Ακόμα ένα βήμα μπροστά
Κυβισμός: 124,6 cc * Ιπποδύναμη: 12,6 ίπποι, στις 8.000 rpm * Τελική: 107 km/h * Βάρος: 140 Kg (γεμάτο) * Τιμή: 2.795 ευρώ
Με αφετηρία τη γνωστή σειρά των μοντέλων Jet, η SΥΜ δημιούργησε μια νέα έκδοση 125cc που οπτικά τουλάχιστον, κατατάσσεται στη Mini GT κατηγορία. Μετά από τη δοκιμή όμως, καταλάβαμε τι συμβολίζει το γράμμα «X» στην ονομασία του μοντέλου. Το SYM Jet X 125 μας ανοίγει τα χαρτιά του, μέσα από μια πλήρη δοκιμή. Κείμενο: Κώστας Γαμβρούλης, Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Το Jet X 125 παρουσιάστηκε στα τέλη του 2020 ως μοντέλο 2021 και αποτελεί σαφέστατα φορέα της νέας φιλοσοφίας της SYM που παρουσιάζεται ιδιαίτερα κινητική και ανταγωνιστική σε πολλές κατηγορίες.
Στην προκειμένη περίπτωση, το μοντέλο αποτελεί την «παρθενική» τοποθέτηση της εταιρίας στην κατηγορία των Mini GT σκούτερ και δεν θα πρέπει να συγχέεται με τις άλλες ομώνυμες εκδόσεις που διαθέτει η SYM στη γκάμα της.
Μπορεί να φέρει το όνομα μιας γνωστής σειράς, ωστόσο οι αλλαγές και τα νέα στοιχεία που φέρει, το καθιστούν μάλλον ένα νέο και ξεχωριστό μοντέλο παρά μια εξέλιξη που βασίζεται στα υπόλοιπα Jet. Το «Χ» αποτελεί καρπό της συνεργασίας της SYM με την Ταϋλανδέζικη GPX.
H GPX είναι μια εταιρία από την Ταϋλάνδη, που δανείζεται μοτέρ από άλλους κατασκευαστές και κατασκευάζει τα πλαίσια για αυτά, ενώ αναλαμβάνει και τη σχεδίασή τους, έχοντας δημιουργήσει μια πολυάριθμη γκάμα από μοτοσυκλέτες μικρού κυβισμού.
Το SYM Jet X 125 κυκλοφορεί ως Drone 150 στην αγορά της Ταϋλάνδης, με μεγαλύτερο σε κυβισμό κινητήρα αλλά ίδια σχεδίαση και εξοπλισμό.
Σε κάθε περίπτωση, η SYM αναφέρει ότι η συνεισφορά της GPX στη δημιουργία του Jet X 125, αφορούσε μόνο στο σχεδιαστικό κομμάτι και η αλήθεια είναι ότι προσέδωσε στο σκούτερ μια σπορτίβικη, επιθετική και σύγχρονη σχεδίαση με πληθώρα τεθλασμένων γραμμών και γωνιωδών τμημάτων. που τεχνηέντως αναπαράγουν σχηματικά το «Χ» σε πολλά σημεία.
Δομικά, μια από τις πιο εμφανείς διαφορές της Jet X έκδοσης σε σχέση με το πιο συγγενικό εκ των μοντέλων στη γκάμα της SYM, το Jet14 125, είναι η ύπαρξη τούνελ που διατρέχει κατά τον διαμήκη άξονα το πάτωμα του σκούτερ.
Υπάρχει όμως και άλλη μια σημαντική διαφορά, όχι τόσο εμφανής. Αν και οι κινητήρες των δύο μοντέλων έχουν ακριβώς τον ίδιο κυβισμό, στα 124,6 cc, η μονάδα που κινεί το SYM Jet X 125 είναι υγρόψυκτη και τετραβάλβιδη, όταν στο Jet 14, που υπάρχει αυτή τη στιγμή στη γκάμα της εταιρίας, το μοτέρ είναι διβάλβιδο και αερόψυκτο.
Πρόκειται ουσιαστικά για έναν νέο κινητήρα από τη SYM, ο οποίος τοποθετείται επίσης στο νέο Symphony ST125 L/C και διακρίνεται από την compact φιλοσοφία στη χωροταξία του, με το ψυγείο να είναι τοποθετημένο στη δεξιά του πλευρά, σε μια εφαρμογή ανάλογη με αυτές που έχουμε δει από Honda, Piaggio και Yamaha.
