Πριν πάρετε τους δρόμους…
Τι προσέχουμε όταν αγοράζουμε μεταχειρισμένο σκούτερ από ιδιώτη; Τι κοιτάμε στον πιθανά μελλοντικό μας καθημερινό, δίτροχο σύντροφο; Πού πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή; Ποιές είναι οι παγίδες, τα δόκανα κι οι ενέδρες… Όλα αυτά και ακόμα περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε στο Scooternet.gr για την επιστήμη του «αγοράζειν το σωστό μεταχειρισμένο». Με την ολοκλήρωση της σειράς των άρθρων, θα έχετε γίνει κι εσείς βαθύτατοι γνώστες της αγοράς και όχι μόνο: θα μπορείτε, πλέον να διδάσκετε την τέχνη της αγοράς μεταχειρισμένου… Kείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος
Ας υποθέσουμε πως έχετε αποφασίσει να μην αγοράσετε από κατάστημα μοτοσυκλετών το μελλοντικό σας σκούτερ, εφόσον έχετε διαπιστώσει πως στην «ελεύθερη αγορά» των ιδιωτών, θα βρείτε ίσως την ίδια ποιότητα, σε χαμηλότερες τιμές.
Η προσοχή που πρέπει να επιδείξετε είναι τεράστια, ειδικά στην περίπτωση μεταχειρισμένου σκούτερ – γιατί με την αγορά του μπορεί να ξεκινήσει και μια μεγάλη περιπέτεια εξόδων και προβλημάτων, ιδίως αν ο πρώην ιδιοκτήτης έχει αποκρύψει την αλήθεια.
Αντίθετα, μέσα από διαδικασίες ασφαλείας οι πιθανότητες εξαπάτησης μειώνονται – προσοχή δεν εξαφανίζονται – ιδιαίτερα όταν μιλάμε για αγορά από ιδιώτη και όχι από κατάστημα. Και αν η αγορά σας, πέρα από οικονομική, αποδειχτεί και καλή, τότε μια πολυετής και απροβλημάτιστη συμβίωση με το μεταχειρισμένο σας σκούτερ απλώνεται μπροστά σας.
Μπες στο Internet και ψάξε
Ακολουθείτε, όπως είναι λογικό, τη γνωστή διαδικασία: εφημερίδες και περιοδικά αγγελιών, αλλά κυρίως ιστοσελίδες με εκατοντάδες προσφορές, για να μην πούμε και παραπάνω. Ας υποθέσουμε πως έχετε αποφασίσει ποιο μοντέλο σας ταιριάζει (διαβάστε στη στήλη ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ το άρθρο: “Αγοράζοντας καινούργιο σκούτερ”) ή έχετε προσδιορίσει τα 2-3 μοντέλα που σας ενδιαφέρουν, κι είστε έτοιμοι να ξαμοληθείτε στους δρόμους και στα ίντερνετ του κόσμου για να αναζητήσετε… την “τέλεια αγορά”.
Διαβάζοντας την αγγελία
Η ανάγνωση της αγγελίας και η αποκρυπτογράφησή της είναι μεγάλη υπόθεση. Οι σύντομες και απλές αγγελίες που όμως δεν ξεχνούν να καλύψουν βασικούς τομείς είναι και οι καλύτερες, ιδιαίτερα αν συνοδεύονται και από την τιμή. Είναι θέμα τιμής… Πολλοί πιστεύουν πως αν αναφέρουν στην αγγελία τους το περίφημο “σε τιμή ευκαιρίας” θα προκαλέσουν πλήθος τηλεφώνων από περίεργους που έλκονται από το δόλωμα που τους έχει ριχθεί και δεν μπορούν να κρατηθούν.
