fbpx

ΙΣΤΟΡΙΑ: Peugeot S 55, S 57, τα πρώτα σκούτερ της εταιρίας

Το λιοντάρι της Peugeot πάνω σε σκούτερ

Στις αρχές της δεκαετίας του ’50 μια καθαρόαιμη εταιρία μοτοσυκλετών η Peugeot θέλοντας να πάρει μερίδιο από τη μεγάλη επιτυχία των σκούτερ στην Ιταλία και την Ευρώπη αποφασίζει να φτιάξει το πρώτο της σκούτερ. Το παρουσιάζει στο σαλόνι το 1953, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού, βαφτίζοντάς το Peugeot S55 και χαρίζοντας του μια διαφορετική εμφάνιση.

Peugeot S 55 παρουσιάστηκε το 1953

Peugeot S 55 παρουσιάστηκε το 1953

Οι γραμμές του πρώτου σκούτερ που παράγει ποτέ στην ιστορία της η Peugeot ήταν αν μη τι άλλο ιδιότροπες και ξέφευγαν από τις κλασικές γραμμές της εποχής.

Το σκούτερ συνοδεύεται από τη γαλλική φινέτσα μόνο στο πίσω του μέρος, αφού το μπροστινό τμήμα του… διαθέτει και πορτμπαγκάζ το οποίο σε συνδυασμό με τις ράγες που φοράει πάνω του και με τα δυο χερούλια που είναι τοποθετημένα πάνω στην ποδιά το κάνουν να μοιάζει με μπαούλο. Ή έστω – άντε για να δώσουμε και ένα ελαφρυντικό στο σκούτερ – η σχεδίαση φλερτάριζε με αυτοκινητιστική αισθητική της περιόδου.Η πρακτικότητα ενός αποθηκευτικού χώρου – ενάντια στη ροή των γραμμών…

5

Τα κοψίματα και οι καμπύλες των πλαϊνών καπακιών του Peugeot S 55 έχουν επιρρεαστεί αισθητικά από τις Lambretta της εποχής, μόνο που η ουρά τελειώνει σε αιχμή, σαν σταγόνα. Όμως ας ρίξουμε μια ματιά πριν από το ’53, για να δούμε τι ήταν η Peugeot και τι είχε παρουσιάσει μέχρι εκείνη την ώρα.

Η εταιρία είχε ξεκινήσει τη δραστηριότητά της γύρω από τους δύο τροχούς από το 1901, έτος που η Peugeot παρουσιάζει την πρώτη μοτοσικλέτα της με κινητήρα 198 cc και ιπποδύναμη 1.5 ίππων. Από κείνη τη μέρα, μέχρι την έναρξη του Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο η Peugeot θα παρουσιάσει όχι ένα, ούτε δύο, αλλά 61 (!) διαφορετικά μοντέλα μοτοσυκλετών με κυβισμούς από 100 μέχρι 745 cc.

8

Το κόκκινο χρώμα δεν είναι της εποχής, αλλά μεταγενέστερο (φωτό www.moto125.cc)

Το κόκκινο χρώμα δεν είναι της εποχής, αλλά μεταγενέστερο (φωτό www.moto125.cc)

Η Peugeot κατακτά πλούσιες αγωνιστικές δάφνες σε μεγάλους διεθνείς αγώνες, με νίκες και διακρίσεις στο Ιsle of Man ήδη από τα ’20, το Bol d’Or ή τα Γκραν Πρι των Εθνών (Grand Prix des Nations), κ.λπ. Άλλη μια μεγάλη επιτυχία έρχεται το 1934, όταν μια πανέμορφη, μονοκύλινδρη Peugeot Ρ515 (με κινητήρα 495cc) καταρίπτει 9 Παγκόσμια ρεκόρ, συμπεριλαμβανομένου και αυτού των 24 ωρών, αλλά και των 3.000 χιλιομέτρων σε χρόνο 25 ωρών και 23 λεπτών, με μέση ταχύτητα 118 km /h!