Με αυτό τον τρόπο εξοικονομείται χώρος αλλά και βάρος, από την ελαχιστοποίηση στο μήκος των σωληνώσεων για το κύκλωμα ψύξης. Μια άλλη προηγμένη τεχνολογικά εφαρμογή στο μοτέρ αυτό, είναι ότι τα κοκοράκια του φέρουν ρουλεμάν στο σημείο επαφής τους με τις κορυφές των βαλβίδων.
Είναι μια μηχανική διάταξη που επιβραδύνει την φθορά, σε ένα νευραλγικό για τη σωστή λειτουργία του κινητήρα σημείο. Σε συμβατικές διατάξεις, με το πέρασμα του χρόνου και τη συνεχή τριβή, δημιουργούνται ανοχές που μπορούν να οδηγήσουν σε μικρές απώλειες συμπίεσης.
Διαβάστε επίσης: Πλήρης παρουσίαση του SYM Jet X 125
Το μοτέρ, που πληροί φυσικά τις Euro 5 προδιαγραφές, είναι το ισχυρότερο που έχει δημιουργήσει ποτέ η SYM σε αυτή την κλάση χωρητικότητας, αλλά και το ισχυρότερο βάσει ανακοινώσιμων τιμών, απέναντι στο ανταγωνισμό.
Οι 12,6 ίπποι στις 8.000 rpm που ανακοινώνει η SYM, είναι (έστω για λίγο) περισσότεροι από τους 12,2 του Yamaha NMAX 125 και τους 12,5 του Honda PCX 125, που προφανώς αποτελούν τους άμεσους ανταγωνιστές του Jet X 125.
Για να είμαστε ειλικρινείς, οι διαφορές δεν είναι τόσο μεγάλες στα χαρτιά, ενώ δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως μεγάλο ρόλο παίζουν οι καμπύλες της ισχύος και της ροπής και όχι η κορύφωσή τους.
Όπως και να έχει πάντως, πρόκειται για το πιο εξελιγμένο μοτέρ 125 κυβικών που έχει παρουσιάσει ποτέ η SYM και το γεγονός ότι αυτό αποδίδει περισσότερο από τον άμεσο ανταγωνισμό, είναι λογικό να υπογραμμίζεται και να επισημαίνεται από την εταιρία, κερδίζοντας τις εντυπώσεις.
Όσον αφορά στον ανταγωνισμό του Jet X με τα PCX 125 όσο και τα NMAX 125, οι κινητήρες των Ιαπώνων έχουν σύστημα Start–Stop, Traction Control (υπερβολικό, κατά την άποψή μας σ’ αυτόν τον κυβισμό) ή μεταβλητό χρονισμό στις βαλβίδες (Yamaha VVA). Επειδή όμως πρόκειται για δοκιμή και όχι για συγκριτικό, δεν θα επεκταθούμε περισσότερο.
Παράλληλα σε αυτό το σημείο πρέπει να τονίσουμε ότι το SYM “υστερεί” έναντι των παραπάνω μοντέλων… και στον τομέα της τιμής, όπως θα διαπιστώσουμε παρακάτω, η οποία είναι σαφώς χαμηλότερη.
Ας δούμε λοιπόν τι διαθέτει το SYM Jet X 125: Έχει keyless σύστημα ελέγχου του κεντρικού διακόπτη και μάλιστα υβριδικό, με την έννοια του ότι αν θέλει ο αναβάτης, μπορεί να κλειδώνει/ξεκλειδώνει το σκούτερ με τον… παραδοσιακό τρόπο.
Αυτό είναι δυνατό, αφού το μπρελόκ-πομπός του Keyless συστήματος κρύβει ένα κλειδί στο εσωτερικό του (!), ενώ και ο κεντρικός διακόπτης αποκαλύπτει έναν ομφαλό κλειδαριάς αν σηκωθεί το κάλυμμά του.
