Η μητρόπολη πάνω σε τρεις ρόδες
* Κυβισμός: 399 cc * Ιπποδύναμη: 35,6 ίπποι (26,2 kW) στις 7250 rpm * Τελική: 144 km/h (πραγματική) * Βάρος: 280 Kg (γεμάτο) * Τιμή: 12.300 € (Φεβ. ’24)
Το Peugeot Metropolis 400 GT, το μοναδικό τρίτροχο της γαλλικής εταιρίας κι ένα από τα μόλις τρία μεγάλου κυβισμού που κυκλοφορούν, διαθέτει στοιχεία που το κάνουν να στέκεται στην αγορά με αξιώσεις όσον αφορά την κατηγορία του. Οι τρεις τροχοί στα σκούτερ παραμένουν πάντα εγγύηση σταθερότητας και ασφαλέστερου φρεναρίσματος μέσα στην κίνηση, τομείς που συγκαταλέγονται στα πλεονεκτήματά τους. Κείμενο: Γ.Α., Scooternet, Φωτογραφίες: Οδυσσέας Σολωμού
Το Peugeot Metropolis 400 GT δημιουργήθηκε σαν αντίπαλο δέος των Piaggio ΜΡ3 κατά κύριο λόγο επειδή οι Γάλλοι έχουν μια μοναδική ιδιαιτερότητα: αγοράζουν κατά χιλιάδες κάθε χρόνο τρίτροχα σκούτερ.
Είναι μια ιστορία που ξεκινάει 13 χρόνια πριν, όταν το Peugeot Metropolis παρουσιάστηκε σαν πρωτότυπο του 2011. Το 2021 βγήκε στην παραγωγή, εξελίχθηκε στη δεύτερή του γενιά το 2017 και ακόμα περισσότερο στην τρίτη του γενιά, το 2021.
Με σχεδίαση ξεχωριστή, ατόφια κομψά γαλλική όπως του αρμόζει και με καταπληκτικό όνομα (μητρόπολις-metropolis) η Peugeot πάτησε πάνω στο πνεύμα των καιρών και σε μια δουλεμένη συνταγή: άψογη εμφάνιση και φινίρισμα, καλός, αναγνωρισμένης αξίας κινητήρας, σταθερότητα, ασφάλεια και… ιδού το πληθωρικό Peugeot Metropolis 400 GT. Ένα σκούτερ που έχει έναν και μόνο αντίπαλο στην αγορά, το Piaggio MP3 530, το οποίο κοστίζει 13.490 €.
Χρησιμοποιώντας όλη τους την “μαστοριά” οι άνθρωποι της Peugeot επέμειναν το Metropolis να κατασκευάζεται στη Γαλλία (στο εργοστάσιο του Mandeure) και να διαθέτει όλα όσα χρειάζονται ώστε να σταθεί με αξιώσεις στην αγορά των τρίτροχων σκούτερ.
Το πλαίσιο είναι το γνωστό, άκαμπτο σωληνωτό χωροδικτύωμα που φροντίζει αποτελεσματικά τις δυνάμεις που εξασκούνται από τις μπροστινές αναρτήσεις και τα ψαλίδια των δύο τροχών.
Ο γνωστός μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος τετραβάλβιδος κινητήρας των 399 cc έχει συμμορφωθεί με τις προδιαγραφές Euro5 και έχει βελτιώσει τον ψεκασμό και την εξάτμισή του (βλ. καταλύτες και αισθητήρας), ενώ οι εσωτερικές τριβές έχουν μειωθεί σε όλα τα βασικά κινούμενα μέρη (τεχνολογία LFE), όπως εκκεντροφόρος, μπιέλα και στρόφαλος.
Κι έτσι οι τρίτροχοι σκουτερίστες της Γαλλίας ή καλύτερα του Παρισιού, μιας και εκεί συγκεντρώνονται οι περισσότερες πωλήσεις, μπορούν να απολαμβάνουν έναν πιο οικονομικό, λιγότερο ρυπογόνο και ανθεκτικό κινητήρα.
Βέβαια για να πληροί ο κινητήρας τις προδιαγραφές Euro5 η ιπποδύναμη μειώθηκε σχεδόν κατά δύο ίππους, φτάνοντας τους 35,6 ίππους (26,2 kW) στις 7.250 rpm με τη ροπή στα 38,1 Nm στις 5.750 rpm, κι όλα αυτά με το βάρος (γεμάτο σκούτερ) να φτάνει πλέον τα 280 κιλά.
