ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Οι περιπέτειες ενός ιμάντα

Μη, μη, μη με ξεχνάς…

Σημαντικό εξάρτημα της μετάδοσης σε ένα σκούτερ είναι ο ελαστικός ιμάντας κίνησης, ο οποίος μεταφέρει την κίνηση από τον συμπλέκτη (φυγοκεντρικό) με το variator. Είναι από τα πιο ζωτικά τμήματα της μετάδοσης και απαιτεί αντικατάσταση στα καθορισμένα διαστήματα που δίνει ο κατασκευαστής.

Σε αντίθεση με τις μοτοσυκλέτες όπου η αλυσίδα που μεταφέρει την κίνηση είναι σε εμφανές σημείο και υπάρχει οπτική επαφή, στα scooter ο ιμάντας είναι κρυμμένος μέσα στην μετάδοση, πίσω από καπάκια.

Οπότε, ούτε την φθορά του, ούτε σε τι κατάσταση βρίσκεται μπορούμε να αντιληφθούμε εύκολα, παρά μόνο αν ανοιχτεί η μετάδοση.

Είναι θέμα μεγάλης σημασίας λοιπόν να τηρούμε προσεκτικά, τα χιλιόμετρα λειτουργίας που δίνει ο κατασκευαστής για την διάρκεια ζωής του ιμάντα, ενώ στο ενδιάμεσο διάστημα, ιδανικά, πρέπει να γίνεται έλεγχος από τον μηχανικό μας.

Παράγοντες που πρέπει να πρόσεχουμε:

  • Φροντίστε ο ιμάντας να ταιριάζει ακριβώς στο scooter σας
  • Εάν έχετε επιλέξει να κάνετε κάποια βελτίωση (βαριατόρ, συμπλέκτη) υπάρχει περίπτωση να μειώθει η διάρκεια ζωή του ιμάντα.
  • Στην περίπτωση βελτίωσης ρωτήστε για επιλογή ιμάντα βελτίωσης και όχι αντικατάστασης.
  • Ο τρόπος οδήγησης επηρεάζει την διάρκεια ζωής του ιμάντα. Οι νευρικοί οδηγοί με τάσεις για “τέρμα γκάζι” πρέπει να αλλάζουν συχνότερα ιμάντα, καθώς τέτοιες συνθήκες οδήγησης μειώνουν αισθητά την αντοχή τους.

Αν κοπεί…
Ο εικονιζόμενος ιμάντας τοποθετημένος πάνω σε ένα SH150, όπως μας είπε ο ιδιοκτήτης του, άντεξε λίγο πάνω – λίγο κάτω τα 10.000km, με μικτή χρήση: από χαλαρή βόλτα δικάβαλο (παράγοντας που παίζει ρόλο) μέχρι τέρμα γκάζι στον περιφερειακό και την Αττική Οδό.


Στην μετάδοση είχαν τοποθετηθεί πιο βαριές μπίλιες για καλύτερη απόκριση του γκαζιού, που όμως έδινε και μικρότερη τελική ταχύτητα στα 95km/h με 100km/h.

Δεν υπήρχε κάποια ένδειξη δυσλειτουργίας ή αλλαγής στο τρόπο λειτουργίας, μέχρι που κάποια στιγμή, καθώς βρισκόταν εν κινήσει, ένιωσε κάποιες μικρές διακοπές για δευτερόλεπτα μέχρι που κόπηκε ο ιμάντας και ο κινητήρας έσβησε.

O παράγοντας τύχη βοήθησε καθώς ο ιμάντας κόπηκε και βγήκε από την θέση του με “μικρές” βλάβες: Μπίλιες, γλύστρες βαριατόρ και πιθανή βλάβη σε όλο τον συμπλέκτη, με μελλοντική αντικατάσταση (σιαγώνες φυγοκεντρικού και καμπάνα). Πρακτικά, για την ώρα, “τη γλύτωσε φθηνά”.

Βλάβες στην μετάδοση
Οι βλάβες στην μετάδοση εξαρτώνται από τον τρόπο που θα κοπεί ο ιμάντας, δηλαδή:

Ο ιμάντας μπορεί να κοπεί εντελώς και να τυλιχτεί στην μπροστά τροχαλία του βαριατόρ ή στην πίσω του συμπλέκτη. Θέλει τύχη να μην τυλιχτεί στην πίσω τροχαλία και μπλοκάρει τον τροχό καθώς αυτή είναι η πιο άσχημη περίπτωση.

Σκεφτείτε να συμβεί αυτό με 80 km/h σε κεντρική αρτηρία με κίνηση ανάμεσα από αυτοκίνητα (και χωρίς συμπλέκτη στο αριστερό χέρι να ελευθερωθεί ο πίσω τροχός, όπως συμβαίνει σε κόλλημα κινητήρα μοτοσυκλέτας).


Σε αυτή την περίπτωση μπορεί να επηρεάσει και το εσωτερικό του κινητήρα, πιστόνια – μπιέλες κ.λπ.
Συμπέρασμα
Είναι σαφές ότι σε καμία περίπτωση δεν γράφουμε τα παραπάνω για να τρομάξουμε τους αναβάτες σκούτερ. Είναι πράγματα που είναι πιθανόν να συμβούν καθημερινά και θεωρούμε οτι αξίζουν τον κόπο να γνωρίζετε. Προτιμούμε τα scooter, αφού θεωρούμε οτι είναι η καλύτερη λύση για μετακίνηση σε μεγάλα αστικά κέντρα, αλλά εδώ τονίζουμε το πόσο απαραίτητο είναι να γίνονται οι προγραμματισμένοι έλεγχοι και οι αντικαταστάσεις εξαρτημάτων που ορίζει ο κατασκευαστής.

Περισσότερες πληροφορίες: www.alexopoulos.gr, alexopoulosltd.blogspot.gr