Εντός και εκτός πόλης με 125 κυβικά
* Κυβισμός: 124,9 cc * Ιπποδύναμη: 14,5 ίπποι, στις 8.750 rpm * Τελική ταχύτητα: 115 km/h (πραγματική) * Βάρος: 164 kg (γεμάτο) * Τιμή: 5.470 ευρώ
Το Forza 125, το μικρότερο της οικογένειας των premium maxi scooter της Honda, με νέα αναβαθμισμένη εμφάνιση και επανασχεδιασμένο πίνακα οργάνων, είναι εφοδιασμένο με πλούσιο εξοπλισμό: traction control, idle stop, φωτισμό full LED, Smart Key, αλλά και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη ζελατίνα, εκτός των άλλων. Ο πλούτος του Forza δεν κρύβεται… Κείμενο: Νίκος Παντελούς, Antonio Cuadra Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Το Honda Forza 125 E5 είναι – αν όχι το καλύτερο – ένα από τα κορυφαία σκούτερ της αγοράς στην κατηγορία των 125 κυβικών, αλλά αυτό έχει και το τίμημά του, που δεν είναι μικρό. Γιατί το Forza 125 είναι ακριβό, με μια τιμή που συναγωνίζεται ακόμα και 300άρια-350άρια, στις πιο ακριβές του εκδόσεις (Special Edition και Smart Box).
Εν μέσω των περιορισμών Euro 5 για τους συμβατικούς κινητήρες έτσι ώστε να ρυπαίνουν λιγότερο, λίγες εταιρίες μπορούν να καυχηθούν ότι διατηρούν το όριο ισχύος των 15 ίππων για ένα 125άρι.
Η Honda με το μικρό της Forza είναι ένα καλό παράδειγμα της παραπάνω περίπτωσης και μάλιστα έχει καταφέρει, αντί να χάσει σε επιδόσεις, να βελτιώσει την επιτάχυνση του μικρού κυβισμού maxi scooter της, σε σύγκριση με την έκδοση Euro 4, ενισχύοντας έτσι τον αστικό του χαρακτήρα.
Mπορεί να είναι κρίμα που αυτό το πολύ ποιοτικό σκούτερ έχει τόσο υψηλή τιμή (5.470 €), από την άλλη όμως απευθύνεται σαφώς σε σκουτερίστες/στριες που έχουν την οικονομική δυνατότητα να το αποκτήσουν και επιθυμούν να οδηγούν ένα premium δίτροχο.
To γεγονός ότι το Forza οδηγείται και με δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου, κι ότι αρκετοί αυτοκινητιστές θα επιθυμήσουν “το καλύτερο 125” της αγοράς, υποδεικνύει ένα ακόμα τμήμα του αγοραστικού κοινού του σκούτερ της Honda.
Ήδη από το 2015 που πρωτοπαρουσιάστηκε το Forza 125 η Honda επιδιώκει την ηγεσία στην κατηγορία σκούτερ Gran Turismo με το Forza 125. Ο μεγάλος αντίπαλος ήταν και είναι το Yamaha XMΑΧ 125 που είχε “δει” την αξία της κατηγορίας ήδη από το 2006.
Ολοκαίνουργιο είναι το μπροστινό τμήμα της ποδιάς/φέρινγκ που είναι ίδιο με το Forza 350, χαρίζοντας στο σκούτερ μια ανανεωμένη, κομψή, αλλά παράλληλα πολυτελή ταυτότητα. Θυμίζει λίγο το Forza 750; Ναι, αλλά με την λεπτότητα ενός 125αριού, που το κάνει πιο νεανικό, ενώ κυρίαρχο στοιχείο είναι οι δυο κομψοί, στενοί προβολείς LED, με τα μακριά “φρύδια” σώματα DLR
Παρεμπιπτόντως, όλος ο φωτισμός είναι Full LED, συμπεριλαμβανομένων των φλας, που στις δύο πρώτες εκδόσεις του Forza ήταν με συμβατικούς λαμπτήρες.
