Τέσσερα μικρά κόλπα… ασφαλείας
Η οδήγηση ενός σκούτερ, όπως και μιας μοτοσυκλέτας, είναι μια συναρπαστική και διασκεδαστική εμπειρία. Ωστόσο, η σκληρή αλήθεια είναι ότι μπορεί να γίνει μια εμπειρία επικίνδυνη, εάν δεν ληφθούν οι κατάλληλες προφυλάξεις. Κείμενο: Scooternet, Φωτογραφίες: Kymco
Ακολουθώντας μερικούς απλούς κανόνες μπορούμε να κάνουμε την οδήγησή μας στους επικίνδυνους δρόμους των ελληνικών πόλεων, αλλά και εκτός αυτών, ασφαλέστερη.
Παραθέτουμε τέσσερις μικρές συμβουλές (tips) που όλοι – νέοι, μεγαλύτεροι, αρχάριοι και έμπειροι αναβάτες, άντρες και γυναίκες – μπορούν να ακολουθήσουν χωρίς κόπο.
Χρησιμοποιείτε συστηματικά εξοπλισμό μοτοσυκλέτας
Ο εξοπλισμός μοτοσυκλέτας σας προστατεύει από τα στοιχεία (τα όποια στοιχεία) βρείτε στο δρόμο σας. Από το κρύο, τον αέρα, τη βροχή, μέχρι τους κακούς οδηγούς (αυτοκινήτων συνήθως) που οδηγούν επικίνδυνα, απειλώντας τη σωματική μας ακεραιότητα.
Φροντίστε να προμηθευτείτε τον κατάλληλο εξοπλισμό που να διαθέτει προδιαγραφές (ευρωπαϊκές κατά προτίμηση, που είναι αρκετά αυστηρές) και τον οποίο, χονδρικά, απαρτίζουν: κράνος, γάντια, μπουφάν, μποτάκια στα βασικά και παντελόνι, επιγονατίδες σε δεύτερη φάση.
Η προστασία που προσφέρουν δεν γίνεται άμεσα αντιληπτή, αλλά δυστυχώς την συνειδητοποιούμε μόνο αν “συμβεί κάτι κακό” στο δρόμο μας. Σε αυτές τις δυσάρεστες περιπτώσεις, μόνο βλέποντας τη ζημιά που έχει υποστεί ο εξοπλισμός μας (ενώ εμείς δεν έχουμε πάθει το παραμικρό) αντιλαμβανόμαστε πόσο μας έχει προστατέψει και πόσο μεγάλη είναι η αξία του.
Επιθεωρήστε το σκούτερ σας πριν από κάθε διαδρομή
Αν σας ακούγεται υπερβολικό το “ελέγξτε το σκούτερ σας πριν από κάθε διαδρομή” ρυθμίστε εσείς τη συχνότητα επιθεώρησης του σκούτερ σας, αλλά κάντε το συστηματικά. Κάθε Δευτέρα για παράδειγμα, που ξεκινάει η εβδομάδα.
Είναι πολύ συμαντικό να ρίχνουμε έστω και μια γρήγορη ματιά στο σκούτερ μας πριν το οδηγήσουμε, για να βεβαιωθούμε ότι είναι όσο το δυνατόν ασφαλέστερο.
Τσεκάρετε ό,τι φαίνεται, κι ότι μπορεί να ελεγχθεί, τα φώτα, τα φλας, τα φρένα, αν υπάρχει βενζίνη στο ρεζερβουάρ (σίγουρα και τη στάθμη των λαδιών κάθε 15-20 μέρες), την πίεση των ελαστικών έστω και πρόχειρα, τους καθρέφτες, την κίνηση του τιμονιού, την κόρνα.
Πρέπει επίσης να είστε επιμελείς σχετικά με την περιοδική φροντίδα και συντήρηση. Μην καθυστερείτε να επισκευάσετε κάτι που χρειάζεται προσοχή, πραγματοποιήστε όλες τις συνιστώμενες τακτικές εργασίες συντήρησης, συμπεριλαμβανομένων των αλλαγών λαδιών, της αλλαγής του ιμάντα και τη φροντίδα της μετάδοσης (ευαίσθητος τομέας των σκούτερ) των φρένων, των αναρτήσεων και φυσικά φροντίστε για την έγκαιρη αντικατάσταση των τακακιών των φρένων και των ελαστικών.
Οδηγείτε τόσο γρήγορα, ώστε να αισθάνεστε άνετα
Μιλάμε για τη “ζώνη άνεσης” (comfort zone) που λένε οι αγγλόφωνοι, την κατάσταση κατά την οποία ο αναβάτης/αναβάτρια αισθάνεται άνετα κατά την οδήγηση και όχι στρεσαρισμένος/η.
Προσδιορίστε το επίπεδο ικανοτήτων σας και βεβαιωθείτε ότι ούτε η διαδρομή που έχετε να διανύσετε, αλλά ούτε η ταχύτητα με την οποία κινείστε σας δυσκολεύει και σας προκαλεί δυσφορία.
Πάντα δε να θυμάστε τον χρυσό κανόνα: μην επικεντρώνεστε τόσο στην ταχύτητα, όσο στην ολοκλήρωση της διαδρομής. Ασφάλεια και όχι βιασύνη. Οδηγούμε πάντοτε με την ταχύτητα και τον τρόπο του δικού μας επιπέδου… και όχι με την ταχύτητα του αγχωτικού ρολογιού, που μας πιέζει να πάμε πιο γρήγορα.
Χρησιμοποιήστε το κεφάλι σας
Παρότι οι περισσότεροι από εμάς νομίζουν ότι οδηγούν καλά, ξεχνούν ένα σημαντικό στοιχείο της οδήγησης, που είναι η κίνηση του κεφαλιού μας.
Δεν είναι καθόλου σπάνιο το φαινόμενο αναβατών που συνηθίζουν να κοιτάζουν μόνο μπροστά, χάνοντας όλα τα υπόλοιπα που συμβαίνουν γύρω τους και κυρίως πίσω από αυτούς.
Το φαινόμενο αυτό του “ακίνητου, παγωμένου κεφαλιού” είναι πολύ συνηθισμένο για κάποιους/ες οδηγούς αυτοκινήτων – τους οποίους/ες θα αφήσουμε σε εσάς να προσδιορίσετε, ώστε να μην θεωρηθεί πως κάνουμε διακρίσεις.
Παρόλο που οι καθρέφτες υπάρχουν για κάποιο λόγο, για να προσφέρουν, δηλαδή, οπτικό πεδίο πίσω μας, δεν μπορείτε να βασίζεστε αποκλειστικά σε αυτούς για να πληροφορείστε τι υπάρχει και τι κινείται στον άμεσο χώρο οδήγησης σας.
Για να είστε πιο ενημερωμένοι για το περιβάλλον σας και τη θέση σας σε σχέση με τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, πρέπει να χρησιμοποιήσετε το κεφάλι σας, πρέπει να το γυρίζετε δεξιά και αριστερά, να κοιτάτε συχνά και τους δυο καθρέφτες.
Οι έμπειροι αναβάτες γνωρίζουν ότι για να είναι ευκολότερη η κίνησή του κεφαλιού είναι σημαντικό να μένει ψηλά και επίσης πως πρέπει να χρησιμοποιούν την περιφερειακή όραση που ελέγχει “πολύ περισσότερο δρόμο”. Το ακριβώς αντίθετο, δηλαδή από το “βλέμμα και κεφάλι κολλημένα/καρφωμένα μόνο ευθεία μπροστά”.
(Συνεχίζεται στο δεύτερο μέρος του άρθρου)