Άξιος πρεσβευτής της ηλεκτροκίνησης
*Ηλεκτροκίνητο * Ιπποδύναμη: 5,8 ίπποι (4800W) * Tελική: 92 km/h (πραγματικά) * Τιμή: 5.200 ευρώ (4.400 με επιδότηση)
Με επιδόσεις κοντά στα συμβατικά 125άρια σκούτερ, κομψή εμφάνιση και λογική τιμή, το Super Soco CΡx κάνει μια πολύ καλή προσπάθεια να μας αποσπάσει από την αγκαλιά των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Προτείνεται ως οικολογικό και “καθαρό”, αλλά κυρίως σαν ιδιαίτερα οικονομικό όσον αφορά το καθημερινό κόστος μετακίνησης. Kείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Οδυσσέας Σολωμού
Μέχρι πρόσφατα, για πολύ κόσμο, η σκέψη για την κατοχή ενός ηλεκτρικού σκούτερ για τις καθημερινές μετακινήσεις μας ήταν κάτι ανήκουστο. Όμως πολλά πράγματα στη ζωή δεν κρατάνε για πάντα, όπως πιστεύουν αρκετοί, αφού τα προϊόντα του κόσμου που ζούμε έρχονται και παρέρχονται και η εξέλιξή τους είναι διαρκής.
Για παράδειγμα, θυμηθείτε πώς ορκίζονταν αμέτρητοι μοτοσυκλετιστές ανά την υφήλιο ότι δεν πρόκειται ποτέ ανέβουν πάνω σε σκούτερ και τώρα που τα οδηγούν, πίνουν νερό στο όνομά τους και “δεν τα αλλάζουν με τίποτα”.
Πάνω σε αυτή τη μετάβαση, από τα σκούτερ με κινητήρες εσωτερικής καύσης προς τα ηλεκτρικά, ένας ενδιάμεσος κρίκος εμφανίζεται, ο οποίος διευκολύνει πολύ τα πράγματα.
Το όνομά του είναι Super Soco CΡx με μικρό “x” στο τέλος – όνομα που αποτελεί αναγραμματισμό του δημοφιλούς “PCX” της Honda – και φέρνει τη δική του επανάσταση στον χώρο, με καλές επιδόσεις, κομψή-προχωρημένη εμφάνιση και καλή τιμή αγοράς, ανταγωνιζόμενο κυρίως τα συμβατικά 125άρια σκούτερ.
Από τη μία είναι η Vmoto, η κινέζικη εταιρία που κατασκευάζει το ιδιαίτερης εμφάνισης ηλεκτρικό σκούτερ Super Soco CΡx και η οποία λέει ότι το σκούτερ είναι “125άρι”, κι από την άλλη η δοκιμή στο δρόμο που θα μας αποκαλύψει την αλήθεια. Πόσο καλό άραγε είναι αυτό το σκούτερ;
Είναι μήπως “ένα ακόμα ηλεκτρικό σκούτερ της σειράς” ή είναι σαφώς καλύτερο απ’ ό,τι έχουμε δει και δοκιμάσει μέχρι σήμερα; Η απάντηση, ως γνωστόν, έρχεται στο τέλος της δοκιμής.
Το ισχυρότερο χαρακτηριστικό του Super Soco CΡx είναι μακράν η εμφάνισή του, μιας και καταφέρνει να αιχμαλωτίσει το μάτι του παρατηρητή. Η εταιρία έχει ξεκινήσει με γκολ από τα αποδυτήρια, αφού κάνει τον κόσμο να του ρίξει μια δεύτερη ματιά και να ενδιαφερθεί.
Αυτό είναι ίσως το κυριότερο πλεονέκτημα του Super Soco CΡx από τα άλλα ηλεκτρικά σκούτερ: το ότι δεν μοιάζει με ηλεκτρικό, αλλά με συμβατικό, διαθέτοντας μία ιδιαίτερη ομορφιά που το κάνει να ξεχωρίζει αμέσως.
