Η Peugeot επενδύει στον – 16άρη – τροχό
Μια πρόσκληση της Peugeot για να οδηγήσουμε τα νέα Peugeot Belville 125 και Belville 200 στο Παρίσι μέσα στον Σεπτέμβριο, μας δίνει την ευκαιρία να πάρουμε την πρώτη γεύση από τα νέα, κομψά, “ψηλόροδα” σκούτερ της γαλλικής μάρκας. Κείμενο: Νικόλας Καρρέρ, Φωτογραφίες: Peugeot
Η τεράστια επιτυχία των scooter τα τελευταία εικοσιπέντε χρόνια, ειδικά στην ευρωπαϊκή αγορά, έχει σαν αποτέλεσμα μια εξαιρετική πολυποικιλότητα που, μοιραία, φέρνει και την κατηγοριοποίηση.
Ενδεικτικά, η μοτοσυκλέτα υπήρξε για σχεδόν εβδομήντα χρόνια μια απαράλλακτη κατασκευή με ένα τιμόνι, δύο ρόδες και τον κινητήρα ανάμεσά τους πριν αρχίσει να διαφοροποιείται ώστε, ειδικά μετά τον Β’ Παγκ. Πόλεμο, να έχουμε street, scrambler, motocross, trial και, πιο πρόσφατα, πλείστες όσες κατηγορίες, όπως superbike, race replica, chopper, custom, γυμνά, τουριστικά, adventure, enduro, ψευδοεντούρο και σχεδόν ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς.
Αντίστοιχα, επίσης μετά τον πόλεμο, η εμφάνιση και η επιτυχία της Vespa, της Lambretta και των γνωστών υπολοίπων κατασκευαστών, δημιουργεί μια κατηγορία από μόνη της, χωρίς φυσικά να υπονοείται πως δεν είχαν προϋπάρξει παρόμοιες πολύ αξιόλογες κατασκευές, αλλά σίγουρα όχι με τόση επιτυχία.
Σε πολύ μικρότερο διάστημα όμως από τις μοτοσυκλέτες, τα σκούτερ χωρίζονται σε μικρότροχα, μεγαλότροχα, επίπεδου ή μη δαπέδου, mega scooter, maxi scooter, σπορ, on/off, υβριδικά και, όπως φαίνεται, η ιστορία δεν έχει τέλος.
Η πιο ενδιαφέρουσα κατηγορία και όχι μόνον για την χώρα μας, είναι αυτή των 125-200 κυβικών, μεγάλων τροχών – επίπεδου δαπέδου.
Σε σχετικά προσιτή τιμή (2.800 – 4.000€), με συμπαθητικές επιδόσεις, μικρή κατανάλωση, εύκολα στον χειρισμό, ευρύχωρα χωρίς να είναι ιδιαίτερα ογκώδη και βαριά, με μεγάλους τροχούς που προσφέρουν καλύτερη ποιότητα κύλισης και άνεση, αποτελούν χρυσή τομή και τίμια λύση.
Κορυφαίο δείγμα της κατηγορίας και στόχος για τους υπόλοιπους κατασκευαστές είναι το Honda SH 150 (διαβάστε εδώ).
Η Peugeot κάλεσε το Scooternet στο Παρίσι για την παρουσίαση των Belville 125/200, μοντέλα 2018.
Πρόκειται για κατασκευές αστικής χρήσης που, αν και στοχεύουν στο SH, ρεαλιστικά αποτελούν τον ανταγωνισμό του Piaggio Medley και κάθε μελλοντικού συναφούς σκούτερ με μεγάλους τροχούς, με τιμή μέχρι 3.000€.
Ο καιρός μας έδωσε την ευκαιρία να οδηγήσουμε τόσο σε στεγνό, όσο και σε βρεγμένο οδόστρωμα, ώστε να αποκομίσουμε μια σχετικά πλήρη πρώτη εντύπωση: με άνετη θέση οδήγησης, στο γνωστό “πολυθρονέ” στιλ χωρίς να περιορίζει σε μία θέση τον αναβάτη, επιτρέπει μικρο-μετακινήσεις που διευκολύνουν ακόμη και πολύωρη παραμονή στη σέλα.
Η αίσθηση που δίνει το πλαίσιο είναι ενιαία και σφιχτή, χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις. Άνετο και εύκολο στη χρήση, γρήγορα γίνεται σωματική προέκταση του οδηγού, αφήνοντάς τον να ασχοληθεί απροβλημάτιστα με το περιβάλλον.
