fbpx

Yamaha RayZR 125, Δοκιμή: Μαθήματα οικονομίας

Το “Γιαμαχάκι”

* Κυβισμός: 124 cc * Ιπποδύναμη: 8,0 ίπποι (8,4kW) στις 8.500 rpm * Τελική ταχύτητα: 91 km/h (πραγματική) * Βάρος: 99 kg (γεμάτο) * Τιμή: 2.350 €

Μαθήματα οικονομίας, αλλά και εφαρμοσμένης μηχανολογίας σε οικονομικά σκούτερ, διδάσκει το Yamaha RayZR, που μας υπενθυμίζει ότι ένα μικρό και ευέλικτο σκούτερ πόλης δεν χάνει ποτέ την αξία του. Κείμενο: Γ. Α., Φωτογραφίες: Οδυσσέας Σολωμού

Έχει ενδιαφέρον τελικά το φαινόμενο που συναντάται στην ελληνική, αλλά και την ευρωπαϊκή και παγκόσμια αγορά. Τα πρώτα σκούτερ πόλης που εμφανίστηκαν στην Ευρώπη και την Ασία τη δεκαετία του ’80 – αποκλειστικά από την Ιαπωνία και τους τρεις κατασκευαστές Honda, Suzuki και Yamaha – είχαν μικρές διαστάσεις και μικρούς τροχούς, αλλά και επίπεδο πάτωμα.

Με το είδος να εξελίσσεται ταχύτατα – μιας και το αγοραστικό κοινό έδειχνε μεγάλο ενδιαφέρον για αυτά – τα σκούτερ εξαπλώθηκαν σε ένα πλήθος κατηγοριών, σχημάτων, προδιαγραφών, μεγέθους τροχών, αλλά και χρήσεων, που κατάφεραν να φτάσουν μέχρι και τη χρήση στο χώμα!

Μέσα σε λίγα χρόνια τα πρώτα εκείνα μικρά “βεσπάκια” πόλης, που αργότερα μετονομάστηκαν σε “σκουτεράκια” και εξυπηρετούσαν χιλιάδες άνδρες και γυναίκες στα κέντρα των πόλεων… εξαφανίστηκαν.

Σήμερα υπάρχουν ελάχιστα μοντέλα αυτής της συνομοταξίας στην ελληνική αγορά – μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Ένα από αυτά είναι το Yamaha Ray-ZR 125, το οποίο έχει σημειώσει μεγάλη επιτυχία από τη μέρα που πάτησε τις ρόδες του στην ελληνική άσφαλτο.

Είχε εμφανιστεί για πρώτη φορά στην Ευρώπη ήδη από τον Νοέμβριο του 2023 στην έκθεση της EICMA, και εισέβαλε σιωπηρά στην ευρωπαϊκή και την ελληνική αγορά το 2024, χωρίς καμία ανακοίνωση από την εταιρία!

Το Ray-ZR εξίσου αιφνίδια ανέβηκε ψηλά στις ταξινομήσεις των ελληνικών σκούτερ, πετυχαίνοντας μάλιστα σε λίγους μήνες 510 πωλήσεις και μπαίνοντας στο Top30 των πωλήσεων!

Τώρα το μικρό, αστικό σκούτερ της Yamaha επανήλθε για το 2025 με προδιαγραφές Euro 5+ και μάλιστα – ακόμη κι αν αυτό δεν υπογραμμίζεται από την εταιρία – έχει βελτιώσει φανερά τις επιδόσεις του!

Οικονομικό, εύχρηστο, προσβάσιμο, με ηλεκτρική υποβοήθηση στις εκκινήσεις και 3ετή εγγύηση πλέον… το “Γιαμαχάκι” κατασκευάζεται στην Ινδονησία και έτσι κρατάει και την ποιότητα της Yamaha και τη χαμηλή τιμή του.

Instant Success λοιπόν για τη Yamaha που πέτυχε διάνα στο να διανείμει ένα βασικό σκούτερ πόλης… “πρώτης γενιάς”, το οποίο αποδείχθηκε πως ήταν σαφέστατα κάτι που ήθελε το κοινό.

Το ενδιαφέρον όμως επιπρόσθετα είναι ότι το Ray-ZR ενσωματώνει τεχνολογίες όπως ο μικρός κινητήρας Blue Core, το σύστημα Stop & Start και ένα υβριδικό σύστημα μαζί, το Power Assist, μια ηλεκτρική μονάδα που ωθεί τον στρόφαλο στις εκκινήσεις και βοηθά να ξεκινήσετε πιο γρήγορα, διατηρώντας παράλληλα την κατανάλωση καυσίμου σε χαμηλά επίπεδα.

