Κάθε μέρα χαρά!
Κυβισμός: 125cc * Ιπποδύναμη: 8,7 ίπποι (11 kW) στις 6.750 rpm * Τελική: 95 km/h (πραγματική) * Βάρος: 112 kg (πλήρες) * Τιμή: 2.795 ευρώ (Μαρτ. ’24)
Δοκιμάζουμε ένα μικρό σκούτερ καθημερινής χρήσης που μπαίνει “σφήνα” παντού και είναι ικανό να εξολοθρεύσει το μποτιλιάρισμα της πόλης. Γνήσιο τέκνο της Suzuki, κάνει την κάθε μετακίνηση μια απλή υπόθεση και αποτελεί το φάρμακο για τις στρεσογόνες μετακινήσεις εντός των μητροπόλεων. Κείμενο: Γ. Α., Scooternet, Φωτογραφίες: Οδυσσέας Σολωμός
Πολύ σωστά έκανε η Suzuki και επέστρεψε δυναμικά με τρία μοντέλα στη δημοφιλέστατη πλέον κατηγορία των σκούτερ 125 κυβικών, που βασίζονται στην ίδια πλατφόρμα.
Burgman, Address και Avenis “πατούν” πάνω στα ίδια τεχνικά χαρακτηριστικά και δεν είναι λίγοι αυτοί που βρίσκουν το Avenis το πιο συμπαθητικό απ’ όλα, λόγω της ενδιαφέρουσας σχεδίασής του όπως θα δούμε παρακάτω.
Η Suzuki δεν είναι μια νέα εταιρία στο χώρο των σκούτερ, μιας και συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Είναι από τους πρωτοπόρους των μοντέρνων σκούτερ!
Βρισκόταν εντός κατηγορίας ήδη από τη δεκαετία του ’80, τότε που τα σκούτερ δεν λέγονταν σκούτερ, αλλά “βεσπάκια”, γιατί τότε η Vespa ήταν εξαιρετικά δημοφιλής ως το “λαϊκό”, “όχι μοτοσυκλετιστικού” τύπου δίτροχο, για απλούς ανθρώπους και εύκολη μετακίνηση στην πόλη.
Τα σκούτερ της Suzuki επανατοποθετήθηκαν στην αγορά μέσω των ανεξάρτητων εισαγωγών μεταχειρισμένων από την Ιαπωνία, με πολλά μικρά σκούτερ-τσέπης – με μικρό μέγεθος και μικρούς τροχούς – να γεμίζουν τα κέντρα των πόλεων ανά την Ελλάδα.
Ήταν τόση η πρακτικότητά τους, ώστε ακόμα και πεπειραμένοι μοτοσυκλετιστές καθόλου δεν ντρέπονταν (όπως συνηθιζόταν τότε) να τα χρησιμοποιούν για κοντινές αποστάσεις.
Από τα Address-άκια περάσαμε στα Katana, και φυσικά το 1999 έφτασε το μεγάλο, πολυτελές Burgman 400 που έγινε ένα από τα πρώτα εξελιγμένα mega maxi scooter στον κόσμο, βοηθώντας στην καθιέρωση μιας ολοκαίνουργιας κατηγορίας.
Λίγοι μπορούσαν να καταλάβουν πόσο σημαντικό ήταν αυτό το μοντέλο και πώς επηρέασε μια τεράστια αγορά σκούτερ.
Αυτά λοιπόν (και άλλα πολλά) για την ιστορία, για μια εταιρία που γνωρίζει πολύ καλά το θέμα των σκούτερ και φροντίζει να μας το θυμίσει με τους τρεις αυτούς εκπροσώπους στα 125 κυβικά… που μπορούν να οδηγηθούν και με δίπλωμα αυτοκινήτου, υπό προϋποθέσεις πάντοτε.
Το Suzuki Avenis 125 με το οποίο θα ασχοληθούμε σήμερα, διαθέτει μια εμφάνιση τόσο πρωτότυπη και διαφορετική που το κάνει να ξεχωρίζει απ’ οτιδήποτε άλλο κυκλοφορεί σήμερα στις πόλεις μας.
