fbpx

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Επτά Mύθοι και Αλήθειες για τα σκούτερ

prosxedio_01

Η ώρα της αλήθειας… και του ψέματος

Τα scooter εκτός από δίτροχα οχήματα μεταφοράς προσώπων είναι και ένα φαινόμενο των μοντέρνων πόλεων. Η παραφιλολογία δίνει και παίρνει γύρω τους. Πώς είναι, όμως, τα πράγματα, έτσι ή αλλιώς; Μιλάμε για Μύθους, μιλάμε και για Αλήθειες. Κείμενο: Β.Α., Φωτογραφίες: Kymco

Τα σκούτερ πηγαίνουν αργά: Μύθος

Τα σκούτερ μπορούν να πηγαίνουν αργά, μπορούν να πηγαίνουν και γρήγορα, αφού προσαρμόζονται στο στυλ οδήγησης του καθενός χωρίς προκαταλήψεις. Μέσα στην πόλη μάλιστα μπορούν να πηγαίνουν πιο γρήγορα από όλα σχεδόν τα δίτροχα (με τα παπιά έρχονται ισόπαλα) αφού το μόνο που έχει να κάνει ο αναβάτης είναι να ανοίγει και να κλείνει το γκάζι, χωρίς να χρειάζεται να χρησιμοποιεί κιβώτιο ταχυτήτων και συμπλέκτη.

Μιλάμε πάντοτε για σκούτερ πόλης, γιατί τα maxi scooter λόγω προορισμού (βλ. δυνατότητα και τουριστικών διαδρομών με δύο άτομα) είναι πλατύτερα και επομένως πιο δύσχρηστα μέσα στην πόλη. Από την άλλη, ένα σκούτερ θεωρητικά θα δυσκολευτεί να ακολουθήσει μια μοτοσυκλέτα σε μια απαιτητική, γρήγορη διαδρομή με στροφές.

Άπιαστα μέσα στην πόλη τα σκούτερ

Άπιαστα μέσα στην πόλη τα σκούτερ

Όλοι μπορούν να οδηγήσουν ένα σκούτερ: Αλήθεια (περίπου…)

Αυτό ισχύει όμως για τα μικρά, ήπιας απόδοσης σκούτερ, για τα 50άρια και μερικά 110-125άρια. Οι αρχάριοι νομίζουν ότι επειδή ο χειρισμός ενός σκούτερ είναι απλός, αυτό σημαίνει ότι και το να κινηθείς στο δρόμο είναι το ίδιο εύκολο.

Στην πραγματικότητα, στην οδήγηση σκούτερ ισχύει ό,τι και για μια μοτοσυκλέτα: εκτίμηση αποστάσεων, συνολικός έλεγχος του δίτροχου και των κινήσεων του αναβάτη, στρίψιμο, ορθές αντιδράσεις, φρένα, επιτάχυνση, αντανακλαστικά, κ.λπ. είναι ακριβώς τα ίδια. Τα μεγαλύτερα και πιο σπορ σκούτερ, μάλιστα, δεν είναι καθόλου αργά – ρωτήστε αυτούς που μένουν άναυδοι από τις εκρηκτικές εκκινήσεις τους στα φανάρια, κάθε φορά που ανάβει πράσινο.

Έχουν περιορισμένη άνεση: Μύθος

Αντιθέτως, τα σκούτερ είναι πιο άνετα και πιο εύχρηστα από τις μοτοσυκλέτες και τα παπιά ειδικά σε καθημερινή αστική χρήση. Ξεκινώντας από τη θέση οδήγησης που είναι όρθια και επιτρέπει καλύτερο-ταχύτερο έλεγχο, μέχρι το ανέβα-κατέβα στη σέλα της μοτοσυκλέτας που δεν υπάρχει στα σκούτερ, αφού ο αναβάτης απλά περνάει το πόδι του από το κενό της ποδιάς ανάμεσα σε τιμόνι και σέλα.

Οι σέλες των σκούτερ συνήθως είναι φαρδύτερες και πιο άνετες, ειδικά των maxi scooter που είναι ιδιαίτερα φιλόξενες. Η τελευταία κατηγορία σκούτερ – ιδίως σε κυβισμούς 400cc και πάνω – μπορεί να κοντράρει στα ίσια την άνεση που προσφέρουν ακόμα και τουριστικές, μεγάλες μοτοσυκλέτες.