Καθώς περιεργάζεσαι το σκούτερ παρκαρισμένο, κάνεις αρχικά δυο παρατηρήσεις: πρώτον το σκούτερ είναι μικρό, χαμηλό και έχει μικρό μεταξόνιο (μόλις 1280 mm) όπως και τροχούς.

Αποκλείεται να μην παρατηρήσεις επίσης τα πολύ ταιριαστά, μοντέρνα, ζωντανά χρώματά του, το μπλε που ονομάζεται Matt Cyan και την κόκκινη απόχρωση (Anodized Red), ενώ διατίθεται και σε ένα πιο διακριτικό Midnight Black. Όσον αφορά την κατασκευή και την αισθητική του, αυτή είναι απλή, νεανική και λιτή, χωρίς πολλά-πολλά.

Η ποιότητα του χρώματος είναι υψηλή, η προσαρμογή των πλαστικών πολύ καλή, δίνοντάς σου την αίσθηση ότι παίρνεις περισσότερη ποιότητα απ’ όση πληρώνεις.

Στο Δρόμο… Η ώρα της δοκιμής

Ο αναβάτης κάθεται όρθιος στην μεγάλη και επίπεδη σέλα, η οποία απέχει μόλις 785 χιλιοστά από το έδαφος, το τιμόνι είναι στενό και τοποθετημένο αρκετά χαμηλά, τα χέρια τοποθετούνται πάνω του χαλαρά.

Το επίπεδο πάτωμα είναι μεγάλο και προσφέρει άπλετο χώρο στα πόδια, ενώ, παρά το συμπαγές μέγεθός του, δεν έχεις την αίσθηση ότι κάθεσαι πάνω σε μικρό σκούτερ. Το RayZR έχει μελετημένη εργονομία, είναι γεγονός, έστω κι αν δεν θα ταιριάξει σε αναβάτες με πολύ ψηλό ανάστημα.

Διαθέτοντας την τεχνολογία Blue Core της Yamaha, σχεδιασμένη να εξασφαλίζει βέλτιστη απόδοση με ελάχιστες εσωτερικές τριβές, ο μικρός, αερόψυκτος μονοκύλινδρος κινητήρας με ψεκασμό είναι μια μονάδα που αποδίδει 8,1 ίππους (6 kW) και 9,7 Nm ροπής. Οι διαστάσεις του είναι μάλιστα υποτετράγωνες, με διάμετρο επί διαδρομή στα 52,4 x 57,9 χιλ.

Καθώς είναι εξοπλισμένος με τεχνολογία Power Assist, οι εκκινήσεις του από στάση είναι αξιοπρεπείς, κυρίως χάρη στη μίζα-εναλλάκτη, που ενισχύει το τράβηγμα των πρώτων μέτρων αθόρυβα και ομαλά, κι ας ενεργοποιείται για 3 μόλις δευτερόλεπτα (ηλεκτρικά) από τη στιγμή που ανοίξει το γκάζι.

Το πλεονέκτημα αφορά και την κατανάλωση καυσίμου, αφού σε συνδυασμό με το σύστημα Start & Stop, το οποίο σβήνει τον κινητήρα όταν σταματάει το σκούτερ, το RayZR μπορεί να ανακοινώσει θεωρητική κατανάλωση καυσίμου 1,8 L/100 km, ενώ στην πράξη βλέπουμε τα 2,3 λίτρα ανά 100 χλμ.

Ο κινητήρας είναι ήσυχος και στα φανάρια γίνεται κυριολεκτικά αθόρυβος, αφού σβήνει χάρη στο σύστημα Stop & Start, το οποίο λειτουργεί πολύ καλά.

Η πρώτη ώθηση στο άνοιγμα του γκαζιού διαρκεί μέχρι τα 35 περίπου km/h και η ζωντάνια του κινητήρα μέχρι τα 75 περίπου km/h.

Όπως είναι λογικό, σε υψηλότερες των 70 km/h ταχύτητες το Ray ZR (βλέπε 10άρης τροχός πίσω) δείχνει ευαίσθητο στις αλλαγές κατεύθυνσης.

Με το μικρό ρεζερβουάρ καυσίμου 5,2 λίτρων, το ZR μπορεί να πετύχει αυτονομία που υπερβαίνει τα 200 χλμ. Όσο για την τελική ταχύτητα, θα δείτε τα 100 km/h στο ταχύμετρο, αλλά υπολογίστε πως τα 91 από αυτά είναι πραγματικά. Αυτή είναι η βελτίωση που λέγαμε σε σύγκριση με το μοντέλο Euro 5 που είχαμε οδηγήσει πέρσι, του οποίου η ταχύτητα στο κοντέρ δεν ξεπερνούσε τα 81 km/h!