Το νέο Forza φέρνει μαζί του περισσότερες βελτιώσεις, όπως το ρυθμιζόμενο traction control HSTC (Honda Selectable Torque Control), ενώ υπάρχει επίσης ένας νέος πίνακας οργάνων με αρνητικού φόντου οθόνη LCD ανάμεσα στα αναλογικά ταχύμετρο και στροφόμετρο, με πολύ περισσότερες πληροφορίες.
Είναι όμως μικροί και γι’ αυτό δυσανάγνωστοι οι χαρακτήρες των ενδείξεων, ενώ για να αλλάξει ο αναβάτης τις πληροφορίες που εμφανίζονται στην οθόνη, πρέπει να χρησιμοποιεί δύο κουμπιά (Info A και Info B) στο αριστερό άκρο του τιμονιού, στο οποίο προστίθεται και ο διακόπτης “T” για τη ρύθμιση του HSTC, οδηγώντας στην “εργονομική επιβάρυνση”.
Οι αριστεροί διακόπτες είναι πολλοί και είναι δύσκολο να προσαρμόσεις τον αντίχειρά σου σε όλες τις λειτουργίες τους, ενώ στη θέση του μπουτόν της κόρνας υπάρχει πλέον το κουμπί Info (το B), και η κόρνα είναι δυο θέσεις ψηλότερα!
Στο Δρόμο
Η θέση οδήγησης είναι πολύ καλά σχεδιασμένη, με ιδανικό ύψος και πλάτος τιμονιού για να επιτυγχάνεται καλός χειρισμός του οχήματος και, ταυτόχρονα, όρθια και άνετη στάση. Ο αναβάτης είναι καλά τοποθετημένος “πάνω” στο σκούτερ με τον κορμό του όρθιο, μια θέση οδήγησης ιδανική για σκούτερ πόλης.
Ο συνεπιβάτης πρέπει να «σκαρφαλώσει» στον επάνω όροφο, χρησιμοποιώντας, αν είναι δύσκολο, ένα από τα αναδιπλούμενα αλουμινένια μαρσπιέ ως σκαλοπάτι και, μόλις τακτοποιηθεί, θα έχει δύο πλαϊνές χειρολαβές για να κρατηθεί.
Η χωρητικότητα του αποθηκευτικού χώρου κάτω από τη σέλα είναι πολύ μεγάλη: δύο κράνη full-face με ανασυρόμενο διαχωριστικό, ενώ υπάρχουν και πολύ χρήσιμοι πλευρικοί εσωτερικοί χώροι που χρησιμοποιούνται για μικροαντικείμενα.
Παράλληλα στο βαθύ αριστερό ντουλαπάκι της ποδιάς υπάρχει γρήγορη φόρτιση USB τύπου C για το κινητό τηλέφωνο, ντουλαπάκι που παραμένει κλειδωμένο, όταν κλειδώνει το τιμόνι του σκούτερ.
Ο κινητήρας του Honda Forza 125 είναι τύπου eSP+, ενώ εδώ να πούμε πως παρότι όλοι οι κινητήρες της κατηγορίας της Honda έχουν το ίδιο όνομα, η αλήθεια είναι ότι μέχρι σήμερα έχουμε δει 4 διαφορετικούς eSP+: από αυτό του προηγούμενου SH Mode (το μοντέλο του 2024 είναι 4βάλβιδο) με 2 βαλβίδες και 11,4 ίππους, του PCX με 4 βαλβίδες και 12, 5 ίππους, του SH125 επίσης με 4 βαλβίδες αλλά με 13,1 ίππους και, τώρα, αυτό του Forza με 4 βαλβίδες και 14,5 ίππους.
Το ύψος της σέλας είναι 780 mm, 2 μόλις χιλιοστά λιγότερο από το κρίσιμο ύψος των 800 mm, το οποίο φιλοξενεί αναβάτες από 170 cm ύψος και πάνω, οι οποίοι πατούν στο έδαφος και με τα δύο πέλματα των ποδιών τους, με ελαφρώς ανασηκωμένες τις φτέρνες τους.
Ανεβάζοντας τα πόδια στα μαρσπιέ και ξεκινώντας το Forza, βρίσκετε τον εαυτό σας να κάθεται άνετα σε μια “χορταστική” σέλα με πολύ χώρο και με μια πίσω ανάρτηση που κρίνεται επαρκέστατη στο κομμάτι της απορρόφησης των κραδασμών. Άνεση λοιπόν εδώ.
