Η αξία της πρώτης επαφής
Η πρώτη βόλτα ενός μεταχειρισμένου σκούτερ που μας ενδιαφέρει να αγοράσουμε είναι μια διαδικασία που απαιτεί γνώση και μεγάλη προσοχή. Στόχος μας είναι να ανακαλύψουμε αν κάτι, σε κάποιο τομέα, δεν πηγαίνει καλά, ώστε να αποτρέψουμε μια αγορά που μπορεί να μας δημιουργήσει μελλοντικά προβλήματα. Κείμενο: Scooternet, Φωτογραφίες: Kymco
Είναι πολύ σημαντικό θέμα είναι να ελέγχουμε συγκεκριμένους τομείς, καθώς βρισκόμαστε μπροστά σε ένα μεταχειρισμένο σκούτερ που σκοπεύουμε να αγοράσουμε, μιας και στην ουσία εμείς είμαστε αυτοί που θα αναλάβουμε την ευθύνη μιας καλής ή κακής αγοράς.
Υπάρχει, δηλαδή, περίπτωση τα πιθανά ελαττώματα/ζημιές του μεταχειρισμένου σκούτερ που αγοράσαμε να μας ακολουθούν και να μας βασανίζουν για πολύ καιρό, κι αυτό μεταφράζεται σε: χαμένο πολύτιμο χρόνο, στεναχώρια και πεταμένα χρήματα.
Υποθέτουμε λοιπόν ότι έχουμε μπροστά μας το μεταχειρισμένο σκούτερ που μάλλον μας ενδιαφέρει και έχουμε ολοκληρώσει τον σχολαστικό, στατικό έλεγχο σε όλους τους σημαντικούς τομείς και σημεία.
Παράλληλα έχουμε ελέγξει την άδεια κυκλοφορίας και έχουμε βεβαιωθεί ότι ο αριθμός πλαισίου αντιστοιχεί σε αυτόν της άδειας κυκλοφορίας, κι έχουμε ζητήσει το βιβλιαράκι συντήρησης για να είμαστε σίγουροι για τη σωστή συντήρησή του.
Ομοίως ελέγχουμε και το ΚΤΕΟ του σκούτερ και συγκρίνουμε τα χιλιόμετρα του κοντέρ με αυτά που έχουν γραφτεί στο έγγραφο, αλλά και την ημερομηνία του ελέγχου.
Μένει λοιπόν να βάλουμε μπροστά τον κινητήρα και να το δοκιμάσουμε εν κινήσει, να κάνουμε δηλαδή το πρώτο test ride.
Όπως έχουμε ξαναπεί ο χώρος που θα δοκιμαστεί το σκούτερ πρέπει να μην είναι πολυσύχναστος και γεμάτος κίνηση και κατάλληλος για μια προσεκτική βόλτα, γιατί αλλιώς δύσκολα μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα για το σκούτερ.
Το πρώτο που κάνουμε πριν ανέβουμε στη σέλα του είναι να ελέγξουμε αν το σκούτερ είναι ασφαλισμένο, γιατί σε αντίθετη περίπτωση κινδυνεύουμε με πιθανά προβλήματα, ειδικά αν προκαλέσουμε ατύχημα!
Από νομικής πλευράς είναι μεγάλη η ευθύνη του ιδιοκτήτη όσον αφορά στη βόλτα που θα κάνει ο υποψήφιος αγοραστής του σκούτερ, σε περίπτωση που συμβεί κάτι.
Αν ο πωλητής δεχθεί να μας το δώσει να το οδηγήσουμε – μιας και έχει κάθε δικαίωμα να το αρνηθεί, μη θέλοντας να ρισκάρει – δείχνουμε στον πωλητή το δίπλωμα οδήγησής μας.
Συνήθως αφήνουμε κάποιο “ενέχυρο” στον πωλητή (αν και δεν το προτείνουμε, για διάφορους λόγους), από ταυτότητα, μέχρι μοτοσυκλέτα, αυτοκίνητο, κ.λπ.
Όπως καταλαβαίνουμε όλοι, τα πάντα έχουν να κάνουν με την εμπιστοσύνη πωλητή-αγοραστή και πρέπει να έχουμε πάντοτε στο μυαλό μας περιπτώσεις που “ενδιαφερόμενος βγήκε για δοκιμαστική βόλτα”… και δεν τον ξαναείδαν ποτέ.