Οι αναρτήσεις των Peugeot Belville είναι ρυθμισμένες προς την σκληρή πλευρά.
Συντελούν μεν στην στιβαρή αίσθηση του πλαισίου και ανταποκρίνονται καλύτερα στα μεγάλα φορτία (κάθετες λακκούβες και καμπούρες περιορισμού ταχύτητας, από τις οποίες βρίθουν οι παριζιάνικοι δρόμοι), αφήνουν όμως τον δεκαεξάρη μπροστινό τροχό να τα βγάλει πέρα μόνος του στα μικρότερα (για παράδειγμα, καλντερίμια από τα οποία επίσης διαθέτει μπόλικα η πόλη).
Το πιρούνι έχει νύχι ώστε να μειωθεί το ύψος του scooter (περί τα 15 mm). Ικανοποιητικά φρένα με σωλήνες υψηλής πίεσης, το μπροστινό με πλευστή δαγκάνα δύο εμβόλων, το οπίσθιο με δαγκάνα αντικριστών εμβόλων και τα δύο με καλή αίσθηση και πληροφόρηση.
Υπάρχει ABS (μονοκάναλο της Continental) μόνο στον μπροστινό τροχό, μια λύση που χρησιμοποιείται και από άλλους κατασκευαστές, θυσία στον βωμό της οικονομίας (προκειμένου να περνούν τα μοντέλα, τις προδιαγραφές Euro4, απαιτείται είτε συνδυασμένη πέδηση CBS, είτε ΑΒS).
Να επισημάνουμε όμως εδώ, πως το οπίσθιο φρένο δεν μπλοκάρει καθόλου εύκολα. Χρειάζεται κατηφορικό (ώστε να μεταφερθεί το βάρος μπροστά), βρεγμένο και ολισθηρό οδόστρωμα για να συμβεί κάτι τέτοιο.
Πολύ ευχάριστη έκπληξη αποτελεί ο κινητήρας του Peugeot Belville και στις δύο εκδόσεις του που δεν έχουν ιδιαίτερες διαφορές μεταξύ τους, όσον αφορά στις επιδόσεις.
Αν και στα χαρτιά παρουσιάζονται ασθενέστεροι του ανταγωνισμού, κερδίζουν τον αναβάτη με την αθόρυβη λειτουργία, την έλλειψη κραδασμών και με την ιδιαίτερη έμφαση απόδοσης στις μεσαίες στροφές, που εξασφαλίζει ομαλή και γρήγορη εκκίνηση, ενώ παραμένουν γεμάτοι μέχρι τα 70-80 km/h, συνθήκες που αποτελούν και την πλειονότητα χρήσης τους.
Φυσικά, όλοι και πάντα θα θέλουν κάτι περισσότερο, δύσκολα όμως μπορεί να κατηγορήσει κάποιος την Peugeot για ολιγωρία σ’ αυτόν τον τομέα. Ο κατασκευαστής δίνει κατανάλωση περί 2,5 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, τιμή χαμηλότερη του ανταγωνισμού, που μένει να επιβεβαιώσουμε όταν το δοκιμάσουμε στην Ελλάδα.
Νέος, ολοκαίνουργιος κινητήρας
Το Peugeot Belville διατίθεται σε δύο εκδόσεις τετράχρονου, μονοκύλινδρου κινητήρα με δύο βαλβίδες και εκκεντροφόρο επί κεφαλής: το 200 είναι 168,8 cc και αερόψυκτο, ενώ το 125 είναι υγρόψυκτο, υποτετράγωνο (που η Peugeot ονομάζει SmartMotion LCi), με το ψυγείο τοποθετημένο πλευρικά στο δεξί άκρο του στροφάλου.
Η πανέξυπνη αυτή ιδέα, πρωτοπαρουσιάστηκε τη δεκαετία του ’90 από την Honda στo μικρό σκούτερ Giorno Crea 50 του 1996, για την ιαπωνική αγορά και στη συνέχεια… 15 χρόνια μετά, στα PCX και SH, με πολλά και προφανή πλεονεκτήματα:
Χωροταξικά: μεγαλώνει ο αποθηκευτικός χώρος στο ντουλαπάκι κάτω από το τιμόνι σε σύγκριση με όποιο σκούτερ έχει το ψυγείο μπροστά από τον λαιμό ή λεπταίνει-χαμηλώνει το δάπεδο σε σχέση με αυτά που το τοποθετούν εκεί, χωρίς να μειώνεται η απόστασή του από το έδαφος, δημιουργώντας ταυτόχρονα περισσότερο χώρο για τα πόδια του οδηγού.