Το RayZR δεν έχει ABS, αλλά ένα συνδυασμένο σύστημα φρένων που βασίζεται σε έναν μικρό μπροστινό δίσκο 190 mm, υδραυλικά ελεγχόμενο, και ένα μηχανικό ταμπούρο στον πίσω τροχό.

Το αποτέλεσμα είναι πως οι μανέτες θέλουν δύναμη για να ενεργήσουν σωστά πάνω στα φρένα, με το αποτέλεσμα να είναι απλά ικανοποιητικό.

Το πίσω φρένο δεν μπλοκάρει όμως και υποστηρίζει καλά το μπροστινό. Πιέζοντας και τις δυο μανέτες μαζί, οι αρχάριοι δεν θα αισθανθούν καμία ανησυχία ή απειλή μπλοκαρίσματος και τελικά αυτό ήταν το ζητούμενο σε τέτοιου είδους σκούτερ με μικρής διαμέτρου τροχούς.

Τα ελαστικά της Maxxis είναι αρκετά καλά στο στεγνό και μέτρια σε βρεγμένο οδόστρωμα.

Η μικρή οθόνη LCD (με κουμπί στη δεξιά της πλευρά) προσφέρει πλέον συνδεσιμότητα smartphone μέσω της εφαρμογής MyRide που εξελίχθηκε από τη Yamaha.

Η οθόνη είναι λιτή και απλή, όπως ακριβώς αρμόζει σε ένα τέτοιο σκούτερ. Διαθέτει στροφόμετρο στο πάνω μέρος, το οποίο στην πραγματικότητα έχει μικρή χρησιμότητα, αλλά τουλάχιστον υπάρχει δείκτης καυσίμου, ένδειξη ώρας και ένας χιλιομετρητής.

Μπορεί οι μανιβέλες να έχουν πλέον εξαφανιστεί από τις μοτοσυκλέτες και τα σκούτερ, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν έχουν υψηλή αξία. Η ύπαρξη μανιβέλας πάνω στο Ray-ZR,είναι σαφώς ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε περίπτωση που η μπαταρία αδειάσει.

Οι αναρτήσεις του είναι όπως πρέπει: δηλαδή μαλακές στη λειτουργία τους, δίνοντας άνεση στον σκουτερίστα της πόλης, με πιρούνι 90 χιλιοστών διαδρομής και μονό αμορτισέρ με 80 χιλιοστά διαδρομής τροχού – διαδρομές που δεν είναι μεγάλες, αλλά είναι αρκετές για να περάσεις τις λακκούβες και τα σαμαράκια του δρόμου.

Σχετικά καλή είναι και η χωρητικότητα στον αποθηκευτικό χώρο 21 λίτρων κάτω από τη σέλα, που όμως χωράει κράνος ειδικών διαστάσεων και σχήματος. Ωστόσο, μπορείτε να μεταφέρετε αρκετά πράγματα στο επίπεδο πάτωμα, με τις αποσκευές να είναι ασφαλώς στερεωμένες στο γάντζο της ποδιάς.

Η μεταφορά συνεπιβάτη/τιδας διευκολύνεται από τα ανεξάρτητα αναδιπλούμενα μαρσπιέ και τις φαρδιές χειρολαβές. Η σέλα που του/της αντιστοιχεί είναι αρκετή, αρκεί να μην είναι πολύ μεγαλόσωμος/η.

Η ευκολία χρήσης του 125 είναι φυσικά το μεγαλύτερο πλεονέκτημά του. Πολύ ελαφρύ, πολύ ευέλικτο, πολύ χαμηλό και προσβάσιμο, χωράει κυριολεκτικά παντού.

Είναι επομένως ένας άριστος καθημερινός σύμμαχος στην πόλη, αφού μπορείτε εύκολα να περάσετε ανάμεσα σε σταματημένα αυτοκίνητα και μέσα από τη βαριά κυκλοφορία. Μπορεί επίσης να παρκάρει ταχύτατα και πολύ εύκολα οπουδήποτε, χάρη σε ένα εύχρηστο κεντρικό σταντ που το σηκώνει εύκολα, αλλά και λόγω χαμηλού βάρους, μιας και είναι μόλις 99 κιλά γεμάτο!

Τελικά… Η ώρα της κρίσης

Το Yamaha RayZR 125 δεν είναι σκούτερ, είναι μια ολόκληρη ιστορία, ένα κεφάλαιο από μόνο του.

Ο επαγγελματικός κόσμος – απ’ ό,τι βλέπουμε στους δρόμους – δεν έχει ανακαλύψει ακόμα πως είναι ιδανικό για κούριερ και ντελιβεράδες, όντας οικονομικό και σαν αγορά και στην κατανάλωση καυσίμου και άπιαστο μέσα στο μποτιλιάρισμα.

