Φουλ επίθεση… για την οικονομία
Συνήθως είναι οι δυνατοί και μεγάλοι κινητήρες αυτοί που προβάλλονται περισσότερο από τα παραδοσιακά ή ηλεκτρονικά περιοδικά. Σπάνια παρουσιάζονται οι απλοί, μικροί κινητήρες, “καθημερινής” χρήσης που σαν σκοπό έχουν την οικονομική μετακίνηση και όχι τις απόλυτες επιδόσεις.
Στο υποθετικό ερώτημα για το ποιοι είναι οι πιο σημαντικοί, θα απαντήσουμε ότι μάλλον οι “καθημερινοί”, αφού κουβαλούν πάνω στις πλάτες τους πολύ περισσότερο κόσμο, ανά τον πλανήτη, απ’ ότι οι ακριβότεροι κινητήρες επιδόσεων (χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια, ότι δεν χρειαζόμαστε και τους δεύτερους…).
Ο νέος 3βάλβιδος κινητήρας 125/150 3V είναι ο δεύτερος που παρουσιάζεται για τη νέα σεζόν, μετά από αυτόν του Beverly 350 Sport Touring, αποτελώντας τη νέα γενιά κινητήρων σκούτερ της Piaggio που είναι καθαρότεροι, πιο αποτελεσματικοί και ελαφρύτεροι.
Η πρώτη αναφορά στον καινούργιο κινητήρα της Piaggio στη σημαντική κατηγορία των 125/150 κυβικών, έγινε στο Σαλόνι του Μιλάνο τον περασμένο Νοέμβριο και αφορούσε στην concept Vespa 946, για την οποία η Piaggio ανακοίνωσε ότι θα χρησιμοποιούσε τον νέο κινητήρα. Αργότερα στην έκθεση Auto Expo (στο Νέο Δελχί της Ινδίας), η Piaggio παρουσίασε τη νέα – ινδικής κατασκευής – Vespa LX 125, με τον νέο κινητήρα. Έτσι νομίσαμε τουλάχιστον στην αρχή, αφού αργότερα συνειδητοποιήσαμε ότι ο “ινδικός” κινητήρας μπορεί να ήταν και αυτός 3βάλβιδος, αλλά ουδεμία σχέση είχε με τον “ιταλικό”. Άλλη αγορά η ινδική, άλλες απαιτήσεις, άλλες προδιαγραφές και κατασκευή, ενώ ο ινδικός 3βάλβιδος διαθέτει και μανιβέλα για την εκκίνησή του.
Η τρίτη φορά που εθεάθη ο νέος 3βάλβιδος κινητήρας ήταν στα εγκαίνια του εργοστασίου στο Βιετνάμ, πάνω σε ένα Piaggio Fly 125, το οποίο βρισκόταν στημένο πίσω από τον πρόεδρο της εταιρίας Roberto Collanino κατά την ομιλία του.
Το πιθανότερο είναι ο 125/150 3V να αντικαταστήσει τον παλαιότερο, γνωστό 2βάλβιδο που συναντάμε στα Liberty, Fly, Zip, Typhoon, Vespa LX κ.λπ. και να τον δούμε να κινεί και τα νέα μοντέλα του 2012, τα Aprilia SR 125 Motard και Derbi Variant Sport.
Ο νέος κινητήρας 125/150 3V παρέμενε αερόψυκτος με φτερωτή (βεβιασμένη ψύξη), ο οποίος σύμφωνα με την Piaggio καταναλώνει 1 μόλις λίτρο για 60 χιλιόμετρα, κάτι που δίνει κατανάλωση 1,66 λίτρου βενζίνης για 100 χιλιόμετρα! Δύο βαλβίδες υπάρχουν στην εισαγωγή και η τρίτη προορίζεται για την εξαγωγή των καυσαερίων.
Με αυτή τη διάταξη βελτιώνεται ο στροβιλισμός του καύσιμου και η πλήρωση του θαλάμου καύσης, αυξάνεται η συμπίεση, το μπουζί τοποθετείται σε κεντρικό σημείο βελτιώνοντας την ανάφλεξη, ενώ βελτιώνεται και η ψύξη των εσωτερικών εξαρτημάτων της κεφαλής.
Συνολικά ο ξανασχεδιασμένος κινητήρας έχει μειώσει σε μεγάλο βαθμό τις εσωτερικές τριβές των μηχανικών του μερών, με τη χρήση ρουλεμάν, βελτιώνοντας την κατανάλωση, αφού οι απώλειες λόγω τριβής και θερμοκρασίας είναι μικρότερες. Η κίνηση των βαλβίδων γίνεται με κοκοράκια, που διαθέτουν ρουλεμάν στα άκρα τους (στην επαφή με τα έκκεντρα του εκκεντροφόρου) για να μειώνεται η τριβή, ενώ η ροή του αέρα που ψύχει τον κύλινδρο είναι βελτιωμένη. Σε ρουλεμάν εδράζεται και ο μονός εκκεντροφόρος.
Το σύστημα ψεκασμού είναι εξελιγμένο για να προσφέρει περισσότερη ισχύ και βελτιωμένη ελαστικότητα και διαθέτει αυτόματο ρελαντί και αισθητήρα λάμδα. Ο τρισδιάστατος χάρτης του αβάνς και ο ψεκασμός ελέγχονται από μιας νέας γενιάς κεντρική μονάδα. Μαζί με τον τριοδικό καταλύτη ο κινητήρας πληροί τις προδιαγραφές Euro 3 και είναι έτοιμος και για τις νέες αυστηρότερες προδιαγραφές όσον αφορά στους ρύπους των καυσαερίων.
Οι επιδόσεις που έχουν ανακοινωθεί από την Piaggio είναι μετρημένες στον στρόφαλο. Για τον κινητήρα των 125 κυβικών η ιπποδύναμη είναι 11,83 ίπποι στις 8.250 σ.α.λ και ροπή 10.4 kgm στις 7.000 σ.α.λ. Για τον 150άρη η ιπποδύναμη είναι 13,1 ίπποι στις 8.000, με την μέγιστη ροπή να φτάνει τα 1,28 kgm στις 6.500 σ.α.λ, τοποθετώντας έτσι τον νέο 125/150 3V, στην κορυφή των επιδόσεων σε σχέση με τον ανταγωνισμό.