Οικονομικά: χρησιμοποιούνται κοντύτεροι σωλήνες από και προς το ψυγείο, ενώ καταργείται ο αισθητήρας και το ρελέ ενεργοποίησής του, καθώς η ροή του αέρα είναι συνεχής (όσο ο κινητήρας λειτουργεί, περιστρέφεται ο στρόφαλος και το βεντιλατέρ που βρίσκεται βιδωμένο στο άκρο του).
Αποδοτικά: μικρότερη διαδρομή του ψυκτικού υγρού, επιτυγχάνοντας ταχύτερη και περισσότερο αξιόπιστη ψύξη, ενώ μειώνεται και το συνολικό βάρος του συστήματος ψύξης.
Αυτή η διάταξη ήδη χρησιμοποιείται από ολοένα και περισσότερους κατασκευαστές εκτός της Honda -Yamaha, Piaggio, SYM – και τώρα και από την Peugeot, που συνεργάζεται με την ταϊβανέζικη εταιρία και από αυτήν προμηθεύεται κινητήρες (και όχι μόνο).
Έχει γίνει ιδιαίτερη προσπάθεια για την μείωση των τριβών, τεχνολογία που η Peugeot ονομάζει LFE (Low Friction Efficiency), ένας τομέας όπου γενικά αναμένονται εξελίξεις καθώς τα, φαινομενικά αμελητέα, οφέλη από την τοπική ελαχιστοποίηση της τριβής, όταν αθροιστούν, συντελούν σε σοβαρή αύξηση των επιδόσεων, αξιοπιστία και μείωση της κατανάλωσης.
Το σύστημα ελέγχου της γεννήτριας, ACG (Alternative Current Generator Management), την αποσυνδέει κατά την επιτάχυνση (εφόσον η μπαταρία είναι πλήρως φορτισμένη) ελευθερώνοντας έτσι τον κινητήρα από το “φρένο” της, πρακτική που οι εξοικειωμένοι με αγώνες ενιαίου (Yamaha RD350 Cup, για παράδειγμα, αν το θυμούνται κάποιοι…) γνωρίζουν πολύ καλά.
Ο κινητήρας αυτός έχει σχεδιαστεί και εξελιχθεί από το τμήμα έρευνας και εξέλιξης της Peugeot στην Γαλλία και κατασκευάζεται από την SYM στην Ταϊβάν.
O υπερτετράγωνος κινητήρας του Peugeot Belville 200 (EasyMotion Αci) από την άλλη είναι διαφορετικός, συμβατικός και αερόψυκτος, άρα θα θεωρήσουμε μεγάλο νέο, τον κινητήρα του 125.
Και οι δύο αυτές μονάδες μοιράζονται κοινό κορμό κινητήρα (και διαδρομή εμβόλου), ενώ πληρούν φυσικά τις προδιαγραφές Euro 4.
Κομψή εμφάνιση
Δύσκολα μπορεί να μιλήσει κάποιος για ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις μεταξύ των μοντέλων της συγκεκριμένης ευρωπαϊκής κατηγορίας scooter, με επίπεδο δάπεδο και 16άρηδες τροχούς, καθώς μοιάζουν όλα τόσο πολύ μεταξύ τους, που κατά την γνώμη μου, θα ήταν παράλογο να υποστηρίζει κάποιος πως του αρέσει το SH αλλά όχι το Medley, για παράδειγμα.
Μόνον όταν τα βάλει κάποιος δίπλα-δίπλα μπορεί να πει πως το Belville έχει ενιαία, σχεδόν ιχθυόσχημη μορφή, περισσότερο σαν σύγχρονο αυτοκίνητο, χωρίς διακριτές γωνίες ή εξογκώματα.
Το ότι η αισθητική των Peugeot Belville παραπέμπει στα αυτοκίνητα της γαλλικής εταιρίας (δείτε π.χ. το οπίσθιο φωτιστικό σώμα και θυμηθείτε το Peugeot 3008) δεν είναι καθόλου τυχαίο, αφού το τμήμα σχεδιασμού των αυτοκινήτων της εταιρίας έχει βάλει σαφώς το χέρι του.
Ακόμη και τα αναδιπλούμενα, αλουμινένια μαρσπιέ του συνεπιβάτη κρύβονται καλά στο κοστούμι αφήνοντας το βλέμμα να περιδιαβαίνει αβίαστα τις ομαλές καμπύλες του Belville, σχεδίαση που ο κατασκευαστής αποκαλεί “γαλλική φινέτσα”.
