Μεγαλύτερα και ποιοτικότερα σκούτερ στο μέλλον
Πέρα από την συνολική ποιότητα κατασκευής που είναι ένας από τους βασικούς μελλοντικούς στόχους της κινέζικης σκουτερο-μοτο-βιομηχανίας της Κίνας, υπάρχει και το λανσάρισμα των μεγαλύτερων κυβισμών που θα απλώσει περισσότερο την γκάμα προϊόντων της κάθε εταιρίας. Και η διψασμένη για φθηνά προϊόντα αγορά της Ευρώπης θα τρίβει τα χέρια της. ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΤΖΟΥΛΑΤΟΣ
Ο χειρότερος φόβος των κυρίαρχων, εγκαθιδρυμένων εταιριών της αγοράς είναι αυτός που πραγματοποιείται διαρκώς, με νομοτελειακή ακρίβεια. Οι μεγάλες εταιρίες πηγαίνουν σε “αναπτυσσόμενες” (ή υποανάπτυκτες αν προτιμάτε) χώρες, βρίσκουν μικρές τοπικές εταιρίες και συνεργάζονται μαζί τους. Αυτό συμβαίνει είτε για να μειώσουν το κόστος εργασίας (φθηνά εργατικά), είτε για να παρακάμψουν ντόπιες νομοθεσίες που προστατεύουν την εγχώρια παραγωγή απέναντι στις εισαγωγές. Και κάποια στιγμή το συμβόλαιο τελειώνει η μεγάλη εταιρία φεύγει και η μικρή που έχει κερδίσει την τεχνογνωσία αρχίζει να παράγει παρόμοιας ή ίδιας ποιότητας προϊόντα τα οποία γίνονται ανταγωνιστικά με αυτά της μεγάλης!
Θεωρητικά και τα δυο μέρη να κάνουν τη δουλειά τους. Η μεγάλη εταιρία απολαμβάνει αυξημένα κέρδη (χαμηλότερο κόστος παραγωγής, ενώ η τιμή πώλησης παραμένει υψηλή) και η μικρή εταιρία κερδίζει τη γνώση στην κατασκευή που θα αρχίσει να αποδίδει μετά τη διάλυση της συνεργασίας. Κάπως έτσι πηγαίνουν τα πράγματα και στην Κίνα με γιαπωνέζικες και ευρωπαϊκές εταιρίες να συνεργάζονται στενά με κινεζικά εργοστάσια και έτσι η τοπική βιομηχανία να αναθεωρεί τις γνώσεις της και να βελτιώνεται.
Η βιομηχανία δικύκλων της Κίνας που κατασκευάζει σκούτερ και μοτοσυκλέτες είναι διαβαθμισμένη σε ένα σχήμα πυραμίδας, ανάλογα με την τιμή του κάθε μοντέλου. Στο χαμηλότερο επίπεδο συναντούμε δίτροχα με τιμή μικρότερη των 5.000 γιουάν. Αυτά προορίζονται για τις αγροτικές περιοχές της χώρας, ειδικά μετά την απαγόρευση των δίτροχων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στις μεγαλουπόλεις και καταλαμβάνουν το 60% των συνολικών πωλήσεων. Η μεσαία κατηγορία ποιότητας και τιμής είναι ανάμεσα σε 5.000 Yuan και 13.000 Yuan. Αυτά τα δίτροχα πωλούνται κυρίως σε πόλεις και προάστια και καλύπτουν το 30% των συνολικών πωλήσεων. Η κορυφαία κατηγορία απαρτίζεται από σκούτερ (και μοτοσυκλέτες) που κοστίζουν πάνω από 13.000 Yuan και πωλούνται σε πλούσιες παραθαλάσιες πόλεις όπως η Σανγκάη, το Πεκίνο και η Γκουαντζού με ποσοστό 10% επί του συνόλου.
