fbpx

Yamaha XMAX 300 2024, Δοκιμή: Smooth Operator

Φρεσκάροντας μια πετυχημένη συνταγή

Κυβισμός: 292cc * Ιπποδύναμη: 28 ίπποι (20,6 kW) στις 7.250 rpm * Τελική ταχύτητα 139 km/h (πραγματική) * Βάρος: 183 kg (γεμάτο) * Τιμή: 6.790 ευρώ (Μάρτ. ’24)

Δεκαοκτώ ολόκληρα χρόνια ιστορίας κουβαλάει το μεσαίου κυβισμού maxi scooter Yamaha XMAX 300, το οποίο ανανεώθηκε πέρσι σε σημεία, φρεσκάροντας κυρίως την εμφάνισή του και κρατώντας ανέπαφη την αποδεδειγμένα σωστή συνταγή που αρέσει στον κόσμο. Ραφιναρισμένο, εξελιγμένο και καλοφτιαγμένο, το ΧΜΑΧ 300 “διδάσκει πολιτισμό” στην κατηγορία των σκούτερ. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος

“Αν δεν σπάσει, μην το αλλάξεις” λένε σε ελεύθερη μετάφραση οι Αμερικάνοι, για τα προϊόντα που δημιουργούνται μέσα από μια συγκεκριμένη συνταγή, είναι αξιόπιστα και συνεχίζουν να πουλάνε. Με λίγα λόγια δεν πας να αλλάξεις μια καλή φόρμουλα που φέρνει θετικά αποτελέσματα και όλοι δηλώνουν ευχαριστημένοι.

Το μεσαίου κυβισμού Yamaha XMAX είναι μαζί μας από το 2005 και έχει καθιερωθεί σαν ένα από τα καλύτερα σκούτερ στην αγορά, και για τις επιδόσεις αλλά και για την ποιότητά του.

Ξεκινώντας ως ΧΜΑΧ 250, ανέβηκε δώδεκα χρόνια μετά (το 2017) στα 300 κυβικά, με τη σημερινή έκδοση να εκπροσωπεί την πέμπτη γενιά ΧΜΑΧ.

Οι σημαντικές ημερομηνίες αλλαγών και βελτιώσεων των ΧΜΑΧ 250-300 είναι οι : 2005, 2010, 2014, 2017 και 2023, κι αν βάλετε τις δύο τελευταίες εκδόσεις των 300αριών τη μία δίπλα στην άλλη, θα συνειδητοποιήσετε ότι αισθητικά λίγα έχουν αλλάξει… πράγμα που ισχύει εξάλλου και για ό,τι βρίσκεται κάτω από τα πλαστικά του σκούτερ.

Εντυπωσιακό είναι και το νούμερο των πωλήσεων των ΧΜΑΧ που φτάνει τις 600.000 μονάδες, με περισσότερες από 450.000 πωλήσεις να έχουν ταξινομηθεί στην Ευρώπη.

Παράλληλα με το “απλό” ΧΜΑΧ, υπάρχει από το 2020 και το πιο πλούσιο Tech MAX που παρουσιάζεται ως η αιχμή του δόρατος, κι αυτό ισχύει και για το 2024, αλλά εδώ δοκιμάζουμε την απλή έκδοση.

Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως οι περισσότεροι προτιμούν (και στην Ελλάδα) να αγοράσουν το ακριβότερο και πιο εξοπλισμένο Tech MAX, έναντι του βασικού.

Μιας και το XMAX 400 δεν διατίθεται πλέον, το μεγαλύτερο ΧΜΑΧ της αγοράς είναι το 300, αν και σχετικά με το θέμα αυτό έχουμε μια άποψη που θα τη διαβάσετε στο τέλος της δοκιμής.

Το 2023 έφερε στο ΧΜΑΧ 300 την αισθητική ανανέωση, ειδικά στο μπροστινό τμήμα της ποδιάς και των προβολέων, οι οποίοι έγιναν, από σφηνοειδείς που ήταν πριν, πιο μεγάλοι και πιο σπορτίβικοι αλά superbike (με μπροστινά φώτα σχήματος ‘Χ’).

Δεν ήταν λίγοι αυτοί που έκριναν αυστηρά το νέο ΧΜΑΧ, λέγοντας ότι το προηγούμενο μοντέλο ήταν πιο όμορφο, μια ιστορία που έχει επαναληφθεί όμως και στην περίπτωση των τελευταίων αισθητικών ανανεώσεων των Yamaha Tracer 9 και 7, καθώς και στο τελευταίο ΤΜΑΧ.

