Δυνατό, όμορφο και υπερ-εξοπλισμένο
Κυβισμός: 125cc * Ιπποδύναμη: 14,6 ίπποι (11 kW) στις 8.250 rpm * Τελική: 105 km/h (πραγματική) * Βάρος: 160 kg (γεμάτο)* Τιμή: 3.445 ευρώ
Η Zontes, αφού πρώτα εδραιώθηκε στην ελληνική αγορά με όχημα το όνομα της Daytona, παρουσιάζοντας μοτοσυκλέτες 310, 350 και 125 κυβικών, αλλά και σκούτερ 310 και 350 cc, ρίχνει στη “φωτιά” της κατηγορίας των σκούτερ 125 κυβικών το M125. Kείμενο: Γρηγόρης Α. Φωτογραφίες: Οδυσσέας Σολωμού
Σαν τυπικό Zontes που είναι, το M125 ακολουθεί και αυτό την ίδια συνταγή επιτυχίας που έκανε γνωστή την κινεζική εταιρία στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Η Zontes εφάρμοσε και εφαρμόζει τέσσερα βασικά συστατικά: συμφέρουσα τιμή, καλή κατασκευή, πρωτότυπη/προσεγμένη εμφάνιση και εξοπλισμό… που περισσεύει.
Το Zontes M125 είναι ένα υπερ-μοντέρνο σκούτερ Gran Turismo, που μέσα από τις συμπαγείς διαστάσεις του καταφέρνει να πετύχει έναν ζυγισμένο συνδυασμό μεταξύ καθημερινής χρήσης σε αστικές διαδρομές, αλλά και στο ταξίδι (τηρουμένων των αναλογιών των 125 κυβικών), ενώ κινείται από έναν ισχυρό υγρόψυκτο κινητήρα.
Η εμφάνιση δεν αντιγράφει απλώς αυτήν του αξιόλογου Μ310, είναι, για την ακρίβεια… ακριβώς ίδια, ενώ αν δεν διαβάσεις το (σκόπιμα;) δυσδιάκριτο “125Μ” που έχει βάλει η Zontes πίσω από την ποδιά, ορκίζεσαι πως πρόκειται για 310.
Το Zontes Μ125 φοράει και αυτό εμφάνιση “transformers” όπως και τα προηγούμενα μοντέλα της Zontes με πάνω-κάτω προβολέα, σφηνοειδούς σχήματος δεξιά αριστερά DLR και ένα ακόμα φωτιστικό σώμα στην εισαγωγή του αέρα κάτω από τον κεντρικό προβολέα. Το τελευταίο λειτουργεί ως φως θέσης που παραμένει διαρκώς αναμμένο.
Το σκούτερ είναι καλαίσθητο παντού – από το μπροστινό φτερό, το “λιγνό” μεσαίο τμήμα και τη λεπτή ουρά, το “μυώδες” μπροστινό κομμάτι του φέρινγκ, με την επιθετική όψη θυμωμένου ρομπότ σε στυλ manga.
Πολύ καλό είναι το φινίρισμα και η συναρμογή των ποιοτικών πλαστικών.
Το “copy-paste” του Zontes M125 με τον μεγαλύτερο αδερφό του M310, δεν περιορίζεται μόνο στο κυρίως “σώμα” του σκούτερ, επεκτείνεται και στην εξάτμιση που είναι ογκώδης, όπως ακριβώς και τα καπάκια αριστερά πίσω για κινητήρα και φίλτρο αέρα.
Με το 310 μοιράζεται και το πλαίσιο, άρα μιλάμε για ένα υπέρ-ενισχυμένο σύνολο που φοράει τον μικρότερο κινητήρα των 125 κυβικών, το οποίο πλαίσιο έχει δεχθεί μικρές προσαρμογές όπως ζάντες 14 ιντσών και στους δύο τροχούς, κοντή, σπορ, φιμέ ζελατίνα και πιο μαλακές αναρτήσεις για να ταιριάζουν στο μικρότερο βάρος και τον νέο κυβισμό.
Ο κινητήρας φυσικά είναι καινούργιος και τεχνολογικά εξελιγμένος, υγρόψυκτος μονοκύλινδρος με το ψυγείο στερεωμένο στη δεξιά πλευρά του κινητήρα, με 4βάλβιδη κυλινδροκεφαλή, υψηλή αναλογία συμπίεσης 12:1 και ηλεκτρονικό ψεκασμό Bosch MSE 8.0.