Πέρα από το ιδιαίτερό του design είναι κι αυτός ο κομψός συνδυασμός κίτρινου μεταλλικού χρώματος με γκρι που δημιουργεί ένα μοντέρνο, καλαίσθητο σύνολο, το οποίο χρησιμοποιεί (εκεί είναι το ενδιαφέρον) στοιχεία από τις μοτοσυκλέτες της γιαπωνέζικης φίρμας.
Είναι το Avenis νέο αγορά; Και ναι και όχι. Στην Ευρώπη ναι, στην Ασία όχι, το αντίθετο ισχύει, αφού είναι κατασκευασμένο στην Ινδία και εξάγεται στις γύρω ασιατικές αγορές, άρα βρίσκεται ήδη στην αγορά εδώ και μερικά χρόνια. Έφτασε λοιπόν στην Ευρώπη “χιλιο-τσεκαρισμένο” και αποδεδειγμένα αξιόπιστο.
Με πλατύ και χαμηλό μέτωπο και ιδιαίτερου σχήματος διπλό, κάθετο προβολέα, χαμηλά τοποθετημένο, έχει φαρδιά ποδιά και μεγάλο τιμόνι, ιδίως σε σύγκριση με το υπόλοιπό του μέγεθος, που είναι μικρό. Διαθέτει ένα βολικό επίπεδο πάτωμα και είναι πολύ ελαφρύ, αφού ζυγίζει μόνο 112 κιλά γεμάτο!
Πρόκειται για ένα πολύ συμπαγές σκούτερ, με λιγότερο από 1,3 μέτρα μεταξονίου, ενώ ο κινητήρας του είναι ένας αερόψυκτος μονοκύλινδρος, 4χρονος, 2βάλβιδος με έναν εκκεντροφόρο και υποτετράγωνες (διάμετρος επί διαδρομή 52,5x57,4mm) διαστάσεις – με έμφαση στη ροπή και όχι τόσο στην ιπποδύναμη.
Μπορεί να αποδίδει μόνο 8,7 ίππους στις 6.750 rpm, που ακούγονται λίγοι μπροστά στους 15 που φτάνει η κατηγορία των 125 κυβικών, αλλά είναι τέτοια η ροπή του, ώστε άνετα χαρακτηρίζεται ο κινητήρας με τα “πιο χαρούμενα 8,7 άλογα” που θα συναντήσετε στο δρόμο!
Αυτός ο κινητήρας έχει ονομαστεί SEP (Suzuki Eco Performance) και έχει και μια ένδειξη “Eco” στο ταμπλό που βοηθά στην οδήγηση με τον πιο οικονομικό τρόπο, σε τέτοιο βαθμό που το Suzuk-άκι θα φτάσει με ήπια οδήγηση ακόμα και τα 2,2 λίτρα κατανάλωσης στα 100 χιλιόμετρα!
Η Suzuki μάλιστα σημειώνει ότι χρησιμοποίησε πολλή τεχνολογία στον σχεδιασμό του κινητήρα, με στόχο τη μείωση των τριβών των κινούμενων, περιστρεφόμενων μερών του, κάτι που το διαπιστώνει ο/η αναβάτης στο δρόμο με το ελεύθερο στροφάρισμα του μοτέρ μόλις ανοίγει το γκάζι.
Στο Δρόμο – Η ώρα της δοκιμής
Η θέση οδήγησης είναι χαμηλά από το έδαφος και “μέσα” στο σκούτερ, πράγμα που κάνει εξαρχής φανερό ότι έχει σχεδιαστεί για χαμηλότερα αναστήματα.
Μπορεί λοιπόν για έναν αναβάτη ύψους 1.80μ. το τιμόνι να βρίσκει στα γόνατά του – εν στάσει, με τα πόδια πάνω στο πάτωμα και το τιμόνι σε πλήρη στροφή – αλλά όλοι οι κοντύτεροι χρήστες θα βρουν στο Avenis ένα απίθανο, εύκολο και πολύ φιλικό μέσον με χαμηλή σέλα.