Αυτό σημαίνει ότι η εταιρία που το κατασκευάζει επένδυσε πάνω στο κομμάτι του design και δεν πήρε ένα ήδη υπάρχον συμβατικό σκούτερ – όπως γινόταν μέχρι σήμερα σε πάμπολλες περιπτώσεις – και το μετέτρεψε πρόχειρα σε ηλεκτροκινούμενο, κάνοντας μεγάλες εκπτώσεις στο κόστος της έρευνας και της εξέλιξης.
Το Super Soco Style Center, το τμήμα σχεδίασης της εταιρίας, δημιούργησε μια σπορ μπροστινή όψη με δυο προβολάκια, ένα μοντέρνο σχήμα ποδιάς που στέλνει τον αέρα κάτω από την ψηλή ζελατίνα, και προσέξτε… μην προσπερνάτε στα γρήγορα τα σπορ προβολάκια του CΡx, γιατί η σχεδίασή τους (βρε τι μου θυμίζει;) έχει εμπνευστεί από τις Ducati Panigale…
Παρ’ όλο το ψηλό μπροστινό τμήμα, ένα βολικό επίπεδο πάτωμα συνδέει ένα χαμηλό και παράλληλο με το έδαφος οπίσθιο τμήμα, δυο ξεχωριστές μεγάλες σέλες και μια καινοτομία, αφού στο πίσω μέρος του πλαισίου υπάρχουν εμφανείς σωλήνες που τελειώνουν στην ουρά του CPx, προσδίδοντάς του μια εικόνα ευρωστίας.
H σχεδίαση αυτή κινείται ανάμεσα στο επαγγελματικό Heavy Duty, αλλά και το μοντέρνο, έχοντας μια πινελιά σπορ για να δέσει η συνταγή.
Πέρα από το design, κάτω δηλαδή απ’ τα μοντέρνα ρούχα του, ζει ένα “καθαρόαιμο” σκούτερ της ευρωπαϊκής σχολής (η οποία ορίζεται από τροχούς μεγάλης διαμέτρου και το επίπεδο πάτωμα) με τροχούς 16 ιντσών μπροστά και 14 πίσω, όπως κάνει για παράδειγμα το Piaggio Beverly 300.
Κάτω από τη μεγάλη σέλα (την μπροστινή, του αναβάτη) το Super Soco CPx διαθέτει χώρο για δύο μπαταρίες 60 Volt / 45 Ah. Οι δυο μπαταρίες μαζί πετυχαίνουν μια ικανοποιητική αυτονομία 140 χιλιομέτρων, ακόμα κι αν το σκούτερ κινείται στο πιο γρήγορο πρόγραμμα λειτουργίας που πετυχαίνει ταχύτητα 90 km/h.
Γιατί, ναι, το CPx πιάνει τα 90 χιλιόμετρα τελικής, κάτι που δεν είχαμε βιώσει ξανά πάνω σε ηλεκτρικό σκούτερ. Kαι η αίσθηση ενός δίτροχου που σκίζει τον αέρα με 90 χιλιόμετρα την ώρα χωρίς να ακούγεται το παραμικρό είναι αν μη τι άλλο… απόκοσμη.
Στο Δρόμο
Με 5,5 ίππους απόδοση και βάρος κοντά στα 142 κιλά, θα περίμενε κανείς το σκούτερ να μην προσφέρει και ιδιαίτερες συγκινήσεις στο άνοιγμα του γκαζιού, σωστά;
Δεν πάνε όμως έτσι τα πράγματα, αφού οι ηλεκτροκινητήρες ως συνήθως αποδίδουν πολλά κιλά ροπής, στην περίπτωσή μας 15 ζωή να ‘χουν!
Έτσι, μετά την πρώτη αθόρυβη ώθηση – που θα τρομάξει αυτόν που το δοκιμάζει για πρώτη φορά και θα τον κάνει να κλείσει αμέσως το γκάζι – που είναι προοδευτική, ο κινητήρας που βρίσκεται πάνω στον πίσω τροχό σπρώχνει δυναμικά το σύνολο.