Αυτό έχει ίσως να κάνει με την αισθητική καινοτομία, που ξενίζει όσους έχουν συνηθίσει τις παλαιότερες φόρμες, αλλά μπορεί η Yamaha να θέλει να εγκαθιδρύσει μια εντελώς νέα αισθητική γραμμή, και να ξεκολλήσει από τα σχήματα του παρελθόντος.

Το βέβαιο είναι ότι η γιαπωνέζικη εταιρία χρησιμοποιεί και στις δυο εκδόσεις του XMAX 300 (βασική και Tech MAX) την ίδια πλατφόρμα κινητήρα-πλαισίου-αναρτήσεων-φρένων, και εδώ, όπως ανέκαθεν συνέβαινε στα ΧΜΑΧ-ΤΜΑΧ, μιλάμε για ένα ιδιαίτερα προσεγμένο, καλοφτιαγμένο σκούτερ, με υψηλής ποιότητας φινίρισμα.

Σε περίπτωση που θέλει κάποιος να κάνει το ΧΜΑΧ του ακόμα πιο προσωποποιημένο, η Yamaha προσφέρει προαιρετικά δεκάδες αξεσουάρ ώστε να το ολοκληρώσει σύμφωνα με το γούστο του: από top box (34/45 λτ), τελικό Akrapovic, ψηλή/χαμηλή ζελατίνα, αισθητήρα πίεσης ελαστικών, θερμαινόμενα γκριπ, πλάτη συνοδηγού, comfort/χαμηλό κάθισμα, μεταλλική βάση πινακίδας κ.λπ.

Άλλες σημαντικές καινοτομίες περιλαμβάνουν τον πλήρη επανασχεδιασμό των πλαστικών του 300, με το σκούτερ να γίνεται πιο συμπαγές, πιο “ευκρινές” και επιθετικό με μπροστινά φώτα σχήματος ‘Χ’, ανυψωμένα φλας, στενό κάθισμα στο ύψος των μηρών και πολύ κομψό οπίσθιο φωτιστικό σώμα.

Στο Δρόμο – Η ώρα της δοκιμής

Η σέλα είναι χαμηλή, σχετικά σφιχτή, αλλά φαρδιά και καλοσχεδιασμένη και προσφέρει χώρο για να μετακινηθεί ο αναβάτης, τα μαρσπιέ/πλατφόρμες είναι οριακού μεγέθους, θα τα θέλαμε λίγο μεγαλύτερα, ενώ υπάρχει και εναλλακτική δεύτερη θέση για τα κάτω άκρα, ψηλότερα στην ποδιά.

Η θέση οδήγησης είναι “πάνω” στο σκούτερ, πολύ άνετη, με τα χειριστήρια και το μεγάλο τιμόνι σε σωστή θέση, κάνοντάς σε να αισθανθείς πολύ οικεία και βολικά από την πρώτη στιγμή.

Η κεντρική κλειδαριά ενσωματώνει ένα περιστροφικό, στρογγυλό χειριστήριο με διαφορετικές θέσεις που επιτρέπει όλες τις λειτουργίες του σκούτερ (εκκίνηση, κλείδωμα του τιμονιού, άνοιγμα σέλας και άνοιγμα αριστερού αποθηκευτικού χώρου στην ποδιά) και κάτω από αυτό βρίσκεται το κουμπί ανοίγματος της σέλας και του καλύμματος πρόσβασης στην τάπα του μεγάλου ρεζερβουάρ των 13,2 l.

“Αψυχολόγητα” μικρό και λιτό είναι το όργανο/οθόνη LCD (TFT οθόνη έχει μόνο το ακριβότερο Tech Max), μόλις 4,3 ιντσών, με τις προσφερόμενες ενδείξεις να περιλαμβάνουν στάθμη καυσίμου, θερμοκρασία ψυκτικού, ρολόι, συνολικό και μερικό χιλιομετρητή/οδόμετρο, ταχύτητα, ειδοποίηση συντήρησης, τη θερμοκρασία περιβάλλοντος, την τάση μπαταρίας, τη μέση/στιγμιαία κατανάλωση, κ.λπ, ενώ παράλληλα έχει συνδεσιμότητα με smartphone.