Η αλήθεια είναι πως η πλειονότητα των ανθρώπων που διαβάζει αγγελίες κοιτάζει κυρίως τις τιμές και σίγουρα βαριέται να μπει στον κόπο να πάρει 10 τηλέφωνα για να ανακαλύψει τι σημαίνει η κάθε “τιμή ευκαιρίας”…
Εξάλλου, το «τιμή ευκαιρίας» μεταφράζεται διαφορετικά για τον καθένα και εξαρτάται από το τι κουβαλάει ο καθένας στο κεφάλι του. Ο μπάρμπας που πουλάει τη καταταλαιπωρημένη, κακομεταχειρισμένη του Vespa για 3.000 ευρώ, πιστεύοντας ότι πουλάει αντίκα, είναι εκτός πραγματικότητας.
Το ίδιο και ο τύπος με το Μajesty 250 που ζητάει 5.000 ευρώ επειδή το μηχανάκι του έχει μόλις 3.000 χιλιόμετρα στο κοντέρ και “τόσο πουλιούνται σήμερα τα καινούργια 250άρια”, παραβλέποντας ότι πρόκειται – συν τοις άλλοις – για μοντέλο δεκαετίας…
Τι σημαίνει “άριστη κατάσταση”;
Το αστείο είναι πως ενώ στο εξωτερικό όταν ένας “χριστιανός” (…ή πιστός κάποιας άλλης θρησκείας) συντάσσει την αγγελία του, δεν διανοείται να πει ψέμματα για την κατάσταση του οχήματός του, στην Ελλάδα το ψέμα αποτελεί κανόνα. Ξέρετε στο εξωτερικό υπάρχει διαβάθμιση καταστάσεων. Ποτέ ένας Γερμανός ή ένας Άγγλος π.χ. δεν θα έγραφε πως το σκούτερ του είναι σε καλή κατάσταση, αν αυτό δεν ίσχυε.
Η κατάσταση ενός σκούτερ, μιας μοτοσυκλέτας, ενός αυτοκινήτου κυμαίνεται από Κακή, Μέτρια, Καλή, Πολύ Καλή μέχρι και Άριστη. Στην Ελλάδα, η συντριπτική πλειοψηφία των αγγελιών αναφέρει πως το όχημα είναι σε «άριστη» κατάσταση. Με λίγα λόγια, οι περισσότεροι ψεύδονται. Άριστο είναι ένα σκούτερ που έχει κάνει 500 με 1.000 χιλιόμετρα από τη μέρα που αγοράστηκε, που παρέμενε σε κλειστό χώρο όταν δεν κυκλοφορούσε και που έχει φυλαχτεί με ευλάβεια. Μόνο τότε είναι άριστο.
Έχουμε συναντήσει δεκάδες «άριστα» μεταχειρισμένα δίκυκλα όλα αυτά τα χρόνια, τα οποία εύκολα θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν από “σκουπίδια” και «μπάζα», μέχρι «απόπειρες δολοφονίας εξ αμελείας».
Ίσως να άξιζε να γράψει κανείς ένα ξεχωριστό άρθρο γι’ αυτές τις περιπτώσεις, αφού εγγυημένα θα έβγαζε πολύ γέλιο… Ευτυχώς, τώρα πια οι αγγελίες στο διαδίκτυο συνοδεύονται σχεδόν πάντα από φωτογραφίες κι έτσι παίρνει κανείς μια πρώτη ιδέα, όμως, ακόμα και οι φωτογραφίες μέσω υπολογιστή – ειδικά χαμηλής ανάλυσης – δεν είναι ο καλύτερος τρόπος. Αν δεν περιεργαστείς από κοντά, ζωντανά το σκούτερ, δεν γίνεται να βγάλεις συμπέρασμα.
Έχουν δει πολλά τα μάτια μας. Μηχανάκια που ξεκινούσαν από το να είναι βαμμένα με πινέλο μέχρι τελευταίας βίδας και ακτίνας, μέχρι μοτοσυκλέτες και σκούτερ «σε δόσεις», «σε τεύχη» που λένε, με τα κομμάτια τους μοιρασμένα άτακτα σε καφάσια, κούτες, κουτάκια και σακούλες. Όλα ήταν σε «άριστη» κατάσταση… Το αν ένα σκούτερ είναι άριστο ή όχι, αυτό είναι κάτι που θα αποφασίσει ο αγοραστής και κυρίως ο εξειδικευμένος μηχανικός, όπως θα διαβάσετε σε μελλοντικό άρθρο.
