ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Tέλος διακοπών σημαίνει συντήρηση του σκούτερ

Καλημέρα Φθινόπωρο, που φέρνεις τον Χειμώνα

Επιστρέψαμε από τις καλοκαιρινές διακοπές τις οποίες σπαταλήσαμε πάνω στις σέλες των σκούτερ μας, έτσι; Ε, δεν καταφέραμε όλοι να πάμε διακοπές, πολλοί από εμάς όμως… Αυτοί λοιπόν που ταξίδεψαν με τα σκουτεράκια τους, τώρα, με το φθινόπωρο και τον χειμώνα προ των πυλών, έχουν δουλειές να κάνουν. Αρχίστε το διάβασμα… Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Kymco

Ειδικά αν στις διακοπές το σκούτερ έχει κινηθεί με δύο άτομα, φορτωμένο, αργά και βασανιστικά, σε κακοτράχαλους χωματόδρομους, σε άμμους και παραλίες, κι όλα αυτά υπό τις πολύ υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού, τότε το πρώτο πράγμα που κάνουμε είναι…

Αλλάζουμε λάδια κινητήρα (και φίλτρο λαδιού αν θέλετε) ακόμα κι αν έχουν περάσει 1.000-1.500 χιλιόμετρα από την τελευταία αλλαγή. Κακό δεν κάνει, συνήθως η ποσότητα λαδιού που χρειαζόμαστε είναι κοντά στο ένα λίτρο, οπότε το έξοδο είναι μικρό. Αυτό το κάνουμε για προληπτικούς λόγους.

Φύσηξέ το

Αυτό που κάνουμε σίγουρα είναι, είτε να φυσήξουμε με πεπιεσμένο αέρα ή αν χρειάζεται να αντικαταστήσουμε το φίλτρο αέρα. Αν το σκούτερ κινείτο σε μέρη με σκόνη, τότε σίγουρα το – χάρτινο συνήθως – φίλτρο αέρα έχει ανάγκη προσοχής. Παράλληλα καθαρίζουμε και το φιλτροκούτι από τη σκόνη.

Η ψύξη και τα υγρά

Ένα από τα πιο σημαντικά υγρά – πέραν του λιπαντικού του κινητήρα – ειδικά αν μένετε σε περιοχές που έχουν χαμηλές θερμοκρασίες ή αν ο χειμώνας αναμένεται βαρύς, είναι το αντιψυκτικό.

Ένα καλής ποιότητας αντιψυκτικό που θα αντικαταστήσει το παλιό “ζουμί” μέσα στο οποίο “κολυμπάει” ο υγρόψυκτος κινητήρας, σίγουρα βοηθάει τη λειτουργία του. Ιδιαίτερα σε περιπτώσεις ψυκτικού υγρού που έχει να αλλαχτεί χρόνια, η αντικατάστασή του επιβάλλεται.

Σαπούνι και παρατήρηση

Ένα καλό πλύσιμο του σκούτερ μας λειτουργεί θετικά για διάφορους λόγους: πρώτον ομορφαίνει το αγαπημένο μας δίτροχο, άρα βελτιώνει ακόμα περισσότερο τη σχέση μας μαζί του. Αλλιώς είναι να καβαλάς ένα πανβρώμικο σκουτεράκι, κι αλλιώς ένα που λάμπει κάτω από το φως της μέρας (και της νύχτας) και χαίρεσαι να το βλέπεις. Μετά είναι ότι μέσω του λεπτομερούς πλυσίματος προσεγγίζουμε σημεία που δεν φαίνονται εκ πρώτης όψεως.

Κάτω από το πλήθος πλαστικών των σκούτερ υπάρχουν μηχανικά μέρη που δεν είναι εμφανή – ένα από τα πλεονεκτήματα των σκούτερ είναι αυτό – και εκεί μπορεί να υπάρχει λυμένη βίδα, διαρροή λαδιών και γενικά υγρών (ψυκτικού, φρένων, μετάδοσης, κ.α).

Φυσικά ελέγχουμε και τα πιο “απόμακρα και σκοτεινά” σημεία του κινητήρα.

Εχθρός η υγρασία

Αν θέλετε να αδιαβροχοποιήσετε κάποια σημεία και να προφυλάξετε κινητήρα, καπάκια, μεταλλικά εξαρτήματα, βάσεις κινητήρα, σταντ, πλάκες του πιρουνιού κ.λπ. από τη βρωμιά των δρόμων και της βροχής, μπορείτε να τα ψεκάσετε με ένα προϊόν του τύπου WD40 (προσοχή μακριά από τα φρένα) που δημιουργεί μια ελαφρά ελαιώδη μεμβράνη πάνω τους.

Έτσι τα κρατάτε προστατευμένα από αυτό που σταδιακά εναποτίθεται πάνω στα μέταλλα και ονομάζουμε στην καθομιλουμένη… “μάκα”.