Έτσι η μικρή οθόνη μπορεί να δείχνει τη φόρτιση του κινητού, τις κλήσεις και τα μηνύματα. Παράλληλα, μέσω της δωρεάν εφαρμογής MyRide της Yamaha, μπορείτε να δείτε δεδομένα όπως μέση κατανάλωση καυσίμου, ταχύτητα, χρόνος διαδρομής, λεπτομέρειες διαδρομών, γωνία κλίσης του σκούτερ στις στροφές (!) και λοιπά.

Με δηλωμένη ισχύ 28 ίππων στις 7.250 rpm και ροπή 29 Nm στις 5.750 rpm, ο μονοκύλινδρος 4βάλβιδος της Yamaha ανταποκρίνεται ομαλά και ιδιαίτερα γραμμικά στο άνοιγμα του γκαζιού. Τόσο γραμμικά που νομίζεις πως το σκούτερ απλά πηγαίνει, ενώ αυτό “πετάει”, κάτι που θα καταλάβετε όταν κοντραριστείτε με τα υπόλοιπα δίτροχα στο φανάρι!

Ισχυρός και “γεμάτος” ο κινητήρας σε όλες τις στροφές, με καλή (όχι έντονη) απόκριση στο γκάζι, είναι ήσυχος και δεν έχει σχεδόν καθόλου κραδασμούς.

Αυτός ο κινητήρας ενσωματώνει την τεχνολογία Blue Core της Yamaha, που χρησιμοποιείται στα NMAX 125/155 από το 2015 και που στόχος της είναι η μεγιστοποίηση της απόδοσης, ελαχιστοποιώντας την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων, επιδεικνύοντας μια εξαιρετική λειτουργία που μόνο με μια λέξη μπορεί να χαρακτηριστεί: “γιαπωνέζικη”.

Ομοίως αριστοτεχνική είναι και η ποιότητα κύλισης του συνόλου.

Το XMAX 300 βρίσκεται στο στοιχείο του ειδικά σε αστικές περιοχές, μιας και είναι ένα “καθαρόαιμο πόλης”, με την κίνηση και τους ελιγμούς του να θυμίζουν περισσότερο “200άρι” παρά “300άρι” και τα 180+κιλά του να εξαφανίζονται εν κινήσει.

Οι μαζεμένες διαστάσεις του, η “ψηλή” θέση οδήγησης, κομμένη και ραμμένη για το μποτιλιάρισμα, το άκαμπτο ατσάλινο πλαίσιο και η ιδιαίτερα μεγάλη και χρήσιμη ακτίνα στροφής του (μεγάλο κόψιμο τιμονιού), το καθιστούν πολύ ευέλικτο και εύχρηστο στις ώρες της κυκλοφοριακής αιχμής.

Οι αναρτήσεις ανταποκρίνονται θετικά και προσφέρουν σταθερότητα, με το πιρούνι να δίνει άνεση και τα δύο πίσω αμορτισέρ (με ρυθμιζόμενη σε προφόρτιση σε 5 θέσεις) να αντιδρούν πιο σφιχτά (κάτι για το οποίο θα διαμαρτυρηθεί περισσότερο ο συνεπιβάτης).

Ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει traction control (που αποσυνδέεται), κλειδί με τηλεχειριστήριο, φωτισμό full-LED, δύο ντουλαπάκια στην ποδιά (το αριστερό με υποδοχή τροφοδοσίας USB 12V) χώρο κάτω από τη σέλα 45,7 λίτρων, που μπορεί να χωρέσει δύο κράνη φουλφέις και κάποια ακόμα αντικείμενα.

Το τιμόνι ρυθμίζεται σε ύψος (!), ενώ το ίδιο ισχύει και για τη ζελατίνα σε δύο θέσεις, κατά 5 εκατοστά, αλλά δυστυχώς μόνο με τη χρήση εργαλείων.

Ο μπροστινός τροχός των 15 ιντσών, που εξυπηρετεί και την ευχρηστία και τη σταθερότητα του μπροστινού μέρους του σκούτερ, φοράει ένα μόνο δισκόφρενο με ακτινική δαγκάνα (θα προτιμούσαμε δύο δισκόφρενα) και αποτελεί έναν καλό συμβιβασμό μεταξύ ισχύος και αίσθησης στη μανέτα: φρενάρει πολύ καλά το 300, το ABS δεν είναι ενοχλητικά παρεμβατικό, ενώ δεν ισχύει το ίδιο για το πίσω φρένο, το οποίο δεν έχει αίσθηση, μπλοκάρει απότομα και βάζει διαρκώς το ABS σε “δουλειά”.

