ΗΠΑ, 2017: Η διήθηση επεκτείνεται

Ολοένα και περισσότεροι πείθονται

Αυξάνονται οι πολιτείες των ΗΠΑ που προχωρούν προς τη νομιμοποίηση της διήθησης μοτοσυκλετών. Κι αυτό το θέμα μας αφορά σε μεγάλο βαθμό.

Για τους νεότερους αναβάτες που μας διαβάζουν εξηγούμε: “διήθηση” (filtering ή lane splitting, lane sharing στα Αγγλικά) ονομάζεται η κίνηση ενός δίτροχου, σκούτερ, μοτοσυκλέτας, μοτοποδήλατου, κ.λπ στον διάδρομο που δημιουργείται ανάμεσα σε λωρίδες κινούμενων ή σταματημένων (μποτιλιαρισμένων) αυτοκινήτων. Συναντάται συνήθως στα κέντρα πόλεων, σε αστικές περιοχές και διευκολύνει στην πραγματικότητα όλη την κίνηση των δρόμων.

Αν εμείς οι σκουτερίστες και μοτοσυκλετιστές δεν κάναμε διηθήσεις και παραμέναμε πίσω από τα αυτοκίνητα είτε κινούμενοι, είτε σταματημένοι όπως ορίζει ο νόμος, το κυκλοφοριακό πρόβλημα θα αυξανόταν σε δυσθεώρητο βαθμό.

Πόσο πολύ θα επιβαρυνόταν η κίνηση στους δρόμους; Αν υποθέσουμε ότι στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας κυκλοφορούν καθημερινά – με πρόχειρους και συντηρητικούς υπολογισμούς – κοντά στο μισό εκατομμύριο δίτροχα η κίνηση στους δρόμους θα επιβαρυνόταν σαν να κυκλοφορούσαν τουλάχιστον 250 χιλιάδες παραπάνω αυτοκίνητα. Κάθε μέρα. Για όλο το χρόνο.

Αυτό το τελευταίο είναι αφιερωμένο στους νομοθέτες, τους γραφειοκράτες και γενικά σε όλους αυτούς (δεν είναι λίγοι) που διαφωνούν ή εμποδίζουν τη νομιμοποίηση της διήθησης.

Πάμε όμως στην είδησή μας, στα νέα από το μέτωπο. Ήδη στην Καλιφόρνια οι μοτοσυκλετιστές απολαμβάνουν – έστω και με περιορισμούς – νόμιμες διηθήσεις (όπως και δοκιμαστικά στη Γαλλία, και υπό προϋποθέσεις στη Μεγάλη Βρετανία και την Αυστραλία και αλλού) αλλά τελικά το μέτρο δείχνει να εξαπλώνεται και σε άλλα μέρη.

Η πολιτεία του Όρεγκον, έστω και με συγκεκριμένες προϋποθέσεις νομιμοίησε τη διήθησης “με ταχύτητα όχι μεγαλύτερη από 20 χιλιόμετρα την ώρα, εάν η κυκλοφορία έχει διακοπεί ή έχει επιβραδυνθεί και κινείται με ταχύτητα κάτω των16 χιλιομέτρων”, επίσης το νομοσχέδιο εισήχθη και στην πολιτεία της Ουάσιγκτον και την πολιτεία της Μοντάνα.

Τα τελευταία νέα μιλούν και για την πολιτεία της Γιούτα με τη διήθηση να επιτρέπεται με ταχύτητα που δεν υπερβαίνει τα 60 χιλιόμετρα την ώρα (δηλαδή π.χ, δεν προσπερνάει η μοτοσυκλέτα με 120 ένα πολύ αργά κινούμενο αυτοκίνητο, κάτι απολύτως λογικό). Έχει ενδιαφέρον να διαβάσουμε τι νομοθέτες που προχωρούν σε αυτό το μέτρο.

“Το βασικό πρόβλημα με τη διήθηση, το lane-splitting είναι ότι οι μη μοτοσυκλετιστές πιστεύουν ότι είναι επικίνδυνη” και συμπληρώνουν “Σύμφωνα με έρευνες, οι μοτοσυκλέτες (σημ. και όλα τα δίτροχα θα συμπληρώσυμε εμείς) έχουν επτά φορές περισσότερες πιθανότητες να χτυπηθούν, να τα τρακάρουν από πίσω αυτοκίνητα, σε σύγκριση με τη διήθηση… καθώς είναι σταματημένα πίσω από αυτοκίνητα μέσα στην κίνηση!”.

Με τη νομιμοποίηση της διήθησης θα ενθαρρυνθούν περισσότεροι κάτοικοι πόλεων και όχι μόνο να στραφούν προς τους δύο τροχούς, κάτι που δεν συμφέρει κάποιους τομείς της αγοράς και παράλληλα θα αποσυμφορεί την κυκλοφορία, αλλά και θα απελευθερώσει θέσεις στάθμευσης.

Όσο δε για τους αυτοκινητιστές οι Αμερικανοί μοτοσυκλετιστές απευθυνόμενοι στους αυτοκινητιστές λένε αυτά που φωνάζουμε κι εμείς εδώ και χρόνια, όχι μόνο σε περιπτώσεις διήθησης, αλλά και κανονικής κυκλοφορίας.
“Αυτό που χρειάζεται να κάνετε είναι να κλείσετε καταρχήν τα κινητά σας και να μην μιλάτε την ώρα που οδηγείτε με το τηλέφωνο στα χέρια (για την οδήγηση και παράλληλο γράψιμο μηνυμάτων δεν το ξέρουν οι Αμερικάνοι, αφού αυτό είναι άλλη μια ελληνική -φονική- πατέντα), ελέγχετε τους καθρέπτες σας πιο συχνά και βγάζετε πάντα φλας όταν αλλάζετε κατεύθυνση”.

Εμείς στο Scooternet ασχολούμαστε πολύ συχνά με το τι συμβαίνει γύρω από τα θέματα που μας απασχολούν στις ΗΠΑ, γιατί είναι πολλές οι φορές που νόμοι ξεκινούν – έστω και δοκιμαστικά – από την Αμερική για να εξαπλωθούν αργότερα σε όλο τον κόσμο.

Από δική μας πείρα πρέπει να πούμε ότι και αυτοί που κάνουν διηθήσεις πρέπει να προσέχουν να κινούνται, με λογικές ταχύτητες ανάμεσα στα αυτοκίνητα, να είναι ακόμα πιο προσεκτικοί όπου στενεύει ο διάδρομος, ώστε να μην χτυπήσουν καθρέπτες αυτοκινήτων και φυσικά όπου χρειάζεται να χρησιμοποιούν αυτό που μας χάρισε η φύση: την κοινή λογική και τον σεβασμό προς τους άλλους. Άντε με το καλό να δούμε και στα δικά μας μέρη τη διήθηση νόμιμη.