Τα παραπάνω ποσοστά αλλάζουν διαρκώς προς τα ακριβότερα μοντέλα στην Κίνα, αφού οι απαιτήσεις και το δυναμικό των αγοραστών αλλάζουν σιγά-σιγά. Ενώ μέχρι σήμερα τα δίτροχα προορίζονταν αποκλειστικά για μετακίνηση (και μεταφορά αγροτικών προϊόντων, “ταξί”, κ.λπ.) και μάλιστα φθηνή, απευθυνόμενα σε κοινό χαμηλών εσόδων, τώρα η αναδυόμενη μέση τάξη της Κίνας που δυναμώνει διαρκώς οικονομικά, βλέπει και τις μοτοσυκλέτες και τα σκούτερ (εκτός από τα αυτοκίνητα) σαν μορφές επίδειξης πλούτου και αφθονίας. Επίσης αυξάνονται αυτοί που χρησιμοποιούν τους δύο τροχούς για διασκέδαση και σπορ, γρήγορη οδήγηση. Το φαινόμενο αυτό εμφανίζεται εντονότερα σε συγκεκριμένες πόλεις που επιτρέπεται η κυκλοφορία δίτροχων με κινητήρες βενζίνης, με τους μεγαλύτερους κυβισμούς να κερδίζουν διαρκώς έδαφος.
Παράλληλα ολοένα και περισσότερο διάφορα “παπο-ειδή” και χρηστικά μοτοσυκλετάκια αντικαθιστώνται από scooter των 50 και 125cc, που είναι πιο άνετα και κυρίως πιο “μοδάτα” σε σχέση με τα “εργατικά” παπιά που κατέκλυζαν τους δρόμους της Κίνας στο παρελθόν. Τα σκούτερ μάλιστα κερδίζουν τη μάχη της αγοράς στις συγκεκριμένες μεγαλουπόλεις όπου η κυκλοφορία των “μη-ηλεκτρικών” δίτροχων δεν απαγορεύεται. Η Honda είναι και εδώ πρωτοπόρος αφού με το πρώτο καλαίσθητο, “δυτικής αισθητικής” σκούτερ που εισήγαγε (Honda Today) κατάφερε σύντομα να έχει μεγάλες πωλήσεις και δημιουργήσει τάση.
Το πρόβλημα των κινεζικών εταιριών στο λανσάρισμα σκούτερ μεγαλύτερου κυβισμού είναι ότι οι καταναλωτές, οι πελάτες, έχουν διαφορετικές απαιτήσεις από αυτές που είχαν συνηθίσει. Έχουν άλλη νοοτροπία λόγω υψηλότερου επιπέδου μόρφωσης, οικονομικής κατάστασης, τρόπου ζωής και άλλο επίπεδο καταναλωτισμού, συνήθειες και ψυχολογία καταναλωτή. Τι σημαίνει αυτό σε απλά κινεζικά… ή ελληνικά; Ότι οι πιο “φραγκάτοι” Κινέζοι καταναλωτές και απαιτητικοί θα είναι και παράπονα θα κάνουν και θα διαμαρτύρονται, με ηλεκτρονικά Μέσα να γεμίζουν με κακά σχόλια και να κάνουν κακό στις εταιρίες… Προσοχή λοιπόν, τζιζ, καίει. Έτσι το θέμα της συνολικής ποιότητας κατασκευής, της εξυπηρέτησης πελατών, της πληρότητας ανταλλακτικών και των υπηρεσιών after-service να αναγάγονται σε σημαντικούς παράγοντες για τους κινέζους κατασκευαστές. Κάτι που στο παρελθόν δεν υπήρχε σε τέτοιο βαθμό και όπως είναι λογικό απαιτεί επενδύσεις, εκπαίδευση και προσεκτική οργάνωση-προγραμματισμό.
