fbpx

Aprilia SR GT 125, Δοκιμή: Πολυχρηστικότητα

Πρόταση για άσφαλτο και χώμα

Κυβισμός: 124,6cc * Ιπποδύναμη: 15,0 ίπποι (8,3 kW) στις 8.750 rpm * Τελική: 101,6 km/h (πραγματική) * Βάρος: 144 kg * Τιμή: 3.999 ευρώ (3/2023)

Το SR GT 125 της Aprilia δεν είναι μόνο ένα σκούτερ για καθημερινές μετακινήσεις σε πόλεις – προσφέρει επίσης καλό αποθηκευτικό χώρο, άνεση και προστασία από τον αέρα για τις μετακινήσεις των επιβατών του στον ανοιχτό δρόμο, ενώ σας επιτρέπει ακόμη και να αφήνετε την άσφαλτο για να οδηγείτε σε χωματόδρομους. Κείμενο: Antonio Cuadra, Aναβάτης: Vicente Arenas, Φωτογραφίες: AC, www.moto125.cc

Ένα πραγματικό σκούτερ πολλαπλών χρήσεων με τα αθλητικά γονίδια της εταιρίας του Noale, το Aprilia SR GT 125 ακολούθησε τη μόδα των σκούτερ παντός εδάφους, μια κατηγορία που αποκτά ολοένα και περισσότερες επιλογές.

Μια από τις τελευταίες προσθήκες, λοιπόν, έρχεται από την Aprilia, που εκπροσωπεί τον όμιλο Piaggio στον οποίο ανήκει, με όνομα που περιλαμβάνει τα θρυλικά αρχικά SR των Sport-commuteR. Πρόκειται για τα σπορ μοντέλα από το Noale που είχαν κάνει το ντεμπούτο τους με ζάντες 13 ιντσών το 1992, μια εποχή που τα σκούτερ χρησιμοποιούσαν τροχούς 10 και 12 ιντσών.

Με τον ερχομό των προδιαγραφών Euro 5 και την εξαφάνιση των δίχρονων 50 cc, το Aprilia SR 50 εξαφανίστηκε το 2020, αλλά το όνομα και τη φήμη του εκμεταλλεύτηκαν κάποια άλλα μοντέλα, όπως τα Aprilia SR Motard 50/125, SR Max 300, ακόμη και το διάσημο δικύλινδρο SRV των 850 cc. Τώρα λοιπόν το ίδιο κάνει και το SR GT 125/200, που παίρνει στα χέρια του την κληρονομιά της οικογένειας.

Η σχεδίασή του έχει μια δική της προσωπικότητα, χωρίς να θυμίζει καθόλου το X-ADV της Honda που ξεκίνησε αυτή τη μόδα. Ξεχωρίζει το πόσο ψηλή είναι η ποδιά (λόγω της μεγάλης διαδρομής της μπροστινής ανάρτησής της που συνοδεύεται από τροχό 14 ιντσών) με το τριπλό φωτιστικό σώμα που χαρακτηρίζει τα σημερινά σπορ μοντέλα της Aprilia (φυσικά 100% LED).

Πάνω από τους προβολείς υπάρχει μια φιμέ ζελατίνα μεσαίου ύψους, περιοχή στην οποία βρίσκονται τα μικρά φλας LED και εκεί κοντά – πάνω από το γυμνό, σωληνωτό τιμόνι – συναντάμε τον ίδιο πίνακα οργάνων LCD, με μαύρο φόντο και λευκά γράμματα, που έχει και το Piaggio Medley.

Κατά κάποιο τρόπο το Aprilia SR GT 125, από πλευράς εμφάνισης μεταφέρει τον αέρα του νέου Aprilia Tuareg 660, του Αdventure της εταιρίας του Noale.

Στο κεντρικό τμήμα του πλαισίου του σκούτερ χρησιμοποιείται μια κεντρική εγκάρσια μπάρα/τούνελ τύπου σκούτερ Gran Turismo (εξ ου και τα αρχικά GT στο όνομά του) που κρύβει ένα ρεζερβουάρ χωρητικότητας 9 λίτρων και πίσω από τη σέλα δύο επιπέδων δημιουργεί έναν αποθηκευτικό χώρο.

Τα 25 λίτρα χωρητικότητας του είναι αρκετά για να χωρέσουν μόνο ένα φουλφέις κράνος και μερικά μικρότερα αντικείμενα πίσω του.