Η Zontes δηλώνει υψηλή ισχύ, αλλά όχι την υψηλότερη, αφού δεν αγγίζει το όριο των 15 ίππων των διπλωμάτων Α1: 14,6 ίπποι στις 8.250 rpm με μέγιστη ροπή 12,8 Nm στις 6.500 rpm.
Με γονίδια από σκούτερ Gran Turismo, αλλά με χαμηλή ζελατίνα για να βλέπει ο αναβάτης εύκολα μπροστά του μέσα στην πόλη, με άνετη σέλα για αναβάτη και συνεπιβάτη και κινητήρα επιδόσεων, το επίπεδο του εξοπλισμού του 125 είναι ιδιαίτερα υψηλό, με αποτέλεσμα δύσκολα να τον ξεπερνούν τα αντίστοιχα του ανταγωνισμού. Κι αυτό είναι ένα μεγάλο πλεονέκτημα του Zontes.
Το Μ125 διατίθεται σε δύο μόλις χρωματισμούς, σε ένα πολύ διακριτικό μαύρο και σε μπλε ματ μεταλλικό, που είναι και το πιο εντυπωσιακό.
Στο Δρόμο
Αφού περάσεις πρώτα το πόδι σου πάνω από το ψηλό τούνελ που βρίσκεται στο κέντρο του σκούτερ, ανεβαίνεις πάνω σε μια χαμηλή σέλα, κι ένα σκούτερ (όπως και το 310) που ταιριάζει περίφημα σε χαμηλότερα αναστήματα.
Η θέση οδήγησης είναι ιδιαίτερη, αφού τοποθετεί τον αναβάτη “μέσα” στο σκούτερ, με το τιμόνι ψηλά και κοντά στον όρθιο κορμό του, μια στάση που θα δυσαρεστήσει ελαφρώς τους υψηλότερους (του 1.80m) αναβάτες.
H μεγάλη σέλα – αν και δεν έχει πολύ αφρώδες υλικό – είναι πλατιά και άνετη για αναβάτη και συνεπιβάτη, και το σκούτερ μπορεί να έχει μικρότερες διαστάσεις από ένα maxi scooter, έχει όμως μεγαλύτερες από ένα mini GT, άρα προσφέρει και μεγαλύτερη άνεση στους επιβαίνοντες.
Τα μαρσπιέ για τα πόδια είναι δύο θέσεων, χαμηλότερα και ψηλότερα, με τα επικλινή δεύτερα να προορίζονται για τα χαμηλότερα αναστήματα, λόγω της γωνίας τους.
Ο χώρος που προορίζεται για τον συνεπιβάτη είναι ικανοποιητικός, βολικά χωρισμένος από τον οδηγό με ένα σκαλοπάτι. Υπάρχει άνετο αφρώδες και αναδιπλούμενα μαρσπιέ στη σωστή θέση για στήριξη των ποδιών και συμπαγείς λαβές και στις δύο πλευρές της ουράς για στήριξη.
Ένα πολύ όμορφο όργανο και μπόλικοι διακόπτες στο τιμόνι υποδέχονται τον οδηγό, όπως και ένας ήσυχος κινητήρας χωρίς κραδασμούς.
Μακριά είναι η μετάδοση του 125 και στο άνοιγμα του γκαζιού από στάση θα αρχίσει να “τραβάει” πιο δυναμικά από τα 25 km/h περίπου και πάνω, φανερώνοντας έναν πολιτισμένο, ζωντανό κινητήρα με ευχάριστη και προοδευτική λειτουργία.
Δουλεύει καλά στις ταχύτητες που συνήθως χρησιμοποιούμε μέσα στην πόλη 40-80 km/h και καθώς ανεβάζει στροφές, το ηλεκτρονικό κοντέρ θα δείξει 115 km/h και 10.000 rpm το στροφόμετρο, πριν επέμβει (δυστυχώς) ο κόφτης και περιορίσει την τελική του Μ125. Η πραγματική τελική ήταν τα 105 km/h.
Μιας και η κατανάλωση μετρήθηκε στα 3,1 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, αυτό σημαίνει πως με το μεγάλο ντεπόζιτο των 12 λίτρων που δίνει η Zontes, η αυτονομία μπορεί να φτάσει κοντά στα 400 χιλιόμετρα!
