Νέοι δρόμοι στον τομέα της ασφάλειας
«Αντι-stealth» τεχνολογία, αλλά και έλεγχος λειτουργιών των σκούτερ μέσω χειρονομιών (gestures) είναι τα νέα συστήματα που πατεντάρει και εξελίσσει η BMW, θέλοντας να προχωρήσει ένα βήμα μπροστά στον τομέα της ασφάλειας.
Μετά από τις μοτοσυκλέτες που σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν την εξελιγμένη τεχνολογία συστημάτων που θα λειτουργούν με χειρονομίες του αναβάτη, σειρά έχουν τα σκούτερ.
Η πιο πρόσφατη τεχνολογική εξέλιξη στον τομέα των συστημάτων ασφαλείας των δύο τροχών, ήταν η τοποθέτηση radar συσκευών σε μοντέλα παραγωγής. Ωστόσο πολύ σημαντικό, πέραν του να «βλέπεις» μέσω συστημάτων εντοπισμού, είναι να σε «βλέπουν» και τα συστήματα εντοπισμού των άλλων, κι έτσι η BMW προτείνει μια απλή και έξυπνη λύση γι’ αυτό.
Μπορεί λοιπόν στις μοτοσυκλέτες τα radar να αποτελούν ένα νέο έδαφος (και τα σκούτερ να έχουν μπει στη σειρά για μια τέτοια εξέλιξη) στα αυτοκίνητα όμως είναι πολύ διαδεδομένα και κατά κάποιο τρόπο κοινός τόπος, αφού ακόμα και σε προσιτά μοντέλα ενσωματώνονται πλέον λειτουργίες που εντοπίζουν τα οχήματα που κινούνται περιμετρικά, ειδοποιώντας τον οδηγό τους με ηχητικά και οπτικά σήματα για την παρουσία τους.
Ακόμα και εφαρμογές αυτόνομης οδήγησης έχουν καταστεί δυνατές, αφού η αποτελεσματικότητα των συστημάτων αυτών, αλλά και των λογισμικών και αυτοματισμών που τα συνοδεύουν, είναι πολύ μεγάλη.
Αυτά τα μεγάλα ποσοστά επιτυχίας αφορούν, βέβαια, κυρίως τον εντοπισμό άλλων αυτοκινήτων και οχημάτων μεγάλης επιφανείας, όπως τα φορτηγά και τα λεωφορεία.
Τα σκούτερ και οι μοτοσυκλέτες, λόγω του μικρού τους όγκου και ίχνους (ειδικά μετωπικά) αλλά και των γρήγορων αλλαγών κατεύθυνσης που μπορούν να πετύχουν, εξακολουθούν να αποτελούν ένα μεγάλο πρόβλημα, με το ποσοστό αποτυχίας εντοπισμού αλλά και αστοχίας στους υπολογισμούς από τα λογισμικά να είναι πολύ μεγάλο, θέτοντας σοβαρά ζητήματα ασφαλείας για τους αναβάτες.
Μια λύση σε αυτό το πρόβλημα θα προσφέρει το V2V (Vehicle to Vehicle) που είναι πρωτόκολλο «επικοινωνίας» μεταξύ των οχημάτων, αν και υπάρχει σαφής καθυστέρηση σε ό,τι αφορά τους ρυθμούς εξέλιξης (και εφαρμογής) τέτοιων συστημάτων στα δίτροχα.
Ακόμα και αν στο μέλλον τα σκούτερ φέρουν πομποδέκτες V2V, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι για χρόνια θα συνεχίζουν να κυκλοφορούν στον δρόμο πάμπολλα παλαιότερα μοντέλα που δεν θα διαθέτουν κάτι ανάλογο, ενώ η εγκατάσταση ενός τέτοιου συστήματος δεν πρόκειται να είναι ούτε απλή, ούτε φθηνή υπόθεση.
Εδώ έρχεται λοιπόν η BMW Motorrad, κατοχυρώνοντας μια πατέντα απλή και αποτελεσματική, η οποία δεν απαιτεί τίποτα περισσότερο από μια απλή εγκατάσταση/στερέωση.
Πρόκειται για πολυεπίπεδους ανακλαστήρες που, όπως μπορείτε να δείτε στο επισυναπτόμενο σχέδιο, τοποθετούνται σε συγκεκριμένα σημεία, όπως τα άκρα του τιμονιού και τον άξονα του μπροστινού τροχού, για κάποιο συγκεκριμένο λόγο.