Ένα από τα πλεονεκτήματα του Yamaha ΧΜΑΧ 300 είναι η πολυχρηστικότητά του που εκτός από τις διαδρομές στην πόλη, μας επιτρέπει και να ταξιδέψουμε, με σύμμαχο έναν κινητήρα που δεν θα πεί όχι σε οποιαδήποτε πρόκληση και θα δει το κοντέρ του να φτάνει κοντά στα 150 km/h, που είναι 139 km/h πραγματικής τελικής.

Κι αφού η μέση κατανάλωση του Yamaha μετρήθηκε στα 3,7 λίτρα ανά 100 km, αυτό θα σημάνει αυτονομία κοντά στα 350 km.

Η ύπαρξη traction control είναι πάντα ευπρόσδεκτη στα σκούτερ, αρκεί να μιλάμε για κινητήρες με 25+ίππους (και όχι 10-15 στους οποίους μάλλον πολυτέλεια είναι). Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον βοήθημα, καθώς δίνει στον χρήστη αυτοπεποίθηση κατά τις δυνατές επιταχύνσεις πάνω σε δρόμους με κακές επιφάνειες, χωρίς φόβο να “χάσει” τον πίσω τροχό.

Το traction στην περίπτωση του ΧΜΑΧ 300 δύσκολα θα ενεργοποιηθεί, μιας και ο κινητήρας έχει μια γλυκύτητα που εμφανίζεται σε όλο το φάσμα της λειτουργίας του… και σε κάνει να τον αγαπήσεις.

Με τους τροχούς διαμέτρου 15 ιντσών μπροστά και 14 πίσω να προσφέρουν σιγουριά και σταθερότητα – αφού αποτελούν μια από τις πιο ασφαλείς λύσεις/επιλογές στο θέμα τροχών – το 300 μπαίνει στις στροφές άμεσα και με ακρίβεια, πετυχαίνοντας και μεγάλες κλίσεις, ενώ μπορεί να αλλάξει πανεύκολα κατεύθυνση αν χρειαστεί, κρατώντας σταθερή την πορεία του σκούτερ.

Η αεροδυναμική προστασία που προσφέρει η άκαμπτη και καλοφτιαγμένη, “τετραγωνισμένη” στο επάνω της μέρος ζελατίνα είναι είναι πολύ ικανοποιητική – λίγος θόρυβος φτάνει μέχρι τον αναβάτη – κάτι που κάνει και η αρκετά πλατιά ποδιά, ενώ αν πρόκειται να διανύσετε πολλά χιλιόμετρα στο δρόμο, το ιδανικό είναι να τοποθετήσετε την προαιρετική υπερυψωμένη ζελατίνα.

Συμπεράσματα – Η ώρα της αξιολόγησης

Λίφτινγκ προτίμησε να κάνει η Yamaha στο αξιόπιστο και αποδεδειγμένα αξιόλογο ΧΜΑΧ 300 και όχι ριζική ανανέωση, παρότι ο ανταγωνισμός στέκεται απέναντί του με πληρέστερο εξοπλισμό και περισσότερα κυβικά (βλ. 350 σε πολλές περιπτώσεις όπως θα δείτε παρακάτω).

Το Yamaha XMAX 300 είναι ένα πολύ αποτελεσματικό σκούτερ στην πόλη, ευέλικτο, ευχάριστο και διασκεδαστικό, ενώ ταυτόχρονα είναι ασφαλές, προσφέρει άνεση σε δύο επιβαίνοντες και είναι πρακτικό.

Διαθέτοντας ιαπωνική τεχνολογία, κατασκευάζεται στην Ευρώπη (στη Γαλλία) και προορίζεται κυρίως για την Ευρώπη σαν προϊόν υψηλής ποιότητας.

Από την άλλη, με τον ανταγωνισμό (ευρωπαϊκό, γιαπωνέζικο και κινεζικό) να προχωράει δυναμικά μπροστά και να προσφέρει ολοένα και περισσότερα, πιστεύουμε πως σύντομα το Yamaha XMAX 300 θα πρέπει να κάνει την κίνηση προς στα 350 κυβικά κι αυτό για δύο λόγους: πρώτον για να μην μείνει πίσω από την εποχή και τις τάσεις της και δεύτερον για να αναπληρώσει έξυπνα με αυτό τον τρόπο την έλλειψη του ΧΜΑΧ 400, μειώνοντας την απόσταση από τα 300 μέχρι τα 560 κυβικά του ΤΜΑΧ.