Ίσως να ακούγεται περιττό το παραπάνω, αλλά πιστέψτε μας, είναι πολύς ο κόσμος που δεν τα πάει καλά με τα πολύπλοκα – και δύσχρηστα πολλές φορές – keyless συστήματα και είναι αναμφίβολα θετικό το ότι η SYM προφέρει τη δυνατότητα επιλογής, πόσο μάλλον όταν είτε ασύρματα, είτε συμβατικά, η λειτουργία είναι άψογη.
Στα περιφερειακά, το SYM Jet X 125 εξοπλίζεται με συμβατικό τηλεσκοπικό πιρούνι διαδρομής 100 mm και δυο αμορτισέρ πίσω, με διαδρομή 75 mm, που ρυθμίζονται ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου τους.
Περνώντας στους τροχούς, αυτοί έχουν διάμετρο 14 ιντσών και φέρουν ελαστικά 100/90-14 και 110/80-14, ενώ τα φρένα αποτελούνται από μονούς δίσκους διαμέτρου 260 και 220 mm που ελέγχονται από δικάναλο ABS της Continental.
Το δικάναλο αυτό σύστημα αποτελεί και ένα από τα πλεονεκτήματα του Jet X έναντι του ανταγωνισμού (βλ. PCX 125, με ταμπούρο πίσω και μονοκάναλο ABS).
Kάτω από τη σέλα μπορεί να φιλοξενηθεί ένα φουλφέις κράνος, ενώ υπάρχει και ντουλαπάκι στη δεξιά πλευρά του εσωτερικού της ποδιάς, με παροχή φόρτισης USB QC 2.0.
Η σέλα, που απέχει 780 mm από το έδαφος, είναι ενιαία, με διακριτό και ελαφρά υπερυψωμένο σκαλοπάτι που διαχωρίζει τα τμήματα οδηγού και συνοδηγού. Ο δεύτερος έχει στη διάθεσή του χειρολαβές στην ουρά και αναδιπλούμενα αλουμινένια μαρσπιέ μεγάλου μεγέθους για τη στήριξη των ποδιών του.
Tα φώτα του Jet X 125 είναι LED, ενώ η πληροφόρηση του αναβάτη γίνεται μέσω μιας μακρόστενης LCD οθόνης αρνητικής αντίθεσης.
Στην οθόνη περιλαμβάνεται στροφόμετρο με τη μορφή μπάρας, ένδειξη στάθμης καυσίμου, ολικός και μερικός χιλιομετρητής, ρολόι, τάση μπαταρίας, ενώ υπάρχουν επίσης οκτώ συνολικά ενδεικτικές λυχνίες. Θα θέλαμε ίσως να βλέπαμε και ένα trip computer, αλλά δεν περιλαμβάνεται στον εξοπλισμό.
Πάντως οι ενδείξεις είναι μεγάλες και η αντίθεση τους έντονη ώστε να διαβάζονται ακόμα και με κόντρα ήλιο, με το πλαστικό διαφανές κάλυμμα να βγάζει κάποιες αντανακλάσεις τοπικά.
Αν είχαμε το Jet X 125 στην κατοχή μας, θα εφαρμόζαμε ένα διαφανές φιλμ προστασίας αντίστοιχο με αυτό που έχουν τα κινητά, για να μην επιδεινωθεί το θέμα με τον καιρό, από την φθορά του πλαστικού.
Στο Δρόμο
Από ένα σκούτερ της κατηγορίας των Mini GT, περιμένεις κάποια συγκεκριμένα πράγματα -, κι ένα από αυτά, είναι η αίσθηση ότι κάθεσαι χαμηλά και «μέσα» στο όχημα.
Σε ό,τι αφορά το «χαμηλά», το SYM Jet X 125 ανταποκρίνεται στον ρόλο του, με τα 780 mm απόστασης από το έδαφος να είναι μια τιμή που θα επιτρέψει σε όλους να στηρίζονται με ασφάλεια στα πόδια τους κατά τις στάσεις.
Το σημείο που το Jet X 125 διαφοροποιείται, είναι η προσλαμβάνουσα εντύπωση που έχεις όταν ανεβαίνεις επάνω του.
Αντί για αυτή τη χαρακτηριστική «μέσα» αίσθηση των MiniGT, εδώ αισθάνεσαι σαφώς «επάνω» στο σκούτερ και αυτό δεν καταγράφεται σε καμία περίπτωση ως κάτι αρνητικό, αλλά ως ένα χαρακτηριστικό του συγκεκριμένου μοντέλου.
