Πλούτος και Πολυτέλεια
* Κυβισμός: 530 cc * Ιπποδύναμη: 46,0 ίπποι, στις 6.750 rpm * Τελική 164 km/h * Βάρος: 216 kg (γεμάτο) * Τιμή: 13.900 ευρώ
To 2017 ήταν η χρονιά που είδε την οικογένεια των Yamaha ΤΜΑΧ να ανανεώνεται για ακόμα μια φορά. Συγκεκριμένα ήταν η έκτη γενιά, που σηματοδοτήθηκε με τον ερχομό όχι μιας, αλλά τριών διαφορετικών εκδόσεων, απλής, SX και της ακριβότερης όλων DX. Αυτό ακριβώς το Yamaha ΤΜΑΧ 530 DX στέκεται απέναντί μας σήμερα και ανυπομονεί να μας πάει βόλτα. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Μιχάλης Λαζαρίδης
Δεκαεπτά χρόνια μετά από τη μέρα που πάτησε για πρώτη φορά το ΤΜΑΧ τις ρόδες του στην άσφαλτο, κι έχοντας διαγράψει μέχρι τώρα μια λαμπρή πορεία στην αγορά, οδηγούμε την πιο σύγχρονη, την ακριβότερη και πληρέστερα εξοπλισμένη έκδοση, που έχει παρουσιαστεί ποτέ και ακούει στο όνομα DX και υποθέτουμε ότι είναι σύντμηση του “Deluxe”.
Το να κάνεις μια εμπορική επιτυχία είναι μια δύσκολη υπόθεση. Το να μπορέσεις να την διατηρήσεις όμως είναι ακόμα πιο δύσκολο. Το άστρο του ΤΜΑΧ άρχισε να λάμπει το 2001 (διαβάστε το ιστορικό αφιέρωμα εδώ) και από τότε μέχρι σήμερα παραμένει σημείο αναφοράς στο χώρο των σκούτερ και πιο συγκεκριμένα στην κατηγορία των maxi scooter μεσαίου κυβισμού.
Η τελευταία γενιά ΤΜΑΧ ήρθε στο προσκήνιο το 2015 και αργότερα, συμπληρωματικά εμφανίστηκαν οι σειρές Iron Max και Lux Max προσφέροντας προστιθέμενη αξία στο όνομα, δίνοντας μια ακόμα νότα πολυτέλειας. Με την 6η γενιά ΤΜΑΧ που ήρθε το 2017 το “premium” στοιχείο, όπως λένε οι άνθρωποι του μάρκετινγκ, των ΤΜΑΧ ενισχύθηκε ακόμα πιο πολύ.
Το πιο premium από τα premium ΤΜΑΧ δεν είναι άλλο από το υπερ-εξοπλισμένο μοντέλο DX, το οποίο δέχθηκε τις ίδιες ακριβώς αλλαγές με τα αδέλφια του (αφού μιλάμε για ίδιο σκούτερ στην πραγματικότητα με διαφορές στον χρωματισμό και τον εξοπλισμό, σε τρεις παραλλαγές).
Η τελευταία γενιά Yamaha ΤΜΑΧ, σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, έχει δεχθεί αλλαγές σε: εμφάνιση, πλαίσιο, επίπεδα άνεσης και ποιότητας κατασκευής, θέλοντας πάντα να παραμείνει πιστό στην σπορ πλευρά των ΤΜΑΧ.
Το τελευταίο βέβαια, πρέπει να πούμε, ότι μάλλον έκανε ένα βηματάκι πίσω, αφού το scooter της Yamaha “στρογγύλεψε” σχεδιαστικά, έγινε λιγότερο επιθετικό. Το ρύγχος έγινε λιγότερο αιχμηρό και η ουρά πλατύτερη.
Με το ελαφρύτερο πλαίσιο – περιμετρικό, φτιαγμένο από αλουμίνιο όπως και πρίν – που διαθέτουν πλέον τα ΤΜΑΧ, παρότι έχει χαθεί μισός ίππος από τον κινητήρα σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο Euro3, μαζί με την απώλεια 9 κιλών συνολικά, έχουν κάνει το maxi scooter της Yamaha το ίδιο γρήγορο με πριν. Ας περάσουμε όμως αμέσως στο δρόμο και να δούμε τι γίνεται στην πράξη.
