fbpx

ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΣΚΟΥΤΕΡ: ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ; Ή ΜΗΠΩΣ ΟΧΙ;

Το φως αργεί να έρθει…

Το πιθανότερο είναι το μέλλον να είναι ηλεκτρικό, αλλά κανείς δεν ξέρει πότε θα γίνει η πραγματική εκκίνηση της αγοράς των ηλεκτρικών σκούτερ. Ξέρουμε όμως ότι κάποια στιγμή θα συμβεί, ο δρόμος όμως είναι στρωμένος με αγκάθια. (του Βασίλη Αντζουλάτου)

Μεγάλη, δύσκολη και αργή φαίνεται να είναι η εμπορική πορεία των ηλεκτροκίνητων σκούτερ, με τις πωλήσεις να μην έρχονται. Όπως και στο παρελθόν, πιστοί στην υπόσχεσή μας για τοπική, αλλά και παγκόσμια ενημέρωση γύρω από τα σκούτερ, ερευνούμε τον “σκοτεινό” χώρο της ηλεκτροκίνησης. Ένα φως βρε παιδιά…

Electric Scooters-

Πρόσφατα συναντήθηκαν στη Γαλλία μεγάλοι κατασκευαστές ηλεκτρικών σκούτερ για να συζητήσουν το πρόβλημα της συγκεκριμένης κατηγορίας διτρόχων, των ηλεκτρικών scooter καθημερινής μετακίνησης.

Η αγορά δεν δείχνει να τα αποδέχεται ευρύτερα, “όπως θα έπρεπε” ή αν θέλετε “έτσι όπως περίμεναν” οι κατασκευαστές. Αντίθετα η αποδοχή και οι πωλήσεις καθυστερούν χαρακτηριστικά.

Ποιο είναι το μέλλον των ηλεκτρικών σκούτερ;

Από πλευράς εταιριών μέχρι στιγμής το έμπρακτο ενδιαφέρον τους έχουν δηλώσει: από την Ιαπωνία η Yamaha με το EC-01 και πολύ λιγότερο η Honda με το πιλοτικό στην Ευρώπη EV Neo (που κοστίζει κοντά στις 4.0 χιλιάδες ευρώ και έχει αυτονομία 35 περίπου χιλιομέτρων).

Electric Scooters-3

Από πλευράς Ευρωπαίων κατασκευαστών “παρών” έχουν δηλώσει κυρίως η BMW και η ΚΤΜ με ένα πρωτότυπο σκούτερ, το οποίο όπως θα δούμε παρακάνω “πάγωσε”.

Οι ταϊβανέζοι, ισχυροί παίκτες στο χώρο του scooter, οι εταιρίες Kymco και SYM έχουν παρουσιάσει τις δικές τους προτάσεις, που προορίζονται κυρίως για ασιατικές αγορές, καθώς την τεράστια κινεζική αγορά, που απορροφά τη συντριπτική πλειοψηφία των ηλεκτρικών σκούτερ… της υφηλίου.

Δεκάδες τοπικοί κατασκευαστές προμηθεύουν την κινεζική ζήτηση, μιας και με νόμο μέσα στις μεγαλουπόλεις μόνο ηλεκτρικά δίτροχα επιτρέπεται να κυκλοφορούν.

Έτσι η κινεζική αγορά απορροφά κατά μέσο όρο πάνω από 26 εκατομμύρια ηλεκτρικά σκούτερ τον χρόνο (!), τη στιγμή που παγκοσμίως πουλιώνται 27 εκατομμύρια ηλεκτρικά σκούτερ ετήσια.

Electric Scooters-4

Στη Γαλλία, την Ισπανία και τη Γερμανία οι πρώτοι μήνες του 2014 έφεραν δυο τρεις εκατοντάδες πωλήσεις ηλεκτρικών σκούτερ, αριθμός ελάχιστος μπροστά στη δυναμική των συγκεκριμένων αγορών, λαμβάνοντας υπόψη το ενδιαφέρον των καταναλωτών, την οικονομική τους δυνατότητα και την οικολογική ευαισθητοποίηση.

Η BMW πιστεύει πολύ στην ηλεκτροκίνηση και αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι όχι μόνο επένδυσε, αλλά τελικά έγινε η πρώτη που κατασκεύασε ένα τόσο καλό και αξιόλογο ηλεκτρικό σκούτερ, με υψηλή δυστυχώς τιμή.

