Φρεσκάροντας την “ελευθερία”
O παραπάνω τίτλος θα μπορούσε να είναι ερώτηση, αφού αν και δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα επίσημα η ανανέωση του Liberty (μτφ. Ελευθερία). Από την άλλη όλα δείχνουν και συνηγορούν ότι έτσι πρέπει να γίνει και μάλιστα σύντομα, μέσα στο 2013.
Τα Liberty αποτελούν εμβληματικά σκούτερ για την Piaggio, αφού εύκολα θα μπορούσαν να θεωρηθούν “αειθαλή” (ή για τους κακόγλωσσους “οι γριούλες”) της γκάμας της μεγάλης εταιρίας. Ήδη μετρούν σχεδόν 16 χρόνια ζωής στην αγορά, αφού ξεκίνησαν την καριέρα τους το 1997. Δέχθηκαν την πρώτη τους αισθητική αλλαγή το 2004 και μετά το 2009. Άρα από το τελευταίο τους φρεσκάρισμα έχουν περάσει σχεδόν 4 χρόνια. Αρκετός καιρός αν θέλεις να διατηρηθείς στην κατηγορία σου με αξιώσεις.
Ποια είναι όμως αυτή η κατηγορία scooter, που έχει τόση σημασία όχι μόνο για την Piaggio, αλλά και για όλες τις μητροπόλεις της Ευρώπης. Είναι η κατηγορία του άστεως, της πόλης, της πυκνής κίνησης και της καθημερινής μετακίνησης, που δεν θέλει τίποτε παραπάνω από 125, 150 ή το πολύ 200 κυβικά για να μεταφέρει τον μοντέρνο άνθρωπο στη δουλειά του.
Η κατηγορία σκούτερ που εμπίπτουν τα Liberty είναι αυτή των μεγάλων τροχών (16άρης μπροστινός και 14άρης πίσω) και του επίπεδου δαπέδου. Οι μεγάλοι τροχοί φροντίζουν τις λακκούβες και τους παλιούς, παμπάλαιους μερικές φορές, δρόμους της Ευρώπης. Το, χωρίς εμπόδια, δάπεδο αφήνει τα πόδια του αναβάτη ξεκούραστα και του επιτρέπει το άνετο πέρασμα του ποδιού στο ανεβο-κατέβασμα από το σκούτερ. Επίσης του δίνει τη δυνατότητα να μεταφέρει μια παραπάνω τσάντα με μικροπράγματα ανάμεσα στα πόδια του. Η κατηγορία αυτή είναι ίσως (μαζί με την αντίστοιχη των 300cc) η πιο σημαντική για τις ευρωπαϊκές αγορές.
Κινητήρες των Liberty με 125, 150 και 200cc ήταν και είναι οι γνωστοί 2βάλβιδοι συνήθως, αερόψυκτοι που ακούνε στο κωδικό όνομα LEADER, με βασικό χαρακτηριστικό τους την ήπια απόδοση. Από τότε μέχρι σήμερα οι LEADER έχουν κινήσει, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπων, οπότε λογικά έρχεται και η ώρα που θα αφήσουν τον εξελιγμένο απόγονό να τους αντικαταστήσει. Ο “απόγονος” κινητήρας δεν είναι άλλος από τον νέο, εξελιγμένο σε πολλούς τομείς – αερόψυκτο και πάλι – αλλά 3βάλβιδο πλέον, αυτόν που είδαμε δηλαδή για πρώτη φορά στη Vespa LX/S 3V και στο Fly 125 3V αργότερα.
Το αν στον οπίσθιο τροχό το νέο Liberty θα έχει δισκόφρενο ή ταμπούρο είναι κάτι που μένει να δούμε, αφού η Piaggio μάλλον δεν έχει αποφασίσει ακόμα στο άν θα πρέπει να περάσει στην εποχή που οι πίσω τροχοί θα φορούν μόνο δισκόφρενα. Η εταιρία φαίνεται να διχάζεται επί του θέματος, αφού στην νέα 3βάλβιδη Vespa LX/S τοποθέτησε μηχανικά κινούμενο ταμπούρο, ενώ στο νέο 3βάλβιδο Fly προτιμήθηκε… το δισκόφρενο.
Όσο δε για την εμφάνιση του νέου Liberty και πάλι υπάρχουν δύο δρόμοι. Ο ένας είναι ο οικονομικός, συμβατικός που είδαμε στη νέα Vespa LX/S η οποία διατήρησε τις γνωστές γραμμές της, αλλάζοντας μόνο τον κινητήρα σε 3βάλβιδο και ο άλλος δρόμος είναι της πλήρους ανανέωσης (ολοκαίνουργιο μοντέλο δηλαδή) που ακολουθήθηκε και πάλι στην περίπτωση του Fly 125 3V.
Ιδού λοιπόν το Liberty… ιδού και το πήδημα…