Ελπίδα για μελλοντική νομιμοποίηση της διήθησης
Από την 1η Φεβρουαρίου 2016 σε 11 περιοχές της Γαλλίας οι αναβάτες σκούτερ και μοτοσυκλετών θα μπορούν να κάνουν διήθηση, δηλαδή να κινούνται νόμιμα ανάμεσα από τα αυτοκίνητα, στην κίνηση, σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα που θα διαρκέσει 4 χρόνια.
Πρόκειται για μια πολύ σημαντική εξέλιξη σε ένα καυτό θέμα για εμάς τους δικυκλιστές, που μέχρι σήμερα βλέπουμε μια αναγκαία, αυτονόητη πρακτική της διήθησης, της κίνησης δίτροχων ανάμεσα από σειρές αυτοκινήτων– αυτό που οι αυτοκινητιστές και ο κόσμος απαξιωτικά ονομάζει “σφήνες” – να έχει κάποιες ελπίδες να νομιμοποιηθεί για τα καλά.
Έχουμε αναφερθεί πολλές φορές στο Scooternet στη διήθηση (“filtering” στα Αγγλικά, “inter–files” στα Γαλλικά) και σε διάφορες προσπάθειες ανά τον κόσμο – ΗΠΑ, Γερμανία, κ.λπ. – να ξεκινήσει μια διαδικασία νομιμοποίησής της.
Νομιμοποίηση της διήθησης σημαίνει εκτός των άλλων και αποζημίωση στον δικυκλιστή σε περίπτωση ατυχήματος που δεν ευθύνεται, κάτι που ισχύει μέχρι σήμερα και πρόκειται για ένα μεγάλο θέμα που “καίει” τις ασφαλιστικές εταιρίες.
Αυτή τη φορά η Γαλλία μπαίνει μπροστά σε ένα φιλόδοξο σχέδιο, αν και οι γαλλικές αρχές συνήθως μέχρι σήμερα έχουν δείξει με κάθε δυνατό τρόπο ότι περισσότερο για τους περιορισμούς των δίκυκλων ενδιαφέρονται παρά για την εξυπηρέτησή τους.
Έτσι δοκιμαστικά για την επόμενη 4ετία στο Παρίσι και σε 10 ακόμα περιοχές της Γαλλίας (Hauts-de-Seine, Seine-St-Denis, Val de Marne, Seine-et-Marne, Yvelines, Essonne, Val d’Oise, Rhône, Bouches-du-Rhône και Gironde) οι σκουτερίστες και μοτοσυκλετιστές θα κινούνται νόμιμα ανάμεσα στα αυτοκίνητα υπό αυστηρές προϋποθέσεις.
Το μέτρο θα δοκιμαστεί – δυστυχώς – μόνο σε αυτοκινητοδρόμους με 2 ή 3 λωρίδες, επιτρέποντας στα δίτροχα να κινούνται στον αριστερό διάδρομο, αλλά ακόμα κι έτσι, κουτσουρεμένο, το πρόγραμμα αποτελεί μια αρχή, που ίσως φέρει την ευρύτερη εφαρμογή του.
Η ανώτατη ταχύτητα του δικύκλου κατά τη διήθηση είναι τα 50 km/h, η διήθηση γίνεται σε μία και συγκεκριμένη λωρίδα και όχι σε δύο (ταυτόχρονα δεξιά και αριστερά των σειρών των αυτοκινήτων είναι επικίνδυνο), απαγορεύεται το ένα δίτροχο να προσπερνάει ένα άλλο κατά τη διήθηση, πρέπει αυτός που κάνει διήθηση να έχει αναμμένα φλας, κ.λπ.
Στο δοκιμαστικό πρόγραμμα θα επιτρέπεται να κινούνται ανάμεσα στα αυτοκίνητα και τα 3τροχα σκούτερ.
Που είναι η παγίδα στο παραπάνω πιλοτικό πρόγραμμα; Κατ’ αρχήν νομιμοποιεί τη διήθηση με αυστηρές προϋποθέσεις μόνο σε αυτοκινητοδρόμους και όχι μέσα στην κίνηση των πόλεων, όπου εκεί είναι η πραγματική αξία της.
Κατά δεύτερο, μέσω της μεγάλης διάρκειας του προγράμματος (4 χρόνια) παρατείνεται επί μακρόν η πιθανή λήψη απόφασης προς την γενικευμένη νομιμοποίηση της διήθησης. Τι να πούμε τώρα, “πάλι καλά”;