Έφτασα εδώ, σε αυτή τη συνάντηση με ένα BMW C Evolution. Είμαστε πολύ ευχαριστημένοι από το σκούτερ μας από πλευράς απόδοσης, αλλά οι πωλήσεις μας είναι τόσο μικρές που το σκούτερ μας πωλείται σε αστρονομική τιμή”, δήλωσε ο διευθυντής της BMW Motorrad Γαλλίας.“Πολύ ευχαρίστως θα δεχόμασταν βοήθεια σε μορφή επιχορήγησης από τις κυβερνήσεις ή τους τοπικούς φορείς σε μεγάλες πόλεις. Βέβαια όταν μιλάμε για ένα scooter σαν το δικό μας που κοστίζει 15.300 ευρώ τα πράγματα είναι λίγο δύσκολα”.

Electric Scooters-2

Ο Eric Seynes διευθυντής Yamaha Ευρώπης συμπληρώνει: “Η ζήτηση δεν είναι τέτοια ώστε να υπάρξει αγορά. Για παράδειγμα όταν το ηλεκτρικό σκούτερ έφτασε στη Γαλλία το ’97- ’98, με τη Yamaha να έχει την τιμή της παρουσίασης του πρώτου μοντέλου, πραγματικά φάγαμε τα μούτρα μας: πουλήσαμε μόλις 30 σκούτερ. Αντίθετα η αγορά του ηλεκτρικού ποδηλάτου εκτοξεύθηκε αντίστοιχα με 35.000 πωλήσεις. To κοινό χρειάζεται χρόνο για να αντιληφθεί τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης, γιατί πρόκειται για τεχνολογική καινοτομία και όταν το βήμα είναι δυναμικό, ο κόσμος διστάζει”.

Η KTM που δουλεύει πάνω σε ηλεκτρικά δίτροχα για χρήση στο χώμα, τα προορίζει περισσότερο σαν δίτροχα μέσα ψυχαγωγίας και όχι μετακίνησης. Όσο για το καινοτομικό και εντυπωσιακής εμφάνισης σκούτερ που παρουσίασε πέρσι, τον Μάρτιο του 2013 με το όνομα KTM E-Speed, αυτό έχει εγκαταλειφθεί επίσημα, όπως δήλωσε πρόσφατα ο πρόεδρος της ΚΤΜ, Stefan Pierer. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο τελευταίος παλαιότερα είχε δηλώσει ότι “οι μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι πολύ επικίνδυνες στη χρήση τους, αφού σε περίπτωση σύγκρουσης μπορούν να εκραγούν!”.

Electric Scooters-1

Γνωρίζουμε ότι υπάρχει ένας μεγάλος τεχνολογικός συμβιβασμός στην εξέλιξη: οι μπαταρίες. Εδώ και δυο δεκαετίες λέγεται ότι η τεχνολογία μπαταριών θα εξελιχθεί, αλλά αυτό δεν έχει συμβεί, έτσι ώστε να προσφέρουν ικανή ενέργεια και ικανοποιητική αυτονομία.

Προς το παρόν η εξάρτηση της ηλεκτροκίνηση ως προς τα δίκτυα-σημεία φόρτισης είναι άμεση και καταλυτική στο κατά πόσον οι καταναλωτές θα προτιμήσουν ή όχι τα ηλεκτρικά σκούτερ. Λόγω του ότι τα ηλεκτρικά σκούτερ έχουν μειωμένη αυτονομία, αυτό τα περιορίζει στα αυστηρά όρια της πόλης, όπου μπορούν να έχουν πρόσβαση σε σταθμούς φόρτισης ή πρίζες σε γκαράζ.

Υπάρχει μεγάλη απόσταση από τη δυνητική, υποθετική αγορά για ηλεκτρικά σκούτερ και δίτροχα, παρ’ όλο που οι κατασκευαστές δουλεύουν πάνω στο θέμα, αλλά η τεχνολογία, ή δυναμικότητα ενός ώριμου καταναλωτικού κοινού, οι περιφερειακές δομές υποστήριξης, έτσι ώστε η αγορά να εκτοξευτεί.

Πολλοί πιστεύουν ότι η εξέλιξη στον τομέα θα έρθει από την Κίνα, γιατί η συγκεκριμένη τεράστια αγορά έχει συγκεκριμένες ανάγκες και πολύ μεγάλη ζήτηση.

Electric Scooters-6

Θα είναι όμως αρκετή η μεγάλη ζήτηση έτσι ώστε να ωθήσει την τεχνολογία να επιταχύνει το βήμα της κι έτσι να έρθει η νέα γενιά μπαταριών, που θα μας επιτρέψει να φτιάξουμε ηλεκτρικά σκούτερ με ικανή αυτονομία, χωρίς όμως να αυξάνεται δυσανάλογα η τιμή τους.