Η βλακώδης άρνηση της νομιμοποίησης
Τι είναι η διήθηση; Ίσως να έχετε διαβάσει αυτή τη λέξη στις δοκιμές του Scooternet και για κάποιους να είναι άγνωστη. Η διήθηση λοιπόν είναι αυτό που λέμε λαϊκά η “σφήνα”, η κίνηση ανάμεσα στα αυτοκίνητα και πρόκειται για μια πρακτική που απαγορεύεται στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Όπως και στην Ελλάδα εξ’ άλλου.
Δεν το ξέρατε ότι η διήθηση απαγορεύεται στην Ελλάδα; Τώρα το μάθατε. Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας η διήθηση θεωρείται “επικίνδυνος ελιγμός” και ο μόνος λόγος που μπορούμε και κινούμαστε κατά χιλιάδες καθημερινά ανάμεσα στα αυτοκίνητα είναι η ελαστικότητα που δείχνουν τα αστυνομικά όργανα σε έναν εξόφθαλμα παράλογο νόμο. Για τα δικαστήρια όμως δεν υπάρχει “εξόφθαλμο”, υπάρχει μόνο ο νόμος και σε περίπτωση ατυχήματος φταίει πάντοτε ο δικυκλιστής. Τι γίνεται όμως στον υπόλοιπο κόσμο;
Στην Ευρώπη ισχύει ότι και στην Ελλάδα, όσο περίεργο κι αν σας φαίνεται, αλλά η αντίδραση της αστυνομίας είναι διαφορετική κατά περίπτωση και κράτος. Ποτέ σχεδόν ένας Ιταλός, Γάλλος ή Ισπανός αστυνομικός δεν θα σε γράψει για διήθηση, ένας Γερμανός όμως είναι πολύ πιθανότερο. Σε όποιες περιπτώσεις επιτρέπεται δειλά και σαν υποσημείωση η διήθηση ο νόμος μιλάει π.χ. για ακινητοποιημένα αυτοκίνητα ή για ταχύτητες κάτω από 20 χιλιόμετρα την ώρα. Τα τελευταία πάνω-κάτω ισχύουν και για τη Μ. Βρετανία και την Αυστραλία.
Και αν για τους αυτοκινητιστές η διήθηση δικύκλων είναι μια εκνευριστική πρακτική θα ήθελα να δω πραγματικά πόσο περισσότερο εκνευριστική θα ήταν η τήρηση του νόμου: με τις μοτοσυκλέτες να στέκονται ή να κινούνται πίσω από τα αυτοκίνητα η μία πίσω από την άλλη.
Πάμε όμως να δούμε τι γίνεται στην άλλη άκρη του Ατλαντικού στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου το lane splitting (ή filtering λέγεται στα αγγλικά)… θα εντυπωσιαστείτε… επιτρέπεται στην πολιτεία της Καλιφόρνιας! Έτσι έχουν σκεφτεί τα μεγάλα κεφάλια των νόμων των δρόμων σε μια πολιτεία και σε μια χώρα, που πολλές φορές θεσπίζει ένα νόμο και μετά σέρνει κι όλη την υφήλιο που την αντιγράφει από πίσω της.
Μια από τις πολιτείες που ερευνά ζεστά το θέμα είναι αυτή του Τενεσί, του οποίου ο κυβερνήτης ο κύριος Μπιλ Χάσλαμ είναι φανατικός μοτοσυκλετιστής, ενώ και το Τέξας δείχνει να θέλει να ανοίξει συζήτηση με τον φορέα AMA (American Motorcyclists Association, Αμερικάνικη ένωση μοτοσυκλετιστών). Η ΑΜΑ έχει βοηθήσει στη νομιμοποίηση της διήθησης σε Όρεγκον, Αριζόνα και Ουάσινγκτον, έστω και υπό προϋποθέσεις. Αν ο νόμος σταδιακά επεκταθεί και σε όλες τις πολιτείες των ΗΠΑ τότε σύντομα θα δείτε ότι και οι χώρες της Ευρώπης θα αρχίσουν να το συζητούν.
Γιατί το να απαγορεύεις τη διήθηση σκούτερ, μοτοποδήλατων και μοτοσυκλετών είναι εξαιρετικά ανόητο. Και αν οι αυτοκινητιστές εκνευρίζονται όταν τους προσπερνούν δίτροχα και δεν ξέρουν πως να αντιδράσουν, τότε… δεν έχεις παρά να τους εκπαιδεύσεις. Γιατί το όφελος όχι μόνον για τους ίδιους τους αυτοκινητιστές, αλλά και για την πόλη, τους χρόνους που τρώμε στους δρόμους και το περιβάλλον είναι τεράααστιο!