Αν ο ιδιοκτήτης διστάζει να μας δώσει το σκούτερ του για βόλτα ζητάμε να οδηγήσει αυτός και εμείς να καθίσουμε στη θέση του συνεπιβάτη.
Φυσικά – δεν το συζητάμε καν – είμαστε πλήρως εξοπλισμένοι και ντυμένοι για τη δοκιμή. Μπουφάν, κράνος, γάντια, και σωστά παπούτσια δηλαδή.
Βάζουμε μπροστά και ακούμε πως εκκινεί η μίζα τον κινητήρα: κάνει θόρυβο, αργεί να τον γυρίσει, κ.λπ.
Στο άνοιγμα του γκαζιού η ομαλή επιτάχυνση χωρίς σκορτσαρίσματα από πλευράς μετάδοσης είναι το πρώτο ζητούμενο. Οι μεταδόσεις που έχουν πρόβλημα κάνουν θόρυβο, είτε από τον ιμάντα, είτε από τα υλικά/εξαρτήματα τριβής του φυγοκεντρικού συμπλέκτη. Ανοίγοντας το γκάζι σε οποιεσδήποτε στροφές δεν πρέπει να υπάρχει δισταγμός, καθυστέρηση ή “κλώτσημα” στην απόκριση του κινητήρα.
Μια ευθεία δρόμου με καλή πρόσφυση θα μας βοηθήσει να αξιολογήσουμε την απόδοση των φρένων. Πατώντας ήπια τις μανέτες αρχικά και λίγο πιο δυνατά μετά, έτσι ώστε να δούμε αν το φρενάρισμα είναι ικανοποιητικό και φυσικά αν το σκούτερ “τραβάει” δεξιά ή αριστερά, ειδικά ο μπροστινός τροχός.
Σε περίπωση τέτοιου συμπτώματος πρέπει να μάθουμε γιατί συμβαίνει αυτό και από που προέρχεται. Οι λόγοι μπορεί να είναι πολλοί και συνήθως έχουν να κάνουν με το μπροστινό σύστημα του σκούτερ και τον αντίστοιχο τροχό. Γενικά, απομακρυνόμαστε από τέτοιες περιπτώσεις γιατί η ζημιά μπορεί να είναι μεγάλη.
Προσεκτικά πάντα αρχίζουμε να κάνουμε αργές στροφές δεξιά-αριστερά για να βεβαιωθούμε πως δεχόμαστε ίδια πίεση στα χέρια, καθώς στρίβει το σκούτερ.
Αφού πρώτα ζεσταθεί ο κινητήρας, στήνουμε το σκούτερ στο κεντρικό στάντ και ακούμε προσεκτικά τους μηχανικούς θορύβους που εκπέμπονται. Οτιδήποτε ασυνήθιστο ακούγεται, συνήθως υπαινίσσεται και πρόβλημα.
Οποιονδήποτε περίεργο ήχο, ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να μας τον δικαιολογήσει με πειστικό τρόπο.
Δοκιμάζουμε επίσης τη λειτουργία των αναρτήσεων και στατικά (πιέζοντάς τες) και εν κινήσει … πέφτοντας μέσα σε λακκούβες! Δεν υπάρχει άλλη μέθοδος…
Τέλος, ελέγχουμε όλους τους διακόπτες και τα “ηλεκτρικά” του σκούτερ, όπως και τις ενδείξεις του ταμπλό οργάνων.
Ωστόσο, αν όλα τα παραπάνω σας φαίνονται “βουνό” ή δεν είστε σίγουροι για τις γνώσεις σας και τις μεθόδους ανακάλυψης προβλημάτων σε μεταχειρισμένα σκούτερ, μπορείτε να φέρετε μαζί στη δοκιμή κάποιον που γνωρίζει το θέμα και τον οποίο εμπιστεύεστε.
Όπως έχουμε ξαναπεί, ο σχολαστικός οπτικός και λειτουργικός έλεγχος ακόμα και σε βαθμό υπερβολής είναι προτιμότερος από έναν ελλειπή έλεγχο, γι’ αυτό θεωρήστε τον υποχρεωτικό.
Εκτός αν θέλετε, αντί να σας εξυπηρετήσει το νέο, μεταχειρισμένο σκουτεράκι σας, να μπλέξετε και να τρέχετε στα συνεργεία … Απλά πράγματα.