Σίγουρα πάντως ο πιο ακατάλληλος άνθρωπος για να κρίνει αν ένα σκούτερ είναι άριστο είναι ο ιδιοκτήτης του, έστω κι αν έχει πολλούς λόγους να το κάνει – από αντικειμενικούς (“δεν μου έχει βγάλει ποτέ ζημιά”) μέχρι υποκειμενικούς – (“έχω περάσει πολλά χρόνια μαζί του”).
Μη βιαστείς να βγεις από το σπίτι
Μην αρχίσετε να τρέχετε από δω κι από κει, πίσω από κάθε αγγελία που βλέπετε. Χρησιμοποιήστε το διαδίκτυο και τα SMS, αλλά και το τηλέφωνο για να εξοικονομήσετε χρόνο. Με τα e-mail και με τα SMS θα γλιτώσετε χρήματα – αν υποθέσουμε πως σκοπεύατε να κάνετε καμιά 50αριά τηλέφωνα σε κινητά. Στα e-mail μπορείτε να αναπτυχθείτε και άρα να επικοινωνήσετε καλύτερα με τον πωλητή.
Με τα SMS, μπορείτε να γράψετε π.χ. «Καλησπέρα, ενδιαφέρομαι για το «τάδε σκούτερ». Kατεβάζετε την τιμή στα 2 χιλ. ευρώ;» Δηλαδή κάνετε την προσφορά σας άμεσα μέσω μηνύματος και έτσι ξεκαθαρίζετε σύντομα αν ο πωλητής προτίθεται να κατεβάσει την τιμή. Κάνετε το παζάρι σας από την αρχή και βλέπετε αντιδράσεις χωρίς να χάνετε πολύτιμο χρόνο.
Χαμένος χρόνος λογίζεται το να μιλήσεις με κάποιον στο τηλέφωνο, να κλείσετε ραντεβού, να πας, να ελέγξεις το όχημα, να το κάνεις βόλτα και τελικά να φτάσεις στη συζήτηση, όπου πιθανά να αντιμετωπίσεις μια παράλογη ή αμετακίνητη στάση από την πλευρά του πωλητή. Να μην είναι, ας πούμε, διατεθειμένος, να κατεβάσει την τιμή ούτε 50 ευρώ. Και τελικά να έχει πάει στράφι όλη σου η ταλαιπωρία. Άρα το πρώτο τηλεφώνημα έχει μεγάλη σημασία.
Προετοιμάζομαι και καταγράφω
Όταν φτάσει η ώρα του τηλεφωνήματος θα πρέπει να είστε προετοιμασμένοι. Δεν μιλάω για ψυχολογική προετοιμασία και για το ποιος θα επικρατήσει στη συζήτηση, αλλά ούτε και για το ύφος που πρέπει να έχει κανείς στο τηλέφωνο (δηλαδή να μην δείχνει πως καίγεται να αγοράσει το σκούτερ που πουλάει ο άλλος και πως είναι η σούπερ-ευκαιρία που δεν θέλει με τίποτε να χάσει).
Αν βέβαια, θα θέλατε να πούμε μια κουβέντα σχετικά με το ύφος… τότε να την πούμε: γενικά μιλάμε αργά, καθαρά, γνωρίζοντας πως εμείς έχουμε το πάνω χέρι, αφού προσφέρουμε χρήματα. Αρκεί να μην το παρακάνουμε όμως, πράγμα που σημαίνει πως όλα τα παραπάνω εκφράζονται με ευγένεια και όχι με διάθεση επιβολής (μαγκιά) στον άλλο και εξυπνακίστικο στυλ του τύπου «εγώ τα ξέρω όλα, έλα να σε εξετάσω». Δεν είναι λίγες οι διαπραγματεύσεις πολύ καλών «τεμαχίων» – όπου πωλητής και αγοραστής θα κέρδιζαν αμφότεροι – οι οποίες διακόπηκαν επειδή κάποιος από τους δύο το έπαιξε εξυπνάκιας και είπε την λάθος κουβέντα την πιο ακατάλληλη στιγμή. Ευγένεια, λοιπόν.
