Περισσότερη ροπή και δύναμη στον 300άρη κινητήρα
Δίπλωμα ευρεσιτεχνίας κατέθεσε η Piaggio, πάνω σε μια Vespa με κινητήρα που χρησιμοποιεί μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων (VVT), σε μια προσπάθεια να ανέβει η ιπποδύναμη των κινητήρων που χρησιμοποιεί στα “300άρια” της Vespa, Beverly, MP3. Οι λόγοι που την οδήγησαν σε έρευνα επί του θέματος και σε μια τέτοια τεχνική λύση που θα αυξάνει την ιπποδύναμη και θα βελτιώνει την απόδοση, έχουν να κάνουν και με τον διαρκώς ισχυρότερο ανταγωνισμό.
Ένας τους βασικούς λόγους που οδηγούν την Piaggio να παρουσιάσει 300άρη κινητήρα με μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων, είναι το γεγονός ότι ο “300άρης” κινητήρας της διαθέτει πρώτα απ’ όλα 278 cc και έχει μείνει πίσω από πλευράς ιπποδύναμης.
Ο τελευταίας γενιάς τετραβάλβιδος υδρόψυκτος κινητήρας ΗΡΕ της Piaggio αποδίδει στην περίπτωση της Vespa 23,8 ίππους και στην περίπτωση του Beverly 25,8, ενώ ο ανταγωνισμός έχει αντίστοιχα 28 και 30 και – στην περίπτωση του ισχυρότερου όλων, Zontes M310 (με κυβισμό 309 cc) – 33 ολόκληρους ίππους! Η διαφορά είναι μεγάλη.
Η Piaggio κατέθεσε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για ένα σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων για κινητήρες με έναν εκκεντροφόρο επί κεφαλής, διάταξη που προτιμάει η ιταλική εταιρία έναντι των δύο εκκεντροφόρων.
Η λύση αυτή θα μπορούσε να δώσει ώθηση στα “300άρια” της Piaggio… σε συνδυασμό με την αύξηση του κυβισμού στα 299 cc, τη στιγμή που δεν υπάρχει σχεδόν κανένας λόγος να επιμένει στα 278 cc. Ίσως μόνο για λόγους παράδοσης/φετίχ, αφού έχει διατηρήσει πολλά χρόνια αυτό τον κυβισμό.
Θεωρείστε βέβαιο πως όταν έρθουν οι ακόμα πιο περιοριστικές προδιαγραφές Euro 5+ οι κινητήρες θα φιμωθούν κι άλλο και οι κατασκευαστές θα ψάχνουν για τρόπους να τους κάνουν πιο αποδοτικούς, ώστε να μην αρχίσουν τα παράπονα από τους καταναλωτές για τις αναιμικές επιδόσεις των σκούτερ τους.
Στο παρελθόν ο μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων έκανε το πέρασμά του και από τους κινητήρες μοτοσυκλετών (την αρχή έκανε η Honda) αλλά δεν ήταν μια καινοτομία που έγινε ευρέως διαδεδομένη.
Μέχρι στιγμής, κινητήρες σκούτερ που χρησιμοποιούν αυτή τη λύση έρχονται από τη Yamaha, π.χ στα ΧΜΑΧ 125, ΝΜΑΧ 125, 155, με ιδιαίτερα ευεργετικά αποτελέσματα και εντυπωσιακές επιδόσεις.
Τώρα η Piaggio παρουσιάζει τη δική της ευρεσιτεχνία πάνω σε μια Vespa με κινητήρα με μονό εκκεντροφόρο άξονα (βλ. SOHC) αν και ο μονοκύλινδρος που απεικονίζεται δεν φαίνεται να ταιριάζει στις βάσεις στήριξης των σημερινών κινητήρων HPE.
Στο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας της Piaggio εμφανίζεται ένας εκκεντροφόρος εισαγωγής με δυο λοβούς διαφορετικού προφίλ, που κινούν έναν βραχίονα που κινεί με τη σειρά του με κοκοράκια τις δυο βαλβίδες εισαγωγής.
Μέσω του μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων οι μηχανικοί φιλοδοξούν να πετύχουν… το άπιαστο: έναν κινητήρα δηλαδή που να τραβάει χαμηλά και να έχει ροπή, ενώ συγχρόνως να μπορεί να ανεβάζει εύκολα στροφές και να παράγει πολλή δύναμη.
Η Piaggio χρησιμοποιεί διαφορετικού σχήματος βραχίονες (από τους υπόλοιπους κατασκευαστές) για να αλλάξει το χρονισμό των βαλβίδων εισαγωγής, κάτι που μπορεί να σημαίνει περισσότερη ροπή και ισχύ.
Δεν είναι γνωστό αν και πότε η Piaggio θα φέρει το σύστημα σε σκούτερ, αλλά πιστεύουμε πως δεν θα αργήσει αυτή η ώρα.
Φαντάζεστε όμως κινητήρα 300cc, με 30+ ίππους πάνω σε Beverly και Vespa GTS;
Οι φίλοι της Piaggio θα έκαναν πάρτι!