fbpx
Kymco Downtown 350

PEUGEOT: 120 χρόνια σε δύο τροχούς

 Το θρυλικό λιοντάρι της Peugeot έγινε 120 ετών!

Η γαλλική εταιρία δεν είναι χθεσινή, ακριβώς το αντίθετο συμβαίνει, αφού έχει την τιμή να είναι η αρχαιότερη εν ζωή εταιρία μοτοσυκλετών και σκούτερ στον κόσμο, με 120 χρόνια ιστορίας και εμπειρίας.

Όπως και στην περίπτωση πολλών άλλων κατασκευαστών μοτοσυκλετών, η καταγωγή της μάρκας σχετίζεται με άλλα προϊόντα που δεν είχαν καμία σχέση με τη βιομηχανία των δύο τροχών.


Στην περίπτωση της Peugeot, πρέπει να γυρίσουμε πίσω στις αρχές του 19ου αιώνα, όταν ο Jean-Jaques Peugeot εγκαταστάθηκε κοντά στη γαλλική πόλη Doubs για να ξεκινήσει την παραγωγή μύλων άλεσης καφέ και πιπεριού.

Τα παιδιά του, Jean-Pierre και Jean-Georges Peugeot, συνέχισαν την οικογενειακή επιχείρηση και ήταν τα εγγόνια του ιδρυτή της εταιρίας αυτά που αποφάσισαν να εγκαταστήσουν ένα χυτήριο μετάλλου κοντά στο Sochauxy, δημιουργώντας την εταιρία Peugeot Frères.

Το 1810 διαφοροποίησαν την παραγωγή τους με την κατασκευή μεταλλικών εξαρτημάτων και η εμπορική επιτυχία τους οδήγησε να χτίσουν το εργοστάσιο στο Valentigney, κοντά στα σύνορα με την Ελβετία, όπου ακόμα και σήμερα φτιάχνονται μοντέλα της Peugeot και πιο συγκεκριμένα τα τρίτροχα Peugeot Metropolis!

Μετά το θάνατο του ενός εκ των δύο εγγονών (του Jean-Pierre Junior, το 1852), είναι οι γιοι του, Jules και Émile, οι οποίοι αναλαμβάνουν την εμπορική επέκταση της οικογενειακής επιχείρησης. Και θα είναι ο γιος του Émile, ο Armand Peugeot,  αυτός που θα ξεκινήσει την κατασκευή μοτοσυκλετών και αυτοκινήτων.


Απόφοιτος της Σχολής Μηχανικών του Παρισιού, με μεταπτυχιακό στο
Leeds της Αγγλίας, ο Armand συνειδητοποίησε γρήγορα ότι το μέλλον βρισκόταν στην αυτοκίνηση και τις μοτοσυκλέτες.

Το 1886 η Peugeot ξεκίνησε την κατασκευή δίτροχων και τρίτροχων ποδηλάτων, και το 1889, με τη συνεργασία του μηχανικού Léon Serpollet, παρουσίασε ένα τρίκυκλο με κινητήρα ατμού στην έκθεση Universal Exposition στο Παρίσι.

Αυτό το τρίκυκλο, με έναν μονοκύλινδρο κινητήρα Dion-Bouton 239,5 cc εγκάρσια τοποθετημένο πάνω στον πίσω τροχό με ισχύ 1,4 ίππων, είναι η πρώτη μοτοσυκλέτα της Peugeot και ο πρόδρομος όλων όσων ακολούθησαν.

Μερικά χρόνια αργότερα η Peugeot είχε ήδη ξεκινήσει την παραγωγή αυτοκινήτων με κινητήρες Daimler, και το 1898 ο Armand δημιούργησε τη δική του εταιρεία: Société Anonyme des Automobiles & Cycles Peugeot.

Δύο χρόνια χρόνια μετά, το 1901, η Peugeot παρουσίασε μια μοτοσυκλέτα με ελβετικό μονοκύλινδρο κινητήρα ZL με κυβισμό 198 cc (1,5 ίππων) στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού. Λίγο αργότερα παρουσίασε μια δεύτερη έκδοση πέντε ίππων με τον κινητήρα εγκατεστημένο μέσα στο πλαίσιο.


Από το 1901 έως το 1934, παρουσιάστηκαν 61 μοντέλα μοτοσυκλετών με κυβισμούς από 100 cc. μέχρι 745 cc (!) τα οποία πέτυχαν σπουδαία ορόσημα στην ιστορία, όπως για παράδειγμα νίκη στον πρώτο κιόλας αγώνα Tourist Trophy του Isle of Man, το 1907!

Επίσης η εταιρία επικράτησε στο Grand Prix των Εθνών του 1923 (ο πρόδρομος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ταχύτητας) αλλά και πέτυχε εννέα παγκόσμια ρεκόρ τα οποία έσπασε η Peugeot P515 1934, συμπεριλαμβανομένων των 3.000 χιλιομέτρων που διανύθηκαν με μέση ωριαία ταχύτητα 118 km/h.

Η Peugeot σημείωσε επίσης νίκες το 1952 στο Bol d Ór και στο Le Mans με τη μοτοσυκλέτα Peugeot P176.

Καθώς ο ανταγωνισμός μαινόταν και τα σκούτερ γίνονταν ολοένα και δημοφιλέστερα μετά τον Β’ Παγκ. Πόλεμο, η Peugeot αποφάσισε  να επενδύσει έστω και καθυστερημένα στο χώρο (αλλά και σε μικρότερους κινητήρες μοτοποδηλάτων και μικρών μοτοσυκλετών).