Στο Δρόμο
Έχοντας οδηγήσει πριν από μερικούς μήνες την έκδοση SX του ΤΜΑΧ, στην πραγματικότητα μιλάμε για το ίδιο σκούτερ με τη διαφορά του κωδικού DX, το οποίο λόγω του μεγαλύτερου εξοπλισμού του σε κακομαθαίνει ακόμα περισσότερο. Κι αν τα εξτρά θερμαινόμενα γκριπ και σέλα δεν σας λένε πολλά, μαζί το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, τότε θα μιλήσουμε για τη ρυθμιζόμενη ζελατίνα με διακόπτη από το τιμόνι, που κάνει την προστασία του αναβάτη παιχνίδι.
Κυριολεκτικά παιχνίδι αφού ο αναβάτης μπορεί να δοκιμάζει με ακρίβεια εκατοστού που ακριβώς θέλει να τον “βρίσκει” ο αέρας, ψηλότερα ή χαμηλότερα.
Αν θέλει να βλέπει τι υπάρχει μπροστά του χωρίς το εμπόδιο της ζελατίνας μέσα στην πόλη ή να ταμπουρώνεται πίσω από αυτήν στο ταξίδι. Πρόκειται για μια απίθανη, βολική και λειτουργική εφεύρεση, που είμαστε σίγουροι ότι κάποτε θα υπάρχει πάνω σε όλα τα σκούτερ, ανεξαρτήτως τιμής.
Οι διακόπτες στο τιμόνι θέλουν μελέτη, κάτι που βεβαίως δεν πρέπει να μη μας κάνει εντύπωση πλέον, αφού απο ‘δω και μπρος έτσι θα είναι τα ακριβά δίτροχα, γεμάτα με επιλογές λειτουργιών, έτσι ώστε να προσαρμόζονται όχι μόνο στις απαιτήσεις, αλλά και τις εκάστοτε επιθυμίες των χρηστών τους.
Το Yamaha ΤΜΑΧ 530 DX έχει λίγους παραπάνω διακόπτες από τα υπόλοιπα: τον διακόπτη της ηλεκτροκίνητης, ρυθμιζόμενης σε ύψος ζελατίνας (κατά 13,5 εκατοστά) τη θερμαινόμενη σέλα και γκριπ, αλλά και το cruise control και την επιλογή για τις λειτουργίες του κινητήρα. “Τ” για ήρεμη οδήγηση και “S” για πιο σπορ-πλήρους απόδοσης.
Κι όλα αυτά απεικονίζονται σε μια οθόνη TFT, που νομίζεις ότι έχει δραπετεύσει από αυτοκίνητο, με στροφόμετρο και κοντέρ δεξιά-αριστερά να την πλαισιώνουν.
Με τις πληροφορίες να ξεκινούν από τις κλασικές και να καταλήγουν σε θερμοκρασία περιβάλλοντος, θέση θερμαινόμενων γκριπ ή σέλας, την κατανάλωση καυσίμου του κινητήρα, την ενεργοποίηση ή την απενεργοποίηση του συστήματος ελέγχου της πρόσφυσης του πίσω τροχού (TCS), κ.λπ.
Ο γνωστός, τυπικός ήχος του δικύλινδρου κινητήρα σε καλωσορίζει αφού πατήσεις πρώτα τη μίζα.
Ο χαμηλός, ιδιαίτερος θόρυβος που ξενίζει αυτούς που δεν ξέρουν από ΤΜΑΧ ή τους φανατικούς μοτοσυκλετιστές που αρέσκονται να μιλούν για “ ήχο γεννήτριας” μας αφήνει αδιάφορους μιας και ο θόρυβος αλλάζει όσο ανεβαίνουν οι στροφές και σε συνδυασμό με την άριστη απόκρισή του στο γκάζι σε κάνει να τα ξεχάσεις όλα.