Πόσο μάλλον όταν αναβάτες με ύψος μέχρι 180 cm απολαμβάνουν όλα τα άλλα γνωρίσματα της κατηγορίας, με υψηλά επίπεδα άνεσης και δυνατότητα έκτασης των ποδιών στις κεκλιμένες πλατφόρμες της ποδιάς.
Η άνεση προσφέρεται επίσης και προς τον συνεπιβάτη, ο οποίος έχει στη διάθεσή του ένα μεγάλο και ευρύχωρο τμήμα σέλας, εργονομικές χειρολαβές και καλές θέσεις στήριξης στα πόδια του στα μαρσπιέ.
Ο κινητήρας εκκινεί άμεσα, με ελάχιστες περιστροφές της μίζας και κρατά ένα σταθερό ρελαντί, χωρίς μηχανικούς θορύβους και κραδασμούς. Στο άνοιγμα του γκαζιού, ανταποκρίνεται άμεσα και σε συνδυασμό με την πολύ καλή ρύθμιση του CVT, προσφέρει γραμμικότητα στα ποσοστά ισχύος που φτάνουν στον πίσω τροχό.
Οι εκκινήσεις από στάση είναι δυναμικές και το SYM Jet X 125 πετάγεται πρώτο στα φανάρια, διατηρώντας «ζωηρά» χαρακτηριστικά επιτάχυνσης μέχρι τα 80 km/h.
Σε αυτό το φάσμα ταχυτήτων υπάρχουν πάντα αποθέματα ισχύος για ικανοποιητικές ρεπρίζ και το σκούτερ είναι καθ’ όλα ικανό να καταλαμβάνει τα κενά μέσα στην κίνηση των αυτοκινήτων.
Μετά τα 80, η επιτάχυνση πέφτει κάπως σε ρυθμό, αλλά η ένδειξη 100 στο κοντέρ είναι μια εύκολη υπόθεση ανεξαρτήτως συνθηκών.
Ταχύτητες άνω των 100 km/h χρειάζονται καλές συνθήκες και ανοικτό δρόμο, ώστε το γκάζι να κρατιέται αδιάκοπα ανοικτό και στη δική μας περίπτωση, είδαμε μέχρι και ένδειξη 115 km/h στο κοντέρ, που μεταφράστηκε σε 107 πραγματικά χιλιόμετρα την ώρα.
Σε αυτές τις ταχύτητες, το Jet X 125 είναι επίσης ανέλπιστα σταθερό, και λέμε ανέλπιστα, καθώς το πολύ γρήγορο και ελαφρύ τιμόνι του στις χαμηλές ταχύτητες, μας προϊδέαζε για αστάθεια στο κυνήγι της τελικής, κάτι που σε καμία περίπτωση δεν επιβεβαιώθηκε στον δρόμο.
Ευχάριστη έκπληξη ήταν επίσης η κατανάλωση του κινητήρα, αφού πέτυχε 2,8 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, μια επίδοση που είναι από τις καλύτερες της κατηγορίας.
Το σκούτερ είναι πολύ ευέλικτο και οι αλλαγές κατεύθυνσης γίνονται με πολύ δυναμικό τρόπο, σε βαθμό που θα λέγαμε ότι αποτελεί την πιο sport παρουσία στην κατηγορία.
Αυτό το χαρακτηριστικό, είναι το αποτέλεσμα αρκετών συνισταμένων. Το πλαίσιο είναι στιβαρό, τα φρένα πάρα πολύ καλά και οι αναρτήσεις άψογες.
Ειδικά τα πίσω αμορτισέρ μας εντυπωσίασαν με την απόδοσή τους, προσφέροντας πολύ καλές αποσβέσεις τόσο σε συμπίεση όσο και σε επαναφορά, χωρίς τις παραδοσιακές αδυναμίες και τις απότομες αντιδράσεις που συναντάμε σε πολλά σκούτερ της κατηγορίας και όχι μόνο.
To SYM Jet X 125 μας θύμισε σε μεγάλο βαθμό το εξαιρετικό DRG 160 της ίδιας εταιρίας, βάσει του πως συμπεριφέρεται στον δρόμο, αλλά σε αντίθεση με αυτό, προσφέρει περισσότερους χώρους, άνεση και πρακτικότητα.