Όπως πρέπει σε ένα καλό σκούτερ Gran Turismo, το Forza προσφέρει τη δυνατότητα να χαλαρώσετε ακόμα περισσότερο τεντώνοντας τα πόδια σας στα κεκλιμένα τμήματα των μαρσπιέ μπροστά στην ποδιά, όταν για παράδειγμα οδηγείτε στον αυτοκινητόδρομο ή στο ταξίδι. Αρχοντική θέση, και για να γίνουν ακόμα καλύτερα τα πράγματα, με πολύ καλή προστασία από τον αέρα, λόγω ζελατίνας και φαρδιάς ποδιάς.
Μέσα στην πόλη το Honda Forza 125 κρίνεται σαν ένα πολύ ευχάριστο σκούτερ... αρκεί να μην έχεις διαδρομή “σταμάτα-ξεκίνα”. Λόγω του βάρους (άνω των 160 κιλών γεμάτο) και της μακριάς μετάδοσης, που μοιάζει να πετυχαίνει αργές εκκινήσεις από στάση, το σκούτερ θα λάμψει όταν έχει ροή και κινείται με περισσότερα από 50-60 km/h, ελισσόμενο ανάμεσα στα αυτοκίνητα με χάρη.
Σε αυτή τη χρήση, ωστόσο, το Forza έχει βελτιώσει την επιτάχυνσή του σε σχέση με το παρελθόν. Στην επιτάχυνση των 50 μέτρων έχει κερδίσει περισσότερο από 1 δευτερόλεπτο, που είναι πολύ σε σχέση με την έκδοση Ε4 του 2017!
Το ενδιαφέρον είναι ότι διατηρεί τη δύναμή του και ψηλά, ενώ έχει τη δυνατότητα να ανεβάσει και πενταψήφιο αριθμό στροφών! Μετά τα 80-90 ο μικρός κινητήρας εμφανίζει μια νέα ζωντάνια.
Αυτό που πρέπει να σημειωθεί, λοιπόν, είναι ότι, παρότι τα 164 κιλά του – γεμάτο – δεν βοηθούν το χρονόμετρο, οι επιδόσεις του Forza είναι πολύ καλές, πάντα για σκούτερ της κατηγορίας των 125 κυβικών.
Μια άλλη αλλαγή που εισάγει αυτό το νέο Forza, είναι ότι η ζελατίνα (ρυθμιζόμενη με σερβοκινητήρα από τους αριστερούς διακόπτες) έχει μεγαλώσει κατά 4 cm, επεκτείνοντας τη ρύθμισή της στα 18 cm.
Έτσι όταν η ζελατίνα είναι στο ψηλότερό της σημείο, ο αέρας εκτρέπεται στην κορυφή του κράνους, αλλά η γραμμή όρασης θα συμπίπτει με την επάνω άκρη της και αυτό είναι κάπως άβολο.
Στο μποτιλιάρισμα και την κίνηση της πόλης, για να πετύχουμε πλήρες οπτικό πεδίο, η ζελατίνα πρέπει να είναι τελείως κατεβασμένη.
Στην πόλη χρήσιμο είναι το σύστημα Idling Stop που σταματά τον κινητήρα όταν είναι στο ρελαντί μετά από για 3 δευτερόλεπτα και πρέπει να παραδεχτούμε ότι λειτουργεί πολύ καλά, αφού «ξυπνάει» αμέσως τον κινητήρα όταν γυρίζεις το γκριπ του γκαζιού.
Ειδική μνεία θα απονείμουμε και στην κατανάλωση του 4βάλβιδου κινητήρα που καταδεικνύει την πολύ καλή απόδοση του και έφτασε τα 2,9 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.
Με το ρεζερβουάρ να χωράει 11,7 λίτρα η αυτονομία μπορεί να φτάσει ιδανιικά και τα 400 χιλιόμετρα, ενώ το ενδιαφέρον είναι πως λόγω μεγάλου μεταξονίου (1.505 mm), όγκου, προστασίας αέρα και βάρους, το 125 αισθάνεται καλά και σε αυτοκινητόδρομους, επιδεικνύοντας εξαιρετική ηρεμία και σταθερότητα.
