Η μέση λύση
Πρόσφατα ο “οίκος της Pontedera”, όπως ονομάζεται η Piaggio, παρουσίασε στον Τύπο και ανακοίνωσε τις τιμές του νέου της σκούτερ. Το Piaggio Medley 125 και 150 που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό πέρσι στην έκθεση της EICMA στο Μιλάνο, ευελπιστεί να επιβληθεί στην κατηγορία των σκούτερ πόλης και ειδικότερα των 125 κυβικών, που είναι πολύ δημοφιλή στην Ευρώπη.
Τα πρώτα Piaggio Medley 125 και Piaggio Medley 150 διατίθενται ήδη σε ευρωπαϊκές αγορές, ενώ στην Ελλάδα θα φτάσουν μέσα στον Μάιο. Οι τιμές που ανακοινώθηκαν είναι: Medley 125 στα 2.790 ευρώ και 100 ευρώ παραπάνω, στα 2.890 για το 150.
Με τα Medley, να κατασκευάζονται στο Βιετνάμ, η Piaggio έχει τελικά δυο σκούτερ πόλης με ανταγωνιστική την τιμή και είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τα κορυφαία ονόματα των ιαπωνικών εταιριών, όπως τα Honda PCX που φτιάχνονται στην Ταϊλάνδη και τα Yamaha NΜΑΧ που φτιάχνονται στην Ινδονησία. To πιάνετε το αστείο, τρεις αντίπαλοι, τρεις διαφορετικές χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας.
Η Piaggio έχοντας μπροστά της την επιτυχία των Honda PCX αλλά και των Honda SH στην Ευρώπη, μάλλον καθυστέρησε ελαφρώς ώστε να απαντήσει… αν και η απάντηση Medley δείχνει προσεγμένη, όσον αφορά στα τεχνικά χαρακτηριστικά που ανακοινώνονται.
Τα Μedley έχουν σαν στόχο να αμφισβητήσουν την επιτυχία της Honda, ενώ παράλληλα μπαίνουν σφήνα στη γκάμα της εταιρίας, ανάμεσα στα Liberty 125/150 που χαρακτηρίζονται “entry-level” (για αρχαρίους) και του μεγαλύτερου Beverly 300, που θεωρείται πιο “touring” (μεγαλύτερων διαδρομών).
“Medley” είναι το “ανακάτωμα”, ενώ η πιο δημοφιλής μετάφραση της λέξης είναι “ποτ πουρί”, ανάμιξη.
Το Piaggio Medley έχει κομψές γραμμές, που φλερτάρουν περισσότερο με τις καμπύλες παρά με τις αιχμές προσδίδοντας έναν πιο κλασικό αέρα.
Όπως υποδηλώνει το όνομα επιχειρεί να συνθέσει τα καλύτερα στοιχεία από δύο κόσμους: τις μεσαίες διαστάσεις, την άνεση των επιβαινόντων, το κράτημα και τη δύναμη κινητήρα των Beverly, χωρίς όμως να χαθεί έντονα η ευελιξία των Liberty και να ανέβουν τα κιλά (που βρίσκονται στα 132-138).
Aπό πλευράς εμφάνισης το Medley όλα τα πλαστικά, τα εξωτερικά μέρη έχουν επανασχεδιαστεί “πατώντας” πάνω στις γραμμές του best seller Beverly, με εντονότερα το σχήμα του προβολέα, την εμβληματική “γραβάτα” την ποδιά, το φτερό μπροστά, την ουρά, κ.λπ.
Το Piaggio Medley δεν μπορεί να χαρακτηριστεί σκούτερ με επίπεδο δάπεδο γιατί όπως το Beverly, έτσι και το Medley έχει υπερυψωμένο κεντρικό τούνελ, αν και λιγότερο ογκώδες και πιο στενό. Αυτό συμβαίνει γιατί έχει τοποθετηθεί κάτω από το δάπεδο το ντεπόζιτο καύσιμου.
Πρόκειται για μια λύση που προσφέρει δύο πλεονεκτήματα μαζί, αφού επιτρέπει τον ανεφοδιασμό βενζίνης χωρίς να κατεβαίνει ο αναβάτης από το σκούτερ και τη δυνατότητα να αυξηθεί ο αποθηκευτικός χώρος κάτω από τη σέλα (σε συνδυασμό με τον 14άρη οπίσθιο τροχό που φοράει). Έτσι το Medley να μπορεί να φιλοξενήσει δύο κράνη full-face (σύμφωνα με την εταιρία).
Το μέγεθος των τροχών είναι 16 ίντσες μπροστά και 14 ίντσες πίσω, με τον σχεδιασμό των ζαντών από κράμα αλουμινίου να είναι διαφορετικός από ότι έχουμε συνηθίσει σε Piaggio, με 6 διπλά μπράτσα ασυνήθιστου σχήματος. Τα ελαστικά του Medley είναι 100/80 μπροστά και 110/80 πίσω.
