Πού πάνε οι δίτροχοι Αμερικάνοι;
Μια ανησυχητική σταθερότητα παρουσιάζει φέτος η αγορά μοτοσυκλετών των Ηνωμένων Πολιτειών. Τους πρώτους εννέα μήνες, οι πωλήσεις ήταν 450.000 (+1,1%) με πρόβλεψη του συνόλου του έτους στις 558.000 πωλήσεις. Έχουν αρχίσει οι Αμερικανοί να κουράζονται όσον αφορά το θέμα μοτοσυκλέτα; Παράλληλα, η αγορά των σκούτερ δεν εμφανίζει την αναμενόμενη αύξηση σε σύγκριση με τον υπόλοιπο κόσμο. Τι να γίνεται άραγε εκεί, στη Βόρεια Αμερική;
Η Honda κατάφερε να ξεπεράσει τη Harley-Davidson στην κορυφή των πωλήσεων το 2023, κι αυτό είναι ένα επίτευγμα από μόνο του, αφού η πανίσχυρη τοπική βιομηχανία από το Μιλγουόκι ήταν και μέχρι πρότινος ανίκητη.
Η τάση της αγοράς μοτοσυκλετών των ΗΠΑ είναι μια από τις πιο σταθερές στον κόσμο, με ετήσιο όγκο περίπου μισού εκατομμυρίου μονάδων εδώ και μια δεκαετία! Ενδιαφέρον σημείο Νο1.
Οι διάφοροι “εξωτερικοί παράγοντες”, όπως η οικονομική κρίση, οι πόλεμοι, οι αλλαγές στην εμπορική πολιτική των εισαγόμενων προϊόντων, ο κορωνοϊός κ.λπ. έχουν επηρεάσει οριακά τον κλάδο. Ενδιαφέρον σημείο Νο2.
Τι έχει συμβεί; Οι Αμερικάνοι πελάτες είναι χονδρικά στον “δικό τους κόσμο”, χωρίς να επηρεάζονται από αυτά που συμβαίνουν γύρω τους, παρουσιάζοντας μια τρομακτική σταθερότητα! Βρέξει-χιονίσει αυτοί τις ίδιες μοτοσυκλέτες θα αγοράσουν δεν πάει να γκρεμιστεί ο κόσμος.
Από την άλλη, η σταθερότητα και όχι η αύξηση στις πωλήσεις δείχνει ένα “μπλαζάρισμα”, μια αδιαφορία από πλευράς νέων καταναλωτών-πελατών στην αγορά των δύο τροχών.
Ιδιαιτερότητες στην αγορά των ΗΠΑ υπάρχουν αρκετές.
Στην πραγματικότητα, η αγορά αποτελείται βασικά από μοτοσυκλέτες δρόμου, ενώ η κατηγορία των σκούτερ –πάντα πολύ μικρή– δεν μεγαλώνει. Για τους Αμερικανούς, μια μοτοσυκλέτα είναι ένα πρακτικό όχημα για να κυκλοφορούν ελεύθερα έξω από την κυκλοφοριακή συμφόρηση της μητροπολιτικής πόλης και αγοράζουν μόνο για αναψυχή, σαν διαφορετικό τρόπο ζωής, παρά για ουσιαστική χρήση.
Ναι, οι Αμερικανοί χρησιμοποιούν μοτοσυκλέτα όχι τόσο για να μετακινηθούν στη δουλειά, αλλά ως αξεσουάρ, σαν είδος πολυτελείας, ή σαν status symbol. Είναι γι’ αυτούς ένας τρόπος να διαφοροποιηθούν από τους υπόλοιπους.
Παλιά αγόραζαν με ζέση το τοπικό σύμβολο Harley-Davidson, ενώ τώρα, με την άφιξη πολλών νέων εταιριών με μεγάλη γκάμα προϊόντων και με την πτώση της Harley-Davidson, αγοράζουν διαφορετικές μάρκες.
Αλλά και πάλι ο συνολικός όγκος της αγοράς παραμένει σταθερός.