Peugeot P515

Peugeot P515

Έτσι όταν εμφανίζεται το πρώτο scooter Peugeot S 55 και διατίθεται στην αγορά το 1954 ο κόσμος ξαφνιάζεται, γιατί το λιοντάρι της Peugeot ταίριαζε μέχρι κείνη τη μέρα, όχι πάνω σε σκούτερ, αλλά πάνω σε ντεπόζιτα μοτοσυκλετών. Για να συνεχίσουμε την ιστορία μας, κάνουμε ένα άλμα και πάμε στο 1964, χρονιά που η Peugeot εγκαταλείπει τις μοτοσυκλέτες και επικεντρώνεται στα θρυλικά 50άρια μοτοποδήλατα (τις Μομπιλέτες) που τα φτιάχνει και τα πουλάει κατά εκατοντάδες χιλιάδες το χρόνο.

11 (2)

To Peugeot S 57 παρουσιάζεται το 1956 και σε 150 κυβικά

Φανταστείτε ότι το 1974 η γαλλική εταιρία κάνει ρεκόρ πωλήσεων με 550.000 μονάδες, ενώ το θρυλικό μοτοποδήλατο Peugeot 103 (απόγονος του οποίου είναι το Peugeot Vogue 50, που πωλείται μέχρι σήμερα και στην Ελλάδα) έχει πουλήσει συνολικά μέχρι σήμερα 5.000.000 μονάδες σε όλο τον κόσμο! Το γνωρίζατε το νούμερο αυτό;

Από το 1950, η Peugeot αποφασίζει εισχωρήσει – εκτός από την αγορά μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων – και στα σκούτερ πλέον. Το Peugeot S 55 είναι το πρώτο μοντέλο, που θα δώσει αργότερα τη θέση του στα τρία “57άρια”, τα: S 57, S 57B, S 57C. Τα σκούτερ θα παραμείνουν στη γκάμα της εταιρίας για οκτώ μόλις χρόνια και θα πουλήσουν 31.000 κομμάτια.

Μέτρια η επιτυχία τους γιατί το ’60 είναι μια δύσκολη δεκαετία και για τη Γαλλία, κι η Peugeot όπως κι άλλες βιομηχανίες περνάει κρίση και αναγκάζεται – σαν όμιλος εταιριών που ήταν – να παύσει πολλές δραστηριότητες έτσι ώστε να μπορέσει να επιβιώσει.

 

3

4

Επιστρέφοντας στο 1953 και το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού το Peugeot S 55 εκτίθεται σε δύο χρώματα, είτε κρεμ, είτε μπλε ραφ. Το πιο σημαντικό είναι ότι το πλαίσιο του σκούτερ δεν είναι αλα Vespa από πρεσαριστή λαμαρίνα, αλλά κάτω από τα τα καπάκια υπάρχει σωληνωτό πλαίσιο με δύο τμήματα που περνούν κάτω από το δάπεδο, δημιουργώντας ένα ισχυρό, άκαμπτο σύμπλεγμα.

Ο πίνακας οργάνων νόμιζες ότι προέρχεται από αυτοκίνητο, ενώ ο κινητήρας ήταν δανεισμένος από τη μοτοσυκλέτα Peugeot P 55 των 125 cc. Δίχρονος, μονοκύλινδρος, με 3 ταχύτητες στο δεξί πόδι από δύο πεντάλ, με ισχύ 4 hp, στις 4.600 rpm.

Με την παρουσίαση του νέου σκούτερ η Peugeot έχει σαφείς προθέσεις. Θέλει να πάρει μερίδιο της εμπορικής επιτυχίας των σκούτερ, έστω κι αν έχει αργήσει. Ήδη από το 1951 η γαλλική εταιρία ACMA συναρμολογεί Vespa στη Γαλλία, το ίδιο συμβαίνει και με τις Lambretta (SIT, Groupe Fenwick) με τα χιλιάδες ιταλικά στην πραγματικότητα σκούτερ να φορούν ταμπελάκι “Made in France”!