Και οι παραπάνω μοτοσυκλετιστές ξεχνούν τα προηγούμενά τους σχόλια μετά την πρώτη βόλτα, όπου μετά κάθονται κοιτώντας την κατασκευή της Yamaha απορημένοι, μονολογώντας “Μωρέ τι είναι αυτό… τι του έχουν κάνει και πάει έτσι;”
Η άνετη θέση οδήγησης, “μέσα” στο σκούτερ, με τη μεγάλη σέλα ταιριάζει σε υψηλότερα αναστήματα. Τα πόδια του αναβάτη πρέπει να είναι μακριά για να πατάει εύκολα στο έδαφος, αφού δεν είναι μόνο το ύψος της σέλας από το έδαφος, αλλά κυρίως το μεγάλο της πλάτος που ανοίγει τα κάτω άκρα.
Επίσης όπως είχαμε πει και στο παρελθόν έχουμε αντίρρηση για το σκληρό μπροστινό κομμάτι της σέλας, που φιλοξενεί δυο κουμπιά, απ’ όπου ανοίγουν η σέλα και ο πορτάκι του ρεζερβουάρ. Πάντως έχει το μέγεθος για να μετακινείται μπροστά-πίσω ο αναβάτης, κι έτσι όλοι βρίσκουν τη θέση που τους ταιριάζει.
Από την άλλη μικρός είναι ο χώρος στο δάπεδο, όπου πατάει τα πόδια του ο αναβάτης, μιας και το τούνελ ανάμεσα σε τιμόνι και σέλα είναι πλατύ, κι επίσης – λόγω του ότι είναι και ψηλό – τον δυσκολεύει στο ανέβα-κατέβα στο σκούτερ. Απορίας άξιο είναι γιατί πολλοί κατασκευαστές – όχι μόνο η Yamaha στο ΤΜΑΧ – δεν δίνουν λίγο παραπάνω χώρο στο δάπεδο των σκούτερ τους για τη φιλοξενία των ποδιών, ενώ το ίδιο ισχύει και για το περιορισμένο μήκος του προς τα πίσω. Ευτυχώς, παρ’ όλη τη γκρίνια, τα επίπεδα άνεσης του ΤΜΑΧ παραμένουν σε υψηλά επίπεδα.
Ανοίγοντας το ride by wire, ηλεκτρονικό γκάζι ο κινητήρας αρχικά αντιδρά με ροπή αλλά ήπια, λόγω μακριάς μετάδοσης. Πρέπει να ξεπεράσει τα 30 χιλιόμετρα την ώρα η μεγάλη βελόνα του μεγάλου κοντέρ για να ξεδιπλώσει ο δικύλινδρος σε σειρά κινητήρας τον άριστο χαρακτήρα του. Επιδεικνύοντας πολύ καλή απόκριση στο γκάζι, μια “γεμάτη” ώθηση προς τα μπροστά, το γνωστό “Τι-Μαξένιο” μουγκρητό από την εξάτμιση. Επίσης ο κινητήρας βγάζει λίγους κραδασμούς στην περιοχή της σέλας – είμαστε σίγουροι ότι επίτηδες έχουν μπει εκεί για να δίνουν μια χροιά πριμιτίφ αγριάδας – που υπενθυμίζουν ότι κάτω από τα πόδια σου υπάρχει ένα ζωντανό μοτέρ με χαρακτήρα.
Αν δεν γνωρίζεις ότι το Yamaha ΤΜΑΧ 530 DX διαθέτει σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (TCS) ή ας πούμε ότι το ξέχασες, θα νομίσεις ότι ο κινητήρας κομπιάζει, ενώ στην πραγματικότητα μόλις έχεις γλυτώσει ένα μικρό ή μεγαλύτερο γλύστρημα του πίσω τροχού. Κατά τη δοκιμή μας ελάχιστες φορές επιλέξαμε την λειτουργία “Τ” με τις αργές επιταχύνσεις της, και κυρίως χρησιμοποιούσαμε τη σπορ επιλογή “S”. Χρήσιμη ήταν όμως η Τ σε βρεγμένο δρόμο και σε στιγμές που ήθελε ο αναβάτης να χαλαρώσει και να κάνει οικονομία καυσίμου.
Μιας και ο κινητήρας του ΤΜΑΧ 530 DX είναι κοινός με αυτόν των άλλων εκδόσεων, οι προδιαγραφές και οι επιδόσεις παραμένουν ίδιες: υγρόψυκτος, δικύλινδρος σε σειρά, χωρητικότητας 530cc, με 2 ΕΕΚ και 4 βαλβίδες σε κάθε κύλινδρο, με απόδοση 45,3 ίππων, στις 6.750 rpm και 5,3kgm ροπής, στις 5.250 rpm.