Το 2023 η αγορά δείχνει μια μεγάλη και ανησυχητική σταθερότητα σε επίπεδα 2022. Πράγματι, το πρώτο εννιάμηνο του έτους, οι πωλήσεις ήταν 450.000 (+1,1%) με πρόβλεψη του συνόλου του έτους σε 558.000 πωλήσεις.
Αν και τα διαθέσιμα κίνητρα είναι από τα υψηλότερα παγκοσμίως, η αγορά των ηλεκτρικών δίτροχων εξακολουθεί να είναι οριακή και να μην αναπτύσσεται, λόγω του χαμηλού ενδιαφέροντος των παραδοσιακών καταναλωτών για την αγορά των σκούτερ και των ανεπαρκών προσφορών στην κατηγορία των μοτοσυκλετών.
Η “άρνηση” των Αμερικάνων να αγκαλιάσουν τα σκούτερ… τα οποία είναι κατάλληλα για μια μεγάλη μερίδα αναβατών που θέλουν ευέλικτα και κυρίως εύκολα στον χειρισμό, αυτόματα (χωρίς ταχύτητες) δίτροχα, είναι αξιοπερίεργη.
Αυτοί τα αντιμετωπίζουν κατά κύριο λόγο σαν “παιχνίδια” απλής μετακίνησης, που απευθύνονται σε εφήβους… για να πηγαίνουν στο σχολείο και το κολέγιο και όχι σαν “κανονικά” δίτροχα.
Δείτε όμως και τι σκούτερ εισάγει η κάθε εταιρία στις ΗΠΑ.
Η Suzuki διαθέτει μόνο το Burgman 400.
H Yamaha μόνο το ΧΜΑΧ 300 και το, αποκλειστικά για την ντόπια αγορά, BW’s/Ζuma 125.
H Honda με τέσσερα μοντέλα, διαθέτει στην αγορά τα ADV160 (που πολύ θα θέλαμε στην Ευρώπη), PCX125, Rukus 50, και Metropolitan 50, το τελευταίο μάλιστα σε τιμή 2.700 δολαρίων, μια πολύ χαμηλή τιμή για τα αμερικάνικα επίπεδα.
Η Piaggio διαθέτει το ηλεκτρικό Piaggio 1, τα Liberty 50 και 150, το Beverly 400 (το οποίο ονομάζει BV400) και το MP3 530.
H SYM με τέσσερα μοντέλα προσφέρει στο αμερικάνικο κοινό τα Jet 14 200, Fiddle 200, Mio 50 και το παλιό, καλό γνωστό μας… Citycom S300!
H Vespa εμφανίζεται με πλήρη γκάμα (!) και τις οικογένειες GTS, Primavera, Elettrica, Sprint, 946 και GTV.
H Kymco έχει κι αυτή μια από τις πλουσιότερες γκάμες, με 8 μοντέλα από 50 μέχρι 550 κυβικά, συμπεριλαμβανομένων και των CV3 και ΑΚ550.
Παρατηρούμε λοιπόν την πλήρη έλλειψη “μεγάλων” σκούτερ από τους κυριότερους παίκτες (εκτός της Kymco με τα 550άρια της), λείπουν δηλαδή από την αγορά τα 350άρια της Honda, το Forza 750 και Χ-ΑDV 750, ενώ η Yamaha δεν έχει εξάγει ακόμα για κάποιο ανεξήγητο λόγο τη ναυαρχίδα της, το ΤΜΑΧ 560!
Στον ανταγωνιστικό στίβο τώρα, ηγέτης της αγοράς είναι η Honda, αν και οι πωλήσεις της υποχώρησαν φέτος κατά 2,6%. Ωστόσο, η απόδοση ήταν καλύτερη από την πρώην ηγέτη, Harley-Davidson, που έχασε ξανά ένα -5,7%!
Εντυπωσιακή η απόδοση της Kawasaki, χάρη στην άνθηση του αειθαλούς KL650 (!), με τον Ιάπωνα κατασκευαστή να κατατάσσεται στην τρίτη θέση, σημειώνοντας αύξηση πωλήσεων της τάξεως του 3%, μετά το διψήφιο άλμα που πέτυχε η εταιρία το 2022!