Βέσπα με πρίζα!
Η Vespa Elettrica είναι αναμφίβολα ένα σημαντικό ορόσημο στην ιστορία του θρυλικού ιταλικού σκούτερ, αφού μετά από 73 χρόνια εγκαταλείπει τον συμβατικό κινητήρα για έναν ηλεκτρικό. Έτσι, συνεισφέρει στη μείωση της ρύπανσης των μεγάλων πόλεων, ενώ προσφέρει καλές επιταχύνσεις και ελάχιστη κατανάλωση. Κείμενο, φωτογραφίες: Antonio Cuadra, Αναβάτης: Marta de la Cuadra, Πηγή: www.moto125.cc
Θεωρητικά ο ερχομός των μικρών ηλεκτρικών σκούτερ θα σημάνει την αναγέννηση των μοτοποδηλάτων, μιας και σαν τέτοια ταξινομούνται από τον νόμο.
Η αλήθεια είναι ότι τα σκούτερ αυτά δεν μπορούν να συγκριθούν από πλευράς επιδόσεων με τα συμβατικά μοτοποδήλατα, αφού η μέγιστη ταχύτητά τους δεν ξεπερνάει τα 45 km/h, ενώ για να οδηγηθούν (δυστυχώς για πολλούς, αλλά έτσι είναι το σωστό από πλευράς ασφάλειας) απαιτούν δίπλωμα οδήγησης μοτοποδηλάτου.
Για διάφορους λόγους και στην Ευρώπη, αλλά και στην Ελλάδα οι πωλήσεις μοτοποδηλάτων περνάνε μια δύσκολη περίοδο, ειδικά όταν με την επιβολή των προδιαγραφών Euro3 και Euro4 οι παλιοί, καλοί και ισχυροί δίχρονοι 50άρηδες κινητήρες υποχρεώθηκαν να υποχωρήσουν σε μεγάλο βαθμό από την αγορά.
Ο ερχομός των “πιο καθαρών”, αλλά σαφώς πιο αργών και όχι ισχυρών τετράχρονων κινητήρων, στην πραγματικότητα προλείανε το δρόμο για να αποδεχθεί ο κόσμος τα ηλεκτρικά “μοτοποδήλατα”, που ήρθαν κυρίως στη μορφή των ηλεκτρικών σκούτερ.
Η τιμή στη μέση, αλλά υψηλή
Μέσα στη γκάμα της Vespa υπάρχουν οι Primavera και οι Sprint με τετράχρονους αλλά και με δίχρονους κινητήρες 50 cc, ενώ τώρα η Piaggio θέλοντας να προλάβει το “κύμα” των ηλεκτροκινητήρων παρουσιάζει την Vespa Elettrica.
Το σκούτερ βασίζεται πάνω στο γνωστό μεταλλικό αυτοφερόμενο πλαίσιο και την αισθητική της Primavera, βάφοντας το σώμα της με ένα εντυπωσιακό “χρωμέ-ασημί” χρώμα.
Τοποθετώντας τη Vespa Elettrica στη ζυγαριά, το μεταλλικό πλαίσιο, ο κινητήρας των 4,2 kWh και οι μπαταρίες λιθίου θα ανεβάσουν το βάρος της στα 118,9 κιλά, σύμφωνα με τη ζυγαριά μας, ενώ η τελευταία Vespa Primavera 125 που πέρασε από τα χέρια μας, με πλήρες ντεπόζιτο έδειξε 128.2 kg: σχεδόν 10 κιλά περισσότερο.
Το γεγονός ότι αξιοποιήθηκε η υπάρχουσα πλατφόρμα, εμπόδισε τους σχεδιαστές να καταφέρουν κάτι πολύ σημαντικό: να τοποθετήσουν αποσπώμενες μπαταρίες, που μπορούν να επαναφορτιστούν εντός σπιτιού ή γενικά όπου υπάρχει πρίζα, πράγμα που θα δυσκολέψει ιδιαίτερα τη συνολική χρήση (βλ. φόρτιση των μπαταριών) της Elettrica.
Αυτό που έχει διατηρηθεί από την άλλη είναι ο αποθηκευτικός χώρος κάτω από τη σέλα -για ένα κράνος συγκεκριμένων διαστάσεων και σχήματος- αλλά και την άμεση πρόσβαση στον ηλεκτροκινητήρα – με την αφαίρεση ενός καπακιού στην ίδια περιοχή.
