ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Kάντε οικονομία με scooter

Ο δεκάλογος του τσιγκούνη σκουτερίστα

(* πώς θα γλιτώσετε χρήματα εν μέσω κρίσης, εσείς και το σκουτεράκι σας)
Πόσο αστείο ήταν αυτό που συνέβαινε πριν από την κρίση στην Ελλάδα; Μια ομάδα πληθυσμού της χώρας απολάμβανε έναν τρόπο ζωής που θεωρούσε ότι της ανήκει, της αξίζει. Οι άνθρωποι αυτοί πίστευαν ότι το πλασματικό τους lifestyle όχι μόνο θα παρέμενε, αλλά ότι θα βελτιωνόταν διαρκώς. Η περίοδος αυτή είχε να κάνει με το θεαθήναι, με τη βιτρίνα και την επίδειξη “πραγμάτων”, με τη συσσώρευση ανούσιων, άχρηστων “παιχνιδιών”.  ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΤΖΟΥΛΑΤΟΣ

O “οικονόμος” σκουτερίστας είναι πάνω από όλους

Χρειαζόταν κάποιος ένα σκούτερ για να μεταφέρεται από το σημείο “Α” στο σημείο “Β”; Έπαιρνε μια πανάκριβη, μεγάλη, ογκώδη μοτοσυκλέτα 1000-1200 κυβικών επειδή έτσι “ένιωθε καλύτερα στο δρόμο”, άσχετα αν η δουλειά του γινόταν δυσκολότερα, με τον χειρότερο και πιο δαπανηρό τρόπο. Η κρίση ήρθε πάνω από τα κεφάλια μας – όχι επειδή φταίγαμε – αλλά επειδή κάποιοι αποφάσισαν να πλουτίσουν περισσότερο και βρήκαν σε μας το εύκολο θήραμα το οποίο μπορούσαν να κατατεμαχίσουν.

Δεν είναι ότι δεν είχαμε μερίδιο ευθύνης σε όλη αυτή την παρακμή που δεν είχε στόχο την ουσία αλλά την επιφάνεια, αλλά ότι αυτό το μερίδιο ήταν πολύ μικρότερο από εκείνο για το οποίο μας κατηγορούν σήμερα. Η “ώρα της κρίσης” όμως έφτασε – με τον ένα και τον άλλο τρόπο – και οι “αμαρτωλοί” οικτίρουν τους εαυτούς τους. Όπως και να έχει, οι εποχές άλλαξαν και ο κόσμος γύρισε τούμπα. Να λοιπόν πώς θα αντιμετωπίσετε την κρίση εσείς και το σκουτεράκι σας. Ακολουθεί οδηγός επιβίωσης…

 ΕΝΤΟΛΗ Νο 1

Αν τα χρήματά σας είναι λίγα, προτιμήστε να αγοράσετε ένα μεταχειρισμένο σκούτερ, παρά ένα καινούργιο, γιατί οι τιμές διαφέρουν, πολλές φορές αρκετά… αυτό το γνωρίζουν και τα χαλίκια στην άσφαλτο.

ΕΝΤΟΛΗ Νο 2

Οι περίοδοι κρίσης ευννοούν τις ανταλλαγές επειδή έτσι δεν χάνονται χρήματα: βάλτε αγγελία και ζητήστε να ανταλλάξετε το σκούτερ σας με το μοντέλο που επιθυμείτε (με τη διαφορά τιμής να καλύπτεται με μετρητά).

Αν μπορείτε να αγοράσετε καινούργιο, προχωρήστε κανονικά και αν είναι δυνατόν πληρώστε με μετρητά γιατί έτσι θα μπορέσετε να βρείτε πολύ καλές ευκαιρίες. Ήδη έχουμε δημοσιεύσει τις ευκαιρίες της περιόδου που διανύουμε (διαβάστε εδώ) όπου μπορείτε να βρείτε διάφορες προσφορές.