Η σταθερότητά του φτάνει σε τέτοια επίπεδα που ορκίζεσαι πως κάτω από τα πλαστικά του κρύβεται το ίδιο πλαίσιο με το Forza 350, και απλά έχει προστεθεί ο κινητήρας των 125 κυβικών.
αρκετά καλό πιρούνι μπροστά στο οποίο όμως χτυπάει περισσότερο από την πίσω ανάρτηση
Ακόμα κι αν προτιμάτε τους ορεινούς δρόμους με στροφές το Forza 125, θα σας δείξει ότι οι τροχοί 15/14 ιντσών μπροστά/πίσω μπορούν να χαράζουν καμπύλες στροφών με σιγουριά.
Η μέγιστη πραγματική ταχύτητα που επιτεύχθηκε ήταν τα 125 km/h στο κοντέρ, με το στροφόμετρο να δείχνει παραπάνω από τις 10.000 rpm, τα οποία αντιστοιχούν σε 115 km/h πραγματικά.
Μιας και το Honda Forza 125 είναι “ευρωπαϊκό σκούτερ” (αφού κατασκευάζεται στην Atessa της Ιταλίας) χρησιμοποιούνται και Ευρωπαίοι προμηθευτές και έτσι σε επίπεδο ελαστικών επιλέχθηκαν τα Michelin CityGrip 2.
Τα ελαστικά αυτά τα καταφέρνουν πολύ καλά σε στεγνό και βρεγμένο, με το μαλακό τους πέλμα και τις συγκεκριμένες αυλακώσεις να δουλεύουν σωστά στην ελληνική άσφαλτο.
Οι αναρτήσεις προσφέρουν μια καλά συντονισμένη λειτουργία, με ένα πιρούνι καλαμιών διαμέτρου 33 mm να παρέχει διαδρομή 89 mm (λίγο πιο σκληρό από την πίσω ανάρτηση) και δύο μακριά αμορτισέρ με ελατήρια μεταβλητής πυκνότητας και προοδευτικότητας να ρυθμίζονται σε 7 θέσεις!
Και οι δύο αναρτήσεις προσφέρουν την ιδανική μεσαία ρύθμιση μεταξύ ακαμψίας στις στροφές και άνεσης στις λακκούβες.
Όσον αφορά τα φρένα, οι δίσκοι 256 και 240 mm, με δαγκάνες διπλού και μονού εμβόλου αντίστοιχα, κάνουν τη δουλειά τους κάτι παραπάνω από σωστά, παρότι δεν έχουν ιδιαίτερα καλή αίσθηση στις μανέτες.
Οι δύο δίσκοι συνοδεύονται από ένα άψογο σύστημα αντιμπλοκαρίσματος ABS που φιλτράρει πλήρως τα “σκαλοπάτια” λειτουργίας του.
Το Forza, όπως είπαμε παραπάνω, διαθέτει και σύστημα ελέγχου πρόσφυσης HSTC για τον πίσω τροχό, για το οποίο δεν μπορούμε να πούμε πολλά, αφού δεν συναντήσαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής αρκετά ολισθηρό οδόστρωμα ώστε να μπει αυτό σε λειτουργία.
Τελικά
Άρα τι είναι λοιπόν το Honda Forza 125; Είναι ένα ελκυστικό, πολυτελές, πλούσια εξοπλισμένο, υψηλής ποιότητας –premium– μοντέλο, της ταξιδιωτικής κατηγορίας GT των maxi scooter με μεγάλες εξωτερικές διαστάσεις, άνετη σέλα για αναβάτη και συνεπιβάτη, μπόλικο αποθηκευτικό χώρο και πολύ καλή οδική συμπεριφορά. Η άνεση που προσφέρουν οι αναρτήσεις και η προστασία από τον αέρα δίνουν κι άλλους, εξτρά θετικούς πόντους.