Ιδιαίτερα υπερήφανοι είναι οι άνθρωποι της Peugeot για το οπίσθιο φανάρι, που παραπέμπει σε τριπλή “νυχιά” λιονταριού – σήμα της εταιρίας.
Όλα τα φώτα (και ο προβολέας) είναι LED (χαμηλής κατανάλωσης), η σέλα ανοίγει από τον κεντρικό διακόπτη και αποκαλύπτει χώρο για ένα full–face κράνος ή ό,τι άλλο θέλετε να βάλετε εκεί.
Από τον κεντρικό διακόπτη κλειδώνει και το τιμόνι. Οι διακόπτες του τιμονιού (από μέτριας ποιότητας πλαστικό) βρίσκονται σε βολική θέση.
Ο αριστερός έχει σινιάλο (ανάβει την μεγάλη σκάλα του προβολέα) για τα φώτα. Ο δεξιός ενεργοποιεί και τα τέσσερα φλας (θέση alarm) ενώ ανοίγει τη σέλα.
Στο ευρύχωρο ντουλαπάκι κάτω από το τιμόνι θα βρείτε φορτιστή USB, ενώ ακριβώς από πάνω του υπάρχει γάντζος για να κρεμάτε ό,τι θελήσετε. Οι καθρέφτες κάνουν καλή δουλειά, πληροφορώντας τον αναβάτη για το τι γίνεται πίσω του αντί να του δείχνουν τους ώμους του.
Η ενεργοποίηση των φλας συνοδεύεται από ηχητικό σήμα (beeper) για τους αφηρημένους ενώ τα ευανάγνωστα όργανα μόνον πλήρη μπορούν να χαρακτηριστούν: κοντέρ, ενδεικτικές λυχνίες φλας, μεγάλης σκάλας προβολέα, λειτουργίας κινητήρα και ABS, δείκτης στάθμης βενζίνης και φόρτισης μπαταρίας.
Το κοντέρ μπορεί να γίνει και στροφόμετρο μια μάλλον διακοσμητική δυνατότητα για όχημα με αυτόματη μετάδοση. Υπάρχει πλάγιο stand (πάντοτε ευπρόσδεκτο) εκτός από το κεντρικό.
Το Belville 125/200 διατίθεται σε τρεις χρωματισμούς (άσπρο, μαύρο, ανθρακί) και σε τρεις εκδόσεις: Απλή, RS, και Allure.
Η έκδοση RS, το οποίο οδηγήσαμε και βλέπετε στις φωτογραφίες, έχει μπροστινό δίσκο τύπου μαργαρίτα, μικρή ζελατίνα τιμονιού, αλουμινένια ένθετη πλάκα στο δάπεδο, κόκκινες ραφές σέλας, κόκκινα ένθετα πλαστικά στα μπροστινά φλας και πάνω από τα μαρσπιέ του συνεπιβάτη, μαύρο κινητήρα, πιρούνι, ζάντες.
Η έκδοση Allure είναι εφοδιασμένη με στάνταρ βαλίτσα 37 lt. σε ταιριαστά χρώματα με το κοστούμι και μαξιλάρι συνεπιβάτη σε ταιριαστά χρώματα με τη σέλα).
Τα Peugeot Belville θα είναι διαθέσιμα στη χώρα μας στις αρχές του επόμενου χρόνου.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | |
---|---|
ΤΙΜΗ: | Αναμένεται |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: | Μονοκύλινδρος, 4χρονος, υγρόψυκτος, 1ΕΕΚ, 2 βαλβίδες, 124,6 cc ( 200: αερόψυκτος, 168,8 cc) |
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ: | 11 ίπποι, στις, 7.400 rpm ( 200: 12 ίπποι, στις, 8.000 rpm) |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ: | Τηλεσκοπικό πιρούνι / Δύο αμορτισέρ (ρύθμιση προφόρτισης σε 3 θέσεις) |
ΦΡΕΝΟ ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ: | Δίσκος 260 mm με ABS / Δίσκος 220 mm |
ΤΡΟΧΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ: | 16 ίντσες / 16 ίντσες (ελαστικά 110/70-16, 110/80-16) |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: | 1.350 mm |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ: | 790 mm |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: | 7,5 lt |
ΒΑΡΟΣ: | 127 kg (κενό) |
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: | ΤΕΟΜΟΤΟ, Λεωφ. Κηφισού 29, Αθήνα, 165 43 Τηλ: 210 3410684 |