Οικονομία στην πόλη σημαίνει: οδηγώ κοντά στα όρια ταχύτητας και σβήνω στα φανάρια

ΕΝΤΟΛΗ Νο 3

Τα μετρητά – τι είπες τώρα; – έχουν δύναμη. Οι ντήλερ, τα καταστήματα πώλησης σκούτερ και μοτοσυκλετών μπορούν να κατεβάσουν αρκετά τις τιμές τους “αν τους κουνήσετε το πακέτο με τα μετρητά ευρά, στο πρόσωπο”, απλά προσέξτε μην πέσετε στον λάθος άνθρωπο και σας πετάξει έξω με τις κλωτσιές…

ΕΝΤΟΛΗ Νο 4

Πριν την επιλογή σας, θυμηθείτε ότι λιγότερα κυβικά σημαίνει λιγότερο γκάζι, αλλά και: μικρότερη κατανάλωση, φθηνότερη συντήρηση, χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας, φθηνότερα ασφάλιστρα, κ.λπ. Όλα πάνε προς τα κάτω με ένα μικρότερου κυβισμού σκούτερ.

Ιδανικοί κυβισμοί σκούτερ πόλης “σε καιρούς πολέμου”, οικονομικού πολέμου εννοούμε, θεωρούνται τα 125-200 κυβικά. Τα 125άρια, 150άρια, 200άρια είναι εξυπηρετικά, εύκολα, πρακτικά, ελαφριά και οικονομικά και συνάμα απευθύνονται και στους αρχάριους αναβάτες.

Χαλαρά οδηγούμε για να βγαίνουμε οικονομικά

ΕΝΤΟΛΗ Νο 5

Αν πέρα από τα παραπάνω σας ενδιαφέρουν και τα κόστη συντήρησης και ανταλλακτικών, φτιάξτε μια λίστα με βασικά εξαρτήματα και ενημερωθείτε για τις τιμές των αντιπροσωπειών, έτσι ώστε να είστε σίγουροι ότι και μετά την αγορά το σκουτεράκι σας θα είναι το οικονομικότερο όλων. Οι τιμές διαφέρουν και πολλές φορές οι κατασκευαστές έχουν τιμές ανταλλακτικών που ξαφνιάζουν, είτε ευχάριστα, είτε δυσάρεστα.

Συνήθως η λίστα των βασικών ανταλλακτικών περιλαμβάνει ένα δισκόφρενο, φλας, πιστόνι, πλαϊνά καπάκια, ζάντα, κρύσταλλο πίσω στόπ, ιμάντα μετάδοσης, μπουζί, σέλα, κ.λπ., τελικά, όμως, και μόνο τα περιφερειακά πλαστικά να ρωτήσετε πόσο κάνουν – ενδεικτικά για περίπτωση πτώσης – θα πάρετε μια καλή ιδέα.

ΕΝΤΟΛΗ Νο 6

Όταν με το καλό βγείτε στο δρόμο, επιλέξτε ένα, άντε δύο, βενζινάδικα που έχουν καλό όνομα και δεν έχουν κατηγορηθεί στο παρελθόν για κλοπή και νοθεία. Ελέγξτε κατά πόσο δεν σας κλέβουν (διαβάστε εδώ αντίστοιχο άρθρο) και επιμείνετε σε αυτούς και μόνο.

Με αυτό τον τρόπο μειώνετε τα κόστη καυσίμων – τομέας που έχει αναχθεί πλέον σε πολύ κρίσιμο, για τον απλό λόγο ότι η τιμή της βενζίνης τα τελευταία 10 χρόνια έχει αυξηθεί σχεδόν κατά δέκα φορές!

ΕΝΤΟΛΗ Νο 7

Για να κάνουμε οικονομία καυσίμου πρέπει να οδηγούμε με συγκεκριμένο τρόπο: Οι απότομες εκκινήσεις στα φανάρια κάνουν τις εταιρίες καυσίμων πλούσιες. Αφήνουμε την επιθετικότητα και την ανταγωνιστικότητά μας στο σπίτι και ξεκινάμε με μισό γκάζι και ήρεμα. Κοιτάζουμε το επόμενο φανάρι και ρυθμίζουμε την ταχύτητά μας. Αν ξέρουμε ότι μερικά δευτερόλεπτα αργότερα θα πρέπει να φρενάρουμε, δεν επιταχύνουμε μέχρι τα 80-90 χιλιόμετρα την ώρα για να φρενάρουμε απότομα πριν το φανάρι. Αντίθετα, κρατάμε μια σταθερή ταχύτητα 50-60 χ.α.ω και φρενάρουμε ήρεμα στο επόμενο φανάρι. Είναι απίστευτη ανοησία αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα, όπου όλοι περιφρονούν το γεγονός ότι υπάρχουν όρια ταχύτητας στις πόλεις 40-50 χ.α.ω και μόλις βλέπουν πράσινο επιταχύνουν λες και βρίσκονται σε ευθεία dragster.

