη στην κατασκευή τους ώστε να μην εμποδίζεται η ακοή. Αντίθετα η έλλειψη κράνους είναι αυτή που μειώνει την ακοή, ειδικά όταν το σκούτερ ή η μοτοσυκλέτα κινείται και ο αέρας βουίζει στα ακάλυπτα αυτιά του αναβάτη! Αυτό ισχύει ακόμα κι αν η ταχύτητα είναι 40 km/h!

Αντίθετα, τα κράνη προστατεύουν τα αυτιά από τον πολύ θόρυβο που δημιουργείται από τους στροβιλισμούς του αέρα και τα βοηθούν να ακούνε τους σημαντικότερους ήχους, όπως κόρνες, βουητό κινητήρων, κ.λπ.

Ο Μύθος: Τα κράνη δίνουν ψευδαίσθηση ασφάλειας στον αναβάτη και επομένως αυτός οδηγεί με περισσότερα ρίσκα.

Η Αλήθεια: Αστείος μύθος. Ένας αναβάτης που οδηγάει με ρίσκα… είτε φοράει κράνος, είτε όχι… οδηγάει με ρίσκα. Ένας αναβάτης που είναι συντηρητικός και προσεκτικός κάνει το αντίθετο και συγχρόνως οδηγεί πάντοτε με κράνος.

O Μύθος: Όταν φοράς κράνος και έχεις κλειστή τη ζελατίνα, δεν αναπνέεις σωστά.

Η Αλήθεια: Είναι αστείο, αλλά αυτό πιστεύει και ο ελληνικός Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, και το χρησιμοποιεί στην περίπτωση του αλκοτέστ αυστηροποιώντας το όριο αλκοόλ των αναβατών.

Εξηγεί λοιπόν ο νόμος ότι: ένας αναβάτης, που έχει αλκοόλ στο αίμα του και φοράει κράνος με κλειστή ζελατίνα, επιδεινώνει την κατάσταση, λόγω του ότι εισπνέει τις αναθυμιάσεις της εκπνοής, οι οποίες τον ζαλίζουν ακόμα περισσότερο!

Ο πιθανότερος λόγος γι’ αυτή την εντελώς λανθασμένη άποψη – που έγινε νόμος στην προκειμένη περίπτωση – είναι η έλλειψη γνώσης και πληροφόρησης των νομοθετών. Όλα, μα όλα τα full face κράνη – γιατί σε αυτά αναφερόμαστε – έχουν ικανό εξαερισμό στην περιοχή του σαγονιού για να μην παρατηρείται το παραπάνω φαινόμενο.

Επίσης, η συντριπτική πλειοψηφία των αναβατών όταν κινείται αργά μέσα στην πόλη κυκλοφορεί με ανοικτή η μισάνοιχτη τη ζελατίνα. Όταν πηγαίνουν ελαφρώς πιο γρήγορα και με κλειστή ζελατίνα, οι αεραγωγοί φροντίζουν να στέλνουν αέρα στη μύτη και στην περιοχή της ζελατίνας. Μάλλον οι “σοφοί” αυτοί νομοθέτες έχουν στο μυαλό τους το κράνος σαν ένα “κλειστό καπάκι” που δεν αφήνει τον αναβάτη να αναπνεύσει κανονικά. Αν είναι δυνατόν…

O Μύθος: Τα ανοικτά (Jet) κράνη δεν προσφέρουν προστασία

Η Αλήθεια: Είναι λάθος ο μύθος. Τα ανοικτά κράνη μια χαρά προστασία προσφέρουν στην περιοχή του κρανίου, ακόμα κι αν αφήνουν εκτεθειμένα το πρόσωπο και το σαγόνι.

Όσοι έχουν ταξιδέψει στην “σκουτερο-μοτοσυκλετο-μάνα” Ιταλία, ίσως να έχουν παρατηρήσει ότι οι μισοί από αυτούς – και είναι πολλές χιλιάδες! –  που κινούνται πάνω σε δυο τροχούς φορούν ανοικτά κράνη. Λέτε να μην ξέρουν τι κάνουν οι Ιταλοί;

Τα ανοικτά κράνη μια οικονομική και πολύ καλή λύση για ένα εύχρηστο, ελαφρύ, “καλοκαιρινό” κράνος που μεταφέρεται και αποθηκεύεται εύκολα. Επίσης σίγουρα είναι πολύ καλύτερο από το “τίποτα”… Καλά αυτό το τελευταίο δεν το συζητάμε καν.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