Η χωρητικότητα φόρτωσης συμπληρώνεται από ένα ντουλαπάκι στο επάνω αριστερό μέρος της ποδιάς που περιλαμβάνει μια υποδοχή φόρτισης USB στο εσωτερικό του. Η σχεδίαση του οπίσθιου τμήματος του σκούτερ είναι ακόμα πιο πρωτότυπη, στενή και αιχμηρή με δυο πολύ κομψά φωτιστικά σώματα.

Ο πίσω τροχός 13 ιντσών τελειώνει σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με το πίσω φως, ενώ τα αρκετά ογκώδη αμορτισέρ μεγάλης διαδρομής είναι σχεδόν κάθετα τοποθετημένα. Ένα πίσω φτερό είναι προσαρτημένο πάνω στο ψαλίδι και χρησιμεύει ως στήριγμα για την πινακίδα κυκλοφορίας, βάζοντας μια περιπετειώδη σφραγίδα στο σκούτερ.

Για τον κινητήρα του Aprilia SR GT 125 η Piaggio έχει χρησιμοποιήσει τον γνωστό κινητήρα της i-Get με υγρόψυξη και τετραβάλβιδη κεφαλή και ενσωματωμένη μίζα με γεννήτρια, ώστε να γίνει πιο συμπαγής και ελαφρύτερος και για να διαθέτει σύστημα RISS (Start &Stop).

Η μέγιστη ιπποδύναμη δηλώνεται στους 15 ίππους, αν και θα μιλήσουμε για αυτή την ισχύ λεπτομερώς αργότερα.

Όπως και με τα σκούτερ Piaggio, υπάρχει και έκδοση Sport που προσφέρεται ελαφρώς πιο ακριβά, με πιο ζωντανά χρώματα, κυρίως κόκκινο, χρυσοκίτρινο και ανοιχτό γκρι σε συνδυασμό με μαύρο, σκούρο γκρι και ανοιχτό γκρι, κόκκινες ζάντες, το «a» της Aprilia στις δυο πλευρές της ποδιάς και δίχρωμη σέλα.

Στον εξοπλισμό του περιλαμβάνεται η μονάδα Bluetooth της Aprilia Mia (προαιρετική στη στάνταρ έκδοση) που επιτρέπει τη συνδεσιμότητα με το κινητό.

Στο Δρόμο

Ανεβαίνοντας πάνω στη σέλα του Aprilia SR GT 125, το οποίο κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Piaggio στο Βιετνάμ, η πρώτη δοκιμασία που πρέπει να ξεπεράσετε είναι το πέρασμα του ποδιού πάνω από το ψηλό κεντρικό τούνελ.

Μετά θα καθίσετε στη σέλα του που απέχει από το έδαφος 799 mm, ένα οριακό ύψος που θα δυσκολεύει τους αναβάτες με ανάστημα κάτω από 1.70 να πατούν με ευκολία τα πόδια τους στο έδαφος, συνέπεια της μεγάλης διαδρομής της μπροστινής και της ανυψωμένης πίσω ανάρτησης.

Μόλις ξεκινήσει και αρχίσει να κινείται το σκούτερ, ο αναβάτης εισπράττει μια άνετη και ξεκούραστη θέση οδήγησης με μαλακή σέλα, φαρδύ και ψηλό τιμόνι σε στυλ offroad που προσφέρει μεγάλο έλεγχο στην οδήγηση κι έχει τη δυνατότητα τεντώματος των ποδιών ακουμπώντας τα πόδια στις κεκλιμένες πλατφόρμες.

Γενναιόδωρη είναι και η απόσταση από το έδαφος στα 175 mm που θα βοηθήσει το σκούτερ να ανέβει στο κράσπεδο ενός πεζοδρομίου χωρίς προβλήματα, κι αυτό ευτυχώς δεν έχει αντίκτυπο σε ένα υψηλό κέντρο βάρους που να επηρεάζει το κράτημα σε διαδρομές με στροφές.

Ο χειρισμός του σκούτερ είναι εύκολος και σε αυτό βοηθάει το βάρος, το οποίο με γεμάτο ρεζερβουάρ φτάνει τα 151,3 κιλά, ενώ το μεταξόνιο είναι κοντό στα 1.350 mm, βάζοντας το SR GT στην κατηγορία των Mini GT σκούτερ.

Με άλλα λόγια, μην παραξενευτείτε που είναι πολύ άνετο στην πόλη, επιδεικνύοντας εξαιρετική ευχρηστία.

Και ερχόμαστε στον κινητήρα: είναι ο ίδιος υδρόψυκτος i-Get με την κυλινδροκεφαλή των 4 βαλβίδων που χρησιμοποιείται επίσης από τα Piaggio Medley και Vespa GTS.