Κάθε ανακλαστήρας αποτελείται από τέσσερις τεμνόμενους μεταξύ τους δίσκους, δημιουργώντας ένα σφαιρικό σχήμα με επίπεδα διαφόρων κλίσεων. Οι επιφάνειες αυτές φέρουν επίστρωση παρόμοια με αυτή που συναντάμε στο εσωτερικό των προβολέων, και ο σκοπός τους είναι η ανάκλαση των κυμάτων που εκπέμπονται από τα radar των αυτοκινήτων.
Ουσιαστικά, πρόκειται για μια «αντι-stealth», παθητικού τύπου λειτουργία, όπου αντί της απόκρυψης από τις σαρώσεις ενός radar, στην προκειμένη περίπτωση το ζητούμενο είναι ο άμεσος εντοπισμός.
Παράλληλα, υπάρχει ένα ακόμα νέο σύστημα που εξελίσσει η BMW, που είναι ο έλεγχος λειτουργιών της μοτοσυκλέτας, μέσω χειρονομιών (gestures) του αναβάτη.
Όχι, δεν μιλάμε για φάσκελα και προτεταμένα μεσαία δάχτυλα, αλλά για τα «gestures» όπως είναι γνωστά στον κόσμο των smart συσκευών, τις εντολές δηλαδή που δίνονται με συγκεκριμένες κινήσεις των δακτύλων.
Η BMW έχει ήδη ενσωματώσει αυτή τη λειτουργία στις πολυτελείς εκδόσεις των αυτοκινήτων της και τώρα πρόκειται να μεταφέρει την τεχνολογία και στις μοτοσυκλέτες και στο μέλλον στα σκούτερ (της κατηγορίας premium αρχικά, όπως έγινε με το BMW C 650 GT και το σύστημα ασφαλείας Side View Assist στο παρελθόν).
Ο λόγος που ώθησε την BMW Motorrad να εξελίξει ένα τέτοιο σύστημα, έχει να κάνει με την ασφάλεια.
Βλέπετε, τα ηλεκτρονικά συστήματα, ο εξοπλισμός και οι επί μέρους λειτουργίες των μοτοσυκλετών κυρίως συνεχώς πληθαίνουν και αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολύπλοκα μενού και «συνωστισμό» δεκάδων διακοπτών και χειριστηρίων στις άκρες των τιμονιών.
Οι μεγάλες οθόνες και οι επαφικές δυνατότητές τους αποτελούν μια λύση για τον χειρισμό και την ρύθμιση όλων αυτών των συστημάτων, αλλά αυτό ισχύει μόνο στην περίπτωση που η μοτοσυκλέτα είναι στατική.
Το να αφήσει κάποιος το τιμόνι και να επικεντρωθεί σε μια έγχρωμη TFT ενώ οδηγεί, είναι προφανώς εξαιρετικά επικίνδυνο, ενώ η προσοχή του αναβάτη αποσπάται επίσης ακόμα και όταν με υπερέκταση του αντίχειρα προσπαθεί να βρει ένα κουμπί ανάμεσα σε δεκάδες άλλα στο γκριπ!
Εδώ έρχεται, λοιπόν, η λειτουργία των χειρονομιών, που μέσω συγκεκριμένων μοτίβων κινήσεων των δακτύλων εκτελεί διάφορες εντολές, όπως μπορείτε να δείτε και στο σχετικό video της BMW που παραθέτουμε.
Φυσικά, το σύστημα πρόκειται να αναπροσαρμοστεί ειδικά για τα σκούτερ, με βασική μέριμνα το να μην αφήνει ο αναβάτης τα χέρια από το τιμόνι και να μην χαλαρώνει τη λαβή του στα γκριπ.
Τα μοτίβα των χειρονομιών θα εκτελούνται αποκλειστικά από τα δάκτυλα των χεριών που χειρίζονται τις μανέτες των φρένων και οι κινήσεις τους θα καταγράφονται από αισθητήρες τοποθετημένους στους καθρέπτες, που θα «σκανάρουν» το μπροστινό μέρος των grip.
Περισσότερες λεπτομέρειες δεν έχουν δοθεί για το είδος των χειρονομιών και το ποιες λειτουργίες θα ελέγχουν, αλλά υποθέτουμε ότι θα πρόκειται για απλά μοτίβα, χωρίς να απαιτούνται δεξιοτεχνίες πιανίστα στα δάκτυλα.
Επίσης είναι πολύ πιθανό να προσφέρεται στον αναβάτη η δυνατότητα να καθορίζει το ποιες λειτουργίες θα ελέγχονται από τα μοτίβα των χειρονομιών που θα αναγνωρίζουν οι αισθητήρες.
Η BMW Motorrad έχει ήδη καταθέσει ένα σχέδιο προς κατοχύρωση, στο οποίο και απεικονίζεται σχηματικά η διάταξη των αισθητήρων του συστήματος.