Τελικά
Πολλές φορές δεν δίνουμε και τόση σημασία στα ονόματα των μοντέλων και στα γράμματα που χρησιμοποιούν οι κατασκευαστές. Στην προκειμένη περίπτωση, το X που χρησιμοποίησε η SYM για το νέο της σκούτερ έχει νόημα και λόγο ύπαρξης και δεν το επέλεξαν απλά επειδή είναι εύηχο.
Το «X» σχηματικά απεικονίζει τη διασταύρωση και αυτό ακριβώς είναι η ουσία του Jet X 125, η διασταύρωση της κατηγορίας των Mini GT με έκδηλα sport χαρακτηριστικά.
Στην αντιπαράθεσή του με τον καταξιωμένο ανταγωνισμό εντός της κατηγορίας αυτής, δηλαδή τα Honda PCX 125 και Yamaha NMAX 125, το Jet X 125 μπορεί να υπολείπεται σε εξοπλισμό, αλλά έχει σαφώς χαμηλότερη τιμή, κατά 400 ευρώ (2.895 έναντι 3.300 ευρώ των γιαπωνέζικων προτάσεων).
Το βασικό χαρακτηριστικό και δέλεαρ του SYM Jet X 125, δεν είναι απλά ότι πρόκειται για μια πιο προσιτή επιλογή, αλλά για μια ποιοτική πρόταση με πιο δυναμικά σπορ χαρακτηριστικά, συγκριτικά με τους ανταγωνιστές του.
Σε όσους προτιμούν αυτή την προσέγγιση, εντός των πλαισίων της Mini GT κατηγορίας, το Jet X 125 προτείνεται ανεπιφύλακτα.
Λεπτομέρειες και παρατηρήσεις
- Μέσα στα σημαντικά πλεονεκτήματα του Jet X έναντι του ανταγωνισμού σημειώστε το σύστημα εργοστασιακού συναγερμού που αποτρέπει-δυσκολεύει την κλοπή
- Οι καθρέπτες έχουν σχεδίαση που συμπλέει με αυτή του υπόλοιπου σκούτερ και το εύρος θέασης που προσφέρουν είναι ικανοποιητικό, αλλά όχι σε κορυφαία επίπεδα
- Η τάπα της βενζίνης βρίσκεται κάτω από τη σέλα, είναι όμορφα σχεδιασμένη και ξεβιδώνει με μια εργονομική πτυσσόμενη λαβή
- Τα ελαστικά πρώτης τοποθέτησης της CST έδειξαν ένα αρκετά καλό πρόσωπο μέσα στην πόλη, τουλάχιστον σε στεγνές συνθήκες. Μια μικρή αίσθηση ασάφειας στις καμπές με υψηλές ταχύτητες καταγράφεται ως μοναδική παρατήρηση
- Άνετη είναι η σέλα ακόμα και σε πολύωρη παραμονή επάνω της
- Χωρίς πρόβλημα και το δεύτερο άτομο και αυτό δεν οφείλεται μόνο στη σέλα και στα σημεία στήριξης του συνεπιβάτη αλλά και στην πολύ καλή λειτουργία των πίσω αμορτισέρ
- Η ζελατίνα ως έχει εξυπηρετεί κυρίως την αισθητική, αφού η μικρή προεξοχή της πάνω από τα όργανα, εκτρέπει τον αέρα μόνο από την περιοχή του θώρακα του αναβάτη
- Αθόρυβη είναι η λειτουργία του κινητήρα, εξάτμιση και φίλτρο αέρα ακούγονται ελάχιστα
- Απουσία κραδασμών: δεν παρατηρήθηκε μούδιασμα σε χέρια ακόμα και μετά από μεγάλες και πολύωρες διαδρομές μέσα στην πόλη με κίνηση και σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας
ΥΠΕΡ
- Τιμή
- Δυναμική οδηγική συμπεριφορά
- Φρένα – Οπίσθια ανάρτηση
- Ευελιξία
- Απόδοση κινητήρα
ΚΑΤΑ
- Καθρέπτες
- Μικρή σε μέγεθος σχάρα
- Eλαστικά, σε κάποιες περιπτώσεις
- Ντουλαπάκι που δεν κλειδώνει