Δηλώνοντας ισχύ 15 ίππων, στην πράξη υπαινίσσεται καλές επιδόσεις, το φίλτρο αέρα όμως είναι πολύ μεγάλο για να εξασφαλίζει καλή αναπνοή.

Ο κινητήρας iGet 4v τοποθετεί το ψυγείο του στη δεξιά πλευρά του (στον διαμήκη άξονα), εξασφαλίζοντας βέλτιστη ψύξη στην πόλη. Πίσω από το ψυγείο υπάρχει ένας ανεμιστήρας που λειτουργεί διαρκώς και τραβάει καθαρό αέρα για να τον σπρώχνει μέσα στο ψυγείο.

Τη χρυσή εποχή του Euro 3, ένα σκούτερ με 15 ίππους είχε τελική ταχύτητα 120 km/h. Οι “15 ίπποι” του SR GT των προδιαγραφών Euro5 δίνουν μια τελική στο κοντέρ 111 km/h, που μειώνονται στα 101,6 πραγματικά km/h.

Το πρώτο πράγμα που σκεφτήκαμε είναι ότι ο κινητήρας μας δεν είχε στρωθεί σωστά και ότι αργότερα ίσως και να πετύχαινε καλύτερες επιδόσεις, ενώ η μεγαλύτερου κυβισμού έκδοση το SR GT 200 σίγουρα είναι προτιμότερη από πλευράς επιδόσεων.

Άλλο ένα χαρακτηριστικό του κινητήρα ήταν πως τη στιγμή που κατέγραφε τη μέγιστη ισχύ του στις 8.750 rpm στροφές, ο ψεκασμός έδειχνε να τραβάει ολοένα και λιγότερο καύσιμο και να “κρεμάει”, σταθεροποιώντας την τελική του ταχύτητα στις 9.600 rpm.

Σίγουρα έχει να κάνει με τη ρύθμιση του ψεκασμού για να περάσει προδιαγραφές Euro5, αφού μοντέλα που δηλώνουν λιγότερη ισχύ, καταγράφουν μεγαλύτερη μέγιστη ταχύτητα. Δείτε για παράδειγμα το Piaggio Medley με 102,5 km/h και το Honda SH125 των 13,1 ίππων με τελική 110,6 km/h.

Με αυτή την περιορισμένη τελική ταχύτητα, το SR GT “δεν δηλώνει χαρούμενο” στον ανοιχτό δρόμο, αν και είναι προετοιμασμένο για κάτι τέτοιο, με καλή σταθερότητα και προστασία από τη ζελατίνα μέχρι τον λαιμό του αναβάτη.

Η επιτάχυνσή του, χωρίς να είναι θεαματική, είναι αρκετή ώστε να το σπρώχνει ικανοποιητικά στις εκκινήσεις των φαναριών ακόμα και όταν το σύστημα ρελαντί RISS σβήνει τον κινητήρα.

Φυσικά, η κατανάλωση έχει συγκρατηθεί αρκετά και με οδήγηση τέρμα γκάζι παραμένει κάτω από τα 3 λίτρα, για την ακρίβεια στα 2,84 l/100 km, που θα επιτρέψει αυτονομία άνω των 300 km.

Η μπροστινή ανάρτηση δουλεύει καλά, κυρίως λόγω της επιλογής της Aprilia, με το πιρούνι να παρέχεται από την Showa.

Τα αμορτισέρ είναι κάπως σκληρά, αλλά ευτυχώς έχουν ρυθμίσεις προφόρτισης ελατηρίων προοδευτικής σκληρότητας, ενώ θα περιμέναμε μεγαλύτερη διαδρομή από τα 102 mm που προσφέρουν.

Στα φρένα χρησιμοποιούνται καλές επιλογές με διαμέτρους δίσκων 260 και 220 mm μπροστά/πίσω (κυματιστή δισκόπλακα μόνο μπροστά) με δαγκάνες και στις δύο περιπτώσεις, αιωρούμενες δύο εμβόλων.

Η ισχύς στο φρενάρισμα με προοδευτικότητα είναι περισσότερο από αρκετή, αλλά το κακό είναι πως το σύστημα συνδυασμένης πέδησης (CBS) που υπάρχει δεν επιτρέπει το γλίστρημα του πίσω τροχού (στο χώμα π.χ.), αφού η αριστερή μανέτα ενεργοποιεί ταυτόχρονα και το μπροστινό φρένο.