Το εργονομικό τρίγωνο τιμόνι/σέλα/πάτωμα δίνει άνεση στον αναβάτη ακόμα και αν είναι μεγάλου ύψους.
Ελαφρώς περιορισμένος είναι ο χώρος για τα πόδια στο πάτωμα, ειδικά αν ο αναβάτης που αναφέραμε φοράει παπούτσι μεγέθους άνω του Νο45, αλλά σε αυτή την περίπτωση μπορεί να τραβάει τα πόδια του πιο πίσω και να χρησιμοποιεί τις δυο σταθερές προεκτάσεις που βρίσκονται στο πίσω τμήμα του πατώματος.
Η σέλα είναι δύο τμημάτων, μεγάλη μπροστά και πίσω, ενώ η θέση οδήγησης είναι αυτό που λέμε “μέσα” στο σκούτερ με το τιμόνι ψηλά.
Διαθέτοντας τρία προγράμματα λειτουργίας και έχοντας έναν κόφτη τελικής ταχύτητας στο κάθε ένα (40 km/h στο πρώτο, 70 στο δεύτερο και το τρίτο “ανοικτό” που φτάνει τα 90 km/h) που ρυθμίζονται από έναν διακόπτη που βρίσκεται στο δεξί άκρο του τιμονιού, μπορείς να επιλέξεις την ταχύτητά σου, αναλόγως της περίστασης.
Βάζεις τον διακόπτη στη θέση Νο1 και κινείσαι ανάμεσα στα μποτιλιαρισμένα αυτοκίνητα της πόλης αργά και όμορφα. Οι αντιδράσεις του συνόλου είναι άριστες. Το Super Soco CΡx κινείται με αριστοτεχνικές κινήσεις ακριβείας – και ησυχίας βεβαίως – κι ένα ελαφρύ τιμόνι που κόβει έντονα δεξιά αριστερά, μαζί με ένα ζυγισμένο σύνολο, σε υπακούει πιστά ακολουθώντας τις γραμμές που επιλέγεις.
Εννοείται ότι σύντομα συνειδητοποιείς ότι πρέπει να βρίσκεις διαρκώς τρόπους να παίρνουν είδηση οι υπόλοιποι χρήστες του δρόμου – δίτροχοι ή τετράτροχοι – ότι κινείσαι πίσω ή δίπλα τους, γιατί δεν υπάρχει βενζινοκινητήρας κάτω από τα πόδια σου και εξάτμιση που να κάνουν αισθητή την παρουσία σου.
Οι χαμηλές ταχύτητες και η ακρίβεια στις κινήσεις του μέσα στην πόλη, υποβοηθούνται και από το μεγάλο τιμόνι αλλά και τη θέση οδήγησης.
Πολύ σωστά η Super Soco έχει δώσει στο σκούτερ ένα ήπιων αντιδράσεων στο αρχικό άνοιγμά του γκάζι, έτσι ώστε να αποφεύγονται τα δυσάρεστα τινάγματα, που δυσκολεύουν την πορεία ακριβείας.
Η τεχνική επιτάχυνσης που ακολουθούσαμε στον πιο ανοιχτό δρόμο, εκτός πόλης; Ξεκινούσαμε με τον δεξί διακόπτη στη θέση Νο1, στα 45 km/h αλλάζαμε στη θέση Νο2 και στα 60 km/h αλλάζαμε στη θέση Νο 3, που έκανε το σκούτερ να “απελευθερωθεί” προς την τελική του.
Έτσι είχαμε και μια ψευδαίσθηση αλλαγών ταχυτήτων, ένα σύστημα που θα προτείναμε ανεπιφύλακτα στους κατασκευαστές ηλεκτροκινητήρων να προτιμήσουν για να δίνουν περισσότερη χαρά στους αναβάτες.