Το 1953 κατασκευάστηκε από τη γαλλική εταιρία το πρώτο σκούτερ: το S55 που αντικαταστάθηκε αργότερα από το S57 και διέθετε μια πολύ ξεχωριστή αισθητική, εμπνευσμένη από τον τετράτροχο αδελφό του, το Peugeot 203.


Κατά τη διάρκεια αυτών των ετών, η Peugeot έγινε ο μεγαλύτερος γαλλικός κατασκευαστής μοτοσυκλετών, εξαγοράζοντας πολλές τοπικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των γνωστών τότε Terrot και René Gillet.
Το 1974 ήταν μια σημαντική χρονιά για την Peugeot, αφού με τα μοτοποδήλατα P103 και P104 έσπασε το ρεκόρ πωλήσεων στην αγορά μοτοποδηλάτων 50 cc  – μια κατηγορία στην οποία η Peugeot ήταν πρωτοπόρος από το 1949, με πωλήσεις τουλάχιστον 550.000 μονάδων!

Το θρυλικό μοτοποδήλατο 103 με μισό εκατομμύριο πωλήσεις


Μια άλλη ημερομηνία που πρέπει να υπογραμμιστεί είναι το 1982, όταν η μόδα σκούτερ επιστρέφει και η γαλλική μάρκα δημιουργεί τη σειρά SC/SX,  τα πρώτα δηλαδή σκούτερ με πλαστικό κουστούμι.


Το 1987, η Peugeot αποφάσισε να χωρίσει την παραγωγή ποδηλάτων και μοτοσυκλετών σε δύο τμήματα, οπότε η επιχείρηση μοτοσυκλετών ονομάστηκε Peugeot Motorcycles.
Το 2015, ο όμιλος PSA πούλησε το 51% των Peugeot Scooters στην ινδική κατασκευάστρια εταιρία Mahindra, ενώ λίγα χρόνια αργότερα (στο τέλος του 2019) πούλησε σε αυτήν και το υπόλοιπο 49%.

Εκατόν είκοσι χρόνια λοιπόν για μια ιστορική εταιρία που κατασκεύασε τα πάντα (ποδήλατα, μοτοσυκλέτες, μοτοποδήλατα, αυτοκίνητα)  και η οποία συνεχίζει μέχρι σήμερα με μια μεγάλη γκάμα σκούτερ και προετοιμάζεται για το μέλλον με επενδύσεις και νέα μοντέλα.

Ορόσημα της Peugeot στο χώρο των σκούτερ

1953: Το πρώτο σκούτερ, 4-S57. Το 1953, η Peugeot ξεκίνησε την παραγωγή σκούτερ με τη σειρά S55 και, το 1955, με το S57. Η σχεδίαση ήταν εμπνευσμένη από τον τετρακίνητο αδελφό τους, το 203.


1983: Τα SC και SX ήταν τα πρώτα σκούτερ με πλαστικό κουστούμι, φέρνοντας μια νέα τάση σχεδίασης στην Ευρώπη.


1990: Η οικογένεια των Peugeot SV πέτυχε τις καλύτερες πωλήσεις στη γαλλική αγορά για αρκετά συνεχόμενα χρόνια.
1996: Scoot’Elec: Το πρώτο ηλεκτρικό σκούτερ παραγωγής ήταν το Peugeot Scoot’Elec, με μπαταρίες νικελίου-καδμίου, αρκετά προχωρημένο για την εποχή του.
1997: Το Speedfight 50 με μονόμπρατση μπροστινή ανάρτηση ήταν ένα εξελιγμένο σπορ σκούτερ που κατάφερε να πουλήσει πάνω από μισό εκατομμύριο μονάδες.


1998: Έρχεται το Elyseo, με τολμηρή σχεδίαση εμπνευσμένη από τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αυτό το μοντέλο κατάφερε να γίνει σκούτερ της χρονιάς το 1998.
2001: Το πρώτο σκούτερ της Peugeot με τροχούς μεγάλης διαμέτρου, το
Looxor 125, που κυκλοφόρησε από το 2001 έως το 2006.
2002: Το Elystar που κυκλοφόρησε στην αγορά το 2002 και ήταν το πρώτο σκούτερ με σύστημα πέδησης ABS.


2003: Η χρονιά του Jet Force. Αυτό το σκούτερ κυκλοφόρησε από το 2003 έως το 2008 και ήταν ένα από τα πιο σπορ μοντέλα στην αγορά.
2006: Το Satelis 125 ήταν ένα εξελιγμένο και κομψό μοντέλο για την εποχή του.
2012: Μετά το Scoot’Elec του 1996 έρχεται το e-Vivacity, το δεύτερο ηλεκτρικό σκούτερ παραγωγής της Peugeot με αυτονομία 65 km.


2013: Το ’13 είναι η χρονιά του Metropolis: Το τρίτροχο Peugeot διέθετε και διαθέτει – αφού μένει εξελισσόμενο μέχρι σήμερα στην παραγωγή – πολυτελή εξοπλισμό και μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους.
2014: Έρχονται τα νεο-ρετρό σχεδιασμού Django, εμπνευσμένα από το θρυλικό S57, σε διάφορες εκδόσεις.

2015: Η ινδική Mahindra αγοράζει το 51% της Peugeot Motorcycles

2015: Παρουσιάζεται το νέο Speedfight

2017: Λανσάρεται το νέο Metropolis, το Belville και το ηλεκτρικό Peugeot 2.0 E-Power

2019: Έρχεται στην παραγωγή το maxi scooter Pulsion

Και η ιστορία συνεχίζεται…

X