Τα ελαστικά είναι τα εξαιρετικά Anakee Wild Scooter που φτιάχνει η Michelin, και η σχεδίασή τους προσφέρει καλό κράτημα σε χαλαρές βόλτες στο χώμα και τη λάσπη. Φυσικά, το κράτημά τους στην άσφαλτο, ακόμα και όταν είναι βρεγμένη, δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από πολλά σπορ ελαστικά.

Το δεύτερο άτομο πάνω στο Aprilia SR GT 125 δεν θα δυσανασχετήσει, αφού του αναλογεί αρκετά καλού μεγέθους σέλα, αλλά κάπως ψηλά τοποθετημένα αναδιπλούμενα μαρσπιέ.

Λεπτομέρειες & Παρατηρήσεις

  • Ο μπροστινός τροχός είναι 14 ιντσών, μια διάσταση που χρησιμοποιείται γενικά στα σκούτερ Gran Turismo
  • Το πίσω φτερό είναι “κολλημένο” πάνω στον τροχό και είναι χαρακτηριστικό των μοτοσυκλετών cafe racer, αν και στην πραγματικότητα εφευρέθηκε από τη BMW και το μονοκύλινδρο F650 GS
  • Το κεντρικό σταντ είναι εύκολο στη χρήση για να τοποθετήσετε το σκούτερ πάνω του και παρέχει πολύ σταθερή στήριξη

  • Το πλαϊνό στάντ είναι λίγο κοντό και αναγκάζει το σκούτερ να γέρνει πολύ προς την αριστερή πλευρά, ενώ διαθέτει διακόπτη ασφαλείας
  • Μια άλλη λεπτομέρεια που κληρονομήθηκε από τα σκούτερ Gran Turismo είναι τα κεκλιμένα μαρσπιέ πάνω στην ποδιά για να χαλαρώνει τα πόδια του ο αναβάτης σε ταξίδια μεγαλύτερων αποστάσεων
  • Η ζελατίνα δεν έχει δυνατότητα προσαρμογής του ύψους της, αλλά προσφέρει καλή κάλυψη στον αναβάτη. Από την άλλη, το γεγονός ότι είναι φιμέ κόβει το οπτικό πεδίο του αναβάτη.
  • Ο σιγαστήρας (τελικό) της εξάτμισης εκπέμπει πολύ διακριτικό ήχο και έχει καλές πλαστικές προστασίες για να μην κάψουν τα πόδια τους αναβάτης και συνεπιβάτης

  • Ο αριστερός διακόπτης είναι πρόσφατα σχεδιασμένος με νέα χαρακτηριστικά
  • Στην ποδιά (αριστερά του τιμονιού) υπάρχει αποθηκευτικός χώρος που δεν κλειδώνει, ο οποίος μπορεί να χωρέσει ένα κινητό τηλέφωνο, ενώ υπάρχει και υποδοχή USB
  • Η πρόσβαση στo ρεζερβουάρ απαιτεί άνοιγμα καλύμματος πάνω στο τούνελ με το πάτημα του κεντρικού κλειδιού – μετά θα πρέπει να ξεβιδώσεις την τάπα και να βάλεις 9 λίτρα λίτρα βενζίνης που δίνουν μεγάλη αυτονομία
  • Δίπλα στην κλειδαριά βρίσκεται το ηλεκτρικό κουμπί ανοίγματος της σέλας
  • καθίσματος. Η σχεδίαση του πίσω φωτός επιτυγχάνεται καλά μέσω δύο μακριών σχεδόν παράλληλων οδηγών φώτων που τρέχουν κατά μήκος του πίσω περιγράμματος και που περιλαμβάνουν το φως των φρένων και τα πίσω φλας. Όλα είναι τεχνολογίας LED
  • Μια άλλη λεπτομέρεια της προσεγμένης ιταλικής σχεδίασης φαίνεται στο ράμφος που βρίσκεται κάτω απ’ τους προβολείς του σκούτερ, ένα χαρακτηριστικό των Adventure μοτοσυκλετών
  • Η σέλα του συνεπιβάτη είναι λίγο σκληρή και στενεύει προς το τέλος της, αλλά έχει καλές πλευρικές χειρολαβές
  • Ο αποθηκευτικός χώρος συνολικά προσφέρει όγκο 25 λίτρων, αρκετό για να χωρέσει ένα φουλφέις κράνος μπροστά, αλλά όχι και δεύτερο, ούτε έστω semi-jet

Θετικά σημεία

Χρειάζεται βελτίωση

  • Απουσία ABS

  • Τελική ταχύτητα

  • Ανυψωμένο κεντρικό τούνελ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