Προς υπεράσπιση, πάντως, της απόφασης της εταιρίας, κρατάμε ότι το ΧΜΑΧ 300 αποτελεί δοκιμασμένη λύση και σταθερή αξία στην αγορά εδώ και χρόνια, και σαφώς πρόκειται για μια επιλογή για την οποία δεν θα μετανιώσει όποιος την τιμήσει.

Περισσότερες πληροφορίες: www.yamaha-motor.eu

Λεπτομέρειες & Παρατηρήσεις

  • Ο αποθηκευτικός χώρος διαθέτει φωτισμό, μια ιδιαίτερα χρήσιμη ευκολία το βράδυ, που πολλοί κατασκευαστές “ξεχνούν”
  • Πολύ όρθιο είναι το πλαϊνό σταντ και δεν υπάρχει χειρόφρενο για σιγουριά
  • Τα μαρσπιέ συνεπιβάτη δεν είναι πλατιά και δεν έχουν λάστιχο πάνω, αλλά είναι απλά, στενά αλουμινένια, σπορ τύπου

  • Οι “μαζεμένοι” καθρέφτες και γενικότερα το compact μπροστινό τμήμα του σκούτερ βοηθάει τον αναβάτη κατά τη διήθηση στην πόλη που γίνεται παιχνίδι
  • Επί σειρά ετών η κάθετη τοποθέτηση των δυο πίσω αμορτισέρ “κατηγορείται” για την απότομη λειτουργία τους. Μήπως ήρθε η ώρα να τοποθετηθούν σε μελλοντικό μοντέλο υπό κλίση;
  • Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του ΧΜΑΧ είναι το πιρούνι με τις δύο πλάκες στήριξης (τύπου “μοτοσυκλέτας) που προσφέρει άνεση, ακαμψία και καλή λειτουργία
  • Πολύ καλά είναι τα φώτα, όπως και η μεγάλη σκάλα των νέου σχήματος προβολέων
  • Oι μανέτες των φρένων δεν είναι ρυθμιζόμενες, όπως όφειλε να ισχύει σε ένα premium σκούτερ τέτοιας τιμής
  • Στο αριστερό ντουλαπάκι συναντάμε μια “παλαιού τύπου” παροχή ρεύματος 12V αντί για USB, που δεν είναι ό,τι καλύτερο πλέον
  • Πολύ ενδιαφέρον έχει η ρύθμιση του ύψους του τιμονιού, μια ευκολία που δεν συναντάμε συχνά σε σκούτερ

Θετικά στοιχεία

  • Ομοιογένεια
  • Πολιτισμένος κινητήρας – Κατανάλωση
  • Πιρούνι (ακαμψία, λειτουργία)
  • Κίνηση στην πόλη
  • Αποθηκευτικοί χώροι

Χρειάζεται βελτίωση

  • Μικρός και λιτός πίνακας οργάνων
  • Αίσθηση πίσω φρένου
  • Αμορτισέρ με σκληρή λειτουργία
  • Ζελατίνα που ρυθμίζεται δύσκολα
  • Εξοπλισμός

Συγκριτικός πίνακας ανταγωνισμού

Yamaha XMAX 300: 292cc | 183 κιλά | 28 ίπποι | 6.790 €

Yamaha XMAX 300 Tech Max: 292cc | 183 κιλά | 28 ίπποι | 7.390 €

ΒΜW C 400 GT: 349cc | 212 κιλά | 34 ίπποι | 8.400

Honda Forza 350 : 330cc | 184 κιλά | 29 ίπποι | 6.790 €

Kymco X-Town 300 : 276cc | 181 κιλά | 23 ίπποι | 4.495

SYM Cruisym α 300: 278cc | 194 κιλά | 26,4 ίπποι | 5.145

Thrust Explorer 300 GT: 276cc | 176 κιλά | 27 ίπποι | 4.290

Voge SR4Max: 349cc | 198 κιλά | 34 ίπποι | 5.995 €

Zontes E350: 349cc | 198 κιλά | 37 ίπποι | 5.295