Η μπροστινή ανάρτηση είναι μονόμπρατση με ένα αμορτισέρ και διαθέτει δισκόφρενο διαμέτρου 200 mm, πάνω σε έναν τροχό 12 ίντσών, όπως η Sprint και η Primavera. Ε
Επίσης, διαθέτει έναν στρογγυλό Full-LED προβολέα, αλλά φλάς (για κάποιο λόγο) με συμβατικές λάμπες και μια οθόνη TFT 4,3 ιντσών με πολλές πληροφορίες. Τρεις τρόποι λειτουργίας επιλέγονται μέσω κουμπιών και ενεργοποιούνται εύκολα από τον χρήστη, όπως και η επικοινωνία Bluetooth με το Smartphone.
Ο οπίσθιος τροχός είναι 12 ιντσών και δουλεύει μαζί με ένα μονόμπρατσο ψαλίδι-που ενσωματώνει τον ηλεκτροκινητήρα – και ένα (αναχρονιστικό) φρένο ταμπούρο διαμέτρου 140 mm.
Επειδή Vespa Elettrica ταξινομείται σαν “μοτοποδήλατο”, δεν απαιτείται – δυστυχώς στην προκειμένη περίπτωση- να φέρει σύστημα συνδυασμένης πέδησης ή ABS.
Η απουσία του τελικού της εξάτμισης στη δεξιά πλευρά του πίσω τροχού θυμίζει την εικόνα που είχαν οι παλιές Vespa, αφού η ζάντα είναι ακάλυπτη, βοηθώντας και την εύκολη αφαίρεσή της – η χαρά του λαστιχά – σε περίπτωση σκασμένου λάστιχου.
Έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που οι Vespa σταμάτησαν να είναι οχήματα για τον πολύ κόσμο και για αυτούς που δεν μπορούσαν να αποκτήσουν αυτοκίνητο ή να είναι το όχημα των μεροκαματιάρηδων-επαγγελματιών πάνω σε δυο τροχούς.
Τώρα έχουν γίνει είδος πολυτελείας, με τιμές που κυμαίνονται από τις 3.100€ (για τα 50cc !) και φτάνουν λίγο πριν τις 10.000 (9.990 € για να είμαστε ακριβείς ) που κοστίζει η 946 RED, κάτι που δικαιολογείται εν μέρει από το φινίρισμά της και την ποιότητα της ευρωπαϊκής παραγωγής (φτιάχνεται στο εργοστάσιο της Pontedera, ως συνήθως).
Δύναμη κατά την εκκίνηση
Ευτυχώς η Vespa Elettrica της δοκιμής μας δεν υπερβαίνει αυτό το όριο, αλλά φτάνει τα 6.390 €, μια τιμή που είναι αρκετά υψηλότερη από τις ισχυρές και εξελιγμένες 300 GTS με τον κινητήρα HPE.
Ακόμα και το μοντέλο της Elettrica που ταξινομείται σαν 125 cc, περιέργως χρησιμοποιεί τον ίδιο κινητήρα των 4 kW, ενώ η μελλοντική Elettrica Χ θα δεχθεί την προσθήκη ενός βοηθητικού κινητήρα 4T, πέρα από τον ηλεκτρικό, με ρεζερβουάρ 3 λίτρων, για να πετυχαίνει αυτονομία 200 χιλιομέτρων.
Στα 790 mm είναι το ύψος της σέλας και θα δυσκολέψει λίγο αυτούς που έχουν χαμηλό ανάστημα, αλλά η Elettrica πρόσφερε μια σέλα με συγκεκριμένες καμπύλες και στενό μπροστινό κομμάτι που καθιστούσε ευκολότερο, έστω και με τις μύτες των ποδιών, το πάτημα των ποδιών στο έδαφος.
Οι ψηλότεροι θα εκτιμήσουν ότι το τιμόνι είναι ψηλά και δεν θα εμποδίσει τα γόνατά τους, ενώ τα πόδια τους περιορίζονται κυρίως από το μικρό μήκος της ποδιάς.
Αυτό που χαρακτηρίζει το ηλεκτρικό σκούτερ, είναι ότι επιταχύνει δυνατά, όταν το φανάρι γίνεται πράσινο χάρη στη μεγάλη ροπή των 200 Nm του κινητήρα, που αποδίδεται άμεσα, από 0 rpm.
Κρίμα είναι ότι μέσα στα πρώτα 50 μέτρα, η Elettrica φτάνει μέγιστη ταχύτητα των 45 χλμ/ώρα, μια ταχύτητα που αντιστοιχεί στα 50-51 στο κοντέρ, και στα 52… σε κατηφόρα.