Ας ρίξουμε όμως μια ματιά στην πρώτη εντύπωση που αποκομίζει κάποιος που περιεργάζεται το Metropolis. Βασικά αυτό που αντιλαμβάνεται είναι μια αυτοκινητιστική προσέγγιση, πράγμα που δεν απέχει από την πραγματικότητα αφού οι σχεδιαστές της “τετράτροχης” Peugeot έχουν συνδράμει στο έργο.
Υπάρχουν πολλά στοιχεία που παραπέμπουν στα αυτοκίνητα της γαλλικής μάρκας, κι αυτό δεν είναι καθόλου κακή ιδέα: δικό τους είναι το προϊόν – τους δικούς τους δρόμους χρησιμοποιούν .
Από την “εισαγωγή αέρα” μπροστά με χρώμιο, μέχρι τα “σημάδια” των διάσημων “νυχιών” του λιονταριού που επέστρεψε στον θυρεό της εταιρίας και τα φώτα LED.
Οι γραμμές του Metropolis είναι ελκυστικές (κάτι που ισχύει για όλα τα σκούτερ της εταιρίας) και συνδυάζονται με μια υψηλής ποιότητας συνολική κατασκευή, φινρίρισμα και εφαρμογή.
Ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο που αποτελεί και πλεονέκτημα του σκούτερ είναι το επίπεδο πάτωμα για να πατάει με άνεση ο αναβάτης/οδηγός, αφού είναι το μόνο τρίτροχο όχημα στην αγορά που διαθέτει κάτι τέτοιο εκτός από το Yamaha Tricity 125.
Ο πίνακας οργάνων ,εμπνευσμένος από την Peugeot, έχει συνδεσιμότητα με το κινητό μέσω του συστήματος i-Connect με GPS και ειδοποίηση εισερχόμενων κλήσεων και μηνυμάτων, με δυνατότητα απάντησης κλήσεων εν κινήσει, εάν έχει τοποθετηθεί ακουστικό Bluetooth και σύστημα μικροφώνου στο κράνος. Επίσης υπάρχει εκκίνηση χωρίς κλειδί (Smart Key) και φώτα προειδοποίησης.
To μοντέλο Metropolis 400 GT είναι η πιο σπορ έκδοση του Metropolis με μαρσπιέ πατώματος αλουμινίου, γυμνό, σωληνωτό τιμόνι, νέα σέλα με διακοσμητικές λεπτομέρειες, αμορτισέρ λαδιού/αερίου με ξεχωριστά ρεζερβουάρ ρυθμιζόμενα σε 22 θέσεις (!), ABS μαζί με CBS σύστημα φρένων, ρυθμιζόμενο TCS traction control, φώτα DRL, έγχρωμη οθόνη TFT 5 ιντσών, σύστημα ελέγχου κλίσης των τροχών και την χαρακτηριστική χαμηλή φιμέ ζελατίνα.
Η έκδοση GT που δοκιμάσαμε διατίθεται σε ένα μόνο χρώμα, σκούρο γκρι (Titanium) με σατινέ υφή, που ενισχύεται από φθορίζουσες πορτοκαλί ρίγες με κομψές μαύρες ζάντες.
Στο Δρόμο – Η ώρα της δοκιμής
Η εικόνα που αντικρίζει ο αναβάτης μπροστά του μόλις καθίσει στη σέλα του σκούτερ είναι περιποιημένη και πολυτελής.
Το σωληνωτό τιμόνι επιτρέπει την εργονομική του ρύθμιση μπροστά-πίσω όπως και στις μοτοσυκλέτες.
Όπως θα δείτε και στις φωτογραφίες κίνησης, ο αναβάτης (ύψους 1.80μ) κάθεται σε μια ζυγισμένη θέση “πάνω” στο σκούτερ με τα γόνατα και τον κορμό του να δημιουργούν ορθές γωνίες και τους πήχεις των χεριών να τοποθετούνται παράλληλα με το έδαφος.
Αυτό που πρέπει πρώτα απ’ όλα να κάνεις, είναι να συνηθίσεις το σύστημα που κλειδώνει τον μπροστινό άξονα (όπως και στα Piaggio MP3) και το ηλεκτρικό χειρόφρενο.