Τα σκούτερ και άνετα είναι και πολύ φιλόξενα για τους συνεπιβάτες, ιδιαίτερα τα μεγαλύτερου κυβισμού

Τα σκούτερ και άνετα είναι και πολύ φιλόξενα για τους συνεπιβάτες, ιδιαίτερα τα μεγαλύτερου κυβισμού

Ο συνεπιβάτης κάθεται “αρχοντικά” πάνω στα σκούτερ: Αλήθεια

Μεγάλη υπόθεση να μην ακούς γκρίνιες από τον συνεπιβάτη. Ειδικά όταν το στόμα του βρίσκεται τόσο κοντά στα αυτιά σου… Στα σκούτερ, ή μάλλον στα περισσότερα σκούτερ, οι σέλες είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να προσφέρουν άνεση και στους συνεπιβάτες. Παράλληλα δεν υπάρχει καμιά ενόχληση για τον τελευταίο, ούτε ανησυχία από διάφορα κινούμενα ή μη εξαρτήματα κοντά στα πόδια του (ψαλίδι, αμορτισέρ, αλυσίδα, εξάτμιση, κ.λπ), ενώ σχεδόν πάντα υπάρχουν και χειρολαβές για να στηρίζεται.

Οι 16άρηδες τροχοί είναι ασφαλέστεροι: Μύθος (εν μέρει…)

Αυτό ισχύει μόνο αν το σκούτερ κινείται στο χώμα με τέρμα γκάζι. Στην πραγματικότητα όσο “ασφαλής” είναι ένας 16άρης τροχός, άλλο τόσο ασφαλής είναι και ένας 14άρης, μικρές είναι οι διαφορές τους. Μιλάμε πάντοτε για λογικές καταστάσεις και όχι “στρίβω με τέρμα γκάζι – ξύνοντας ποδιές – σε ανοιχτή παρατεταμένη και χτυπάω λακκούβα”. Σε οριακές καταστάσεις, ένας έμπειρος αναβάτης θα αντιληφθεί τις διαφορετικές αντιδράσεις ενός 16άρη και ενός 14άρη τροχού. Ένας μέσος αναβάτης ούτε που θα το καταλάβει.

Τροχός 16 ιντσών και τροχός 14 ιντσών μικρές διαφορές έχουν στο δρόμο

Τροχός 16 ιντσών και τροχός 14 ιντσών μικρές διαφορές έχουν στο δρόμο

Τα σκούτερ είναι πρακτικότερα όλων: Αλήθεια

Λόγω της αυτόματης μετάδοσης, που δεν χρειάζεται να αλλάζεις ταχύτητες και λόγω της ελευθερίας των ποδιών -που στα σκούτερ δεν χρειάζεται να κάνουν τίποτα- είναι πανεύκολα στη χρήση τους. Για να ξεκινήσεις απλά ανοίγεις το γκάζι, οι σύντομες στάσεις και το στήσιμο στο σταντ είναι παιχνίδι, δεν βρέχονται τα πόδια σου στη βροχή, δεν κρυώνεις τόσο στο κρύο, κάτω από τη σέλα διαθέτουν αποθηκευτικό χώρο, υπάρχει δυνατότητα μεταφοράς πραγμάτων στο δαπέδο.

Τα μοντέρνα σκούτερ έχουν δεχθεί τεράστιες βελτιώσεις στον τομέα της ασφάλειας σε σχέση με το παρελθόν

Τα μοντέρνα σκούτερ έχουν δεχθεί τεράστιες βελτιώσεις στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς και της ενεργητικής ασφάλειας σε σχέση με το παρελθόν

Τα σκούτερ δεν είναι ασφαλή: Μύθος

Προκατάληψη ξέρουμε τι σημαίνει; Ε, αυτό ισχύει κι εδώ. Ο μύθος για τα ανασφαλή σκούτερ έρχεται από τον προηγούμενο αιώνα, τότε που δεν υπήρχαν “σκούτερ”, υπήρχαν “βεσπάκια”. Το “σύνδρομο βεσπάκι” κυκλοφορεί μέχρι σήμερα. Το κακό όνομα είχε βγει από τη δεκαετία του ’50 που οι Βέσπες και οι Λαμπρέτες είχαν τροχούς 8 ιντσών. Πάμπολλα σκούτερ σήμερα χρησιμοποιούν ζάντες διαμέτρου διπλάσιων ιντσών (16).

Η κατανομή μαζών, τα φρένα και οι αναρτήσεις των μοντέρνων σκούτερ έχουν βελτιωθεί πολύ φτάνοντας σε υψηλά – ανήκουστα στο παρελθόν – επίπεδα. Για παράδειγμα, υπάρχουν πολλά σκούτερ που φρενάρουν σε ταχύτητες πόλης (μέχρι 100 χ.α.ω.) καλύτερα ακόμα και από supersport μοτοσυκλέτες.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