Εδώ κάπου θα ζητούσαμε από την Super Soco να τοποθετήσει έναν πιο μαλακό διακόπτη επιλογών, που θα άλλαζε τα προγράμματα οδήγησης πιο εύκολα και γρήγορα.
Εννοείται ότι αναλόγως του προγράμματος που έχετε διαλέξει, αυξομειώνεται και η αυτονομία που προσφέρουν οι δυο (18,5 κιλών έκαστη) ογκώδεις μπαταρίες λιθίου, που βρίσκονται κάτω από τη σέλα, τις οποίες πρέπει να έχει κάποιος αρκετή δύναμη για να τις αφαιρέσει ώστε να φορτιστούν εκτός σκούτερ.
Το να βγάζεις πάντως διαρκώς τις μπαταρίες από το σκούτερ, γενικά δεν είναι και το πιο βολικό. Είναι προτιμότερο και ευκολότερο (αν υπάρχει βεβαίως ο χώρος και η δυνατότητα) να κουμπώνεις τον φορτιστή με μπαλαντέζα από την πρίζα του σπιτιού και μετά να τον συνδέεις στην αντίστοιχη υποδοχή που υπάρχει πάνω στο CΡx – εξωτερικά κάτω από τη σέλα.
Η φόρτιση των μπαταριών ολοκληρώνεται σε τέσσερις μέχρι έξι ώρες, έχουν εγγύηση 3 ετών και μπορούν να υποβληθούν σε 1.200 κύκλους φόρτισης χωρίς προβλήματα..
Οι επιδόσεις του CPx είναι πολύ καλές για ηλεκτρικό σκούτερ και το ψηφιακό όργανο μπορεί να δείξει και 100 χιλιόμετρα, που είναι 92 πραγματικά, σε μικρή κατωφέρεια και επιμονή.
Με τον διακόπτη επιλογής απόδοσης στην τρίτη (πιο “γρήγορη”) θέση των 90 km/h, η αυτονομία ανέρχεται στα 140 χιλιόμετρα, ενώ στην πιο “αργή” θέση των 45 km/h η αυτονομία ξεπερνάει τα 220 χιλιόμετρα.
Η ροπή του ηλεκτρικού κινητήρα (4800 W – 5,4 hp) είναι εξαιρετική στα 150 Nm, κι αυτό το νιώθεις ιδίως αφότου το κοντέρ περάσει τα 30 km/h, με το σκούτερ να τραβάει δυναμικά.
Βάλαμε λοιπόν το Super Soco αντιμέτωπο με μια μεγάλη πρόκληση: με δυο αναβάτες συνολικού βάρους άνω των 220 κιλών στη σέλα του και σε έντονη ανηφόρα μεγάλης κλίσης, αυτό κατάφερε να την ανέβει… έστω και με 11 χιλιόμετρα την ώρα!
Όπως λέει η Vmoto, το CPx δεν φοβάται τις συγκρίσεις με ένα συμβατικό 125, κι όλα αυτά με μια γραμμική απόδοση που ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης δεν μπορεί να πετύχει.
Ανεβαίνοντας πάνω στο Super Soco παρατηρείς αμέσως μια ζελατίνα πολύ καλής ποιότητας με μεγάλο πάχος lexan που δεν παραμορφώνει τα είδωλα και προστατεύει περίφημα τον αναβάτη, η οποία, όμως, βρίσκεται αρκετά κοντά στο πρόσωπο του αναβάτη σε σημείο που ανησυχείς λίγο μην πέσεις πάνω της, σε κάποιο έντονο φρενάρισμα για παράδειγμα.
Λόγω της ζελατίνας αυτής, η οποία έχει αρκετά μεγάλο μέγεθος, το σκούτερ θα γίνει ελαφρώς νευρικό όταν φυσάει και κινείται σε ταχύτητες άνω των 70 km/h, ενώ εμείς θα την αφαιρούσαμε το καλοκαίρι, “για να παίρνουμε αέρα”.