Το δεύτερο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να μάθεις πώς αντιδρά το σύνολο στο τράβηγμα του τιμονιού (που πρέπει να είναι αρκετά δυνατό) στις αλλαγές κατεύθυνσης, μιας και εδώ δεν έχεις να κάνεις με ένα ελαφρύ τηλεσκοπικό πιρούνι και έναν τροχό, αλλά με μια πολυπλοκότερη κατασκευή με δυο ψαλίδια διεύθυνσης και ανάρτησης και δύο τροχούς.
Το Metroplois προσφέρει ένα ευρύχωρο επίπεδο πάτωμα που βοηθάει την κινητικότητα των ποδιών και υπάρχει αρκετή απόσταση των γονάτων από την ποδιά και το τιμόνι.
Αν χρειαστεί, υπάρχει και ρύθμιση της πλάτης της σέλας του αναβάτη (με βίδες κάτω από τη σέλα), όπως υπάρχει και ρύθμιση σε τρεις θέσεις για τη ζελατίνα με κουμπιά από μπροστά… με το σκούτερ σταματημένο φυσικά.
Κάτι πολύ θετικό στη χωροταξία του Metropolis είναι πως το δεξί πόδι δεν ενοχλείται από το καλά τοποθετημένο πεντάλ του φρένου. Ένα πεντάλ που συνδέει όλα (και τα τρία) δισκόφρενα του σκούτερ και προσφέρει ένα εξαιρετικό (σοκαριστικό για όποιον το δοκιμάζει πρώτη φορά και το παρακάνει!) φρενάρισμα που είναι κι από τα σημαντικότερα ατού του 400.
Η σέλα απέχει μόλις 780 mm και είναι χαμηλότερη από τον ανταγωνισμό, αφού το 400 θέλει να είναι από τα πιο εύκολα τρίτροχα της αγοράς, κάτι όμως στο οποίο δεν συνδράμει το μεγάλο βάρος του… το οποίο όπως συμβαίνει σε πολλές αντίστοιχες περιπτώσεις “εξαφανίζεται” μόλις αρχίσει να ρολάρει το σκούτερ.
Η θέση του συνεπιβάτη είναι καλή, με τη σέλα να διαθέτει γενναιόδωρη επένδυση και τα πόδια του να πατούν πάνω σε μεγάλα τριγωνικά μαρσπιέ.
Το ταμπλό είναι όμορφο, πλήρες και πρακτικό, με κάποιες, λίγες, ενδείξεις στην οθόνη TFT να είναι δυσδιάκριτες, ενώ ο διακόπτης ελέγχου των πληροφοριών βρίσκεται στα δεξιά.
Το χειρόφρενο βρίσκεται ακριβώς κάτω από το τιμόνι και είναι μια πρακτική λύση σε καθημερινή βάση.
Μπορεί στους επιτόπιους ελιγμούς το Metropolis, σαν τρίτροχο που είναι, να εμφανίζει το βάρος του, αλλά μόλις ξεπεράσετε τα 20 km/h, το σκούτερ αλλάζει και “ελαφραίνει” καθώς ο κινητήρας εμφανίζει καλή επιτάχυνση και εκπέμπει έναν χαρακτηριστικό, συμπαθητικό (αρκετά δυνατό) θόρυβο που ξεφεύγει από την κομψή εξάτμιση.
Ο μονοκύλινδρος κινητήρας έχει κάποιους κραδασμούς, αλλά σε αποζημιώνει με μια γραμμική και γενναία ώθηση και μια καλή τελική μετάδοση.
Η κατανάλωση του μονοκύλινδρου κινητήρα κυμάνθηκε απο 4,9 μέχρι και 6 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, σε μικτή χρήση πόλης αυτοκινητόδρομου, δίνοντας έτσι μια αυτονομία μεταξύ 210 και 250 km μέσω του ρεζερβουάρ των 13 λίτρων.
Παρότι υπάρχουν δύο τροχοί μπροστά, το συνολικό πλάτος του 400 δεν είναι προβληματικό, αφού είναι σαν ένα μεγάλο maxi scooter.
Η κίνησή του ανάμεσα στα αυτοκίνητα δεν είναι ίδια όπως σε ένα δίτροχο, το τιμόνι είναι πιο “σφιχτό”, όπως και πιο αργές είναι οι αλλαγές κατεύθυνσης, αλλά από την άλλη το 400 κερδίζει στον τομέα της σταθερότητας και κυρίως στην αίσθηση ασφάλειας που προσφέρει στον αναβάτη του στις στροφές και στο φρενάρισμα.
