Αποσύρθηκαν… αθόρυβα
Άλλοτε ισχυρή στην κατηγορία των maxi scooter μεγάλου κυβισμού, τώρα υποχωρεί, αποσύροντας τα μοντέλα της από την παραγωγή. H Piaggio η οποία τη δεκαετία του 2000 στεκόταν ψηλά στην αγορά και την κατηγορία των σκούτερ Grand Turismo με τα πετυχημένα Χ9, σταμάτησε την παραγωγή των τελευταίων εκπροσώπων της, Χ10 125, 350 και 500 κυβικών. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος
Χωρίς να έχει γίνει ευρύτερα γνωστή η επίσημη ανακοίνωση τα Piaggio X10, 125, 350 και 500 κυβικών έχουν αποσυρθεί από τις ευρωπαϊκές αγορές, μιας και η παραγωγή τους έχει σταματήσει εδώ και μήνες από το εργοστάσιο.
Από τις κυριώτερες ευρωπαϊκές αγορές μόνο η ελληνική και η πορτογαλική έχουν διατηρήσει τα Χ10 350, 500. Στη Γαλλία, την Ιταλία, τη Γερμανία, Μ. Βρετανία, Ισπανία, Αυστρία, Ολλανδία, Σουηδία τα Χ10 είναι άφαντα.
Η Γαλλία, θυμηθείτε, είναι η μεγαλύτερη αγορά GT – maxi scooter, κι αξίζει να ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά για το τι έχει συμβεί εκεί.
Ήταν ο έντονος ανταγωνισμός; Ήταν o πόλεμος των τιμών, οι επιδόσεις οι τεχνικές λεπτομέρειες, η εμφάνιση, που οδήγησαν τη μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρία να φύγει από μια σημαντική και δημοφιλή κατηγορία; “Όλα τα παραπάνω έπαιξαν ρόλο”, λέει ο εμπορικός διευθυντής της Piaggio Γαλλίας, Jean-Charles de Saint-Pastou.
Είχαν περάσει ήδη τέσσερα χρόνια από τη μέρα που παρουσιάστηκαν τα Χ10 και οι πωλήσεις τους στη Γαλλία (αλλά και τις υπόλοιπες αγορές) μειώνονταν διαρκώς.
Ήταν 2012 όταν η Piaggio λανσάριζε τις ναυαρχίδες του στόλου των Grand Turismo maxi scooter της και δημιούργησε τα X10, τα οποία αντικατέστησαν την οικογένεια XΕvo (που με τη σειρά τους είχαν αντικαταστήσει τα πετυχημένα και στην Ελλάδα Χ9), με κυβισμούς 125, 350 και 500cc.
Με design μοναδικό, κάπως ογκώδες με χαμηλό συνολικό ύψος, ρέουσες γραμμές, αλλά τελικά τόσο ιδιότροπο που δεν έκανε τον κόσμο να το προτιμήσει.
Τα Piaggio X10 ήταν αξιόλογα σκούτερ, ιδιαίτερα το 350 που είχαμε οδηγήσει και στην Ελλάδα (πατήστε εδώ) και με τέτοια κληρονομιά-όνομα-δίκτυο, θεωρητικά θα έπαιρναν ένα καλό μερίδιο της αγοράς.
Οι τιμές των Χ10 ήταν υψηλές και για τους τρεις κυβισμούς, ακόμα και για τους Ευρωπαίους που έχουν συνηθίσει να αγοράζουν ποιοτικά και ακριβά 125άρια (λόγω νομοθεσίας που επιτρέπει την οδήγησή τους με δίπλωμα αυτοκινήτου) το Piaggio X10 125 για παράδειγμα είχε μέση τιμή κοντά στις 4,5 χιλιάδες ευρώ. Στην Ελλάδα η ακριβή του έκδοση Executive έφτανε τις 5.180 ευρώ.
Για να πάρουμε μια ιδέα της πτώσης στις πωλήσεις θα δούμε την κατηγορία των 125 που είναι πολύ ισχυρά στη γαλλική αγορά, όπου τo Piaggio X10 125 ξεκίνησε με 1.300 μονάδες το ’12, το ’13 πουλήθηκαν 1.100, το ’14 756 και το 2015 μόλις 386 μονάδες.
Αντίστοιχα το παλαιότερο μοντέλο το XΕvo 125 – που υπήρχε στη γκάμα της εταιρίας παράλληλα – πουλούσε στη Γαλλία διαρκώς τα διπλάσια και τριπλάσια κομμάτια από το Χ10 125.
Το ίδιο ίσχυσε και στην περίπτωση του Χ10 500, που δεν κατάφερε να μπει στη λίστα με τα πιο καλοπουλημένα μεγάλα σκούτερ της Γαλλίας… σε μια αγορά που φανταστείτε ότι απορρόφησε το 2016 4.000 Yamaha TMAX 530 και ακόμα και το ακριβότερο -και όχι ιδιαίτερα ευπώλητο ανά τον κόσμο- Suzuki Burgman 650 πούλησε 800 κομμάτια.
Μαζί με την οικογένεια των Piaggio X10 έπαψε να παράγεται και το Xevo από τις αρχές της χρονιάς, με την επίσημη ανακοίνωση του εργοστασίου να μιλάει για τη δυσκολία να αποκτήσουν μοντέλα τις προδιαγραφές Euro4.
Η ανακοίνωση αυτή μάλιστα είχε ξεσηκώσει τα εργατικά συνδικάτα της Piaggio, που μιλούσαν για απαξίωση του εργοστασίου της Pontedera στην Ιταλία (που είναι το πρώτο και σημαντικότερο της) και μεταφορά επενδύσεων και πόρων σε άλλες χώρες, υπαινισσόμενοι τα εργοστάσια του ομίλου στην Ασία. Την πολιτική στροφής της Piaggio προς τις Ασιατικές αγορές ήταν κάτι που είχε ανακοινωθεί ήδη από το 2011 για να λέμε του στραβού το δίκιο (διαβάστε εδώ).
Ο εκπρόσωπος των εργατών Cobas Sandro Giacomelli δήλωσε ότι “Αυτό που συμβαίνει στην Piaggio δεν είναι μια άσχημη διαδοχή γεγονότων, αλλά μια σειρά από επιλογές της μητρικής εταιρείας”.