fbpx

5+4 tips για ασφαλείς διαδρομές στην πόλη

Mέρος Α’: Διήθηση-Ορατότητα-Προτεραιότητες- Φανάρια – Αποστάσεις ασφαλείας

Η οδήγηση σκούτερ και μοτοσυκλέτας στην πόλη χρειάζεται σύνεση και απαιτεί κάποιες επιπλέον προφυλάξεις για να γίνει ασφαλέστερη. Αυτό συμβαίνει επειδή έχουν αυξηθεί τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν γύρω μας, κι επειδή έχουμε να αντιμετωπίσουμε πολύ περισσότερες απροσδόκητες περιπτώσεις… και διασταυρώσεις.

Καταγράφουμε, λοιπόν, εδώ πέντε (αυτή τη φορά) συν άλλες πέντε (στο επόμενο άρθρο) συμβουλές για το πώς θα ξεπεράσετε σώοι και αβλαβείς αυτές τις “αστικές παγίδες”, αφού υπάρχουν τρόποι και τακτικές που μπορούν να μας προστατεύσουν από δύσκολες καταστάσεις.

Οδηγώντας πολλά χρόνια μέσα στους δρόμους της πόλης, γνωρίζουμε πια καλά ότι η συνύπαρξη μεταξύ αυτοκινήτων και σκούτερ-μοτοσυκλετών δεν είναι πάντα ειρηνική.

Για παράδειγμα, η μεγαλύτερη ευελιξία των δίτροχων (των μηχανοκίνητων βεβαίως…) μπορεί να εντείνει την ενόχληση των αυτοκινητιστών, οι οποίοι αντιθέτως σπαταλούν “άπειρες” βασανιστικές ώρες, εγκλωβισμένοι σε μποτιλιαρίσματα.

Επιπλέον, το εύχρηστο αυτό μέσο μετακίνησης που λέγεται δίτροχο, μας κάνει συχνά “μη όρατους” στους αυτοκινητιστές (έχουμε αναφέρει επανειλημμένα ότι αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους κινδύνους που αντιμετωπίζουμε διαρκώς) οι οποίοι όχι μόνο δεν ελέγχουν το καθρεφτάκι τους, αλλά ούτε καν ρίχνουν μια ματιά πριν κάνουν ελιγμούς.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι, σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα, η στενή σιλουέτα ενός σκούτερ ή μιας μοτοσυκλέτας, ακόμα και με αναμμένους προβολείς, που είναι ως γνωστόν υποχρεωτικοί, μπορεί να δυσκολέψει την ορατότητα του οδηγού αυτοκινήτου, το οποίο είναι γεμάτο τυφλά σημεία…

Κατά συνέπεια, εμείς οι σκουτερίστες και μοτοσυκλετιστές πρέπει να λαμβάνουμε κάποια μέτρα ώστε να κινούμαστε με ασφάλεια στην πόλη, αποφεύγοντας τις πιο συχνές καταστάσεις κινδύνου.

Ξεκινάμε λοιπόν σήμερα με τις 5 πρώτες συμβουλές που θα κάνουν την οδήγησή μας στην πόλη ασφαλέστερη.

1. Πώς περνάμε ανάμεσα σε κινούμενα αυτοκίνητα

Η οδήγηση ενός σκούτερ ή μιας μοτοσυκλέτας μας κάνει πολύ πιο ευέλικτους μέσα στην πόλη, αλλά είναι σημαντικό να ξέρουμε πώς να εκμεταλλευόμαστε αυτό το πλεονέκτημα χωρίς κατάχρηση.

Όταν η κυκλοφορία είναι ακινητοποιημένη, μπορούμε να κινούμαστε με χαμηλή ταχύτητα μεταξύ αυτοκινήτων (ονομάζεται διήθηση και στην Ελλάδα τυπικά απαγορεύεται – κάτι που είναι απαράδεκτο),  αλλά δεν πρέπει ποτέ να κινούμαστε ανάμεσα σε κινούμενα αυτοκίνητα (σάντουιτς), με την ίδια ταχύτητα, παγιδευμένοι ανάμεσά τους.

Αν κάνουμε κάτι τέτοιο, πολλαπλασιάζονται οι πιθανότητες να μη μας δουν (ειδικά εκείνοι οι αυτοκινητιστές για τους οποίους οι καθρέφτες είναι διακοσμητικοί) λόγω των πολλών τυφλών σημείων των αυτοκινήτων τους, αφού εκτιθέμεθα ιδιαίτερα όταν τροποποιήσουν έστω και στο ελάχιστο την πορεία τους ή χρειαστεί να αλλάξουν λωρίδα ή να στρίψουν.