Το δισκόφρενο μπροστά είναι διαμέτρου 260 χιλιοστών και το πίσω 240 χιλιοστών, με διπίστονες δαγκάνες και 2κάναλο ABS της Bosch (τύπου 10) στον στάνταρ εξοπλισμό.
Στην μπροστινή ανάρτηση υπάρχει ένα συμβατικό τηλεσκοπικό πιρούνι με καλάμια 33 χιλιοστών, ενώ στην πίσω ανάρτηση υπάρχουν δύο αμορτισέρ που ρυθμίζονται ως προς την προφόρτιση των ελατηρίων σε 5 θέσεις.
Το πλαίσιο είναι και αυτό νέο, ατσάλινο με μονή ραχοκοκαλιά και στοχεύει στο να χαμηλώσει το χαμηλό κέντρο βάρους μαζί με το ύψος σέλας, όπως και τη βέλτιστη σωστή κατανομή μαζών.
Το κόμπακτ μέγεθος του Medley γίνεται αντιληπτό αν συγκρίνουμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά του με το Beverly 300. Για παράδειγμα το μεταξόνιο έχει μειωθεί κατά 145 mm και βάρος κοντά στα 24 kg.
Ο κινητήρας ονομάζεται iGet 4 είναι ολοκαίνουριος, υγρόψυκτος, με 1ΕΕΚ και 4 βαλβίδες, που τροφοδοτείται από ψεκασμό, και είναι ο πρώτος της κατηγορίας που πληροί τις προδιαγραφές Euro4.
Ο κινητήρας του Medley ακολουθεί την αρχιτεκτονική των κινητήρων της Honda που παρουσιάστηκε το 2011 και χρησιμοποιούνται στα PCX και SH (εκτός των άλλων μοντέλων), με ψυγείο ενσωματωμένο στo δεξί άκρο του κινητήρα. Διαθέτει σύστημα “Start & Stop” και “Βrusless” σύστημα εκκίνησης.
Η Piaggio ανακοινώνει ότι έχουν γίνει προσπάθειες για μείωση των μηχανικών απωλειών τριβής των κινουμένων μερών του κινητήρα, τεχνολογία που εφάρμοσε πρώτη η Honda και συνέχισε η Yamaha αργότερα, αλλά και άλλοι κατασκευαστές.
Παράλληλα τα διαστήματα service είναι πλέον πιο αραιά, αφού η αλλαγή λαδιών και φίλτρου γίνεται κάθε 10.000 χλμ και η ρύθμιση βαλβίδων κάθε 20.000 χλμ.
Ο νέος κινητήρας iGet 4 με τις 4 βαλβίδες (iGet 3 χρησιμοποιείται στον 3βάλβιδο, αερόψυκτο κινητήρα του Liberty) εμφανίζει καλή ελαστικότητα και ροπή, με οφέλη από τη μείωση των μηχανικών απωλειών ενέργειας μέσω της τριβής και ελαχιστοποίηση των θορύβων και των κραδασμών.
Ο κινητήρας σβήνει μόνος του μετά από μερικά δευτερόλεπτα στάσης και κλειστού γκαζιού, αφού διαθέτει σύστημα “Stop&Start”, για να εκκινήσει και πάλι μόνος του με περιστροφή του γκαζιού, μέσω της νέας αθόρυβης μίζας που είναι τοποθετημένη απευθείας στον στρόφαλο.
Υπενθυμίζουμε ότι αυτού του είδους τα συστήματα επηρεάζουν θετικά την κατανάλωση καύσιμου και τις εκπομπές ρύπων.
Το σύστημα Start & Stop της Piaggio ονομάζεται RISS (Regulator Inverter Start & Stop System) και μπορεί να απενεργοποιηθεί κατά βούληση από τον αναβάτη με κουμπί που βρίσκεται στον πίνακα οργάνων του σκούτερ.
Η ιπποδύναμη του κινητήρα των 125 κυβικών είναι 12 hp, στις 8.250rpm και του 150άρη (που στην πραγματικότητα είναι 155cc) 14,75 hp, στις 7.750 rpm. Η ροπή είναι 1,17 Kgm, στις 6.500 rpm και 1,47 Kgm, στις 6.400 rpm αντίστοιχα.
Σύμφωνα με τα σχόλια των ευρωπαίων δημοσιογράφων που οδήγησαν το Piaggio Medley στις εκκινήσεις από στάση το scooter στο άνοιγμα του γκαζιού ανταποκρίνεται χωρίς εκρηκτικότητα, αλλά με προοδευτική, ικανοποιητική επιτάχυνση και ροπή, με την ήσυχη, βελτιωμένη τελική μετάδοση και τον διπλό οδοντωτό ιμάντα να αποδίδει καλά.