Η είσοδος στη στροφή θέλει ένα ισχυρότερο τράβηγμα στα άκρα του τιμονιού και αμέσως μετά μπορείς να απολαμβάνεις μεγάλες κλίσεις μέσα στην στροφή, χωρίς την παραμικρή ανησυχία.
Οι δύο τροχοί πολύ δύσκολα θα σε προδώσουν και μόνο αφού πρώτα πιέσεις σε παράλογο βαθμό το σύνολο που έχεις κάτω από τα πόδια σου.
Όπως συμβαίνει με όλα τα τρίτροχα, το 400 θα χρειαστεί εξοικείωση στις στροφές με αργές ταχύτητες, ενώ μέσα στην πόλη – αν χρειαστεί – θα δυσκολευτεί να ανέβει σε υψηλό πεζοδρόμιο, αφού δεν διαθέτει μεγάλη απόσταση από το έδαφος. Άρα πρέπει να φροντίζετε να το παρκάρετε σε θέσεις αυτοκινήτων στο δρόμο, με κλείδωμα τροχών και χειρόφρενο.
Μπορεί το Metropolis 400 GT να μην είναι ό,τι πιο ευέλικτο και εύκολο μέσα στο μποτιλιάρισμα της πόλης, αλλά… δώστε του αυτοκινητόδρομο και απολαύστε την αρχοντική του συμπεριφορά.
Το σκούτερ “στέκεται” περήφανο και υπερ-άνετο στα ταξίδια, με τον κινητήρα του να υποστηρίζει τις μεγάλες διαδρομές, το ίδιο και η θέση οδήγησής του, αλλά και η ζελατίνα του, η οποία στην ψηλότερη θέση καλύπτει ικανοποιητικά αεροδυναμικά τον αναβάτη. Ο θόρυβος που δημιουργείται από τους στροβιλισμούς πίσω από τη ζελατίνα, μπορεί να φιμωθεί με τη χρήση ωτοασπίδων, που όπως έχουμε πει είναι απαραίτητο αξεσουάρ των ταξιδιών ανεξαρτήτως μοντέλου.
Το σκούτερ μπορεί να ταξιδεύει με 120 km/h, ενώ αν πιεστεί στο όριό του θα δείξει πάνω από 145 km/h που είναι 137 km/h πραγματικά.
Σε επαρχιακούς δρόμους με στροφές θα απαιτήσει από τον αναβάτη να επιδεικνύει αποφασιστικότητα στις γραμμές και τις εντολές του, ενώ το σύνολο τραντάζεται όταν συναντήσει ανωμαλία υπό κλίση, χωρίς περαιτέρω αντιδράσεις όμως, κι αυτό είναι το σημαντικό.
Το φρενάρισμα τώρα, όπως είπαμε και παραπάνω, μπορεί να γίνει είτε από τις μανέτες του τιμονιού, είτε από το πεντάλ του πατώματος που συνδυάζει όλα τα φρένα μαζί και προσφέρει εξαιρετικές αποστάσεις φρεναρίσματος.
Έχουμε άλλωστε δύο δίσκους διαμέτρου 230mm μπροστά, με δαγκάνες Nissin δύο εμβόλων και ABS της Continental.
Όσον αφορά τις αναρτήσεις, η μπροστινή ανάρτηση αντιδρά αποτελεσματικά στις ανωμαλίες του δρόμου, όπως έχουμε συνηθίσει σε όλα τα τρίτροχα σκούτερ, απορροφώντας τους κραδασμούς, ενώ τα αμορτισέρ της Paioli πίσω, μάλλον προς την σπορ συμπεριφορά κινούνται, αφού είναι σωστά στη λειτουργία τους αλλά κάπως σκληρά στη λειτουργία τους.
Αυτός που θα ενοχληθεί ,θα είναι ο συνεπιβάτης σε διαδρομές με ανωμαλίες στο δρόμο. Με κατάλληλη ρύθμιση των αμορτισέρ ο αναβάτης μπορεί να προσαρμόσει την πίσω ανάρτηση αναλόγως των αναγκών του (ένα ή δύο άτομα στη σέλα).