Η τελική που δείχνει το κοντέρ ξεπερνάει τα 170 km/h, με υπομονή από πλευράς αναβάτη βεβαίως, με την πραγματική τελική ταχύτητα κάτω από τα 165 km/h και χρόνο 14.8”στη δοκιμασία επιτάχυνσης 0-400 μέτρων. Η κατανάλωση κυμάνθηκε από τα 5,0, μέχρι τα 5,8 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, σε αυτή τη δοκιμή.
Μέσα στην πόλη, όπου λογικά το ΤΜΑΧ θα σπαταλήσει το μεγαλύερο μέρος της ζωής του, παρότι ψηλό και μακρύ, είναι πολύ καλά ζυγισμένο (κατανομή βάρους σε μπροστινό και πίσω τροχό 50/50 και όχι μόνο) το γρήγορο, ή μάλλον το πολύ γρήγορο, ελαφρύ τιμόνι κάνει τους ελιγμούς παιχνίδι, ακόμα και στις πολύ δύσκολες μανούβρες που θέλουν καλό έλεγχο από τον αναβάτη. Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις το DX μας έδωσε την εντύπωση ότι ίσως και να ήθελε λίγο πιο βαρύ τιμόνι με περισσότερη ακρίβεια…
Από την άλλη, όπως έχουμε ξαναπεί στην περίπτωση του ΤΜΑΧ, δυστυχώς τιμόνι και καθρέφτες δεν είναι ότι καλύτερο κατά την κίνηση του σκούτερ ανάμεσα σε αυτοκίνητα και στενούς διαδρόμους μποτιλιαρίσματος. Εκεί το 530 τα βρίσκει σκούρα.
Μεγάλη άνεση προσφέρουν στον αναβάτη οι μαλακές αναρτήσεις και προσφέρουν ποιοτική λειτουργία και τελικά σε αποζημιώνουν με τη βόλτα που θα περίμενες από ένα σκούτερ που κοστίζει κοντά στις 14.000 ευρώ.
Ανάποδο πιρούνι και μονό αμορτισέρ που βρίσκεται κάτω από το δάπεδο του σκούτερ φροντίζουν να σε μεταφέρουν φρέσκο και ξεκούραστο στη δουλειά σου, χωρίς καν να παρατηρείς το ανάγλυφο του δρόμου, γεγονός που υποδεικνύει την καλή λειτουργία τους. Περιέργως – λόγω της τοποθέτησης του αμορτισέρ – αυτή τη φορά ο έμπειρος συνεπιβάτης-δοκιμαστής μας ανέφερε ότι αντιλαμβανόταν κάποιους κραδασμούς.
Από πλευράς σταθερότητας και ποιότητας κρατήματος και συνολικής οδικής συμπεριφοράς το ΤΜΑΧ είναι αυτό που γνωρίζουμε και περιμένουν όλοι. Προβλέψιμο, ψύχραιμο και ασφαλές και παρότι έχει μαλακές αναρτήσεις δεν θα δυσκολευτεί – παρά αν το πιέσεις πολύ – στην πιο σπορ οδήγηση.
Οι ταξιδιωτικοί προορισμοί με τη ρυθμιζόμενη ζελατίνα του Yamaha ΤΜΑΧ 530 DX γίνονται σαφώς πιο εύκολα, με τη ζελατίνα να δίνει προστασία στον αναβάτη, που είναι άνετος και κάθεται σε μια μεγάλη σέλα, με τον συνεπιβάτη να γκρινιάζει πρώτος αφού δεν λαμβάνει στήριξη από πλευράς σέλας, τη στιγμή που τα πόδια του είναι κάπως ψηλά τοποθετημένα πάνω στα αλουμινένια του μαρσπιέ, κάνοντάς τον να χρησιμοποιεί τις χειρολαβές στην ουρά του σκούτερ, για να στηριχτεί σωστότερα.
