Εξέλιξη σε μικρές ή σε μεγαλύτερες δόσεις
Μερικές καινοτομίες ήταν επαναστατικές και έκαναν εντύπωση. Άλλες πιο σεμνές λειτούργησαν ουσιαστικά και πολλές φορές πιο αθόρυβα προσφέροντας ασφάλεια, ταχύτητα, επιδόσεις, οικονομία. Άλλες απέτυχαν και εξαφανίστηκαν κι άλλες τεχνολογικές καινοτομίες ρίζωσαν και καθιερώθηκαν. H μοίρα τους είναι να περνούν σχεδόν απαρατήρητες σήμερα. ΚΕΙΜΕΝΟ: Βασίλης Αντζουλάτος
ΥΠΕΡΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ ΚΙΝΗΤΗΡΑ
Το 2003 η γαλλική εταιρία σκούτερ παρουσιάζει το Peugeot Jet Force 125 Compressor το οποίο όπως υποψιάζεστε φοράει κομπρέσορα (supercharger) που τινάζει τη βελόνα του στροφόμετρου από τις 6.000 στις 9.500 ταχύτατα και κάνει το 125 να αποδίδει τουλάχιστον σαν 250.
Χρηστικό όχι, εντυπωσιακό πολύ. Και πολύ ενδιαφέρον σαν πείραμα. Παρεμπιπτόντως το Compressor φορούσε και αλουμινένιο πλαίσιο δύο δοκών, εκτός των υπολοίπων καινοτομιών του.
ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΑ ΠΛΑΙΣΙΑ
Το αλουμίνιο μπορεί να είναι ελαφρύτερο και να δημιουργεί πιο άκαμπτα πλαίσια σε σχέση με τα αντίστοιχα σιδερένια αλλά στην περίπτωση των σκούτερ δεν είναι απαραίτητο.
Οι φορτίσεις που δέχεται ένα πλαίσιο σκούτερ (όπως και οι ταχύτητες που αναπτύσσονται) για να αντισταθμιστούν δεν απαιτούν τη χρήση αλουμινίου.
Η μόδα όμως, η καινοτομική εικόνα, το μάρκετινγκ, δεν λέει όχι σε ένα εμφανές, γιαλιστερό πλαίσιο από ευγενές αλουμίνιο που “προωθεί” δυναμικά ένα νέο μοντέλο. Δυο σκούτερ που χρησιμοποιούν αλουμινένια πλαίσια σήμερα και κανένα από αυτά δεν το “φωνάζει” είναι το Yamaha ΤΜΑΧ 530 και το Yamaha Majesty 400.
Υπήρχαν όμως στο παρελθόν μοντέλα που δίκαια καμάρωναν για αυτόν τον λόγο, ένα από αυτά είναι και το Honda Χ8R (S,Χ) του 1998 ή το Derbi GP1 250 του 2006 ας πούμε.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΜΕ STOP AND GO
Η Honda μεταφέροντας τις ευαισθησίες της για οικονομία καυσίμου και μείωσης των καυσαερίων στην ατμόσφαιρα φτιάχνει τον πρώτο κινητήρα σκούτερ που έχει τη δυνατότητα να σβήνει μετά από λίγη ώρα λειτουργίας στο ρελαντί.
Mε ένα απλό γύρισμα του γκαζιού ο κινητήρας εκκινεί ξανά πολύ γρήγορα σαν να μην έσβησε ποτέ και μάλιστα αθόρυβα.
Το σύστημα Stop and Go της Honda που το ονόμασε Idle Stop πρωτοεμφανίστηκε σε ευρύτερη εφαρμογή το 2010 πάνω στο Honda PCX 125. Γιατί το σύστημα αυτό είχε τοποθετηθεί πρώτη φορά σε σκούτερ παραγωγής 10 χρόνια νωρίτερα (!) όπως θα διαβάσετε παρακάτω.
ΑΥΤΟΜΑΤΕΣ ΚΑΙ ΗΜΙΑΥΤΟΜΑΤΕΣ ΜΕΤΑΔΟΣΕΙΣ
Δεν είναι μόνο το αυτόματο-ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων DCT με δύο συμπλέκτες της Honda που έκανε την επανάσταση στο χώρο… τουλάχιστον για αυτούς που δεν ικανοποιούνται με το παραδοσιακό CVT/φυγοκεντρικό συμπλέκτη.
Είναι και η Piaggio που παρουσίασε νωρίτερα την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη CVT με το Gilera GP800, Aprilia SRV 850 καθώς και η Suzuki με το περίτεχνο επίσης ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα επιλογής σχέσης στη φυγοκεντρική μετάδοση, που χρησιμοποιούσαν τα Burgman 650 από το 2003.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΤΙ-ΣΠΙΝΑΡΙΣΜΑΤΟΣ
Στην υπηρεσία της ασφάλειας η Piaggio τοποθέτησε στα σκούτερ της (Piaggio Beverly 350, Vespa 946, Aprilia SRV 850 κ.λπ) ένα σύστημα antispin που ονομάζεται ASR και δεν επιτρέπει στον πίσω τροχό να σπινάρει, να γλιστρήσει, να χάσει το λάστιχο την πρόσφυσή του με τον δρόμο όταν η δύναμη που μεταφέρεται είναι μεγαλύτερη από την απαιτούμενη.