Καλό είναι να αποφεύγονται τα «Σαν-πολλά-δεν-είναι ρε-μεγάλε;» και τα «Τόσα-ζητάς-γιατί τόσα-σου-λείπουνε;», επειδή το σκουτεράκι του μπορεί πράγματι να είναι πολύ καλό και προσεγμένο και να μας συμφέρει να το αγοράσουμε, αλλά να χαλάσει η διαπραγμάτευση για ένα μικροποσό, και να το μετανιώσουμε πικρά αργότερα.
Με χαρτί και με μολύβι
… ή και με εκτυπωτή… Προσπαθήστε κατ’ αρχήν να επικοινωνήσετε με τον άνθρωπο που πουλάει το σκούτερ, κι όχι με κάποιον που τον εκπροσωπεί. Όταν μιλήσετε στο τηλέφωνο με τον ιδιοκτήτη/πωλητή του σκούτερ, αποσπάστε συγκεκριμένες και όχι γενικές πληροφορίες. Μην αναλωθείτε σε ερωτήσεις του τύπου : “Είναι κόκκινη όπως γράφετε και φαίνεται στη φωτογραφία…” ή “τα χιλιόμετρα που αναφέρετε στην αγγελία είναι πραγματικά” κ.α. που δεν θα σας διαφωτίσουν ιδιαίτερα.
Προετοιμασία πριν από το τηλεφώνημα δεν σημαίνει απλά να διαβάσεις ξανά και ξανά την αγγελία μέχρι να τη μάθεις απέξω.
Ούτε χρειάζεται να κοιτάζεις επί ώρες τις φωτογραφίες του μοντέλου μέχρι να κοκκινήσουν τα μάτια σου και να το λαχταρήσεις τόσο, όσο τίποτε άλλο στον κόσμο (βλ. “αν δεν πάρω το μπεζ το Beverly θα πεθάνω!”) Παίρνεις μια κόλα χαρτί (όπως λέγανε και στο σχολείο, στα διαγωνίσματα) και γράφεις αυτά που θέλεις να ρωτήσεις, δηλαδή τους 10 σημαντικούς τομείς: Περιοχή, Μοντέλο, Έτος κατασκευής, Χρώμα, Zημιές, Χιλιόμετρα, Σέρβις, Κατάσταση, Έξτρα εξαρτήματα, Τιμή.
ΠΕΡΙΟΧΗ: Το σκούτερ πρέπει να είναι εντός της εμβέλειάς σας. Τι θα κάνετε αν βρίσκεται 500 χιλιόμετρα μακριά; Θα το ελέγξετε δι αλληλογραφίας ή μήπως θα πάτε με τα λεφτά στο χέρι ταξίδι για να δείτε, να εγκρίνετε και να κάνετε μεταβίβαση επί τόπου; Ειδικά αυτό το τελευταίο έχει φέρει πολύ “πόνο”, σε πλήθος αγοραστών.
ΜΟΝΤΕΛΟ: Βεβαιωθείτε αν είναι το ίδιο μοντέλο για το οποίο ενδιαφέρεστε (πολλές φορές γίνονται λάθη στις αγγελίες).
ΕΤΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ: Άλλο είναι το έτος κατασκευής, κι άλλο το πότε βγήκε η πρώτη άδεια.
ΧΡΩΜΑ: Αν διαβάσετε πως είναι βαμμένο διαφορετικό χρώμα απ’ ότι βγαίνει από το εργοστάσιο, ρωτάτε για ποιο λόγο έχει ξαναβαφτεί (και αποφεύγετε, βέβαια, να το αγοράσετε).