Ρεύμα και καλώδια

Οι πολύ χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν περισσότερο τη λειτουργία της μπαταρίας, ιδίως αν είναι παλιά. Η ισχύς της στο κρύο είναι μειωμένη και μπορεί να δυσκολευτεί να γυρίσει τον στρόφαλο και να εκκινήσει τον κινητήρα.

Αν έχετε οποιαδήποτε αμφιβολία για την κατάστασή της και την αποτελεσματικότητά της αντικαταστήστε την άμεσα. Όπως είναι γνωστό, χωρίς μπαταρία τα σκούτερ δεν παίρνουν μπροστά (ειδικά τώρα πια που οι μανιβέλες έχουν γίνει εξαιρετικά σπάνιο είδος, ακόμα και στους μικρότερους κυβισμούς) ποτέ.

Και εδώ να πούμε κι ένα κόλπο: αν υποθέσουμε ότι οικονομικά δεν μπορεί να ανταποκριθεί κάποιος στην αγορά μιας νέας μπαταρίας, τουλάχιστον να τον συμβουλέψουμε να κουβαλάει μαζί του κάτω από τη σέλα καλώδια για εκκίνηση από βοηθητική μπαταρία, αυτοκινήτου π.χ.

Ό,τι κινείται λιπαίνεται

Οι διακόπτες και τα κουμπιά του τιμονιού λόγω της αυξημένης υγρασίας το φθινόπωρο και τον χειμώνα και της οξείδωσης που δέχονται τα μεταλλικά τους μέρη, “κολλούν” και δυσχεραίνεται η λειτουργία τους. Τους λιπαίνουμε λοιπόν και δουλεύουν σαν καινούργιοι.

Με contact cleaner πρέπει να περάσουμε και τα φις των καλωδιώσεων όπου οι ενώσεις αυτές είναι εκτεθειμένες. Το ίδιο κάνουμε και στον διακόπτη του πλάγιου στάντ τον οποίο οι περισσότεροι, είτε αγνοούν, είτε ξεχνούν.

Μιας και βρισκόμαστε στην περιοχή του τιμονιού, λίπανση με λιπαντικό σπρέι ή λάδι ή γράσο θα χρειαστούν οι μανέτες των φρένων, όπου υπάρχει τριβή, βίδα, έμβολο κ.λπ. Έτσι ώστε να δουλεύουν… απρόσκοπτα, που λέγαν κι οι παλιοί…

Στα φρένα

Αν υποθέσουμε ότι είμαστε “ψείρες” και τελειομανείς, θα περάσουμε και με ένα ειδικό γράσο για φρένα τα τμήματα των κυλίνδρων στις δαγκάνες των φρένων που είναι εκτεθειμένοι, έτσι ώστε να γλιστρούν και να λειτουργούν καλύτερα. Μετά, ένα πέρασμα με σπρέι brake cleaner θα καθαρίσει δίσκους, δαγκάνες και λοιπά που δεν πρέπει να έχουν πάνω τους λιπαντική ουσία.

Οι βίδες και οι τριγμοί

Μιας και δεν μας αρέσουν τα τριξίματα των πλαστικών κατά την οδήγηση, ένα πολύ προσεκτικό σφίξιμο όλων των ορατών βιδών με ιδιαίτερη προσοχή και ελαφρύ χέρι – γιατί μιλάμε για πλαστικά που ενώνονται με πλαστικά κομμάτια και σπάνε στο πολύ σφίξιμο – θα κάνει το σκούτερ μας σαν καινούργιο και κυρίως αθόρυβο.

Περιποίηση εξάτμισης

Μια πολύ εύκολη δουλειά που αξίζει τον λίγο κόπο που απαιτεί, είναι το βάψιμο του τελικού της εξάτμισης. Στις περισσότερες περιπτώσεις μιλάμε για δυο βίδες που πρέπει να λυθούν για να βγει το προστατευτικό της και μετά με ελάχιστο “μασκάρισμα” με χαρτοταινία και εφημερίδες, κι ένα μαύρο χρώμα σπρέι υψηλής θερμοκρασίας θα το κάνετε να φαίνεται σαν καινούργιο.

Μην ανησυχείτε αν δεν ξέρετε να βάφετε με σπρέι, το μαύρο ματ χρώμα συγχωρεί τα λάθη αρχαρίων και δεν φαίνονται οι κακοτεχνίες.

Η ώρα της αλλαγής

Ελέγξτε την κατάσταση των ελαστικών σας, το βάθος του πέλματος, τα τοιχώματά τους για σκισίματα ή ρωγμές και βάλτε τους τις σωστές πιέσεις. Αν τα λάστιχα έχουν φθαρεί ή είναι παλιά, το φθινόπωρο ή ο χειμώνας είναι η καταλληλότερη εποχή για να αλαχθούν. Η μειωμένη πρόσφυση των δρόμων απαιτεί καλύτερα και πιο “φρέσκα” λάστιχα, έτσι ώστε να είμαστε ασφαλείς, ιδίως στο βρεγμένο.