Μόνο θαυμασμό μπορείς να νιώσεις
Κρυμμένο πίσω από τα αριστουργήματα της πάλαι ποτέ τσεχοσλοβάκικης σχολής μηχανολογίας, πίσω από διαμάντια της τεχνολογίας, όπως οι κινητήρες V-4 της Jawa και της CZ, υπάρχει ένα ταπεινό σκουτεράκι. Με μεγάλη ιστορία όμως... ΚΕΙΜΕΝΟ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ARPAD ZIRIG
Το Εθνικό Τεχνολογικό Μουσείο της Πράγας ιδρύθηκε το 1908, αλλά δεν θα είναι και πολλοί οι τουρίστες που πηγαίνουν στην πρωτεύουσα της Τσεχίας για να το επισκεφτούν. Ένα σοσιαλιστικού τύπου μεγαλούργημα στεγάζει πλήθος τεχνολογικών επιτευγμάτων και πρωτοποριών σε δύο τροχούς, που για να τα δεις όλα χρειάζεσαι τουλάχιστον 3 ώρες ή ίσως και παραπάνω αν επισκεφτείς και το κυλικείο του μουσείου, όπου μπορείς να δοκιμάσεις την εξαιρετική τοπική μπύρα.
Ο φίλος και δημοσιογράφος του Ούγγρικου περιοδικού “Total Car – Total Bike”, ο Arpad Zirig αποθανάτισε τον πλούτο του μουσείου σε πάνω από 200 εικόνες, κάποιες εκ των οποίων, μας αφορούν.
Το CAS SC είναι από τα σκούτερ που εμφανίστηκαν στη δεύτερη δεκαετία του προηγούμενου αιώνα και θύμιζε πατίνι με κινητήρα που φορούσε και ένα κάθισμα για να ξεκουράζεται ο χρήστης του. Παρουσιάστηκε το 1921 στην Πράγα, από την εταιρία CAS, που μεταφράζεται σε Ceska Automobilova Spolecnost και όπως θα συμφωνήσουν και οι φίλοι της Ducati φορούσε πλαίσιο χωροδικτύωμα, πολύ πριν από τις ιταλικές θρυλικές μοτοσυκλέτες.
Σφηνωμένος κάτω από το μπροστινό του τμήμα υπάρχει ένας τετράχρονος, δικύλινδρος μπόξερ, αερόψυκτος κινητήρας, 180 κυβικών που απέδιδε 1,25 ίππους μόνο και έσπρωχνε το ελαφρύ κατά τα άλλα σκουτεράκι, που ζύγιζε μόνο 48 κιλά, μέχρι την εκτυφλωτική ταχύτητα των 35 χ.α.ω. Οι ανοικτές εξατμίσεις, ποιες ανοικτές δηλαδή οι σκέτοι σωλήνες που έβγαινας από τον αυλό εξαγωγής, δεν πρέπει να ήταν και το πιο ήσυχο πράγμα της εποχής, ενώ όπως βλέπετε υπάρχει και φωτογραφία με κοπέλα να το οδηγεί. Πολύ μπροστά οι Τσέχες…
Όταν εμφανίστηκε το CAS, που ήταν δημιουργία του μηχανικού Edvard Rechziegel, το 1921 η Ευρώπη βρισκόταν στην περίοδο της ανάκαμψης μετά από έναν καταστρεπτικό Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, που άφησε πίσω του εκατομμύρια νεκρούς. Η Τσεχοσλοβακία προσπαθούσε και αυτή να ορθοποδίσει και τα σκούτερ ήταν δημοφιλή, τουλάχιστον μέχρι να αρχίσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, γιατί ο άνθρωπος όπως είναι γνωστό ένα πράγμα μαθαίνει από τα λάθη του… να τα επαναλαμβάνει.
Το πρώτο τσεχοσλοβάκικο σκούτερ ήταν αυτό λοιπόν, το CAS SC και έμεινε στην παραγωγή από το 1921 μέχρι το 1924. Δεν διέθετε αναρτήσεις, ήταν ζυγισμένο και ισοροπημένο, μιας και ο κινητήρας ήταν χαμηλά και μπροστά και δεν θα ήταν καθόλου άστοχο να λέγαμε ότι από αυτή τη διάταξη μπορεί να πήρε την έμπνευση και – 40 χρόνια μετά – το σκούτερ της Honda, το Μ80, το οποίο και αυτό διέθετε κινητήρα μπόξερ, τοποθετημένο μάλιστα στην ίδια περιοχή, δηλαδή πίσω από τον μπροστινό τροχό.
Πηγή και φωτογραφίες: Árpád Zirig / Totalbike.hu
Η διεύθυνση του μουσείου: Národní Muzeum Technické, Kostelní 42, 170 78 Praha 7, Ώρες λειτουργίας : Δευτέρα κλειστά, Τρίτη-Παρασκευή 9.00 -17.30, Σάββατο και Κυριακή: 10.00 – 18.00