Το μόνο που ίσως τους ξενίσει λίγο είναι το πλατύ τιμόνι, το οποίο όμως κόβει τόσο πολύ δεξιά-αριστερά ώστε σύντομα ξεχνάς το πρώτο και επικεντρώνεσαι στο χρησιμότατο δεύτερο χαρακτηριστικό του.
H ταχύτητα των αντιδράσεών του στο γύρισμα του τιμονιού είναι άμεση, αφού διαθέτει μικρό μεταξόνιο και ζάντα διαμέτρου 12 ιντσών μπροστά και 10 πίσω, τα οποία προσδίδουν μεγάλη ευελιξία.
Σε κάποιες περιπτώσεις η μικρή διάμετρος του τροχού θα κάνει αισθητή την παρουσία της, ιδιαίτερα σε κακοτράχαλους δρόμους, αν και η πίσω ανάρτηση με το μονό αμορτισέρ παρέχει μαλακή λειτουργία – όπως και η μπροστινή – προσφέροντας την άνεση που αναζητούμε στις αστικές διαδρομές μας.
Παρά το λίγο αφρώδες που φαίνεται να έχει η σέλα του αναβάτη, είναι φαρδιά, πράγμα που εξασφαλίζει μια πολύ ικανοποιητική άνεση, ενώ ο συνεπιβάτης έχει στη διάθεσή του εμφανώς περισσότερο αφρώδες στη σέλα του και βολικά αναδιπλούμενα μαρσπιέ.
Η μεταφορά δεύτερου ατόμου στη σέλα, παρά τις μικρές διαστάσεις του σκούτερ δεν είναι προβληματική, αντίθετα ξαφνιάζει ευχάριστα, αφού δίνει την αίσθηση μεγαλύτερου συνόλου.
Στο τιμόνι συναντάμε μια οθόνη LCD με πληροφορίες (ρολόι ώρας, θερμοκρασία κινητήρα και μέση κατανάλωση), εκτός των βασικών ενδείξεων.
Ο διβάλβιδος, αερόψυκτος κινητήρας ξεκινά εύκολα και διαθέτει το κοινό πλέον σύστημα που ονομάζεται Suzuki Easy Start, χάρη στο οποίο δεν είναι απαραίτητο να πατήσετε παρατεταμένα το κουμπί εκκίνησης μέχρι να ξεκινήσει. Μία φορά αρκεί, κι αυτό μιζάρει το μοτέρ όσο πρέπει.
Στο άνοιγμα του γκαζιού από στάση μέχρι τα 30 km/h, το Avenis επιταχύνει αργά και προοδευτικά, με τη δύναμη και το περισσότερο νεύρο να έρχεται από τα 40 μέχρι 80 km/h, και την τελική να φτάνει τα 100+ km/h (95 km/h πραγματική).
Η μέση κατανάλωση μετρήθηκε στα άριστα 2,5 λίτρα στα 100, πράγμα που σημαίνει πως με το ρεζερβουάρ των 5,2 λίτρων η αυτονομία θα ξεπεράσει τα 200 χιλιόμετρα.
Εντυπωσιακή είναι η απουσία μηχανικών θορύβων και κραδασμών, ενώ δυσκολεύεται να πιστέψει κανείς πως πρόκειται για κινητήρα ιπποδύναμης λιγότερων από εννέα ίππων.
Η ύπαρξη της μανιβέλας, εκτός από τη μίζα για την εκκίνηση του κινητήρα σε περίπτωση ανάγκης, θα φανεί χρήσιμη αφού θα βάλει μπρος το σκουτεράκι αν αδειάσει η μπαταρία – γιατί, βλέπετε, το Avenis έχει και θέση πάρκινγκ στον κεντρικό διακόπτη και μπορείς εύκολα να ξεχάσεις τα φώτα του ανοικτά… κάτι που μας συνέβη κατά λάθος ουκ ολίγες φορές.
Τα φρένα του Suzuki Avenis 125 έχουν μέτρια δύναμη και αίσθηση, αν και όταν τα συνηθίσεις και πατάς μόνο την αριστερή μανέτα (βλ σύστημα CBS, αναμιγνύοντας μπροστινό δίσκο με πίσω ταμπούρο) το φρενάρισμα είναι ικανοποιητικό.
