6 Συμβουλές για τους αναβάτες και τα σκούτερ τους (Μέρος Α’)
Άλλος βγάζει τα χειμωνιάτικα ρούχα, άλλος βάζει πετρέλαιο, άλλος απλώνει χαλιά στο σπίτι, κι ο σκουτερίστας; Έχει πάρει μια λίστα πραγμάτων που πρέπει να τακτοποιήσει αν θέλει το κεφάλι του ήσυχο, έτσι ώστε να μπορεί να αφωσιωθεί στην οδήγηση, όποιες και να είναι οι καιρικές συνθήκες. Χειμώνας σημαίνει κρύο, βροχές και υγρασία, κι εμείς πρέπει πρώτα να προετοιμαστούμε τον εαυτό μας και μετά να προετοιμάσουμε το σκούτερ μας, για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε. Δείτε πως… Κείμενο: Β.Α., Φωτογραφίες: Kymco
Τότε και τώρα
Ο σωστός εξοπλισμός αναβάτη το χειμώνα εκτός από αποτελεσματικός… έχει μια ακόμα μαγική ιδιότητα: φέρνει μεγάλη ικανοποίηση όταν τον χρησιμοποιείς. Οι υπόλοιποι μπορεί να ταλαιπωρούνται κι εσύ να σφυρίζεις αδιάφορα. Επειδή, όπως οι περισσότεροι ίσως, περάσαμε αρκετά χρόνια πάνω στη σέλα φορώντας χειμώνα-καλοκαίρι “ότι έπεφτε στο δρόμο μας”, όταν φορέσαμε το πρώτο εξειδικευμένο είδος για μοτοσυκλέτα – μπουφάν, γάντια, μπότες… – πάθαμε πολιτισμικό σοκ. Και υπαρξιακό μαζί. Η διαφορά μιας τυχαίας μπότας από μια σωστή, ειδικά σχεδιασμένη μπότα μοτοσυκλέτας, για παράδειγμα, είναι πολύ μεγάλη, ειδικά στον τομέα της ασφάλειας, της εφαρμογής, της λειτουργίας και της αδιαβροχοποίησης. Δηλαδή παντού. Νιώθεις σαν παιδί που φόρεσε γαλότσες στο νερό, ενώ πριν φορούσε σαγονάρες. Ο σωστός εξοπλισμός είναι πολύτιμος και σε συντροφεύει για χρόνια τους δύσκολους χειμώνες, κι αξίζει μέχρι τελευταίου σέντ που θα σπαταλήσεις.
Ντύσου σαν κρεμμύδι και μετά… ρίξε κάτι πάνω σου
Όταν κάνει κρύο ακολουθούμε τη μέθοδο του ορειβάτη: φοράμε διαφορετικά υλικά αλλά λεπτά υφάσματα, όπως για παράδειγμα ισοθερμικό, βαμβακερό, fleece. Ειδικά το τελευταίο συνθετικό υλικό αποδεικνύεται σωτήριο για εμάς τους δικυλιστές. Από τότε που βγήκε το “φλις” καταργήθηκαν τα αντιαισθητικά μάλλινα πουλόβερ για παράδειγμα, κι αυτό ήταν μια νίκη όχι μόνο ενάντια στο κρύο αλλά και στον αισθητικό τομέα. Μετά έρχεται το σωστό, καλοσχεδιασμένο, τεχνολογικά εξελιγμένο μπουφάν. Με τις επενδύσεις, τα φερμουάρ του, τα κουμπιά και τις ζώνες, τις “αναπνέουσες” μεμβάνες και τα λοιπά του.
Η τεχνολογία της “ζακέτας” (του jacket δηλαδή)
Ένα ζεστό μπουφάν με θερμική εσωτερική επένδυση, ένα φλις περιλαίμιο, αδιάβροχα γάντια που προσφέρουν αίσθηση στα δάχτυπα, ένα αδιάβροχο παντελόνι με επένδυση, ένα σετ διαιρούμενου αδιάβροχου και μία αντιθρομβωτική ζελατίνα για το κράνος μας είναι μερικά από τα απαραίτητα πράγματα που θα χρειαστούμε για να οδηγούμε με ασφάλεια στις δύσκολες χειμερινές συνθήκες. Ο βασικός κανόντας λέει: θέλουμε τον ζεστό αέρα να παραμένει στο σώμα μας (μέσα στο μπουφάν) και τον κρύο αέρα να μην διαπερνάει από κανένα άνοιγμα του μπουφάν.
