Τριάντα χρόνια (παρά ένα) η οικογένεια των SH
To πρώτο σκούτερ που άκουγε στο όνομα Honda Scoopy SH έκανε το ντεμπούτο του τον Δεκέμβριο 1984, στη μορφή ενός μονοκύλινδρου δίχρονου 50αριού (και 80αριού) ειδικά σχεδιασμένου για νεαρούς, φτιαγμένο έτσι ώστε να καταστεί το ιδανικό όχημα για κίνηση μέσα στην πόλη. Στο δρόμο, και με την εμπορική καταξίωση να μεγαλώνει, το μοντέλο έγινε γνωστό σαν “σκέτο SH” και αγκαλιάστηκε από τους σκουτερίστες όλης της Ευρώπης.
Το Honda Scoopy-SH 50-80 (που ονομαζόταν και City Express) έμοιαζε σαν παπί με επίπεδο δάπεδο, χαρακτηριζόταν από την απλή και ξεκάθαρη μορφή του, τους μεγάλους του τροχούς με ακτίνες και τα φρένα ταμπούρα μπροστά και πίσω! Η απλότητα πάνω απ’ όλα. Την κατασκευή του scooter είχε αναλάβει ένα θυγατρικό εργοστάσιο της Honda στο Βέλγιο και το μοντέλο έγινε πολύ δημοφιλές στην Ισπανία, με το όνομα Scoopy να είναι γραμμένο στα πλευρικά του καπάκια. Ήταν ο προπάππους των σημερινών SH.
Το σχήμα, το σύνολο, το concept του Scoopy (SH), σε μια αγορά που κυριαρχούσαν τα παραδοσιακά “μεταλλικά” ιταλικά σκούτερ (βλ. Vespa ΡΧ και τοπικής κατασκευής Lambretta – Serveta – στην Ισπανία) έφερνε την επανάσταση στην αγορά των σκούτερ. Τα χαρακτηριστικά των SH Scoopy έκαναν τη διαφορά σε σχέση με τα κλασικά σκούτερ, αφού διέθεταν πλαστικό κουστούμι, επίπεδο δάπεδο, αυτόματη μίξη λαδιού στη βενζίνη, εκκίνηση με μίζα, αλλά και με τους τροχούς της μεγάλης διαμέτρου. Ξαφνικά τα scooter δεν “χάνονταν” στις μεγάλες λακκούβες και το κράτημά τους γινόταν σαφώς πιο προβλέψιμο και ασφαλές.
Η “επανάσταση” των “ισπανικών” Scoopy, σύντομα πέρασε και στον υπόλοιπο κόσμο με το όνομα SH… Τι σημαίνει SH; Το πιο πιθανό είναι να σημαίνει Small Honda ή Scooter-Honda, αφού διίστανται οι απόψεις. Του χρόνου, το 2014 η οικογένεια θα μετράει 30 χρόνια από τη γέννησή της, περίοδο που έχουν καλύψει επτά γενεές SH, με διάφορους κυβισμούς: 80, 75, 50, 100, 125, 150 και 300cc. Από την εμφάνισή του πρώτου Honda Scoopy SH 80 – SH μέχρι σήμερα, κοντά στις 170.000 μονάδες έχουν πουληθεί μέχρι σήμερα στην Ισπανία, μερικές εκατοντάδες χιλιάδες στην Ιταλία και πάνω από ένα εκατομμύριο στην Ευρώπη.
ΠΡΩΤΗ ΓΕΝΙΑ 1984: SH 50/80 – Ο γεννήτωρ…
Με καλές εκκινήσεις, έξι ίππους και τελική περιορισμένη στα 80 km/h (για το 80άρι), το ενδιαφέρον της υπόθεσης περνούσε κυρίως στους 16άρηδες τροχούς του και την διαφορετική του αισθητική. Το μικρό βάρος, η “ελαφρότητά” του στην κίνηση της πόλης το έκανε γοητευτικό και στις κοπέλες. Την κατασκευή των πρώτων Scoopy που έγιναν πολύ δημοφιλή αρχικά στην Ισπανία, είχε αναλάβει εργοστάσιο της Honda στο Βέλγιο.
Από το 1987 ήδη, η Honda Motor Co. Ltd. έδωσε τη σκυτάλη στο ισπανικό της εργοστάσιο – αφού πρώτα είχε εξαγοράσει το θρυλικό, τοπικό όνομα και εργοστάσιο της Montesa – με την επωνυμία Montesa-Honda SA (που βρισκόταν στην τοποθεσία Esplugues de Llobregat, στην Barcelona) με σκοπό να πωλούνται τα Scoopy σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές. Το concept Scoopy-SH γινόταν ολοένα και πιο δημοφιλές από την αρχή ήδη, από την έκδοση των 75 cc (ονομαζόταν Scoopy-SH 80 φυσικά).
ΔΕΥΤΕΡΗ ΓΕΝΙΑ 1996: SH50/100: Επέκταση προς τα πάνω
Την παραγωγή των νέων SH δεύτερης γενιάς ανέλαβε ένα τρίτο εργοστάσιο της Honda (!) στην Ιταλία αυτή τη φορά, στην Atessa (όπου τα SH παράγονται μέχρι σήμερα). Τα SH 50 και 100 cc φορούν νέους δίχρονους κινητήρες νέας γενιάς που είχαν δώσει έμφαση στην οικονομία του καυσίμου και την αντοχή στον χρόνο.
Το φαινόμενο SH φαίνεται να “πιάνει” και στη σκουτερο-μάνα Ιταλία. Η αισθητική έχει παραμείνει εμβληματική, αλλά έχει «στρογγυλέψει» και «μαλακώσει» και τη σέλα, έχει αρχίσει να παχαίνει στην περιοχή του συνεπιβάτη. Η διαφοροποίηση έρχεται και στους τροχούς, που έχουν πλέον χυτές αλουμινένιες ζάντες, με δισκόφρενο στον μπροστινό τροχό.