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ: Ρωτήστε για την εξωτερική κατάσταση, γρατσουνιές, μικρο-χτυπήματα και αν η φύλαξή του γινόταν σε εξωτερικό χώρο ή σε γκαράζ, πυλωτή, κ.λπ. Επίσης ζητήστε να μάθετε για την κατάσταση των ελαστικών και των δίσκων (αν έχει), όπως κι αν όλα πάνω του είναι αυθεντικά ανταλλακτικά. Αν όχι, ρωτήστε γιατί.
ΖΗΜΙΕΣ: Χτυπημένο έστω και λίγο ή τρακαρισμένο σκούτερ αποκλείεται αυτομάτως. Ρωτήστε καλού-κακού αν έχει εμπλακεί σε ατύχημα. Αν απαντήσει θετικά ο πωλητής, ευχαριστήστε και χαιρετήστε τον, ακόμα κι αν σας το δώσει στη μισή τιμή. Διανυθέντα χιλιόμετρα: Τι έχει γράψει δηλαδή το κοντέρ. Αν είναι τίμιος ο ιδιοκτήτης, καλού-κακού ρωτήστε.
ΣΕΡΒΙΣ: Ενημερωθείτε για το συνεργείο που γινόταν η συντήρηση και αν υπάρχει καταγραφή. Επίσης ρωτήστε αν υπάρχει βιβλιαράκι σέρβις με σφραγίδες από το εξουσιοδοτημένο, κατά προτίμηση, συνεργείο. Ρωτήστε αν είχε παρουσιαστεί κάποιο μηχανικό πρόβλημα και αν το σκούτερ έχει δεχθεί οποιουδήποτε είδους επισκευή.
ΕΞΤΡΑ: Τι αξεσουάρ έχουν τοποθετηθεί μετά την αγορά.
ΤΙΜΗ: Την τιμή τη ρωτάτε τελευταία, παρόλο που τη γνωρίζετε από την αγγελία. Ρωτάτε ξανά γιατί μπορεί ο πωλητής να μην έχει δεχτεί τηλεφώνημα για πολύ καιρό και με αυτή την ερώτηση να είναι έτοιμος να την κατεβάσει. Από δω και πέρα είναι που αρχίζετε την τηλεφωνική διαπραγμάτευση και ρωτάτε αν η τιμή είναι συζητήσιμη και τι περιθώρια μείωσης υπάρχουν. Μόλις ολοκληρώσετε τη συμπλήρωση της λίστας, σημειώστε το όνομα του ιδιοκτήτη και δώστε του το δικό σας όνομα. Αν θέλετε, αφήνετε επώνυμο και τηλέφωνο, αν όχι, δώστε στοιχεία όπως «ο Νίκος από τα Πατήσια», π.χ. και πείτε συγκεκριμένα πότε θα ξανατηλεφωνήσετε.
Το να αφήνετε το όνομα σας έχει σημασία. Γλιτώνετε χρόνο την επόμενη φορά που θα τηλεφωνήσετε και κυρίως ο ιδιοκτήτης γνωρίζει πως έχει μιλήσει με ένα άτομο και όχι με τρία (αν έχετε κάνει 3 τηλεφωνήματα), άρα ξέρει πόσα άτομα έχουν ενδιαφερθεί. Δηλαδή δεν έχει την εντύπωση πως «με παίρνουν τηλέφωνα για το σκούτερ», ενώ είστε μόνο εσείς αυτός που τηλεφωνεί, άρα αποδυναμώνετε τη διαπραγμάτευσή σας.
Η λίστα αυτή θα σας φανεί πολύτιμη, αφού με μία ματιά θα ξέρετε ακριβώς τις πληροφορίες της κάθε αγγελίας, αντί να κάθεστε να αναρωτιέστε πού πηγαίνει τι: “Ο Χρήστος απ’ τα Λιόσα ήταν που είχε το ασημένιο SH με τα λίγα χιλιόμετρα ή ο Μήτσος από τον Υμηττό;”