Η τελική ταχύτητα έφτασε κοντά στα 105 χιλιόμετρα για το 125 και 110+ για το 150 με την κατανάλωση να μετριέται από δημοσιογράφους ήταν κοντά στα 3 l / 100 km, κάτι που σημαίνει κοντά στα 230 χιλιόμετρα αυτονομίας, με το 7 λίτρο ρεζερβουάρ.
Οι διαφορές του 125 με το 150 στις επιδόσεις είναι μικρές, αλλά εμφανείς, αφού το “μεγάλο” Medley αποδίδει 2,7 παραπάνω ίππους σε χαμηλότερες στροφές μάλιστα.
Στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς το Medley συνδυάζει τα πλεονεκτήματα του Beverly και του Liberty. Διαθέτει ευκινησία και ευελιξία σε σύγκριση με το Beverly, λόγω του χαμηλότερου βάρους και του μικρότερου μεταξονίου, αλλά και τη βέλτιστη κατανομή μαζών. Ταυτόχρονα δεν έχει χαθεί η σταθερότητα σε ευθείες και στροφές με την άνεση να είναι σε αξιοπρεπή επίπεδα.
Τα φρένα είναι και αυτά ικανοποιητικά στην απόδοσή τους, η δύναμη και η αίσθησή τους καλή με το ABS να είναι λίγο πιο παρεμβατικό στο πίσω φρένο. Τα λάστιχα Maxxis Extremaxx δίνουν καλό κράτημα σε στεγνό οδόστρωμα που έγινε η δοκιμή.
Η καινοτομία του Piaggio Medley 125 και Medley 150 είναι ότι – σύμφωνα με την εταιρία – μπορεί να αποθηκεύσει κάτω από τη σέλα του 2 φουλφέις κράνη. Όντως κάτω από τη σέλα υπάρχει μεγάλος αποθηκευτικός χώρος 36,2 λίτρων, οι γνώμες των δημοσιογράφων διχάζονται όμως, αφού άλλοι μιλούν οτι χωράει δύο φουλφέις και άλλοι ένα φουλφέις και ένα μισό κράνος.
Η τάπα ρεζερβουάρ βρίσκεται πάνω στο κεντρικό τούνελ είναι αεροπορικού τύπου και κλειδώνει με το κεντρικό κλειδί.
Η σέλα που έχει κάπως μικρό μήκος τοποθετεί το σώμα του αναβάτη κάπως μπροστά πάνω στο σκούτερ, με τα γόνατα των ψηλότερων να λυγίζουν κάπως περισσότερο.
Το Piaggio Medley διαθέτει φώτα πορείας τύπου LED Daylight Running Lights (DRL) και LED οπίσθιο φωτιστικό σώμα.
Τα όργανα έχουν κλασική σχεδίαση, είναι αναλογικά και διαθέτουν ψηφιακή οθόνη με πολλές ενδείξεις στη βάση τους. Στη μέση βρίσκεται το μεγάλο κοντέρ, αριστερά το βενζινόμετρο και δεξιά η θερμοκρασία του κινητήρα.
Η σέλα ανοίγει με κουμπί από το τιμόνι και αν υπάρξει πρόβλημα – “πεσμένη” μπαταρία – και από μοχλό που βρίσκεται μέσα στο ντουλαπάκι της ποδιάς.
Στην ποδιά υπάρχει ντουλαπάκι με χώρο για μικροπράγματα και παροχή ρεύματος USB
Στα θετικά των Piaggio Medley 125, Medley 150 οι δημοσιογράφοι που οδήγησαν τα σκούτερ στην επίσημη παρουσίαση σημείωσαν την ελαστικότητα του κινητήρα, την ευελιξία του σκούτερ και τον μεγάλο αποθηκευτικό χώρο.
Στα αρνητικά των Piaggio Medley 125, Medley 150 οι δημοσιογράφοι σημείωσαν την χαμηλή τελική ταχύτητα και των δύο εκδόσεων και την προστασία από τον αέρα.
Τα Piaggio Medley 125 και Piaggio Medley 150 θα κυκλοφορήσουν σε δύο εκδόσεις. Απλές και “S”, με τη μόνη τους διαφορά να είναι τα χρώματα (εξωτερικά, εσωτερικά ποδιάς και σέλας).
Οι συνδυασμοί χρωμάτων είναι: Medley S: Rosso Ibis (κόκκινο), Nero Grafite (γκρι) και Blu Sport (μπλε). Απλή έκδοση Medley: Bianco Perla (λευκό πέρλα), Grigio Titanio (γκρι) και Blu Midnight (μπλε).