Μέσα στην πόλη και το μποτιλιάρισμα ο 14άρης μπροστινός τροχός θα δώσει καλή ακτίνα στροφής (μεγάλο κόψιμο), ενώ οι εντυπωσιακά καλοφτιαγμένοι καθρέφτες με τα ψηλά μπράτσα δεν θα εμποδιστούν από τους αντίστοιχους των αυτοκινήτων και θα περάσουν από πάνω τους.
Η κοντή ζελατίνα ανεβοκατεβαίνει ηλεκτρικά πάνω–κάτω, αλλά όχι σε ενδιάμεσες θέσεις δίνοντας μια μικρή προστασία από τον αέρα.
Αν συγκριθεί με τα ευέλικτα Honda PCX ή Yamaha NMΑΧ, το Zontes Μ125 είναι πιο “μακρύ” σε μεταξόνιο και σαν αίσθηση, αλλά πολύ πιο αργό στις αντιδράσεις του.
To μεταξόνιό του των 1.390 mm είναι μεγαλύτερο από τα 1.315 mm του PCX ή τα 1.340 mm του NΜΑΧ, αλλά από την άλλη είναι κατά 30 κιλά βαρύτερο, πλησιάζοντας έτσι τα premium σκούτερ της κατηγορίας Forza 125 και ΧΜΑΧ 125 (τα οποία έχουν μεταξόνιο 1.505 και 1.570 mm αντίστοιχα), απέναντι στα οποία παρεμπιπτόντως δεν υπολείπεται πολύ από πλευράς ποιότητας. Αυτό εννοεί η Zontes όταν διαφημίζει το Μ125 σαν “σφήνα” που μπαίνει ανάμεσα σε κατηγορίες των 125αριών…
Μπορούμε να πούμε λοιπόν πως το Zontes M125 ανοίγει μια νέα κατηγορία σκούτερ, συνδυάζοντας στοιχεία των δύο κατηγοριών Mini GT και maxi scooter GT.
Εκεί που το Zontes M125 υπερέχει είναι στον εξοπλισμό σε σύγκριση με όλα τα 125άρια, μιας και κανένα maxi scooter δεν το πλησιάζει.
Ένας τομέας στον οποίο δέχεται κριτική το Μ125 είναι η έλλειψη traction control, σύστημα για την αναγκαιότητα του οποίου σε σκούτερ 125, 150, ακόμα και 200 cc, εμείς δεν συμφωνούμε απόλυτα – μάλλον πολυτέλεια το θεωρούμε.
Επίσης ένα ακόμα θέμα που θέλει βελτίωση είναι ο αποθηκευτικός χώρος κάτω από τη σέλα που χωράει οριακά φουλφέις κράνος συγκεκριμένων διαστάσεων (υπάρχουν και ντουλαπάκια στην ποδιά), κάνοντας την αγορά top case μονόδρομο.
Ένα σύστημα που κάνει τη χρήση του σκούτερ πιο άνετη είναι το συγκεκριμένο, εξελιγμένο keyless της Zontes, το οποίου το “μπρελόκ” είναι τόσο μικρό ώστε απαιτεί προσοχή για να μην το χάσετε σε μια τσέπη, τσαντάκι κ.λπ.
Είναι εντυπωσιακά πολλοί οι διακόπτες (οκτώ τον αριθμό) στην αριστερή πλευρά του τιμονιού, τόσοι που νιώθεις την ανάγκη να ανοίξεις το manual και να μελετήσεις, αλλά τελικά τους συνηθίζεις γρήγορα και συνειδητοποιείς ότι βρίσκονται όλοι σε σωστή θέση.
Και οι διακόπτες έχουν πολλές λεπτομέρειες που αξίζει να αναλυθούν, όπως ο πορτοκαλί οπίσθιος φωτισμός για την αναγνώρισή τους σε χαμηλό εξωτερικό φωτισμό, το κουμπί για το άνοιγμα της σέλας και το κάλυμμα που δίνει πρόσβαση στην τάπα του ρεζερβουάρ ή τη ρύθμιση της ζελατίνας με ηλεκτροκινητήρα.