Αυτά αν επιλέξετε τη “γρήγορη” λειτουργία του κινητήρα, γιατί στην πιο αργή (Eco), μπορεί η επιτάχυνση να παραμείνει ίδια, αλλά θα διαρκέσει ακόμη λιγότερο, δεδομένου ότι η μέγιστη ταχύτητα είναι μόλις 30 km/h, ενώ έτσι επιτυγχάνεται μεγαλύτερη διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Υπάρχει και μια τρίτη λειτουργία, η όπισθεν, μια αργή κίνηση προς τα πίσω που βοηθάει τους ελιγμούς, λειτουργία που συνοδεύεται από ηχητικό σήμα.
Φρένα και αναρτήσεις… ΟΚ
Νέα για μια Vespa είναι τα ελαστικά που παρέχονται από την Pirelli: τα Angel Scooter. Πρόκειται για ένα διάσημο ελαστικό για τουριστική χρήση μοτοσυκλετών μεγάλου κυβισμού, ενώ τα Angel GT είναι προσαρμοσμένα για μικρούς κυβισμούς και κατά προτίμηση αστική χρήση.
Τα δοκιμάσαμε μόνο σε στεγνή άσφαλτο, όπου προσφέρουν μεγάλη εμπιστοσύνη, αλλά και άνεση στους κακούς δρόμους της πόλης. Στο βρεγμένο, τα λούκια για το νερό υπόσχονται καλή απόδοση και διατήρηση του πέλματος σε επαφή με την άσφαλτο.
Οι αναρτήσεις κάνουν καλά τη δουλειά τους. Ο μονός εμπρόσθιος βραχίονας με ένα αμορτισέρ είναι ό,τι πιο κοντινό στην συμπεριφορά μιας συμβατικής ανάρτησης με τηλεσκοπικό πιρούνι, παρότι διαθέτει μικρότερη διαδρομή. Το μόνο πίσω αμορτισέρ, αν και ρυθμιζόμενο σε προφόρτιση, είναι αρκετά σκληρό, αφού δυσκολεύεται από το βάρος της μπαταρίας.
Στα φρένα συναντάμε τον μπροστινό δίσκο 200 mm και το ταμπούρο των 140 mm, που διαθέτoυν και οι Primavera/Sprint 125 cc και είναι σε θέση να επιβραδύνουν τα σκούτερ από τα 100 km/h.
Προφανώς – αν και δεν υπάρχει ABS στον μπροστινό δίσκο – τα φρένα της Vespa Elettrica είναι υπεραρκετά για ένα σκούτερ που δεν υπερβαίνει τα 45 km/h. Στην περίπτωση της Elettrica υπάρχει και σύστημα πέδησης KERS (Kinetic Energy Recovery System) που ρυθμίζεται σε διαφορετικές θέσεις και χρησιμοποιείται κατά την επιβράδυνση για την επαναφόρτιση των μπαταριών.
Τελικά
Ως η “πρώτη κίνηση-προς την ηλεκτροκίνηση” μπορεί να χαρακτηριστεί η Vespa Elettrica Pure, με τα καλά της και τα κακά της. Τα καλά είναι ότι εκπέμπει μηδενικούς ρύπους και “καίει” λίγο… ρεύμα στην προκειμένη περίπτωση και όχι βενζίνη, άρα σε αυτόν τον τομέα είναι πολύ οικονομική.
Τα κακά είναι η δύσκολη επαναφόρτιση – σε σύγκριση με ένα σκούτερ που έχει αποσπώμενη μπαταρία/ες. Έχει υψηλό κόστος που φτάνει κοντά στις 6.400 ευρώ, ένα νούμερο απαγορευτικό για την πλειοψηφία των υποψήφιων αγοραστών ενός αστικού σκούτερ. Κυρίως όμως έχει πολύ χαμηλή τελική των 45 km/h, που μέσα στις ελληνικές πόλεις και την “τρελή” κίνηση τετράτροχων-δίτροχων αποτελεί πολλές φορές λόγο ανησυχίας.
Αν κάποιος δεν έχει πρόβλημα με τα παραπάνω (έχει χρήματα και δεν έχει ιδιαίτερο λόγο να πηγαίνει πάνω από 45 km/h) τότε η Vespa Elettrica είναι μια λογική και κυρίως κομψή λύση στον χώρο των ηλεκτροκινούμενων σκούτερ.