Με αυτόν τον τρόπο ο αναβάτης μπορεί να ανοίγει όλο το γκάζι οποτεδήποτε, σε στροφές, στο βρεγμένο, χωρίς την έγνοια της αστάθειας του πίσω τροχού.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΤΙΜΠΛΟΚΑΡΙΣΜΑΤΟΣ ΦΡΕΝΩΝ (ABS)
Η πρώτη μοτοσυκλέτα παραγωγής που φόρεσε ABS στα φρένα της ήταν η BMW Κ100 το 1988, με τους Ιάπωνες να καθυστερήσουν 4 χρόνια ακόμα μέχρι να υιοθετήσουν το σύστημα στις μοτοσυκλέτες τους.
To πρώτο σκούτερ παραγωγής που φοράει στα φρένα του ABS, είναι ένα maxi scooter 250άρι της Honda, που ανάλογα με την αγορά, ονομάζεται Jazz, Forza ή Helix το 2001.
Όλη η ουσία του ABS είναι να διατηρεί την πρόσφυση του ελαστικού με το δρόμο ακόμα και μετά από πολύ ισχυρό φρενάρισμα “αφήνοντας” το φρένο και επιτρέποντας στον τροχό να κυλήσει… έστω και ελάχιστα. Σύντομα η Ευρωπαϊκή Κομισιόν θα υποχρεώσει ακόμα και τα 125άρια να έχουν ABS στα φρένα τους.
ΜΟΝΟΜΠΡΑΤΣH ANAΡΤΗΣΗ ΜΠΡΟΣΤΑ
Italjet, μια πολύ ενδιαφέρουσα εταιρία με ιστορία… Η ιταλική εταιρία ιδρύθηκε το 1959 από τον Leopoldo Tartarini, μια σημαντική φιγούρα για τον ιταλικό μοτοσυκλετισμό.
Το Italjet Dragster 125 του 1998 φορούσε μονόμπρατση ανάρτηση μπροστά (τύπου RADD) που θρυλείται ότι αντέγραψε τη Yamaha GTS 1000 του 1993. Kαι να ήταν μόνο αυτό… To πλαίσιο που γεφύρωνε το μπροστινό με το πίσω μέρος του σκούτερ ήταν χωροδικτύωμα (όπως τα Ducati για παράδειγμα) και το μονό αμορτισέρ της ανάρτησης χωρίς πιρούνι λειτουργούσε ανάμεσα στα πόδια του αναβάτη.
Το Dragster κυκλοφόρησε και με κινητήρα 180 κυβικών, σε περιορισμένο αριθμό, και στην Ελλάδα. Moνόμπρατσες αναρτήσεις μπροστά παρουσίασε και η Peugeot στα σκούτερ της Speedfight2 με διαφορετική διάταξη όμως, με το αμορτισέρ να εφαρμόζει κατευθείαν πάνω στον μονό βραχίονα.
ΔΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 125
To μοναδικό δικύλινδρο μικρού κυβισμού και μάλιστα με δίχρονο, υδρόψυκτο κινητήρα ήταν το Italjet Formula 125 που παρουσιάστηκε το 1997. Μάλιστα η δημοσιογραφική παρουσίαση έγινε μέσα σε πίστα και όχι μια τυχαία πίστα, αλλά στην Ίμολα!
Όλο του το στήσιμο ήταν σπορ, από τη θέση οδήγησης, μέχρι την οδική συμπεριφορά, μέχρι τα φρένα και οι 15 ίπποι του κινητήρα των 114cc κινούσαν περίφημα το σύνολο που δεν ζύγιζε παραπάνω από 102 κιλά.
Βέβαια η ιστορία των δικύλινδρων σκούτερ έχει ξεκινήσει από πολύ νωρίτερα. Δείτε την περίπτωση του Rumi 125.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΥΝΔΥΑΖΟΜΕΝΩΝ ΦΡΕΝΩΝ (CBS)
Η Moto Guzzi έχει την τιμή να είναι η πρώτη εταιρία μοτοσυκλετών που χρησιμοποίησε συνδυαζόμενα φρένα μπροστά και πίσω, ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’70. Αργότερα η Honda τοποθέτησε το σύστημα CBS στην Gold Wing 1100 του 1983 και πολύ αργότερα στα σκούτερ της.
Το Combined Braking System – το οποίο με το πάτημα της αριστερής μανέτας ενεργοποιεί μπροστινό και πίσω φρένο ταυτόχρονα – θεωρείται το “ABS του φτωχού” αφού με μικρό κόστος δίνει πολύ καλές αποστάσεις φρεναρίσματος με μεγαλύτερη ασφάλεια από ότι δυο ξεχωριστά συστήματα φρένων, ένα για κάθε τροχό.
Το πρώτο σκούτερ που χρησιμοποίησε CBS ήταν ένα 50άρι που δεν εισήχθη και ήταν άγνωστο στην Ευρώπη, το Honda Giorno Crea 50 του 1999 που είχε “γεφυρωμένα” τα δυο ταμπούρα του.
Το Giorno ήταν επίσης το πρώτο υγρόψυκτο, τετράχρονο 50άρι μαζικής παραγωγής… ε, είχε και αλουμινένιο πλαίσιο και… ήταν το πρώτο σκούτερ και δίτροχο στον κόσμο που χρησιμοποιούσε idle stop… αλλά και ψυγείο στην άκρη του στροφάλου εγκάρσια τοποθετημένο. Ναι το 1999…