Εξωφρενικές κλίσεις με σκούτερ
Ποια ήταν η πρώτη εταιρία που έβγαλε σκούτερ ευρείας παραγωγής με τρεις τροχούς; Μα η Honda, με τα Gyro στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Κι από κοντά εμφανίστηκε και ένα μοντέλο naked… που το έλεγαν Road Fox. Να η μικρή του ιστορία
Η αλήθεια βέβαια είναι ότι η Honda έβγαλε τρίτροχα σκούτερ στην παραγωγή δεύτερη, αφού είχε υπάρξει μια ακόμα προσπάθεια μικρής έκτασης, που απέτυχε, στη Μ. Βρετανία τη δεκαετία του ’60. Τουλάχιστον η Honda το έκανε σε μεγάλη κλίμακα για το ευρύ κοινό.
Το όνομα Gyro δεν προέρχεται από τα ελληνικά σουβλατζίδικα και τον γύρο, αλλά από τα αρχικά των λέξεων Great Your Recreation Original που προφανώς δεν βγάζουν νόημα στα Αγγλικά, αλλά αυτό δεν ενοχλούσε ιδιαίτερα τους Ιάπωνες…
To πρώτο τρίτροχο σκούτερ της Honda με το όνομα Gyro παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 1982. Όπως γνωρίζουν οι περισσότεροι, τα τρίτροχα σκούτερ της Honda δεν ήταν όπως τα Piaggio ΜΡ3 με δυο τροχούς μπροστά, αλλά είχαν δυο τροχούς πίσω. Και μάλιστα μικρής διαμέτρου τροχούς.
Οι τροχοί αυτοί κουβαλούσαν πάνω τους ένα “κουτί” που περιείχε τον κινητήρα, την εξάτμιση με τον μεγάλο θάλαμο διαστολής και όλο το υπόλοιπο σκούτερ συνδεόταν μέσω ενός συνέσμου και ήταν ανεξάρτητο, έτσι ώστε να μπορεί να παίρνει κλίσεις στις στροφές.
Το Honda Gyro 50 Road Fox (στην Ιαπωνία) ή Gyro S στην Αμερική εμφανίστηκε στην αγορά τον Ιούλιο του 1984 και έφερε μαζί του μια διαφορετική αισθητική άποψη.
Το σωληνωτό γυμνό πλαίσιο έδινε έναν αέρα από beach buggy, από Καλιφόρνια και αμμόλοφους, ενώ διέθετε ψηλό τιμόνι και μεγάλη σέλα με πλάτη, που θύμιζαν μοτοσυκλέτα τσόπερ!
Η ιδέα αισθητικά ήταν εμπνευσμένη, όπως πολύ ενδιαφέρουσα ήταν και η οδική ασφάλεια αφού ο αναβάτης μαζί με το μπροστινό κομμάτι του σκούτερ μπορούσε να παίρνει μεγάλες κλίσεις στις στροφές με ευκολία
Το τρίτροχο Road Fox δεν είχε επίπεδο δάπεδο (είχε στη θέση του, ένα όχι ιδιαίτερα ανθεκτικό πλαστικό καπάκι) όπως τα άλλα Gyro, αλλά μαρσπιέ, ενώ χρησιμοποιούσε τον ίδιο κινητήρα.
Ήταν δίχρονος, 50 cc, με ιπποδύναμη 4,0 ίππων στις 6.000 rpm, ροπή 0.49 kgm, στις 5,500 rpm και είχε αυτόματη μετάδοση δύο ταχυτήτων.
Η τελική του Honda Gyro 50 Road Fox έφτανε τα 50 χιλιόμετρα την ώρα, ίσως γιατί από κει και πάνω γινόταν επικίνδυνο, όχι μόνο λόγω των μικρών τροχών, αλλά και της ξαφνικής αστάθειας που θα μπορούσε να δημιουργηθεί, αν έπεφτε για παράδειγμα σε μεγάλη λακκούβα και έχαναν την πρόσφυση οι πίσω τροχοί.
Οι οποίοι τροχοί είχαν διάμετρο 8 ιντσών ο μπροστινός και μόλις 6 ιντσών οι πίσω! Τα λάστιχα πίσω είχαν μεγάλο πλάτος και ύψος (μεγαλώνοντας έτσι τη διάμετρο) και δούλευαν σε χαμηλές πιέσεις αέρα.
Το βάρος του σκούτερ έφτανε τα 59 κιλά κενό και τα 63 γεμάτο με το μικρό ντεπόζιτο που βρισκόταν κάτω από τη μεγάλη σέλα (για ένα άτομο αποκλειστικά) γέμιζε με 3,7 λίτρα βενζίνης.
Το ξεχωριστό δοχείο λαδιού καύσης βρισκόταν λίγο πιο πίσω από τη σέλα-κάθισμα, ενώ όπως θα δείτε στην παρακάτω φωτογραφία η Honda πρόσφερε πλήθος εξτρά αξεσουάρ.
Πέρα από το παρμπρίζ, τις μπάρες προστασίας, τα τσοπεράδικα μαρσπιέ, τα καλαθάκια και τις σχάρες, η εταιρία πρότεινε και ειδική σειρά καλλυντικών… δηλαδή καθαρισμού και προστασίας των πλαστικών.
Παρότι ενδιαφέρον στυλιστικά και πολύ ασφαλές σε χαμηλές ταχύτητες το Road Fox (δείτε το βίντεο για να το πιστέψετε) η Honda το διέθεσε στην αγορά των ΗΠΑ ένα μόλις χρόνο (μέχρι το 1985). Οι Αμερικάνοι δεν φάνηκαν να πείθονται για τις χάρες του και την ιδιαίτερη αισθητική του, παρότι το σκούτερ δεν ήταν καθόλου άσχημο.