Στον τομέα του κρατήματος οι τροχοί 14 ιντσών και για τους δύο άξονες του σκούτερ, πετυχαίνουν τον καλό συμβιβασμό μεταξύ της σταθερότητας των “υψηλών τροχών” και της διαχειρισιμότητας των, μικρότερης διαμέτρου, “αστικών τροχών” 12 ιντσών. Προσφέρουν ευελιξία στην πόλη και σταθερότητα στις υψηλότερες ταχύτητες, με το όλο σκούτερ να έχει γενικά άμεσες, γρήγορες αντιδράσεις στο τράβηγμα του τιμονιού και να εμφανίζει σταθερότητα παντού.
Πιρούνι μπροστά και δύο αμορτισέρ πίσω δουλεύουν καλά, αποσβαίνουν σωστά τους κραδασμούς και δεν χτυπάνε εύκολα.
Μία από τις αλλαγές που φέρνει αυτό το M125 σε σχέση με το M310 από το οποίο προέρχεται, είναι οι αναρτήσεις του που χρησιμοποιούν μπροστινό πιρούνι με καλάμια διαμέτρου 35 mm (σε σύγκριση με τα 41 mm του M310), το οποίο παρέχει διαδρομή τροχού 105 mm και ανταποκρίνεται τέλεια σε μια αρκετά σφιχτή ρύθμιση που ταυτόχρονα είναι και άνετη.
Στο πίσω μέρος χρησιμοποιείται ένα ζευγάρι αμορτισέρ με ελατήρια διπλής πυκνότητας (βλ προοδευτικής λειτουργίας) ρυθμιζόμενα σε πέντε θέσεις προφόρτισης (ως στάνταρ είναι στη δεύτερη), παρέχοντας διαδρομή 92,5 mm και ρύθμιση κάπως σκληρή, αλλά συνάμα συμβιβαστική μεταξύ ενός ή δύο ατόμων στη σέλα, έτσι ώστε να δεχθούν το επιπλέον βάρος του συνεπιβάτη.
Τα ελαστικά είναι της CST σε διαστάσεις 110/80 και 140/70 και δεν τα πήγαν καθόλου άσχημα στο στεγνό, ενώ στο βρεγμένο θέλουν λίγη προσοχή.
Φρενάροντας το Zontes Μ125, θα συνειδητοποιήσεις πως έχεις να κάνεις με ένα ζευγάρι πολύ καλών δισκόφρενων, για τον απλό λόγο ότι προέρχονται από το 310! Με διάμετρο 265 mm μπροστά και πίσω και αφού σταματούν καλά το ισχυρό 300άρι της Zontes, φαντάζεστε πόση περίσσια ισχύ εμφανίζουν εδώ, ενώ δεν υπάρχει σκούτερ άλλης μάρκας στα 125 cc με τόσο μεγάλο δίσκο πίσω. Σε αυτό προστίθεται η παρουσία ενός ABS δύο καναλιών που λειτουργεί άψογα, με τον συνηθισμένο παρεμβατικό χαρακτήρα για τον πίσω τροχό.
Το Zontes M125 θέτει έναν πήχη που είναι πολύ δύσκολο να ξεπεραστεί με τον πίνακα οργάνων, ο οποίος βασίζεται σε έγχρωμη οθόνη TFT, αντάξιο ενός σκούτερ πολύ υψηλότερου κυβισμού και τιμής.
Παρουσιάζει τις πληροφορίες σε τέσσερις διαφορετικές οθόνες (Recreation, Race, Street, Simplicity) που αλλάζουν σε αρνητικό φόντο εάν το εξωτερικό φως είναι χαμηλό. Οι πληροφορίες είναι πλήρεις.
Εκτός από το υποχρεωτικό ταχύμετρο, στροφόμετρο, θερμοκρασία και στάθμη καυσίμου, και χιλιομετρητές, η οθόνη έχει βολτόμετρο, εκτίμηση της αυτονομίας, κατανάλωση και ένδειξη της πίεσης των ελαστικών με ειδοποιήσεις για μικρότερες πιέσεις ή υπερθέρμανση των ελαστικών!
Επίσης έχει συνδεσιμότητα με το κινητό μέσω δωρεάν App για διαχείριση εισερχόμενων κλήσεων αν έχουμε ακουστικά Bluetooth και μικρόφωνο στο κράνος, αναπαραγωγή μουσικής από το κινητό και πλοήγηση Turn-by-turn.