ΤΡΙΤΗ ΓΕΝΙΑ 2001: SH 125/150: Το πέρασμα στους 4 χρόνους
Η Honda Motor Co.Ltd. Στην προσπάθειά της να μειώσει τους ρύπους των καυσαερίων από τους κινητήρες της, αποφασίσει να περάσει και εδώ στην τετράχρονη εποχή. To 2001 φέρνει και την 3η γενιά των SH, με κυριότερη διαφορά τους τετράχρονους – μεγαλύτερου κυβισμού κινητήρες. Τώρα τα πρώην «ισπανικά Scoopy» παύουν να είναι αποκλειστική υπόθεση της χώρας της Ιβηρικής. Οι κινητήρες είναι τετράχρονοι πλέον, η οικονομία καυσίμου των SH 125 και 150 cc προσφέρει αυτονομία πάνω από 150 χιλιόμετρα, άρα και περισσότερες δυνατότητες για μεγαλύτερες διαδρομές. Μεγαλύτερη είναι η σέλα, όπως άλλωστε και οι συνολικές διαστάσεις, ολοκαίνουργια η εμφάνιση, με γρίλιες στο μπροστινό τμήμα του σκούτερ, λόγω υδρόψυξης του κινητήρα και σχάρα-χειρολαβές.
Μονοκύλινδρος ο κινητήρας, με 4 βαλβίδες και έναν εκκεντροφόρο, αποδίδει 100 ίππους στο λίτρο, με προοδευτική, πιο αθόρυβη λειτουργία, αλλά και καινοτομίες στα φρένα, δηλαδή το σύστημα CBS. Οι πωλήσεις των σκούτερ της Honda στην Ευρώπη πιάνουν τις κορυφές των αγορών και μέχρι το τέλος του 2003 κυκλοφορούν 133.000 SH 125/150. Η πλειοψηφία των αγοραστών βρίσκεται στην ηλικία των 30 – 40 ετών, σε αντίθεση με την ηλικιακή ομάδα των 22-30, που προτιμούσε τα προηγούμενα, δίχρονα μοντέλα. Εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι το 40% των αγοραστών είναι γυναίκες.
ΤΕΤΑΡΤΗ ΓΕΝΙΑ 2004: SH125/150i – Προδιαγραφών Euro 3
Η επόμενη γενιά – η 4η – έρχεται το 2004, με μικρές παρεμβάσεις στην εμφάνιση, νέο προβολέα, φώτα πόλης και φλας, αλλά και προτεταμένες γρίλιες ψυγείου. Η ποδιά είναι μεγαλύτερης επιφάνειας.
Τα SH 125i/150i είναι τα πρώτα σκούτερ που πληρούν την αυστηρή προδιαγραφή Euro 3, αφού χρησιμοποιεί εξελιγμένο ψεκασμό PGM – FI και τριοδικό καταλύτη HECS3 με τα σκούτερ να παρουσιάζονται στον διεθνή τύπο τον Φεβρουάριο του 2005 στην Σεβίλη της Ισπανίας.
ΠΕΜΠΤΗ ΓΕΝΙΑ 2006: SH300i – Η ανανέωση του “μεγάλου” SH
Δύο χρόνια μετά, το 2006 λανσάρεται και η «μεγάλη» έκδοση των SH με κινητήρα 300 κυβικών εκατοστών, που θεωρείται η 5η γενιά της οικογένειας. Με τον διπλάσιο κυβισμό από το 150άρι γίνεται το ισχυρότερο SH της οικογένειας και χρησιμοποιεί στον κινητήρα του την εξελιγμένη τεχνολογία της Honda που έχει προέλθει από το καθαρόαιμο εντούρο/μοτοκρός CRF 250.
Στόχος, πέρα από την υποδειγματική λειτουργία, ήταν η αξιοπιστία, αλλά και η μειωμένη κατανάλωση κοντά στο 3,5 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα.
EKTH ΓΕΝΙΑ 2009: SH125i/150i – Αισθητικές παρεμβάσεις
Το 2009 παρουσιάζεται η 6η γενιά SH με μικρές μετατροπές στην εμφάνιση, αφού οι συνολικές/βασικές γραμμές παραμένουν εδώ και χρόνια – μέχρι σήμερα – παρεμφερείς.
Η 6η γενιά έχει χαρακτηριστικό σχήμα γρίλιας σε σχήμα V, ενώ τα φρένα είναι αμφότερα δισκόφρενα, αλλά κυρίως… γεφυρωμένα-συνεργαζόμενα μεταξύ τους (σύστημα CBS, όπως γινόταν βεβαίως και πριν, αλλά με ταμπούρο στον πίσω τροχό)
ΕΒΔΟΜΗ ΓΕΝΙΑ 2013: SH125i/150i eSP – Ο ερχομός των “έξυπνων” κινητήρων
Με νέο κινητήρα eSP, το 125 και το 150 κινούνται δυναμικά προς την βελτιωμένη κατανάλωση, προσαρμόζοντας τα δημοφιλή τους σκούτερ με την εποχή. Παράλληλα, για πρώτη φορά διαθέτουν και σύστημα ABS στα φρένα τους. Πρόκειται για το 150άρι που μπορεί να αγοράσει κάποιος αυτή τη στιγμή και στη δική μας αγορά.
Για το μέλλον όμως τι; Το 2014 είναι πολύ πιθανό να φέρει ένα νέο, βελτιωμένο SH 300, αφού θα κλείνει 8 χρόνια στην αγορά χωρίς εξέλιξη.