Πολύ καλά είναι και τα φρένα – με τρεις δίσκους και ABS – που εμφανίζουν πολύ καλή συμπεριφορά σε ταχύτητες πόλης, αλλά και μια μικρή έλλειψη αρχικής επιβράδυνσης στις υψηλότερες – άνω των 100 km/h – ταχύτητες. Από την άλλη πετυχαίνουν πολύ καλές αποστάσεις ακινητοποίησης. Το ABS για τους μπροστινούς δίσκους ενεργοποιείται σε καίριο σημείο, ενώ για το πίσω φρένο εμφανίζεται μάλλον νωρίτερα απ’ ότι θα θέλαμε.
Τελικά
Πρέπει να ομολογήσουμε ότι όποιος γνώστης ή όχι του χώρου των σκούτερ και των μοτοσυκλετών έβλεπε το Yamaha ΤΜΑΧ 530 DX δήλωνε λιγότερο ή περισσότερο εντυπωσιασμένος. Όλοι το περιεργάζονταν με ενδιαφέρον και αντιλαμβάνονται την υψηλή ποιότητα κατασκευής του. Όπως βεβαίως όλοι ρωτούσαν αμέσως μετά την τιμή του. Κι όταν την άκουγαν έκαναν ένα βήμα πίσω. Οι 14.000 ευρώ είναι πολλά χρήματα για ένα σκούτερ. Από την άλλη δεν είναι πολλά για ένα ΤΜΑΧ, που δεν είναι ένα κοινό σκούτερ. Τόσο κάνουν τα ΤΜΑΧ, είναι ακριβά και το συγκεκριμένο το DX δεν είναι ένα συνηθισμένο μοντέλο, αλλά αυτό που διαθέτει τον πιο πλούσιο εξοπλισμό.
Ξέρετε, είναι δύσκολο μερικές φορές να πείσεις κάποιον που σου λέει ότι είναι αδιανόητο να δίνεις τέτοια χρήματα για να αγοράσεις σκούτερ. Είναι δύσκολο να τον πείσεις ότι δεν κάνουν “όλα τα σκούτερ για όλους”, ότι “το ΤΜΑΧ δεν είναι σκούτερ… αλλά ΤΜΑΧ”, ότι επενδύοντας τόσα χρήματα πάνω σε ένα δίτροχο, τότε σίγουρα πρέπει να ξέρεις ακριβώς τι παίρνεις. Ότι αγοράζεις, αν όχι το καλύτερο, ένα από τα κορυφαία σκούτερ που μπορεί να αποκτήσει κάποιος σήμερα στον κόσμο. Έτσι είναι τα πράγματα…
Λεπτομέρειες και Σημειώσεις
- Με την ευκαιρία της δοκιμής του Yamaha ΤΜΑΧ 530 DX αρπάζουμε την ευκαιρία να καταγγείλουμε τον σχεδιαστή του, που έβαλε στο ρύγχος του– σε δημόσια θέα – στη βάση της ζελατίνας, μια παράταιρη βίδα άλεν….
- Από την άλλη συντριπτικά πολλές είναι οι άριστες λεπτομέρειες πάνω στο σκούτερ, όπου κι αν το κοιτάξεις.
- Το smart key – όπως έχουμε ξαναπεί – αρχικά σου κάνει τη ζωή δύσκολη με τις πολλές, κι “έξυπνες” λειτουργίες του, υποσχόμενο όμως να στην κάνει πιο εύκολη, κάτι που στο πέρασμα του χρόνου πραγματοποιείται… αρκεί να το συνηθίσεις.
- Κάτω από τη μεγάλη σέλα μπορούν να αποθηκευτούν είτε δυο ανοικτά κράνη, είτε ένα φουλφέις, αφήνοντας χώρο για μικροπράγματα.
- Κι άλλος αποθηκευτικός χώρος υπάρχει και στην ποδιά, όπως και παροχή ρεύματος.
- Υπάρχει φυσικά πλάγιο και κεντρικό στάντ, το οποίο μάλιστα δεν είναι ιδιαίτερα δύσχρηστο, ενώ για το παρκάρισμα στο πλάγιο στάντ υπάρχει για την ασφάλεια του σκούτερ και μανέτα- χειρόφρενο στο αριστερό άκρο του τιμονιού.
- Κορυφαίοι, πρέπει να το πούμε αυτό, είναι οι προβολείς του ΤΜΑΧ τη νύχτα, όπως και η κόρνα του