Πρόκειται για ένα από τα καλύτερα “επαγγελματικά” σκούτερ- εργαλεία πόλης που θα μπορούσε να αποκτήσει κάποιος.

Το δεύτερο σημαντικό είναι ότι προς τιμήν της η Yamaha δεν στοχεύει μόνο στις υψηλές κατηγορίες σκούτερ (όπως για παράδειγμα το ΤΜΑΧ) αλλά και στις χαμηλότερες, όπως τη “βασική” κατηγορία σκούτερ στην οποία ανήκει το RayZR, και στις … μικρότερες τσέπες.

Το RayZR έχει μπροστά από τον κωδικό του το όνομα της Yamaha, μιας εταιρίας που συνδέεται με την ιαπωνική αξιοπιστία, ευρύ δίκτυο συνεργατών, εξυπηρέτηση και… τρία χρόνια εγγύηση!

Συνάμα το RayZR αποτελεί και μια πολύ ενδιαφέρουσα εναλλακτική, οικονομικότερη μακροπρόθεσμα, έναντι των ηλεκτρικών σκούτερ (όπως έχουμε ξαναπεί) που στα πρώτα τους βήματα συναντούν προβλήματα, όπως για παράδειγμα στην αυτονομία και την αργή φόρτιση. Κανένα πρόβλημα εδώ, αφού το RayZR… έχει συμβατικό κινητήρα. Το βενζινάδικο (και μάλιστα σπάνια) είναι το μόνο που θα χρειαστείτε.

Κι όλα αυτά με τιμή μόλις στα 2.350 ευρώ.

Περισσότερες πληροφορίες: www.yamaha-motor.eu/gr

Λεπτομέρειες και Παρατηρήσεις

  • Δεν προφέρεται εύκολα από εμάς τους Έλληνες, το όνομα του σκούτερ: “Ρέι – Ζεντ – Αρ”
  • Η ύπαρξη δύο σταντ – πλαϊνού και κεντρικού – είναι πλεονέκτημα, ενώ η χρήση του δεύτερου είναι πανεύκολη
  • Ιδιαίτερα απλοί και λιτοί είναι οι διακόπτες στα άκρα του τιμονιού
  • Αρκετά καλή η δέσμη του μονού προβολέα που βρίσκεται στην ποδιά και μέτρια η απόδοση της κόρνας
  • Τώρα στην LCD οθόνη του RayZR μπορείτε να βλέπετε ειδοποιήσεις, μηνύματα, εισερχόμενες κλήσεις και email
  • Για περισσότερη προστασία από τον αέρα (που είναι μικρή) και πιο σπορτίβικη εμφάνιση, η Yamaha διαθέτει μια ψηλή, φιμέ ζελατίνα που κοστίζει 88 ευρώ
  • Το ZR διαθέτει και θύρα USB για τη φόρτιση μικρών συσκευών
  • Πολύ χρήσιμη είναι η ανοικτή θήκη στην ποδιά
  • Μέτριο είναι το οπτικό πεδίο που προσφέρουν οι “σπορτίβικοι” καθρέφτες

Θετικά στοιχεία

  • Τιμή
  • 3 χρόνια εγγύηση
  • Ευέλικτο και εύχρηστο
  • Επίπεδο πάτωμα
  • Μαλακές αναρτήσεις

Χρειάζεται βελτίωση

  • Θέση οδήγησης για χαμηλότερα αναστήματα
  • Φρένα χωρίς αίσθηση και ABS
  • Μέγεθος αποθηκευτικού χώρου
  • Λάστιχα στη βροχή

Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΤΙΜΗ:Τιμή: 2.350 €
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ:Τετράχρονος, SOHC, Διβάλβιδος, 125cc, Αερόψυκτος με ψεκασμό και ηλεκτρική υποβοήθηση
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ:8,1 ίπποι (6.0 kW) / 6.500 σ.α.λ.
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Τηλεσκοπικό πιρούνι / Ένα αμορτισέρ
ΦΡΕΝΟ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Δίσκος / Ταμπούρο με σύστημα CBS
ΤΡΟΧΟΣ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
12 ιντσών / 10 ιντσών (90/90-12 μπροστά, 110/90-10 πίσω)
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ:1.280 mm
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ:785 mm
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ:5.2 l.
ΒΑΡΟΣ:99 κιλά
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Μοτοδυναμική ΑΕΕ, Γερμανικής Σχολής 10, 15123 Μαρούσι, 210-6293500, Ασπρόπυργος, Θέση Κύριλλος, τηλ. 801- 11 – 926242

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

X