 

To Peugeot S 57 C φορούσε κανονικό φτερό μπροστά

To Peugeot S 57 C φορούσε κανονικό φτερό μπροστά

Οι αναρτήσεις του Peugeot S 55 ήταν βραχίονες με ελαστικούς δακτυλίους, τύπου Neiman, τα φρένα ταμπούρα 130 χιλιοστών και οι τροχοί είχαν διαστάσεις 4.00x8”. Μικρής διαμέτρου οι τροχοί, όπως τα περισσότερα σκούτερ της εποχής. Το σκούτερ λόγω σχεδίασης ήταν μακρύ και το βάρος του έφτανε τα 105 κιλά, με την τελική ταχύτητα στα 70-80 χ.α.ω.

Με το εμπορικό ντεμπούτο του να γίνεται την Άνοιξη του 1954, πολύ λίγα Peugeot S 55 κατασκευάστηκαν – και πουλήθηκαν, μόλις 1.125 κομμάτια – μιας και ο Οκτώβριος του 1955 έφερε το εξελιγμένο Peugeot S 57. Το “57” πουλιέται έναντι 138.000 γαλλικών φράγκων, τη στιγμή που μια Lambretta LD 125 κοστίζει 159.000 και μια Vespa 125.000 φράγκα.

9
Οι διαφορές των δυο σκούτερ είναι μικρές, με βασικότερη τις αλλαγές ταχυτήτων που στο 57 γίνονται από το δεξί άκρο του τιμονιού. Παράλληλα όμως παρουσίαζεται και μια έκδοση με κινητήρα 150 κυβικών και οι πωλήσεις αρχίζουν να πηγαίνουν καλά.

Η μεγαλύτερη διαφήμιση για την αντοχή των σκούτερ της Peugeot έρχεται από τον άθλο της εποχής δύο αναβατών που φτάνουν στο Παρίσι στα μέσα Αυγούστου του ’56, έχοντας ξεκινήσει από την Σαϊγκόν του Βιετνάμ και αφού διασχίσουν την Ινδοκίνα, Καμπότζη, Σιαμ, Ινδία, Πακιστάν, Ιράν, Ιράκ, Ιορδανία και Τουρκία (μάλλον περάσανε κι από Ελλάδα…) φτάνουν στην Ευρώπη και τη γαλλική πρωτεύουσα.

Οι δυο ταξιδιώτες Σαϊγκόν-Παρίσι πάνω στα σκούτερ τους

Οι δυο ταξιδιώτες Σαϊγκόν-Παρίσι πάνω στα σκούτερ τους

Η τελευταία και πιο εξέλιγμένη έκδοση του σκούτερ της Peugeot έρχεται στη μορφή του S 57C, που έχει αφήσει πλέον το μακρύ μούτρο με τον αποθηκευτικό χώρο-πορτμπαγκάζ για ένα όμορφο, κοντό καμπυλωτό, κανονικό φτερό. Οι τροχοί είναι 10 ιντσών, η δύναμη έχει ανέβει στους 5,1 ίππους, αλλά απ’ ότι φαίνεται τα σκούτερ γενικότερα χάνουν διαρκώς πωλήσεις.

Από τις 7,0 χιλιάδες πωλήσεις του ’56, πήγαμε στις 4,0 χιλιάδες το ’57, στις 5,7 χιλιάδες το ’58, με το ’59 και το ’60 να κατακρημνήσουν τις ταξινομήσεις στις 777 και 780 μονάδες αντίστοιχα. Το 1961 μόλις 64 Peugeot S 57C πουλιώνται και η εταιρία – όπως είπαμε και παραπάνω σταματάει την παραγωγή.

6

Θα περάσουν πάνω από 30 χρόνια για να ξαναμπεί δυναμικά η γαλλική εταιρία στο χώρο των σκούτερ και σήμερα να φιγουράρει μια γκάμα που απαρτίζεται αποκλειστικά (εκτός του Vogue) από σκούτερ.

Απόγονος των Peugeot S 55, S 57 είναι σήμερα το καλαίσθητο Peugeot Django 125/150 που καταφέρνει να διαφοροποιείται αισθητικά από όλα τα νεο-ρετρό σκούτερ της εποχής μας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