Αξίζει να τονίσουμε μια ευπρόσδεκτη λεπτομέρεια πάνω στο 125: διαθέτει ένα απλό και αποτελεσματικό χειρόφρενο, μέσω μικρού μοχλού, που κλειδώνει το πίσω φρένο από την αριστερή μανέτα, όταν χρειαστεί να παρκάρετε το σκούτερ σε κατηφορικό ή ανηφορικό έδαφος.
Συμπέρασμα – Η ώρα της κρίσης
Μικρό, άνετο και πολύ ευέλικτο, με χαμηλό ύψος σέλας και μικρό βάρος είναι το Suzuki Avenis 125 που έρχεται να αλώσει με τον τρόπο του τις μητροπόλεις. Για την ακρίβεια, είναι αυτό που θα λέγαμε “καθαρόαιμο πόλης” κομμένο και ραμμένο για κοπέλες, αρχάριους, μικρόσωμους αναβάτες ή και αυτούς που θέλουν ένα πανεύκολο, οικονομικό δίτροχο “για μέσα στην πόλη” και μικρές διαδρομές.
Εκεί είναι άπιαστο το Avenis, με έναν αθόρυβο κινητήρα με νεύρο σε ταχύτητες πόλης και με μια ταχύτητα αντιδράσεων που δύσκολα συναντάς σε σκούτερ.
Το Suzuki Avenis προσφέρεται προς 2.795€ (σε δύο χρώματα: λευκό πέρλα και πράσινο/γκρι), μια τιμή που βρίσκεται κοντά στον ανταγωνισμό,ενώ αυτή την περίοδο γίνεται ακόμα πιο προσιτό μέσω ενός συμφέροντος χρηματοδοτικού προγράμματος της ελληνικής αντιπροσωπείας.
Περισσότερες πληροφορίες: www.suzuki.gr
Λεπτομέρειες & Παρατηρήσεις
- Καλά είναι τα φώτα LED, ακόμα καλύτερη όμως η κόρνα που “ξυπνάει” τους πάντες όταν πατιέται
- Κοντά τα μπράτσα των καθρεφτών στο τιμόνι, που προσφέρουν καλό οπτικό πεδίο
- Ο ανεφοδιασμός του ρεζερβουάρ των 5,2 λίτρων γίνεται από την ουρά του σκούτερ μέσω εξωτερικής, χωνευτής τάπας
- Η σέλα ανοίγει από το κεντρικό κλειδί, αλλά και από κλειδαριά πίσω αριστερά, κοντά στο μεγάλο οπίσθιο φωτιστικό σώμα
- Μεγάλο και κομψό είναι το τελικό της εξάτμισης… και ιδιαίτερα αθόρυβο
- Αρκετός χώρος υπάρχει κάτω από τη σέλα – 21+ λίτρων – που χωράει κράνος και μερικά ακόμα πράγματα
- Μικρές μεταλλικές χειρολαβές υπάρχουν στην ουρά του σκούτερ και λίγο πιο κάτω ένα πλατύ οπίσθιο φτερό
- Εύκολα ανοίγει το πλαϊνό στάντ, δύσκολα όμως και με μεγάλη πίεση το κεντρικό
- Παρότι ο κινητήρας είναι αερόψυκτος, στον πίνακα οργάνων υπάρχει και ένδειξη θερμοκρασίας
- Υπάρχει γάντζος για μεταφορά τσαντών
- Στον κεντρικό διακόπτη συναντάμε και αντικλεπτική φραγή
- Στην ποδιά υπάρχουν δυο ντουλαπάκια, το ένα κλειστό (χωρίς κλειδαριά) με θύρα φόρτισης USB και το άλλο ανοικτό, για να μεταφέρετε, για παράδειγμα, ένα μπουκάλι νερό
Θετικά στοιχεία
- Μικρό μέγεθος και βάρος
- Ευελιξία – Κόψιμο τιμονιού
- Κινητήρας – Οικονομία
Χρειάζεται βελτίωση
- Διάμετρος πίσω τροχού
- Μοχλισμός κεντρικού σταντ
- Αίσθηση φρένων