Το ψηφιακό όργανο έχει όμορφη σχεδίαση με μεγάλα νούμερα και μαζί με το γυμνό τιμόνι συμβάλλουν στη συνολική πολύ καλή ποιότητα κατασκευής ενός σκούτερ, που σου τονίζει διαρκώς ότι αυτοί που το έφτιαξαν διαθέτουν τεχνογνωσία και έχουν επιδείξει τη δέουσα προσοχή σε κάθε τομέα και σημείο.
Το κράτημα του Super Soco Cpx είναι καλό, αν και έχει μια μικρή τάση ο μπροστινός 16άρης τροχός να στρίβει πιο γρήγορα από τον οπίσθιο 14άρη στην είσοδο της στροφής, μετά από το τράβηγμα που εξασκεί ο αναβάτης στο τιμόνι.
Τα λάστιχα είναι της κινεζικής Cordial σε διαστάσεις 100/80 μπροστά και 100/80 πίσω, κι ενώ στο στεγνό εμφανίζουν αποδεκτή απόδοση, όταν τα δοκιμάσεις στο βρεγμένο πείθεσαι πολύ σύντομα ότι χρειάζονται οπωσδήποτε αλλαγή με καλύτερης ποιότητας.
Στην μπροστινή ανάρτηση του σκούτερ υπάρχει ένα τηλεσκοπικό πιρούνι και πίσω μονό αμορτισέρ, τοποθετημένο στην αριστερή πλευρά, μιας και το ψαλίδι είναι μονόμπρατσο.
Οι αναρτήσεις είναι σκληρές και η πίσω ανάρτηση χτυπάει σε κάποιες περιπτώσεις, με τον κραδασμό να φτάνει μέχρι τη μέση του αναβάτη, τη στιγμή που ο συνεπιβάτης (που κάθεται πάνω σε μια μαλακή σέλα) δεν αντιλαμβάνεται τίποτα και δηλώνει… άνετος!
Η μικρή διαδρομή και η σκληρότητα του πιρουνιού φαίνεται στις πιο έντονες ανωμαλίες του δρόμου κάνοντάς το να τινάζεται ελαφρώς.
Τα φρένα του Super Soco CPx είναι δισκόφρενα διαμέτρου 240mm μπροστά και 180 mm πίσω με συνδυασμένη πέδηση για μεγαλύτερη ασφάλεια. Η επιβράδυνση με τη χρήση και των δύο φρένων είναι ισχυρή και κρίνεται σαν πολύ καλή.
Οι αποστάσεις φρεναρίσματος είναι πολύ ανταγωνιστικές (π.χ από τα 60 χιλιόμετρα την ώρα φρενάρει σε 9 μέτρα) και λόγω του CBS μπορείς να φρενάρεις με πολλή δύναμη, πατώντας μόνο την αριστερή μανέτα.
Τελικά
Λόγω της ισχύος του ηλεκτροκινητήρα (4.800w,) το Super Soco CΡx κατατάσσεται στην κατηγορία των δικύκλων Α1, που απαιτεί δίπλωμα 125 κυβικών, άρα μπορεί να οδηγηθεί και από κατόχους διπλώματος αυτοκινήτου άνω των 27 ετών, που κατέχουν το δίπλωμά τους πάνω από 6 χρόνια.
Η τιμή αγοράς του με δύο μπαταρίες είναι 5.200 ευρώ και η τιμή με την κρατική επιδότηση κατεβαίνει στα 4.400 ευρώ.
Η τιμή του Super Soco CΡx στη δεύτερη περίπτωση πλησιάζει αυτήν του ακριβότερου συμβατικού 150αριού της αγοράς (Honda SH 150), αλλά το σημαντικό είναι ότι το ηλεκτρικό μοντέλο θα επιστρέφει καθημερινά χρήματα στον ιδιοκτήτη του, όσο περισσότερο χρησιμοποιείται, αφού η οικονομία που κάνει (σε σύγκριση με τον κινητήρα βενζίνης) λόγω ηλεκτροκινητήρα είναι συγκλονιστική.