Συμπέρασμα και γνώμη
Όμορφο, μεγάλο, άνετο με πολύ υψηλή ποιότητα κατασκευής, το Peugeot Metropolis 400 GT απαιτεί 12.300 ευρώ για να το αποκτήσει κάποιος, ένα ποσό που βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα της αγοράς, τη στιγμή όμως που μιλάμε για ένα περίτεχνο premium προϊόν… με τρεις τροχούς.
Μπορεί το ελληνικό κοινό να μην δείχνει μεγάλη προτίμηση στα τρίτροχα σκούτερ, αλλά από την άλλη με τη γενικότερη κατάσταση των κακών ελληνικών δρόμων… μάλλον όλοι τρίτροχα θα έπρεπε να οδηγούμε για να είμαστε ασφαλείς.
Με ένα πλήρες “οπλοστάσιο”, το Metropolis είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει οποιονδήποτε αντίπαλο στην αγορά “κοιτάζοντάς τον στα μάτια”, μην έχοντας να φοβηθεί τίποτε, αφού αποτελεί μια από τις σοβαρότερες προτάσεις στον τομέα του. Το “Ένας… αλλά Λέων”, που λένε, ταιριάζει απόλυτα στην περίπτωσή του.
Περισσότερες πληροφορίες: www.peugeot-motocycles.gr
Λεπτομέρειες & Παρατηρήσεις
- Οι πλαϊνές λαβές είναι φαρδιές και εργονομικές, όπως και τα μεγάλα αναδιπλούμενα μαρσπιέ και υπάρχει μια μικρή πλάτη για να στηρίζει τον συνεπιβάτη κατά την επιτάχυνση.
- Υπάρχουν αεραγωγοί πίσω από την ποδιά, οπότε με την προσθήκη κουβέρτας τον χειμώνα τα κάτω άκρα του αναβάτη θα ζεσταίνονται άριστα.
- Ντουλαπάκι – κλασικού τύπου με μεγάλο πορτάκι – υπάρχει στην ποδιά κάτω από το τιμόνι.
- Η πλατιά ποδιά του Metropolis παρέχει προστασία στα πόδια του αναβάτη από αέρα και βροχή.
- Προσοχή χρειάζεται όταν το σκούτερ περνάει κοντά στα πεζοδρόμια, γιατί μπορεί να γδαρθούν οι όμορφες μαύρες ζάντες του, των οποίων τα κέντρα και τα μπράτσα προεξέχουν ελαφρά.
- Εκτός από το επίπεδο δάπεδο, που είναι πολύ πρακτικό για περιστασιακή μεταφορά ογκωδών αντικειμένων, το Metropolis διαθέτει και γάντζο στην άκρη της σέλας για να κρεμάτε κράνος ή τσάντα.
- Η ποδιά περιλαμβάνει μια μεγάλη κεντρική θήκη αποθήκευσης και δύο μικρότερες πλαϊνές “τσέπες”, η μία από τις οποίες είναι εξοπλισμένη με υποδοχή φόρτισης smartphone.
- Κάτω από τη σέλα υπάρχουν δύο μεγάλοι και πλατιοί αποθηκευτικοί χώροι (που επικοινωνούν) ο ένας κάτω από τη σέλα κι ο άλλος στην ουρά που διαθέτει και πορτμπαγκάζ. Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του σκούτερ.
- Μέσα στον (τεράστιο) αποθηκευτικό χώρο μπορείτε να τοποθετήσετε ένα φουλφέις κράνος και ένα ακόμα τύπου Jet (μισό) ή ακόμα και ένα laptop
- Όσον αφορά την παθητική ασφάλεια, το Metropolis είναι εξοπλισμένο με αυτόματη ενεργοποίηση των φλας σε περίπτωση έκτακτης πέδησης.
- Δίπλα από την οθόνη TFT υπάρχουν δύο αναλογικά όργανα αυτοκινητάδικης σχεδίασης, πολύ κομψά και αυτά, με τις βελόνες τους να δουλεύουν ανάποδα όπως και στην περίπτωση του αξιόλογου Urban Adventure σκούτερ Peugeot XP 400.
Θετικά στοιχεία
- Εμφάνιση- Φινίρισμα– Ποιότητα κατασκευής
- Ταξίδι – Σταθερότητα
- Φρενάρισμα
- Απόδοση κινητήρα
- Αποθηκευτικοί χώροι
Χρειάζεται βελτίωση
- Βάρος
- Κίνηση στην πόλη
- Σφιχτές αναρτήσεις