Αυτοί που διακινδυνεύουν άμεσα λόγω του παραπάνω είναι κυρίως οι δίτροχοι (μοτοσυκλετιστές, σκουτερίστες). Το αστείο είναι ότι παρόλο που οι “γρήγοροι” των πόλεων είναι 100% παράνομοι, διεκδικούν με θράσος ένα κομμάτι ευθείας που δεν τους ανήκει (ανήκει σε όλους ξέρετε, έχουμε δημοκρατία…). Τους βλέπουμε καθημερινά, θλιβερούς και ανεγκέφαλους να επιταχύνουν γρήγορα, από συνήθεια περισσότερο, κουτουλώντας από προφυλακτήρα σε προφυλακτήρα, μέχρι το επόμενο μποτιλιάρισμα. Προσπερνάμε τέτοιους τύπους όλη μέρα. Σταθερή ταχύτητα λοιπόν μέσα στην πόλη, γιατί εξάλλου μην ξεχνάτε ότι και τα φανάρια είναι συγχρονισμένα για κίνηση κυκλοφορίας 50-60 χ.α.ω, άρα αν κρατάτε τη “σωστή” ταχύτητα θα τα προλαβαίνετε όλα πράσινα. Όσο λιγότερα φρένα χρησιμοποιούμε, τόσο μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου πετυχαίνουμε.

Γκάζι “ανοιχτό-κλειστό”, στις ευθείες και όχι φρένα με γκάζι πάνω στη στροφή

ΕΝΤΟΛΗ Νο8

Σε μεγαλύτερες διαδρομές, όπου το γκάζι μένει σταθερό, δοκιμάστε ένα παλιό κόλπο “οικονομίας στη βενζίνη”.

Κρατήστε το γκάζι σταθερό, αλλά με “μια ιδέα” κλειστό, κάντε ένα “κλικ” δηλαδή προς το κλείσιμό του. Θα δείτε ότι η ταχύτητα διατηρείται σταθερή, ενώ το γκάζι σας είναι “ανοιχτό-κλειστό” όπως λέγεται.

ΕΝΤΟΛΗ Νο9

Τη γενικότερη επιβάρυνση που δέχεται ένας κινητήρας στα απότομα ξεκίνα-σταμάτα, τις επιταχύνσεις από στάση με τέρμα γκάζι, την κακοποίησή του με τα φρένα πατημένα στις στροφές ενώ ταυτόχρονα το γκάζι μένει ανοιχτό, την πληρώνουμε όχι μόνο στο καύσιμο αλλά και στη συντήρηση. Όπως είχαμε δει παλαιότερα (διαβάστε εδώ) ένας ιμάντας κίνησης τελικής μετάδοσης στο φυγοκεντρικό μας, μπορεί να αντέξει για παραπάνω από 20 χιλιάδες χιλιόμετρα με σωστή μεταχείριση, ενώ ένας ταλαιπωρημένος ιμάντας χαλάει από τα 10 κιόλας χιλιάδες χιλιόμετρα. Επίσης, μεγάλη φθορά εμφανίζουν τα υλικά τριβής των φυγοκεντρικών μεταδόσεων.

Ένα κόλπο ώστε να αυξάνεται η ζωή του ιμάντα και των εξαρτημάτων που έρχονται σε επαφή με τον φυγοκεντρικό συμπλέκτη είναι μετά την πρώτη επιτάχυνση το γκάζι να κλείνει λίγο και μετά να ξανανοίγει. Αυξομειώνεται έτσι η τάση στον ιμάντα, αλλά και η θερμοκρασία στα υλικά που τρίβονται. Με αυτό τον τρόπο δεν είναι διαρκής η αύξηση θερμοκρασίας των υλικών, αλλά η θερμοκρασία πέφτει λίγο, ανεβαίνει λίγο και έτσι παρατείνεται η ζωή των εμπλεκόμενων εξαρτημάτων και παρατείνεται το διάστημα αντικατάστασής τους. Σταθερές ταχύτητες και λιγότερο φρενάρισμα σημαίνει, όπως καταλαβαίνουμε, και μικρότερη τριβή στους δίσκους και τα τακάκια, αλλά και μικρότερη φθορά ελαστικών (αν και είναι σχεδόν αμελητέα η διαφορά στα λάστιχα).