Μπες πίσω από το τζάμι, βάλε μια κουβέρτα
Η καλύτερη επένδυση που μπορεί να κάνει κάποιος που οδηγεί σκούτερ καθημερινά τον χειμώνα, για να προφυλάσσεται από τον αέρα το κρύο και τη βροχή είναι ένα παρμπρίζ, μια ψηλή ζελατίνα που προστατεύει μεγάλα κομμάτια (ή πλήρως) το σώμα του αναβάτη. Πολύ καλή επένδυση (αν και εξίσου αντιαισθητική με το παρμπρίζ) είναι η κουβέρτα ποδιών, που στερεώνεται στην ποδιά και μένει πάνω στο σκούτερ. Μπορεί ο αναβάτης να μοιάζει με σκεπασμένο ηλικιωμένο πάνω σε πολυθρόνα, αλλά η προστασία και η ζέστη που προσφέρουν οι κουβέρτες στα πόδια είναι… σκέτη απόλαυση. Το ίδιο ισχύει και για τα προστατευτικά χεριών που εφαρμόζουν στα άκρα του τιμονιού και δεν αφήνουν τον παγωμένο αέρα και τη βροχή να τα προσεγγίσουν.
Στις μεγαλύτερες διαδρομές, πάρε μια ανάσα
Εννοείται ότι το χειμώνα κοιτάζουμε πιο μακριά στο δρόμο, μεγαλώνουμε την απόσταση από τους προπορευόμενους, αφού η πρόσφυση του δρόμου με τα ελαστικά είναι μειωμένη, άρα και τα φρεναρίσματα μεγαλύτερου μήκους. Άν οι καιρικές συνθήκες επιδεινώνονται στο δρόμο σου κάνε μια στάση. Πάρε μιαν ανάσα, λίγο κουράγιο, ζέστανε το σώμα σου και ξεκίνα – έστω και ελαφρώς ανανεωμένος – λίγο αργότερα. Μην παίρνεις ανούσια ρίσκα. Κάτι που ξεχνούν ή αγνοούν πολλοί είναι ότι “κρυώνω” σημαίνει χάνω ενέργεια, άρα κουράζομαι και ξέρετε η κούραση φέρνει αργά αντανακλαστικά, νύστα, θολή όραση και περισσότερες πιθανότητες λάθους χειρισμού.
Προσοχή σε όλους τους χρήστες του δρόμου
Σε βροχή και σε κακές καιρικές συνθήκες τα αυτοκίνητα κινούνται με διαφορετικό τρόπο. Γενικά αλλάζει η συμπεριφορά των οδηγών τους και ο τρόπος που κινούνται. Υπάρχει μια ένταση, μια νευρικότητα, οι αντιδράσεις τους μπορεί να γίνουν πιο απότομες και σπασμωδικές.
Το ίδιο ισχύει και για τους πεζούς. Μπορεί πεζός να περάσει το δρόμο χωρίς να κοιτάξει επειδή κρυώνει και βιάζεται ή να μη βλέπει καλά επειδή είναι κουκουλωμένος ή επειδή κρατάει ομπρέλα και κύριο μελημά του είναι να μην βραχεί. Η λύση είναι απλή: εγρήγορση, μάτια που ελέγχουν διαρκώς (σκανάρουν) το δρόμο, τις διασταυρώσεις, τα αυτοκίνητα, τα φανάρια, το οδόστρωμα, κ.λπ. και πιο προσεκτική οδήγηση.
(Συνεχίζεται… Διαβάστε προσεχώς 6 ακόμα συμβουλές για οδήγηση σκούτερ τον χειμώνα)