Το μεγάλο εμπόδιο βεβαίως είναι η απαγόρευση των δίτροχων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στις μεγαλουπόλεις της Κίνας, ένα μέτρο που είδε τις πωλήσεις δίτροχων να μειώνονται από τα 19,0 εκατομμύρια πωλήσεις του 2009, στα 13,8 εκατομμύρια το 2013. Αυτή η παράλογη απόφαση για μια χώρα που ο καταναλωτισμός, ώθησε ολοένα και περισσότερες κινέζικες εταιρίες να επικεντρωθούν στις εξαγωγές και να εξελίσσουν σκούτερ και μοτοσυκλέτες μεγαλύτερου κυβισμού, τα οποία προτιμούνται στο “εξωτερικό”.
Οι εξαγωγές σκούτερ και μοτοσυκλετών από την Κίνα έφτασαν για το ’13 τις σχεδόν τα 10,0 εκατομμύρια μονάδες, με μέση τιμή τα 533 δολάρια και έφτασαν σε 198 χώρες του κόσμου. Οι πωλήσεις σε Ασία, Αφρική και Λατινική Αμερική έφτασαν τα 87.57%. Κορυφαίες αγορές για τους Κινέζους είναι οι Μιανμάρ, Νιγηρία, Αργεντινή, Βενεζουέλα, Φιλιππίνες, Τόγκο, Μεξικό, Ρωσία, Ανγκόλα και Κολομβία, με 5,0 εκατομμύρια δίτροχα να εξάγονται σε αυτές τις 10 κορυφαίες – για τους Κινέζους – αγορές που απορρόφησαν το 50.0% των συνολικών εξαγωγών.
Παράλληλα οι εξαγωγές κινητήρων έφτασαν τα 27,0 εκατομμύρια μονάδες. Αντίστοιχα, οι πωλήσεις των εισαγόμενων μοτοσυκλετών στην Κίνα από τις KYMCO, SYM, Harley Davidson, BMW, Ducati, και MV Agusta έφτασαν το 2013 μόλις στις 4,5 χιλιάδες μονάδες! Υπάρχει μια ψαλίδα μεταξύ εξαγωγών και εισαγωγών στην Κίνα δεν νομίζετε;
Το ποσοστό των σκούτερ στην αγορά της Κίνας έφτασε το 2013 το 19.7%, ενώ πάνω από το 30% των νέων μοντέλων που παρουσιάστηκαν στην τοπική αγορά είναι σκούτερ, με την τάση να φαίνεται ότι δυναμώνει το 2014. Η αγορά των δίτροχων άνω των 250 cc έφτασε το 2013 τις 791.700 μονάδες. Για τις μοτοσυκλέτες άνω των 500 κυβικών οι Qianjiang (Benelli) BJ600GS, Loncin LX650, και CFMOTO 650 ήταν τα πιο καλοπουλημένα μοντέλα, με το πρώτο να πουλάει 4.000 κομμάτια. Για το 2014 τα νεοφερμένα Kawasaki Ninja 300 και το Honda CB300 προβλέπεται να αποσπάσουν γερό κομμάτι από την πίτα των πωλήσεων.
Το 2014 ξεκίνησε αρκετά καλά για την ντόπια αγορά, αφού το πρώτο 2μηνο του ’14 έφερε τα εξής αποτελέσματα πωλήσεων για τις κορυφαίες κινέζικες εταιρίες:
Haojue 340.000 μον.
Lifan 254.000
Loncin 213.000
Dayang 175.000
Jialing 164.000
Yinxiang 157.000
Guangzhou Dayun, 154.000
Wuyang Honda 133.000
Jianshe 125.000
Shanghai Honda 122.000
Αυτές θα είναι και οι εταιρίες που θα οδηγήσουν τη μεγάλη κινεζική επανάσταση στο χώρο των σκούτερ και των μοτοσυκλετών στη δημιουργία μεγαλύτερου κυβισμού σκούτερ και μοτοσυκλετών, γι’ αυτό σημειώστε και θυμηθείτε τα ονόματά τους.