Μια πατέντα… εναλλακτική
Μπορεί να μοιάζει με αψυχολόγητη κίνηση το να πατεντάρει η Piaggio μια ανάρτηση που έχει τις ρίζες της στα τέλη του 18ου αιώνα, από την άλλη, όμως … ποτέ δεν ξέρεις. Ίσως οι μηχανικοί της να γνωρίζουν κάτι που εμάς μας διαφεύγει…
Το πατεντάρισμα αυτής της μονόμπρατσης ανάρτησης με υστερούντα βραχίονα και ένα αμορτισέρ (αλά Vespa) δεν αποκλείεται να έγινε από την Piaggio και για λόγους κύρους και αναγνωρισιμότητας, ώστε να κατέχει στο εξής τα δικαιώματα μιας εμβληματικής της διάταξης.
Οι πατέντες κατατέθηκαν στις ΗΠΑ. Αυτό το σύστημα ανάρτησης επινοήθηκε για πρώτη φορά από τον Σκωτσέζο φυσικό James Watt, ο οποίος, ναι… είναι ο ίδιος κύριος με εκείνον που χάρισε το όνομά του στην τιμή “kW” (κιλοβάτ), για τη μέτρηση της ιπποδύναμης!
Ο James Watt, πέρα από τη δημιουργία της μονάδας μέτρησης ιπποδύναμης, ασχολείτο με μηχανές ατμού, αλλά εκτός των άλλων δημιούργησε και μια ανάρτηση τροχού, το σύστημα ανάρτησης με τύπο σύνδεσης Watt, όπως ονομάστηκε, διακόσια πενήντα περίπου χρόνια πριν…
Η διαφορά της ανάρτησης του Watt έναντι των παραδοσιακών τηλεσκοπικών πιρουνιών είναι ότι το σύστημα αυτό επιτρέπει μικρότερη πλευρική κίνηση του άξονα στον οποίο είναι προσαρτημένος.
Θεωρητικά, αυτό δημιουργεί ένα μπροστινό με διαφορετική, ελαφρύτερη αίσθηση, κίνηση και αντιδράσεις του τροχού, μεγαλύτερο “κόψιμο” του τιμονιού, που επιτρέπει την πιο εύκολη αφαίρεση του τροχού, ταυτόχρονα, όμως, εμφανίζει ένα “πάγωμα” της κίνησης του αμορτισέρ – κατά το φρενάρισμα – κάτι που λειτουργεί σαν μηχανικό σύστημα αντιβύθισης της ανάρτησης, ενώ χάνεται σε αυτή την περίπτωση η αίσθηση του τροχού και δυσχεραίνεται η πρόσφυση του ελαστικού με την άσφαλτο.
Ένα ακόμα από τα μειονεκτήματα έναντι του τηλεσκοπικού πιρουνιού, είναι ότι ο υστερούντας βραχίονας Watt προσφέρει μικρότερη διαδρομή ανάρτησης, άρα και λιγότερη άνεση στον αναβάτη, ειδικά στις μεγαλύτερες ανωμαλίες του δρόμου.
Από την άλλη, το σύστημα είναι ελαφρύτερο και οικονομικότερο σαν κατασκευή, τη στιγμή που το αμορτισέρ βρίσκεται πάνω στον τροχό.
Ενδιαφέρον έχει πάντως η ιστορική “δικαιολογία” που δίνει εδώ και δεκαετίες η Piaggio για την υιοθέτηση αυτού του συστήματος ανάρτησης στους μπροστινούς τροχούς των Vespa, λέγοντας ότι προέρχεται από τις αεροναυπηγικές δραστηριότητες της εταιρίας μέχρι το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, και συγκεκριμένα από ανάρτηση τροχού αεροπλάνου…