Παρότι είναι ένα σκούτερ πόλης το Forza προτείνεται και σαν GT, αφού τα καταφέρνει καλά και στα ταξίδια, ειδικά με ένα άτομο. “Αστικό GT” λοιπόν, αν θέλαμε να φτιάξουμε μια νέα κατηγορία. Μπορούμε να το πούμε κι έτσι…
Με τιμές για τις τρεις εκδόσεις των Forza 125 που ξεκινούν από τις 5.470 και φτάνουν μέχρι τις 5.870 €, χρήματα με τα οποία μπορεί σήμερα να αποκτήσει κανείς ακόμα και τριπλάσιου κυβισμού σκούτερ, το 125 πρέπει να προτείνει αυτό το “κάτι” που δικαιολογεί την τιμή του.
Κι αυτό το “κάτι” θα το ανακαλύψουν όσοι το αποκτήσουν και ζήσουν μαζί του για καιρό – και δεν είναι ένα μόνο στοιχείο που το κάνει καλό σκούτερ, είναι πολλά…
Περισσότερες πληροφορίες: www.honda-motorcycles.gr
Λεπτομέρειες & Παρατηρήσεις
-
Το Smart Key έχει το μέγεθος ενός μπρελόκ με δύο κουμπιά για τον εντοπισμό του σκούτερ και την απομακρυσμένη απενεργοποίησή του. Είναι το ίδιο με τις προηγούμενες εκδόσεις, αλλά πλέον μπορεί να συνδεθεί στο Smart Top Box 45 λίτρων για να το ανοίγει ο ιδιοκτήτης του από απόσταση
-
Δεν θα μπορούσε να λείπει το διπλό, κεντρικό στάντ που παρέχει σταθερή στήριξη και είναι εύκολο να ανέβει, ενώ το πλαϊνό διευκολύνει το γρήγορο παρκάρισμα. Είναι κοντό, γέρνει πολύ το σκούτερ προς τα αριστερά και έχει διακόπτη που κόβει την ανάφλεξη
-
Το πορτάκι που δίνει πρόσβαση στο ντεπόζιτο καυσίμου ανοίγει από τον διακόπτη στα δεξιά του κεντρικού κουμπιού ανάφλεξης
-
Τα μαρσπιέ του συνεπιβάτη είναι κατασκευασμένα από αλουμίνιο με οδοντωτή επιφάνεια για να μη γλιστράει η σόλα του παπουτσιού
-
Η σέλα είναι άνετη με αφρώδες που δεν είναι πολύ μαλακό
-
Η σέλα του συνεπιβάτη προσφέρει μπόλικη επιφάνεια, επίσης με σωστή και άνετη επένδυση. Και στις δύο πλευρές υπάρχουν μαζεμένες, χρήσιμες χειρολαβές με προφίλ αεροτομής για να κρατάτε ή να μανουβράρετε το σκούτερ στο παρακάρισμα.
-
Τα μπροστινά φλας είναι πλέον LED και είναι ενσωματωμένα στους καθρέφτες (μένουν μονίμως αναμμένα στην πορεία) που είναι απομακρυσμένοι από το τιμόνι, καθιστώντας τα πιο ορατά απ’ ό,τι αν βρίσκονταν πάνω στην ποδιά. Επίσης μπορούν να διπλώσουν σε πιθανό χτύπημα.
-
Ο κεντρικός διακόπτης με σύστημα keyless έχει τέσσερις θέσεις και πολλές φορές μπερδεύεσαι για το ποια κάνει τι
-
Εξαιρετικά είναι τα φώτα του Forza, καθώς και η κόρνα το.
-
Εκτός από το απλό Forza 125, υπάρχει και η έκδοση Special Edition με 5.790 € και η Smart Box με μπαγκαζιέρα, έναντι 5.870 €
Θετικά σημεία
- Ποιότητα κατασκευής
- Επιδόσεις
- Χώροι, σέλα, εξοπλισμός
- Αποθηκευτικοί χώροι
Χρειάζεται βελτίωση
- Τιμή
- Αίσθηση φρένων
- Μικρές ενδείξεις οργάνων στην οθόνη LCD
- Διακόπτες στο αριστερό άκρο του τιμονιού