ΙΣΤΟΡΙΚΟ: FAKA (Γερμανία, 1951-1957)

Ένα σκούτερ που λεγόταν Φάκα…

Η Δυτικό-Γερμανικη εταιρία FAKA (συντόμευση του Fahrzeugwerk Kannenberg) εταιρία που βρισκόταν στο Ζάλτσγκιτερ-Μπάντ (Salzgitter-Bad, νοτίως του Ανόβερου) έφτιαχνε το ιδιόμορφο Walba, τις αρχές της δεκαετίας του ’50.

H όμορφη και το τέρας. Μια Γερμανίδα κοπέλα δίπλα στο ψεύτικα αεριωθούμενο σκούτερ

H όμορφη και το τέρας. Μια Γερμανίδα κοπέλα δίπλα στο “ψευδο-αεριωθούμενο” σκούτερ

Το Faka Walba έμοιαζε να έχει έρθει από το διάστημα και φορούσε μια ψεύτικη εισαγωγή τουρμπίνας (σαν αεροπλάνου jet της εποχής) κάτω από τη σέλα και πίσω από τα πόδια του αναβάτη. Η “αεριωθούμενη” εποχή, Jetpod, είχε περάσει στις σχεδιαστικές τάσεις των αυτοκινήτων, θυμηθείτε τα αμερικάνικα του ’50 για να πάρετε μιαν ιδέα και όπως ήταν φανερό και οι σχεδιαστές της Faka υπέκυψαν σε αυτήν.

Ένα από τα πρώτα προβλήματα που αντιμετώπιζε το συγκεκριμένο σκούτερ ήταν πως με την πρώτη ματιά το κοινό φοβόταν πως η “τουρμπίνα” θα ρούφαγε τα ρούχα, τα πόδια, κ.λπ. του αναβάτη και θα τα πέρναγε μέσα από λεπίδες που στριφογύριζαν.

Οι σχεδιαστικές ακροβασίες δεν το πήγαν μακριά από πλευράς πωλήσεων πάντως...

Οι σχεδιαστικές ακροβασίες δεν βοήθησαν τις πωλήσεις πάντως…

Αναρωτιέμαι μήπως για αυτό το λόγο ονομάστηκε φάκα, παγίδα… Όμως το πρόβλημα του Walba δεν ήταν μόνον αυτό, γιατί παράλληλα ήταν ακριβό, δύσχρηστο και βαρύ, οι πωλήσεις πήγαιναν σε ρυθμό χελώνας, κι έτσι η παραγωγή σταμάτησε το 1957.

Άλλα μοντέλα της Faka ήταν τα: Tourist 150 (’53-’57), τo Tourist Commodore 175 (126 κιλά και τελική 80 χ.α.ω) και το Tourist Commodore με κινητήρα 200 κυβικών (’53-’57), που ζύγιζε 132 κιλά και είχε τελική 85 μόλις χ.α.ω.

Άσε που από μπροστά έμοιαζε με καμπάνα...

Αφήστε που από μπροστά έμοιαζε με καμπάνα…

Η Faka προσπαθώντας να είναι διαρκώς διαφορετική από τους άλλους κατασκευαστές σκούτερ, είχε αγοράσει από νωρίς τα δικαιώματα ενός άλλου ιδιόμορφου σκούτερ του Troll το 1951 (Troll ονομάστηκαν αργότερα και τα σκούτερ που έφτιαχνε στην Ανατολική Γερμανία η εταιρία IWL, αλλά επρόκειτο για τελείως διαφορετικό σκούτερ).

Προσέξτε που βρίσκεται τοποθετημένος ο κινητήρας, πάνω από τον μπροστινό τροχό

Προσέξτε που βρίσκεται τοποθετημένος ο κινητήρας, πάνω από τον μπροστινό τροχό

Η εταιρία VMO στο Lamspringe είχε σχεδιάσει το Troll το 1949 σαν ένα ιδιαίτερο σκούτερ “ειδικά προορισμένο για ιερείς (!), γιατρούς, πωλητές, νοσοκόμες, αλλά και για όσους ήθελαν καθαρή και φθηνή προσωπική μετακίνηση”, όπως έλεγε το διαφημιστικό της μήνυμα.

Η κίνηση του Troll ερχόταν από τον μπροστινό τροχό (…) αφού ακριβώς από πάνω του υπήρχε κρεμασμένος ένας δίχρονος, μονοκύλινδρος κινητήρας, 60 κ.εκ., ο διάσημος και πολυχρησιμοποιημένος τότε ΙLO. Η παραγωγή διεκόπη το 1951 κι αυτό όχι γιατί το Troll είχε πουλήσει τρελά… το αντίθετο, ήταν μια εμπορική αποτυχία.

Φωτογραφημένο μέσα στην πόλη το Walba και πάλι με κοπέλα...

Φωτογραφημένο μέσα στην πόλη το Walba και πάλι με κοπέλα… με την ίδια κοπέλα της πρώτης φωτογραφίας…

Τώρα γιατί η Faka αποφάσισε να αγοράσει τα δικαιώματα του Troll, είναι μια άλλη ιστορία… Επίσης πρέπει να αναφέρουμε πως κανένα σκούτερ της Faka δεν έγινε επιτυχία στην Ευρώπη, πόσο δε μάλλον στην Αγγλία και Αμερική, κι αυτό γιατί το όνομα Faka δεν είναι, το καλύτερο στην Αγγλική γλώσσα. Ειδικά όταν συνδυάζεται με τη λέξη Mother…

Ούτε στην Ευρώπη το Faka δεν έκανε επιτυχία

Ούτε στην Ευρώπη το Faka δεν έκανε επιτυχία

X