Άριστη είναι και διασκεδαστική η σπορ οδήγηση, αλλά δεν βοηθάει στην οικονομία

Αυτό που επαναλαμβάνεται συχνά, ότι δηλαδή η πίεση των ελαστικών πρέπει να είναι η προτεινόμενη για να μην υπάρχει αυξημένη κατανάλωση – αυξημένη τριβή μεταξύ ελαστικού και ασφάλτου, άρα “φρενάρισμα” – πράγματι ισχύει, μόνο που η διαφορά είναι μικρή μεταξύ φουσκωμένου και ξεφούσκωτου λάστιχου στην κατανάλωση. Για την ακρίβεια, αυτή η συμβουλή σκοπό έχει να κάνει τον αναβάτη να ελέγχει τα λάστιχά του “πού και πού” έτσι ώστε να μην κυκλοφορεί με ξεφούσκωτα και νομίζει ότι όλα πάνε καλά.

Για να επηρεάσουν την κατανάλωση τα ξεφούσκωτα λάστιχα, θα δημιουργούν τέτοια προβλήματα στον έλεγχο του σκούτερ που σίγουρα θα το αντιληφθείτε, αφού δεν θα μπορείτε να οδηγήσετε… Και τελικά, ναι, για πολλούς λόγους, ασφάλειας κυρίως, τα λάστιχα πρέπει να είναι φουσκωμένα στις προτεινόμενες από τον κατασκευαστή πιέσεις.

Όταν λέμε ότι σβήνουμε στα φανάρια δεν εννοούμε αυτό. Δεν “στηνόμαστε” και για φωτογραφία…

ΕΝΤΟΛΗ Νο 10

Δεν είναι καθόλου κακή ιδέα να σβήνουμε τον κινητήρα στα φανάρια, αρκεί να ξέρουμε ότι το πράσινο δεν θα ανάψει 10 δευτερόλεπτα αργότερα. Υπάρχουν πάντοτε φανάρια μέσα στη διαδρομή που διανύουμε καθημερινά, τα οποία είναι μεγάλα, εκνευριστικά, “λάθος”, μένουν “κόκκινα για πάντα”. Αυτά τα αντιμετωπίζουμε με εξυπνάδα. Καθόμαστε στην άκρη του δρόμου κοντά στο πεζοδρόμιο, και λίγα δευτερόλεπτα πριν το πράσινο – μετρώντας – πατάμε τη μίζα. Είναι μύθος ότι καίμε περισσότερη βενζίνη αν σβήνουμε και ανάβουμε τον κινητήρα στα φανάρια.

Οι παλιοί κινητήρες όντως έκαιγαν λίγη παραπάνω βενζίνη στην εκκίνηση, την εποχή των καρμπυρατέρ. Τώρα οι μοντέρνοι ψεκασμοί ρίχνουν στον θάλαμο καύσης ακριβώς την ποσότητα καυσίμου που χρειάζεται. Πέρα από τη – μικρή – οικονομία καυσίμου, με το σβήσιμο του κινητήρα πέφτει έστω και για λίγο η θερμοκρασία του κινητήρα (“παίρνει μιαν ανάσα”) και παράλληλα δεν μολύνουμε την ατμόσφαιρα. “Για λίγο” μπορείτε να πείτε. Δεν είναι καθόλου λίγο, αν σκεφτείτε εκατομμύρια αυτοκίνητα σταματημένα κάθε μέρα στα φανάρια που σπαταλάνε άσκοπα βενζίνη σε ένα ακίνητο όχημα και καίνε… χιλιάδες λίτρων καυσίμου χωρίς κανένα, μα κανένα λόγο…

Πριν από καιρό οδηγούσα μια Βέσπα που επειδή δεν ήταν σωστά ρυθμισμένη δεν κράταγε ρελαντί. Όταν έφτανες στα φανάρια έσβηνε και δεν έκανα καμία προσπάθεια να κρατήσω τον κινητήρα ζωντανό. Λίγο πριν το πράσινο πάταγα τη μανιβέλα και ξεκίναγα. Έτσι είχα δημιουργήσει τη δική μου Vespa Idle Stop, πολύ νωρίτερα από την εμφάνιση του PCX 125 Idle Stop της Honda! Είμαστε πολύ μπροστά σας λέω…

 Β. Α.