Παγκόσμιο Top 10
Η λίστα με τους δέκα μεγαλύτερους κατασκευαστές σκούτερ και μοτοσυκλετών στον κόσμο είναι “μη αναμενόμενη”, αφού πολλά γνωστά ονόματα απουσιάζουν, ενώ μέσα σε αυτήν βρίσκονται κάποια “εντελώς άγνωστα” ονόματα.
Μέσα στις δέκα μάρκες που κατασκευάζουν και πωλούν τις περισσότερες μοτοσυκλέτες στον κόσμο, υπάρχουν μόνο τρία πραγματικά γνωστά ονόματα! Επίσης οι ευρωπαϊκές εταιρίες δεν περιλαμβάνονται ούτε κατά διάνοια.
Τριάντα έξι εκατομμύρια δίτροχα κατασκευάστηκαν σε όλο τον κόσμο πέρσι από τους 10 κορυφαίους κατασκευαστές μοτοσυκλετών, από τον Ιανουάριο έως τον Νοέμβριο του 2021.
Ανάμεσά τους υπάρχουν μόνο τρία ευρέως γνωστά ονόματα: η Honda, η Yamaha και η Suzuki, οι οποίες όμως αντιπροσωπεύουν περισσότερες από τις μισές νέες ταξινομήσεις-πωλήσεις παγκοσμίως, υπογραμμίζοντας τη δύναμη των τριών Ιαπώνων στην παγκόσμια αγορά.
Παρεμπιπτόντως, ένας από τους μεγαλύτερους ευρωπαίους κατασκευαστές, ο όμιλος Piaggio, δεν απέχει πολύ από το top 10, με 350.000 νέες ταξινομήσεις ετησίως.
Η έκρηξη των πωλήσεων ηλεκτρικών (κυρίως σκούτερ) στην Ασία έφερε δυο εταιρίες μέσα στο Τop 10 και πιο συγκεκριμένα στη 2η θέση την κινεζική Yadea, η οποία κατάφερε να πουλήσει 5,8 εκατομμύρια ηλεκτρικά σκούτερ στην κινεζική αγορά μέχρι και τον Νοέμβριο του 2021, παρουσιάζοντας αύξηση πωλήσεων 17,8%.
Τα ηλεκτρικά μοντέλα της Niu, τα οποία είναι διαθέσιμα και σε διάφορες ευρωπαϊκές αγορές (και στην ελληνική) κατέλαβαν τη 10η θέση: οι Κινέζοι πούλησαν 900.000 περίπου μονάδες, σημειώνοντας δηλαδή αύξηση 72 τοις εκατό σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν δύο μάρκες στο top 10 των μεγαλύτερων κατασκευαστών στον κόσμο, που βασίζονται σε δίτροχα αμιγώς ηλεκτροκίνητα, αναπτύσσονται δυναμικά και έχουν πουλήσει σχεδόν επτά εκατομμύρια σκούτερ αθροιστικά.
Πάμε, όμως, παρακάτω που έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Όποιος γνωρίζει την εταιρία Italika, να σηκώσει το χέρι του. Κανείς. Ή εκτός αν έχετε πάρε-δώσε με Μεξικό.
Η Italika παράγει στην Κίνα και πουλά τα έντεκα μοντέλα της γκάμας της, από 100 μέχρι 250 cc στο Μεξικό, όπου οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 24% μέχρι τον Νοέμβριο του 2021 και κατάφεραν να πουλήσουν 900.000 μονάδες, κάτι που της εξασφαλίζει την 9η θέση.
Η Suzuki σε επίπεδο παγκοσμίων πωλήσεων βρίσκεται στην 8η θέση με 1,2 εκατομμύρια δίτροχα και αύξηση 26%.
Η κινέζικη Haojue καλά κρατεί με 1,2 εκατομμύρια μονάδες στην εγχώρια αγορά, καθιστώντας την 7η μεταξύ των μεγαλύτερων κατασκευαστών στον κόσμο. Παρεμπιπτόντως η Haojue παράγει τα σκούτερ της Suzuki από 110 έως 250 κυβικά εκατοστά.
Η ινδική κατασκευάστρια TVS Motor βρίσκεται στην 6η θέση με μεγάλη διαφορά: 2,25 εκατομμύρια δίτροχα με το σήμα της ταξινομήθηκαν το 2021, νούμερο που αντιστοιχεί σε αύξηση 6,4 %, παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισε μέσα στο χρόνο η εγχώρια αγορά. Η TVS είναι η ιδιοκτήτρια πλέον της Norton και κατασκευάζει επί σειρά ετών τα μονοκύλινδρα BMW G 310 στην Ινδία για λογαριασμό του βαυαρικού εργοστασίου.
Ο άμεσος ανταγωνιστής στην Ινδία και τον κόσμο, η Bajaj, είχε πωλήσεις 2,3 εκατομμυρίων και +5,4% αύξηση το 2021, κι έτσι βρέθηκε στην πέμπτη θέση.
Η Yamaha είναι ο 4ος μεγαλύτερος κατασκευαστής στον κόσμο με 3,5 εκατομμύρια μονάδες και αύξηση 15,7 τοις εκατό, απόδειξη της δυνατής απόδοσης που πέτυχε το 2021. Και αυτό παρά τις τεράστιες δυσκολίες παράδοσης δίτροχων στην Ευρώπη, οι οποίες αντισταθμίστηκαν από την παραγωγή στο εργοστάσιο της Yamaha (MBK) στη Γαλλία για συγκεκριμένα μοντέλα.
Ο τρίτος Ινδός κατασκευαστής της δεκάδας, η Hero Motor, κατάφερε να πουλήσει περίπου ένα εκατομμύριο περισσότερα δίτροχα από τη Yamaha κι έτσι βρέθηκε στην 3η θέση μέχρι τον Νοέμβριο του 2021, παρά τη μεγάλη μείωση πωλήσεων που δέχθηκε στο μείον 9,6%.
Η Yadea ήταν στη δεύτερη θέση όπως είπαμε παραπάνω και εξακολουθεί να είναι πολύ πίσω από τον μεγαλύτερο κατασκευαστή μοτοσυκλετών στον κόσμο: τη Honda.
Η Honda πούλησε 13,8 εκατομμύρια μονάδες και πέτυχε αύξηση 14,7 τοις εκατό σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Όμως εδώ πρέπει να σημειώσουμε πως η αύξηση αυτή είναι παραπλανητική, αφού παρά τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης των καθιερωμένων κατασκευαστών, τα νούμερα αντισταθμίζουν τις μεγάλες απώλειες του 2020.
Ειδικότερα, η Honda είχε το 2020 απώλεια σχεδόν 25 τοις εκατό σε σύγκριση με το 2019.
Τώρα όσον αφορά την ευρωπαϊκή βιομηχανία μοτοσυκλετών, μπορεί οι BMW, Ducati, KTM και Triumph να είναι premium εμπορικά σήματα, αλλά οι πωλήσεις τους βρίσκονται πολύ πίσω από αυτές του Top 10.
Οι πωλήσεις των παραπάνω εταιριών ξεκινούν από τις 60.000 της Ducati, τις 75.000 της Triumph και φτάνουν στις 190.000 πωλήσεις της BMW και τις 330.000 της ΚΤΜ. Αξιοσέβαστα νούμερα που σαφώς προσδιορίζουν την επιτυχία τους… αλλά η Honda πετυχαίνει αυτές τις πωλήσεις μέσα σε μερικές μέρες…