Eλαφρύ, γρήγορο με καλό κράτημα
Tο Velocette Viceroy ήταν ένα βρετανικό σκούτερ της δεκαετίας του ’60 που φιλοδοξούσε να εξυπηρετεί και να προστατεύει τον αναβάτη σαν ένα συμβατικό σκούτερ, αλλά να στρίβει και να συμπεριφέρεται σαν μοτοσυκλέτα στο δρόμο. Γι’ αυτό και είχε κινητήρα μπόξερ τοποθετημένο μπροστά από τα πόδια του αναβάτη.
Οι άνθρωποι της Velocette ήθελαν να διατηρήσουν την παράδοση της εταιρίας που ήθελε τα δίτροχά της να έχουν καλό κράτημα. Άρα έπρεπε να γίνει σωστή κατανομή βάρους ακόμα και όταν το εργοστάσιο του Hall Green στο Birmingham της Μ. Βρετανίας ήθελε να φτιάξει σκούτερ.
Η Velocette ήταν μια εταιρία που ναι μεν ήταν φημισμένη αλλά ποτέ δεν έφτασε τα νούμερα και την δύναμη των Norton, BSA, Triumph. Και όταν η Velocette αποφάσισε να φτιάξει σκούτερ για να δρέψει κι αυτή κάμποσες πωλήσεις από την πίτα των πωλήσεων, το έκανε με τον δικό της ιδιαίτερο τρόπο. Καινοτομώντας και παρουσιάζοντας το Velocette Viceroy.
Ένας δικύλινδρος κινητήρας μπόξερ κρατούσε το βάρος στο σκούτερ μπροστά και χαμηλά. Επειδή οι κύλινδροι είχαν σημείο ανάφλεξης ο ένας κοντά στον άλλον, ο ήχος που έβγαινε από το Viceroy έμοιαζε να προέρχεται από μονοκύλινδρο κινητήρα. Οι δυο εξατμίσεις έβγαιναν από μπροστά για να πάνε αριστερά και πίσω, εμποδίζοντας δυστυχώς την εξαγωγή του πίσω τροχού.
O κινητήρας του Viceroy δεν ήταν καθόλου συνηθισμένος, ήταν 250 cc δικύλινδρος μπόξερ (flat twin που λένε οι Εγγλέζοι) αλλά όχι τετράχρονος όπως μας είχαν και έχουν συνηθίσει οι BMW, αλλά δίχρονος! Ένα ακόμα ενδιαφέρον ήταν ότι στην εισαγωγή του μίγματος είχε μονόδρομες βαλβίδες reed. Η εκκίνηση ήταν ηλεκτρική με μιζοδυναμό (dynastart) και γινόταν με μικρό πεντάλ-μοχλό με το πόδι. Ο boxer ήταν ένας ισχυρός κινητήρας για την εποχή του που “ωθούσε” το scooter σε ταχύτητες άνω των 110 km/h, κάνοντάς το “γρήγορο σαν 350άρι” όπως έλεγαν τότε οι μηχανόβιοι.
Τα κινούμενα μέρη του Velocette Viceroy ήταν κρυμμένα κάτω από έξι μεταλλικά κομμάτια πρεσαριστής λαμαρίνας, που δημιουργούσαν το κουστούμι του, με μια μεγάλη ζελατίνα/παρμπρίζ να είναι συνήθως τοποθετημένη πάνω από την ποδιά του. Κάτω από τη σέλα υπήρχε η μπαταρία. Ο κυβισμός του Velocette Viceroy ήταν στα 248 cc, με δυο κυλίνδρους διαστάσεων 54 x 54 mm (διαμ. Χ διαδρομή) με σαζμάν 4 σχέσεων. Ο κινητήρας απέδιδε 15 hp, κι έδινε κίνηση μέσω ενός μακριού άξονα στον συμπλέκτη και το κιβώτιο ταχυτήτων στον πίσω τροχό. Σε αντίθεση με τα μοντέρνα scooter το Viceroy είχε συμπλέκτη στο χέρι και ταχύτητες στο δεξί πόδι.
Το χαμηλό κέντρο βάρους δεν δημιουργούταν μόνο από τον αντίστοιχα τοποθετημένο κινητήρα αλλά και το ντεπόζιτο που βρισκόταν στην περιοχή του δαπέδου, ανάμεσα στα πόδια του αναβάτη. Το βρετανικό ογκώδες σκούτερ είχε 6βολτα ηλεκτρικά, τροχούς 12 ιντσών και λάστιχα 4.00 x 12″ μπροστά και πίσω. Το ντεπόζιτο χωρούσε 10 lt. Το βάρος ήταν χαμηλό (βλέπε δίχρονος, απλός κινητήρας) στα 137 kg. Η τιμή του τη δεκαετία του ’60 ήταν 198 λίρες Αγγλίας.
Το Velocette Viceroy έμεινε στην παραγωγή από το 1960 μέχρι το 1964 και το σύνολο σκούτερ που παράχθηκαν δεν ήταν πάνω από 700 (άλλες πηγές μιλούν για μόλις 300 μονάδες). Μιλάμε λοιπόν για ένα πολύ σπάνιο κομμάτι πλέον, αφού ελάχιστα υπάρχουν στον κόσμο.