Παράλληλα, είναι ήσυχο στη λειτουργία του, εντελώς οικολογικό, με πολύ χαμηλό λειτουργικό κόστος.
Τέλος, το πιο σημαντικό στοιχείο που φέρνει το Super Soco CΡx στo προσκήνιο είναι ότι πολλοί που θα το δοκιμάσουν και αντιληφθούν την αξία του, θα σκεφτούν για πρώτη φορά στη ζωή τους την πιθανότητα να αποκτήσουν ένα ηλεκτρικό σκούτερ για τις καθημερινές μετακινήσεις τους. Κάτι που πριν από μερικά χρόνια ακουγόταν σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας.
Λεπτομέρειες και Παρατηρήσεις
- Η Super Socco προσφέρει μια δωρεάν εφαρμογή που επιτρέπει τη σύνδεση του σκούτερ με smartphones και cloud, παρέχοντας πολλές πληροφορίες
- Ο αποθηκευτικός χώρος κάτω από τη σέλα είναι ανύπαρκτος (ή καλύτερα ελάχιστος) αφού εκεί βρίσκονται οι δύο μπαταρίες και ο μεγάλος φορτιστής τους
- Πολύ χρήσιμος είναι ο ανοιχτός αποθηκευτικός χώρος (θήκη) μπροστά στην ποδιά και υπάρχει και ο (πάντα ευπρόσδεκτος σε σκούτερ) γάντζος ανάρτησης τσαντών που σταθεροποιούνται στο πάτωμα του σκούτερ
- Οι καθρέφτες είναι σπορ ύφους… και μικρού οπτικού πεδίου
- Mιας και είναι μονόμπρατσο το ψαλίδι στον πίσω τροχό, μονόμπρατση είναι και η σωληνωτή βάση του φτερού, που εδράζεται πάνω στο ψαλίδι.
- Μακρόστενο και μεγάλο είναι το ιδιαίτερης σχεδίασης, μοναδικό οπίσθιο φωτιστικό σώμα που είναι LED.
- Παρά το γεγονός ότι είναι τοποθετημένος στον πίσω τροχό, ο κινητήρας – μέσω μιας εξαιρετικής πατέντας – δεν εμποδίζει την εύκολη αφαίρεση του τροχού.
- Η ζάντα αφαιρείται πανεύκολα – μέσω ενός έξυπνου συστήματος – μέσα σε μερικά δευτερόλεπτα, κι έτσι για πρώτη φορά σε σκούτερ η αλλαγή ελαστικού γίνεται παιχνίδι.
- Ενδιαφέρον είναι ότι και στη δεξιά πλευρά του σκούτερ υπάρχει βάση για (δεύτερο αν θελήσει κάποιος) πλαϊνό σταντ!
- Στην ουρά του σκούτερ υπάρχει μια μεγάλη και καλοφτιαγμένη (πάντα χρήσιμη) σχάρα.
- Η κόρνα είναι αδύναμη και εκπέμπει έναν μάλλον αστείο ήχο – που δεν θα τρομάξει κανέναν στο δρόμο.
- Οι διακόπτες στα άκρα του τιμονιού είναι σκληροί στη λειτουργία τους και θα προτείναμε να αλλαχτούν στο μέλλον με πιο λειτουργικούς
- Η αντίθεση (κοντράστ) της οθόνης με τις ενδείξεις είναι γενικώς αποδεκτή, ακόμα και κάτω από τον ήλιο, αν και μερικές ενδείξεις είναι μικρές
ΥΠΕΡ
- Εύχρηστο – Διασκεδαστικό σκούτερ
- Επιδόσεις και οικονομία χρήσης
- Ποιότητα κατασκευής – Εμφάνιση
- Σέλα – Άνεση
ΚΑΤΑ
- Σκληρές αναρτήσεις – Λάστιχα
- Διακόπτες
- Αποθηκευτικός χώρος κάτω από τη σέλα
- Αίσθηση των φρένων