Προσφέρει ακόμα δυνατότητες screen mirroring που μεταφέρει την οθόνη του κινητού στην οθόνη TFT, διατηρώντας τις πληροφορίες, έχοντας τη δυνατότητα να παρουσιάσει οποιαδήποτε εφαρμογή, για παράδειγμα, το Google Maps και λεπτομερείς οδηγίες προς τον προορισμό σας! Αρκεί το κινητό να είναι πάντα σε οριζόντια θέση για σωστή προβολή και η οθόνη πάντα αναμμένη.
Συμπέρασμα και αξιολόγηση
Το Zontes Μ125 δεν είναι ένα κοινό 125άρι σκούτερ, αλλά ένας “αστέρας” της κατηγορίας αρχαρίων Α1, και αν η τιμή του στα 3.445 ευρώ φανεί υψηλή, “ίδια με του PCX και του ΝΜΑΧ” έχετε βάλει λάθος αντίπαλους απέναντί του, αφού τελικά πρέπει να συγκριθεί με τα premium Honda Forza 125 και Yamaha XMAX 125.
Άρα και εδώ ταιριάζει ο χαρακτηρισμός “Σφήνα” για το Zontes M125, αφού βρίσκεται και πάλι στη μέση δύο κατηγοριών.
Κομψό, καλοφτιαγμένο, υπερ-εξοπλισμένο, γρήγορο και οικονομικό σε καύσιμο, καταφέρνει να γεφυρώσει τη χρήση μέσα στην πόλη και έξω από αυτήν στο ταξίδι – έστω και με μια ψηλότερη ζελατίνα που θα προέρχεται από το μεγάλο αδελφάκι του Μ310 – ενώ θα εντυπωσιάσει με τα φρένα και τις αναρτήσεις του που φτάνουν σε υψηλά επίπεδα απόδοσης.
Παράλληλα, η διαφορετικότητά του στο αισθητικό κομμάτι θα του δώσει ακόμα μεγαλύτερη ώθηση… για μια καλή διάκριση στη σκληρή ελληνική αγορά.
Περισσότερες πληροφορίες: zontes.gr
Λεπτομέρειες & Παρατηρήσεις
- Το σκούτερ διαθέτει On-Off διακόπτη για τα φώτα (δεν μένουν μονίμως αναμμένα) και είναι κάτι που θέλει προσοχή για να μην μείνουν σφηστά ειδικά τη νύχτα, κάτι που μπορεί να συμβεί μιας και τα DLR του είναι δυνατά και δίνουν την εντύπωση πως είναι αναμμένα τα κανονικά φώτα!
- Υπάρχουν αντίβαρα στα άκρα του τιμονιού και οι καλοφτιαγμένες μανέτες είναι ρυθμιζόμενες
- Ροζέ είναι το τζάμι του πίσω στοπ, αλλά ιδιαίτερα εντυπωσιακής εμφάνισης, με οκτώ σειρές LED
- Τα ντουλαπάκια της ποδιάς είναι δύο, το ένα κλειδώνει το άλλο δεν κλειδώνει όταν μένει κλειδωμένο το μηχανάκι. Διπλή θύρα USB QC3.0 διαθέτει το αριστερό ντουλαπάκι
- Οι βαλβίδες των ελαστικών είναι “πλάγιες” για εύκολο φουσκωμα και τα καλάμια του πιρουνιού φορούν προστατευτικές λαστιχένιες φυσούνες
- Το επαγωγικό κλειδί keyless αναγνωρίζεται από το σκούτερ όταν βρεθεί σε απόσταση 1,5 μέτρου και διαθέτει ενσωματωμένο αισθητήρα που λειτουργεί ακόμα κι αν η στάθμη μπαταρίας είναι χαμηλή
- Πολύ χρήσιμο είναι το σύστημα ελέγχου πίεσης και θερμοκρασίας ελαστικών TPMS με προειδοποίση χαμηλής πίεσης ελαστικών στην οθόνη
Θετικά σημεία
- Επιδόσεις – Αυτονομία
- Εξοπλισμός
- Φρένα – Αναρτήσεις
- Σχεδίαση
Χρειάζεται βελτίωση
- Ύψος τιμονιού
- Κόφτης τελικής
- Αποθηκευτικός χώρος
- Πλήθος διακοπτών