2. Κάντε τον εαυτό σας να φαίνεται με φώτα και χρώματα

Προσπαθούμε πάντοτε να φαινόμαστε, να είμαστε ορατοί. Κάθε πρωί, για παράδειγμα, πρέπει να ελέγχουμε εάν το σκούτερ ή η μοτοσυκλέτα μας έχει λειτουργικά φώτα (μια παλάμη μπροστά στον προβολέα και τέλειωσε ο έλεγχος) κι αυτό πριν ξεκινήσουμε τη διαδρομή μας.

Επίσης, όταν αγοράζετε μπουφάν ή κράνος, προτιμήστε να επιλέξετε δυνατά και εντυπωσιακά χρώματα. Το μέγεθος μιας μοτοσυκλέτας ή ενός σκούτερ είναι πολύ μικρότερο από αυτό των αυτοκινήτων και για να έχετε αποτελεσματική παρουσία στο δρόμο, τα φώτα και τα έντονα χρώματα  θα σας βοηθήσουν να γίνεστε πιο άμεσα αντιληπτοί.

3. Προτεραιότητα διέλευσης

Η πραγματική ζωή και η  καθημερινή τριβή μας έχουν διδάξει ότι οι περισσότεροι οδηγοί αυτοκινήτων και βαν, φορτηγών, μεγάλων SUV κ.λπ. δεν σέβονται το δικαίωμα προτεραιότητας ενός σκούτερ ή μιας μοτοσυκλέτας. Τελεία και παύλα…

Σε διασταυρώσεις, σε κυκλικούς κόμβους και πλατείες, λόγω του περίσσιου δικού τους όγκου, θεωρούν πως εμείς σαν “αδύνατοι” πρέπει να τους παραχωρήσουμε την προτεραιότητα… ακόμα κι αν δεν την δικαιούνται!

Οπότε, το καλύτερο είναι να είστε διαρκώς καχύποπτοι, να μην θεωρείτε τίποτε δεδομένο όταν αντιμετωπίζετε ένα αυτοκίνητο που “περιμένει” σε διασταύρωση, ακόμα κι αν δεν έχει προτεραιότητα. Κλείστε το γκάζι, βάλτε το δάχτυλό σας στη μανέτα του φρένου, κι ετοιμαστείτε να περάσετε ακαριαία “στην άμυνα”.

4. Τα φανάρια δεν είναι γραμμή εκκίνησης

Ούτε ο δρόμος είναι αγώνας ταχύτητας, ούτε τα φανάρια είναι εκκίνηση για Grand Prix. Όταν το φανάρι είναι έτοιμο να ανάψει πράσινο, δεν χρειάζεται να είμαστε οι πιο γρήγοροι απ’ όλους και να τιναχτούμε μπροστά σαν σφαίρα. Το πιο σημαντικό είναι να βεβαιωθείτε, πριν το κάνετε, ότι κανένας από την άλλη πλευρά της διασταύρωσης δεν παραβιάζει το δικό του κόκκινο φανάρι.

5. Κρατήστε απόσταση ασφαλείας

Η βιασύνη είναι συχνά ο κύριος εχθρός μας. Ένα πολύ χαρακτηριστικό λάθος που κάνουν οι αρχάριοι, ή όσοι συνηθίζουν να οδηγούν αυτοκίνητο, είναι να μην αφήνουν αρκετή απόσταση από το όχημα που κινείται μπροστά τους.

Σε ένα αυτοκίνητο, το οριακό φρενάρισμα μπορεί να μας σταματήσει εγκαίρως και, αν αυτή η ενέργεια είναι ήπια, μπορεί να μην έχει την παραμικρή συνέπεια.

Σε ένα σκούτερ ή μια μοτοσυκλέτα, όμως, αν το αυτοκίνητο μπροστά φρενάρει ξαφνικά, είναι πολύ πιο δύσκολο να αποφύγεις τη σύγκρουση.

Η λύση είναι να αφήνουμε μεγαλύτερη απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, κάτι που μας επιτρέπει να έχουμε ευρύτερη εικόνα του δρόμου και να είμαστε σε θέση να αμυνθούμε πιο έγκαιρα σε μια επικείμενη σύγκρουση.

(ακολουθεί σύντομα το δεύτερο μέρος του άρθρου)

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

X