Λόγια του λαδιού και του αζώτου
Με το όνομα Hybrid η εταιρία αμορτισέρ YSS παρουσιάζει τη νέα ανάρτηση ειδικά σχεδιασμένη για Honda PCX που υπόσχεται έναντι λογικής τιμής να βελτιώσει την οδική συμπεριφορά των σκούτερ. Εμείς δοκιμάζουμε τα YSS Hybrid στο δρόμο και καταγράφουμε τα συμπεράσματά μας. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
Οι αναρτήσεις και ειδικά τα αμορτισέρ είναι ένα μεγάλο και πονεμένο κεφάλαιο για τα σκούτερ. Αν υποθέσουμε ότι τα πιρούνια των σκούτερ σε γενικές γραμμές τα καταφέρνουν καλά, αφού έχουν τα ίδια σχεδόν φορτία και λειτουργία με τις μοτοσυκλέτες θα δούμε οι οπίσθιες αναρτήσεις έχουν το “πρόβλημα”, γι’ αυτό και τις περισσότερες φορές στα σκούτερ συναντάμε σκληρά, σφιχτά στη λειτουργία τους αμορτισέρ.
Είναι το μεγάλο αναρτώμενο βάρος που έχουν να κουβαλήσουν τα αμορτισέρ των σκούτερ σε σχέση με τις μοτοσυκλέτες, αυτό που κάνει τη διαφορά. Η πίσω ανάρτηση των μοτοσυκλετών μεταφέρει μόνο το βάρος (αν αφαιρέσουμε τον τροχό, δισκόφρενο, τρόμπα φρένου, κ.λπ.) του ψαλιδιού, το οποίο συνήθως είναι περίτεχνα φτιαγμένο από λίγο και ελαφρύ κράμα μετάλλου, δηλαδή αλουμίνιο συνήθως και ζυγίζει ελάχιστα κιλά.
Αντίθετα στην πλειοψηφία των σκούτερ το ψαλίδι αντικαθίσταται από τον κορμό-κάσα της αυτόματης μετάδοσης, πάνω στην οποία στηρίζεται και όλος ο κινητήρας. Εκεί που η ανάρτηση των μοτοσυκλετών έχει να κουμαντάρει μερικά κιλά, αντίθετα η ανάρτηση των σκούτερ έχει να διευθετήσει μερικές… δεκάδες κιλά αναρτώμενου βάρους.
Η YSS, μια μεγάλη σε μέγεθος εταιρία (με δυνατότητα παραγωγής 2,0 εκατομμυρίων αμορτισέρ τον χρόνο) είναι γνωστή στην Ελλάδα για τα οικονομικά της αμορτισέρ, με λειτουργία είτε ίδια, είτε πολλές φορές καλύτερη από τα αμορτισέρ που προσφέρουν οι ίδιες οι εταιρίες στα μοντέλα τους (τα “στοκ αμορτισέρ” όπως λέμε συνήθως).
Στην περίπτωση των YSS Hybrid η τιμή είναι λίγο υψηλότερη, απ’ ότι μας έχει συνηθίσει η εταιρία (στα 120 ευρώ το ζευγάρι) αλλά και πάλι η τιμή αυτή είναι κατά 50% μικρότερη αυτής των εργοστασιακών αμορτισέρ της Honda (220-250 ευρώ περίπου), λόγω του ότι είναι ενισχυμένα και κυρίως γιατί είναι λαδιού-αερίου (αζώτου). Τα αμορτισέρ YSS Hybrid είναι ειδικά σχεδιασμένα για τα δημοφιλή Honda PCX 125/150, τα οποία ως γνωστόν είναι τα best seller σκούτερ της γιαπωνέζικης εταιρίας.
Τα YSS Hybrid είναι κατασκευασμένα στην Ταϊλάνδη (όπως εξ’ άλλου και τα Honda PCX) και χρησιμοποιούν ευρωπαϊκά κράματα μετάλλων, που δημιουργούν μια ενισχυμένη συνολικά κατασκευή. Στο εσωτερικό του αμορτισέρ υπάρχουν δυο κινούμενοι κύλινδροι-θάλαμοι που επιτρέπουν τον διαχωρισμό του αζώτου από το λάδι, διευκολύνοντας την κίνηση, αλλά παράλληλα προσδίδουν ακαμψία, έτσι ώστε να μην υπάρχει “πάγωμα”, μπλοκάρισμα της κίνησης του μηχανισμού, κυρίως κατά την ισχυρή/απότομη συμπίεση.
Η προοδευτικότητά της λειτουργίας των Hybrid προέρχεται από τη μελετημένη ροή του λαδιού σε συνεργασία με το άζωτο του αμορτισέρ (αποσβεστήρα), αλλά κι από τη διαφορετική πυκνότητα των σπειρών του ελατηρίου, που αποδίδουν διαφορετικά αναλόγως τη δύναμη που δέχονται.
Εδώ πρέπει να επαναλάβουμε ότι οι απομακρυσμένες μεταξύ τους σπείρες των εξωτερικών ελατηρίων αναλαμβάνουν τα μεγάλα χτυπήματα και οι “πυκνές” σπείρες φροντίζουν τα μικρά χτυπήματα, τις “ψιλές” ανωμαλίες του δρόμου. Ρυθμιζόμενη είναι η προφόρτιση των ελατηρίων, έτσι ώστε ο χρήστης να βρίσκει τη λειτουργία που του ταιριάζει ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης και το βάρος (π.χ. δεύτερο άτομο) που μεταφέρει.
Στην περίπτωση των YSS Hybrid κάναμε στο Scooternet “επιτόπια έρευνα”, τα δοκιμάσαμε για αρκετά χιλιόμετρα έτσι ώστε να βγάλουμε τα δικά μας συμπεράσματα για τη λειτουργία τους, αντί να αρκεστούμε σε απλή περιγραφή. Παραλάβαμε λοιπόν ένα αρκετά χρησιμοποιημένο Honda PCX 125 που προοριζόταν για εξυπηρέτηση πελατών γνωστού συνεργείου της Αττικής, στο οποίο είχαν τοποθετηθεί τα ολόφρεσκα αμορτισέρ.
Η πρώτη εντύπωση που αποκομίζεις είναι ότι το PCX είχε αλλάξει συνολικά προς το καλύτερο τη συμπεριφορά του! Εκεί που πριν υπήρχε μια μικρή πλεύση στην αρχή της λειτουργίας της ανάρτησης τώρα το πίσω μέρος του σκούτερ επιδεικνύει μια κόμπακτ, “ενιαία” αντίδραση στις δυνάμεις που εξασκούνται από τον δρόμο. Εκεί που πριν η απόσβεση συμπίεσης ήταν ελλιπής, τώρα υπάρχει σαφής διατήρηση της κίνησης και της πορείας του πίσω τροχού.
Η λειτουργία των YSS Hybrid είναι τόσο σφιχτή όσο πρέπει, έτσι ώστε να επιτυχγάνεται το “χρυσό δίπτυχο” άνεση/κράτημα, ενώ αντιλαμβάνεσαι ότι το αμορτισέρ “δουλεύει” έτσι όπως αρμόζει σε μια ανάρτηση αερίου-λαδιού, δηλαδή αποσβαίνει το χτύπημα αποτελεσματικά, προσφέροντας βελτιωμένη οδική συμπεριφορά στο PCX.
Τιμή: 120 ευρώ
Περισσότερες πληροφορίες: Σπ. Αλεξόπουλος, Δημητρακοπούλου 22 Κουκάκι, τηλ. 210 9222776 ή τη διεύθυνση www.alexopoulos.gr